Dålig viktökning och matvägran hos tre m&ari

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

wibbe2

Dålig viktökning och matvägran hos tre m&ari

Inlägg av wibbe2 »

Hej !
Vi har beymmer med våran bebis som tenderar att stanna av i viktökning sedan några veckor tillbaka. Hon är i dagarna tre månader gammal och väger 5,595 kg. Hon erbjuds bröstet ofta och jag håller mig hemma för att kunna vara vaksam på hennes signaler men hon vill inte. Hon tar bröstet då och då men suger endast några minuter och vill bara inte fortsätta på samma eller det andra bröstet ( jag rapar henne såklart och ganska ofta rapar hon ljudligt som en tonåring). Ibland kommer det lite överskott upp och hon kräks, ibland kommer inget upp. Det är olika.

Att amma henne "offentligt" är en omöjlighet. Hon skriker rakt ut och vägrar ta bröstet, spottar ut det som om att det smakar illa, fatsän det var flera timmar sedan hon åt och borde vara vrålhungrig när vi vistas på cafeér eller dylikt. Så detta har jag slutat med och vi är oftast hemma. Men hemma suger hon några minuter tills det blir stopp och sedan ser hon nästan äcklad ut ändå, trots att vi är hemma. Skillnaden är att hon i alla fall äter NÅGOT.

Tillägg har vi försökt med men det tycker hon inte om (Semper och Nan). Bröstmjölk i flaska likaså men hon förstår inte hur man suger. Olika flaskor har testats men samma resultat, hon vet inte hur hon skall göra utan bara "lallar" med pipen.

På Bvc säger et att vi skall avvakta några dagar med att se om hon visar tecken på att vilja ta sig och öka annars rekomederar vi att läkarundersöka henne. På Bvc säger de att de tycker hon visar fin kontakt och "är med" och är långtifrån ett missnöjt barn när de tittar på henne, men jag tycker de ger "lam" hjälp. Hon sover bra, bra på nätterna och vill och tycker om att sova på dagen också, säkert fyra till fem gånger/ dag. Hon brukar äta en gång per natt och kan sedan stå sig fram till 06.00.

Och visst har vi hört att barn inte vill svälta sig men vi undrar vad som är fel med vår Älskling?! Hon är så smal så smal.
Vad tror ni det kan röra sig om? Kan hon var laktos intolerant( jag äter själv lite mjölkprodukter för jag tycker inte om det så det borde inte vara det) Är hon gluten känslig? Eller är det något annat hon är missnöjd över? Jag tycker att hon lever i en harmonisk familj och hon var mycket efterlängtad! Tacksam för snabbt svar!

"Ingrids mamma och pappa"
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag delar din erfarenhet! Precis exakt så hade jag det med min andra son, som är 17 månader nu.
Men 5,5 kg för en 3-månaders, det låter inte lite tycker jag... Eller vägde hon väldigt mycket när hon föddes?
Jag tycker du ska börja med att söka på amning här på forumet. Det finns en del trådar på Mat och mage, och några på Kurbarnens hjälpforum, där mammor med amningstrubbel har skrivit.
För det första är det inte ovanligt att det dyker upp sånt här trubbel nån gång mellan 2 och 3 månaden. Det kan vara en följd av en jobbig amningsstart eller andra "problem" vid födseln, men behöver inte vara så. Hur som helst, är ju det viktiga att ni hittar ett sätt som blir bra för er!

För det första är det attityden man har att jobba med. Ett självklart och säkert handlag när du lägger till, Anna har skrivit om detta i Barnaboken!. Men inget tvång! Vill hon inte är det bättre att ta en liten sväng och titta på saker än att nöta, och sen försöka igen. Finns det någon tidpunkt på dagen som det är lättare att amma? Kan det vara så att hon är för trött när hon inte vill ta bröstet?
Många mammor upptäcker att det blir lättare att amma när barnet är lite sömndrucket, innan de ska sova eller just efter att de vaknat. Jag tycker också du gör helt rätt som ammar i lugn och ro!

Det är i alla fall jättebra att hon sover gott, det är ju ett tecken på att hon inte kan vara vrålhungrig! Försök också börja klura på ett schema, en rutin för dig och barnet, när man äter och sover på dagen osv...Det finns mycket hjälp att få på forumet om detta!

