Kära nån, inte bryta samman nu

Du har fått så fantastiska svar

Läs och begrunda och ta till dig

Du gör det så komplicerat för dig och DET är vad hon reagerar mot. DET är vad du "lär" henne - att allting är jättesvårt, att något är farligt och/eller fel. Hon blir ömsom förb-d, ömsom förtvivlad. Hon orkar inte ha det så

Det skulle du inte heller göra
Med små barn måste man vara lätt på målet och säker på handen. Sin oro måste man helt enkelt lära sig camouflera. Jag brukade säga till mig själv: "Det där får jag ta hand om när jag blir ensam. Det där är MITT problem."
Du gör också misstaget att jämföra med hur det var förut - det kan man aldrig göra. Små barn växer och utvecklas hela tiden. Det är ju därför man t ex justerar schemat allt eftersom, likaväl som man köper större kläder

Se inte tillbaka! Se till här och nu och FRAMÅT
Som det står i citatet jag gav dig ur Barnaboken, kan hon helt enkelt vara så TRÖTT på nappen som hon inte behöver längre eftersom hennes sugbehov avtagit markant, och därmed trött på att du envisas med att stoppa in den, att hon därför reagerar som hon gör. Ditt motiv är kanske inte acceptabelt för henne längre

För du trattar ju inte in nappen gång på gång för att du tror att hon behöver den för att få sitt sugbehov tillfredssällt, som då inte skulle tillfredsställas av amningen (vilket gäller en del nyfödda...

och då, och bara då, behövs napp) - utan du stoppar in den för att få tyst på hennes skrikande, eller hur
Och det är fel väg. Det är inte nappen som ska få tyst på henne. Det är du/ni, dvs ert lugnande i handling.
Och till det finns verktygen i Sova hela natten-kuren
Så liten hon är, kan hon som bäst vara i färd med att kräva av dig, ja, tvinga dig, att förenkla livet för er alla
Ty - hur var det nu

Små barn ska njutas - och njuta själva