Hej Wibbe2!
Kul att läsa rapporten från dig! Jag har inte varit "här" på ett tag nu så jag har missat vad som hänt hittills.
Alltså det låter ju bra på det hela taget! Hon verkar ju gilla gröten, efter vad jag förstår. Och ammar lite, härligt. Vad jag inte förstod var hennes matschema. Äter hon inget mellan 7.30 och 13? Och verkar hon må bra eller är hon gnällig?
Jag känner verkligen igen allt du skriver! Arvid var extremt dålig på att dricka. Åt bara från vänster bröst....verkar vara högra som det oftast vägras på!! Pipmugg började jag introducera vid kanske 5 månader, men jag tycker du kan prova dig fram lite med det. Han drack dock alltid "ryckigt" nån klunk, inte förrän han kunde hålla i ett riktigt glas blev det kul att dricka!
BVC sa likadant till mig, att det var OK med vätskan. Det är ju trots allt kisset och allmäntillståndet du har att gå efter. Hur var det med flaska? Vägrar hon det också?
Det är ju bra att du börjar med lite annan mat nu! Goda puréer, frukt, majs, potatis...jag gjorde god jordärtskocka, morot, allt möjligt som han faktiskt gillade med smör och fetmjölk i. "The hard way" har jag lärt mig, eller tvingats till!! att titta på barnet!! När man har matångest som mor, hjälper det att kolla på barnet som antagligen inte mår så dåligt som man tror. Min kille är rätt lätt och har ingen glupande aptit, vilket jag tycker är jobbigt måste jag erkänna. Det var lättare med storebror som vägde 2 kilo mer vid denna åldern, som satt och tryckte i sig mat. Det är en mammas dröm, en fet unge som älskar mat! Det är så ursprungligt. Men lillkillen utvecklas precis som han ska och är glad! Det måste jag koncentrera mig på.
Och sen hjälper man barnet genom att inte skapa oro kring mat, inte tvinga, inte lura i, inte överkoncentrera. Servera, förvänta dig att hon ska äta, ta bort maten om hon inte vill ha. Som lindalou skriver kan det ju också bli pyssligt med barnets oro kring maten pga överhunger, eller övertrötthet...MEn där är det ju steget före som hjälper barnet. Att förutse och se till att det inte går så långt. Om det blir hysteri pga överhunger kan man bara gå ifrån bordet med barnet ett tag, ge lite småplock vid sidan av, och sätta sig igen när blodsockret "kommit igång".
Hon är liten och du kanske tycker det är jobbigt att hon inte ammar som folk..?? Det tyckte jag, kan jag intyga! Jag tyckte det var ett underkännande av mig som mamma, typ. Men det är bara mig själv det resonemanget handlar om! Barnet är ju bara intresserat av att må gott, och ha en glad mamma! Oavsett varifrån maten kommer!
Lycka till i fortsättningen och skriv och berätta mer!
kram från Åsa