Sen kan man säga om dessa barn att de brukar uppskatta att börja smaka på annat! Jag skulle inte tveka att börja med smakisar, banan osv vid 4 månader, gröt utan gluten osv osv. Skedmatandet är nåt annat än amning som det i och för sig tar ett tag att få grepp om, men som minskar amningspressen på dig!

Jag vet att det är tufft! Du är jätteduktig som kämpar på! Skriv och berätta hur det går sen,
Åsa :) :)
wibbe2

Inlägg av wibbe2 »

Hej Åsa B!
Tack för snabbt svar från dig och så skönt att någon känner igen sig i problematiken. Jag har nu under morgonen fått rekomendationer från Barnmedicin att försöka koppmata henne (eftersom hon är dålig på flaskan) under dagen och särskilt när jag är som tröttast och det finns som minst mjölk, dvs på kvällen för att få henne mättare.
Natten till idag har Ingrid haft återfall och börjat äta varannan timma på natten igen, såklart eftersom hon är hungrig ju! Trodde vi hade lämnat detta stadie som hörde till när hon var riktigt liten.

Vad var det som fick det att vända för din son? Kommer du ihåg om du/ ni gjorde något särskilt eller var det bara tiden som successivt gjorde det till det bättre?
Var det när du började med smakportionerna eller var det innan på något vis som ni gjorde annorlunda? Skriv gärna och berätta. Sånt här är ett helt nytt kapitel för en första gångsmamma och på Bvc, som sagt, säger de inte mycket.

Det jag tror med Ingrid är att mjölken på något sätt inte kommer som den skall för henne, och hon blir arg och irriterad och släpper. Hon har stillat hungern för stunden och är hyfsat nöjd, en liten stund, tills det är dags igen. Inte bra för dessa små tarmar som ständigt får jobba oxå.

Bra att du skrev att man absolut inte skall tvinga på ett barn bröstet, utan göra annat och försöka finta och leka med henne på ett fint sätt. Gott att du sa det. Det kan ju lätt bli en kamp och det kan ju grundlägga en senare matstörning för henne. Det skall ju fortfarande vara gott och njutbart att äta och inget fyllt med stress eller nevroser.
Jag skall gå in och kolla på sidorna om amning.Tack för tips. Kanon. Om Ingrid skulle ta flaskan nu så skulle det vara en välsignelse.
Men skriv gära mer om du har mer och fler synpunkter. Jag hör av mig och berättare vidare om hur det går.

"Ingrids mamma"
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Ingrids mamma och pappa!

Tycker ni att Ingrid är ett litet glatt och piggt barn eller är hon trött och gnällig? För att minska pressen på dig mamma så rekomenderar jag varmt att ni skapar ett schema som passar familjen och den lilla. Att ständigt hålla vakt ifall den lilla visar minsta tecken på hunger är ju väldigt påfrestande och främjar inte amningen alls. Att erbjuda bröstet ofta kan leda till att den lilla aldrig blir riktigt hungrig och då suger hon inte ordentligt.

Diskutera er fram ett ett mat- och sov schema, det finns massor med förslag här på forumet. Ge den lilla mat på bestämda tider, gärna när hon har sovit för då brukar det vara mysigt att få ligga vid bröstet och äta och mysa lite.
Min tanke är att din oro och stress ska minska, vilket leder till att mjölkproduktionen ökar och om den lilla äter när hon ska och inte "småäter" hela tiden så tror jag att ert problem kommer minska väsentligt.

Som vanligt gäller det att inta den rätta attityden och skjuta vargarna innan de tagit sig in i huset :D .

Lycka till och hör gärna av er hur det går.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej,

känner så väl igen mig i er situation. Min dotter är för tidigt född, och vi fick en ganska skakig amningsstart. Jag hade mycket mjölk, men hon var så liten att hon bara orkade äta små portioner i taget. När hon var runt 2 månader korrigerad ålder ( 4 månader biologisk) började hon vägra bröstet. Hon åt när hon var sömning och på natten. I övrigt var det en kamp :cry: :cry: Usch det var jättejobbigt. Jag pumpade, försökta amma och var allmänt ledsen hela tiden. Hon tog inte flaskan heller, så jag kände mig helt desperat till slut.

Vi fick inte heller hjälp av BVC, men jag kom i kontakt med en dietist på barnmottagningen och hon hjälpte oss en hel del. Hon tyckte att vi skulle fösöka fylla på med mjölk eller ersättning inför natten. Dra ut på måltiderna, dvs erbjuda mat då bebisen är riktigt hungrig. INTE duttmata. Det tar ett tag innan det sitter, men det fungerade för oss. I samma veva hittade jag denna hemsida och vi gjorde ett schema dagtid. Vi körde inte standardmodellen dock, det kändes oöverstigligt just då. Dvs att erbjuda mat flera omgångar kändes som ett skämt. Jag var ju glad om hon ville suga en liten stund från ett bröst. :roll: :shock:

Vi började med smakisar tidigt. Lite mosad banan samt gröt inför natten. Hon visade jättestort intresse för fast föda, men har aldrig tagit flaska, nu dricker hon välling ur pipmugg, men bara på morgonen :?

Lika fort som strulet började, lika fort slutade det. Efter ett tag ville hon äta från bröstet igen. Dvs jag behövde inte skärma av, erbjuda mat då hon var trött osv osv. Amninsstrulet höll i sig i ca 2 månader.När vi kurade henne i november hade hon arbetat upp en ordentlig produktion igen. Det var jag som avslutande amningen i januari, då ammade jag henne morgon och kväll, men hade till slut ingen mjölk kvar. Hon hade nog fortsatt....

Detta blev ett lång inlägg. Du har fått väldigt bra råd i tidigare inlägg, så jag vill bara understryka dem.

:arrow: Försök dra ut på måltiderna även om det är jobbigt. Jag följde inte standardmodellen, men erbjöd mat ca var tredje timme, vakentid på det och sedan sova fram till nästa mål. Före dess kunde hon äta både varannan och varje timme... Jag visste aldrig när hon var hungrig eller mätt....Hon kunde också vägra flera gånger i rad..och jag hade ingen koll till slut när hon hade ätit, hur mycket osv. Annars tror jag att standardmodellen är super för att få en rytm...

:arrow: Hitta ett lugnt och avskilt ställe där du kan amma henne. Jag lade mig ner på sängen under täcket :? Det var det enda som fungerade för oss.

:arrow: Se om det är lättast att ge henne mat när hon ska eller har sovit. Gör en rutin kring det. Vega åt alltid när hon hade sovit och fortfarande var lite trött. Varje vakenpass började med mat.

:arrow: Börja med smakisar så fort du kan/får.

Lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
wibbe2

Inlägg av wibbe2 »

Åh, tack Linda!

Jag tar mycket tacksamt emot råd från andra med samma erfarenheter.
Ja, jag brukar alltid inleda vaje nytt vakenpass med mat, hon är ju som mest på hugget då. När hon har varit vaken ca 1½ - 2 timmar vill hon sova så då får hon en insomningsslurk och då blir det nästan varannan timma mellan matomgångarna. Men jag skall försöka dryga ut det ytterligare för jag tror också att vi vinner i längden på att gumman är RIKTIGT hungrig, för då MÅSTE hon ju bara äta ordentligt när det gäller. Bra tips.

Det som funkar med gumman är att hon sover ganska bra på dagarna. Hon kan klämma 1½ -2 timmar i sträck ( ibland kanske bara en timme tyvär, men oftast lite till) och då är ju hon glad när hon vaknar. Så humöret är bra på henne och fin verkar pigg( alltid något att luta sig emot i dessa matstrejkartider...!)

Men, jad skall läsa dina tips igen och prova. jag återkommer! Kommer du på mer...berätta för en vetgirig mamma som är helt novis på sådant här.
Hade du några erfarenheter av smakportioner eller hur var det? Berätta i så fall.
Gumman låter...får kila.

"Ingrids mamma"
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!
Du har fått mer bra hjälp. Försöka skapa en rytm, amma på lugnt ställe i samband med sovis precis som du gör. Du säger att hon inte tar flaskan, och det gjorde inte min lille heller. Jag tänkte då, att jag borde ha börjat med flaska tidigare, när alla mina bröstsår och infektioner höll på, så att han kanske inte hade fått en negativ känsla av att amma. Till slut var det som att allt sugande var farligt och jobbigt för honom.
Alltså, jag vet att det är skitsvårt att ha is i magen, men om du försöker hålla dig till en rytm och inrättar livet efter att hon ska få amma när hon har som lättast att göra det, så blir det lättare :) .
Jag pratade med Kristin Svensson när vi höll på, hon som har skrivit Amningsboken. Hon pratar mycket om amningsträning i såna här lägen, som handlar om att komma tillbaks till "hud mot hud"-stadiet. Några gånger om dagen ligger man med bebben på bröstet i sängen, kanske med nån liten leksak också, så att man s a s återetablerar kontakten med bröstet under "lugna" former". Inte suga alltså, utan bara "umgås" med tuttområdet, om man säger :wink: . Jag har läst om att det fungerat för några, jag vågade väl inte riktigt prova fullt ut, så blockerad var jag. Försök du!!

Jo, för oss var det trassligt mellan 2 och 6 månader ungefär. Men vid 4 började vi med smakisar, de vanliga banan, gröt utan gluten, grönsakspuréer. Det absolut viktigaste i det läget, för oss mammor som upplevt den här tuffa amningstiden, är att ta det lugnt och inte gå i taket om det inte genast går strålande med skedmatningen. Det blir en lättnad för ungen att få in mat på ett annat sätt!

Mellan 6-10 månader ammade jag bara natt (hade inte kurat än.. :roll: ), och innan sovisen på förmiddagen. Vid 10 månader gjorde vi kuren, och efter 3 dagar kunde jag sitta på en sommaräng och amma! Jag tolkade det som så att han kommit in i en ond spiral där både sömn och mat gick åt skogen. Därför är det skönt att höra att din sover gott, var rädd om det så har ni bra förutsättningar!! Vi har hållt kvar amningen morgon och kväll, eftersom han inte tar flaska fortfarande...Nu skulle jag gärna sluta, men det är knepigt att få i honom nåt annat inför natten...

Alla andra råd, som att pumpa ur lite innan om det blir för mycket mjölk för henne, att inte snuttamma osv...de är förstås också viktiga. Eftersom du inte tycker att du har så mycket mjölk kan det förstås också vara bra att vara uppmärksam på om hennes frustration kommer sig av att det rinner till för lite. Men ni håller på och provar er fram nu, och jag är övertygad om att det kommer bli bättre. Som sagt, smakisarna hägrar, och tänk då inte att du måste byta ut bara lunchen först, utan du kan ju ta både lite banan, och lunchpuré och gröt om du känner för det. Jag vet att BVC är värdelösa på sånt här! På amningshjälpen kan du också prova, men där kommer ingen framhålla att rytmen och sömnen är viktig, tänk på det!!
Skriv igen och kram från Åsa
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej,

jag är glad om jag kan vara till lite hjälp. :D

Vi började med några teskedar gröt på kvällen innan hon skulle sova samt på fm. Det tog ett tag innan poletten trillade ner, men hon har alltid varit intresserad av riktig mat. Det var precis som att det var skönt för henne att få mat på ett lättare sätt än att suga. Sedan mosade vi banan och gav. Jag gav henne efter hon hade ammat ( jag vågade inget annat, också blockerad som Åsa B beskrev :? )

Det dröjde ganska länge innan jag först gav smakisar och sedan ammade henne, men det kan nog vara bra att ge smakisar först, när de är ordentligt hungriga. Jag var ju så snabb att erbjuda henne bröstet vid matdags att inget fick störa typ.. :?

Vi höll på med gröt och banan i 3-4 veckor innan jag började med potatis och andra grönsaker. Jag gav alltid katrinplommonpuré till gröten.

Lycka till
Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag vet inte om detta kommer två gånger nu, för jag skrev just och så försvann det...
Hur som helst, jag kom på ett annat tips som jag körde mycket med för att få honom att ta bröstet, och det var att han fick suga på nappen (bara då!!) för att komma till ro. Jag gick med honom i famnen ofta, resolut vandrande fram och tillbaka, och han sög på nappen. När han var lugn "dockade" jag snabbt innan han hann blinka. Det brukade funka!

Är nyfiken på hur det går för er!

Åsa
wibbe2

Inlägg av wibbe2 »

Hej, vilken fin support vi har fått av Er förstående kloka mammor!

Något sa mig att det var dax att testa gröt ( Hipps smaksatta risgröt) och Ingrid åt glupskt som en krokodil och slukade en halv portion på fyra minuter utan att aldrig tidigare ha ätit med sked eller tidigare ätit fast föda. Otroligt! Jag grät av lycka och bara lät henne äta och äta. Det som hände var att mina bröst sprutade ur mjölk, båda samtidigt, och de bara rann och rann. Den psykiska pressen släppte i och med att det inte BARA hängde på min amning för att få henne nöjd och glad. Ni kan förstå.

Glada över detta lät vi henne testa lite lite puréer och pyttelite banan ( vi få ju passa på att surfa eller smida när järnet är varmt som det heter) och hon tycker det är ganska ok, kanske ännu något för kraftigt i smaken. Men det kommer men vi tar det lugnt så hennes mage klarar av det.

Detta har fört med sig att hon äter, ammar alltså, som vanligt och kanske lite mer än tidigare. Varför är svårt att säga?!

Så lite gröt ( halv portion fortfarande) en gång under fm och en till två gånger varje kväll, innan sista sömnpasset och stax innan hon skall sova vid 20. 00 tillsammans med amningen blir det numera.

Hon har runda fina kinder igen och hade ökat 235 g på en vecka. Vi är stolta för att inte säga lugna. Så mitt råd till andra "behövande" mammor...våga prova...de små liven säger ifrån om de inte vill ha eller inte är mogna för någon fast mat.

Jag skriver mer senare och berättar fortsättningen!
Stor kram till Er, återigen för supporten och för förståelsen!

"Ingrids mamma" :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Åh, vad skönt att höra att allt går bra för er nu :!: Det glädjer mig verkligen. Tänk så mycket vår oro kan påverka oss negativt. Nu när du inte längre behöver oroa dig för att din lilla inte ska få tillräckligt med mat så rinner mjölken till.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Ja verkligen kul att höra!
Jag tror att mat kan vara som sömn, alltså trötthet föder mer trötthet, och hunger föder mer hunger...
När man kommer rätt in på banan igen blir alla behov tydligare, lättare att tillfredställa för dig som mamma och för bebben att känna.
Det låter jättebra att köra på med maten nu, och jag tycker inte du behöver ta det så "lugnt" med den utan ge så mycket som hon vill ha. Och köra smakisar med lite starkare smaker precis som ni gör.
Nu verkar det ju också som om ni kan ha kvar amningen, kanske länge än om hon och du vill och är nöjda med det! Du vet, min 17 månders ammar fortfarande...Han ÄLSKAR bröstet och suckar nöjt varje gång han får sin nattslurk!
Åsa
wibbe2

Inlägg av wibbe2 »

Hej , det var Ingrids mamma igen!

Jag har fortfarande inte vågat amma henne i offentligheten ännu trots att hon tar bröstet igen. Det känns som om att et finns en risk att rasera det jag har byggt upp med henne. Men jag gör så att vi är hemma under fm, hon har sitt sovpass under fm som hon tycker om, och innan och efter sov- passet "föder" jag upp henne ordentlig med bröstet och gröten, vilket gör att hon står sig några timmar under eftermiddagen när vi tar vi dagliga tur med vagnen. När jag har varit på café ( vuxenkontakt är inte så dumt!) så har jag "vagnat om henne" och det har gått fint. Då har jag vetat att hon har go fin gröt i magen och att hon har varit trygg av det.

Tänk att denna gråa, simmiga sörja kan föra med sig så mycket postitivt! Åh, jag skall kanske göra så som du ÅSA B var inne på, att fortätta ge henne lite mer fast föda..?!

Det var något mer jag skulle säga..... jag återkommer när hjärnhalvorna åter har träffat varandra och är i balans. :roll: :roll: :roll:

"Ingrids mamma"
wibbe2

Inlägg av wibbe2 »

Lite till... tycker Åsa B. att det låter härligt att din 17-månaders gosse vill ha ditt bröst. Huvudsaken är att båda är nöjda och det låter gott när du beskriver det. Härligt!

"Ingrids mamma"
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej,

vad skönt att det går så bra för er :D :D Visst är det konstigt att oro kan påverka så mycket :? :? :evil:

Jag känner även igen kraftig viktökning efter en tids mer eller mindre stillastående pga amningsstrul :? Vega gick upp 350 g/veckan i två-tre veckor när det vände för oss. Sedan jämnade det ut sig igen....

Jag tror också du kan fortsätta amma så länge du känner att du vill/ din tjej är intresserad. Min produktion kom snabbt ikapp, men precis som du undvek jag att amma henne offentligt. Inte ens hemma hos farmor och farfar kändes det bekvämt. Det går säkert att släppa det också om hon fortsätter att vilja ha bröstet.

Kram
Linda
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"