Vaknar varje sömncykel

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Antonias mamma

Vaknar varje sömncykel

Inlägg av Antonias mamma »

Några frågor till Anna och andra mer erfarna... :)

Vi står i beråd att börja kura vår dotter nu som blivit 4 mån.+ 1 vecka. Hon somnar jättesnällt själv i sängen om kvällarna och några protester hörs aldrig efter att vi stoppat om henne, proppmätt och sagt vår ramsa som vi haft redan länge. Och bara nappen sitter i...

Problem/Fråga 1 alltså: Nappen. Hon somnar inte utan den och varje gång den trillar ur vaknar hon - vilket betyder att vi är uppe och stoppar in den igen 10-15 ggr per natt. Då somnar hon genast om själv. Några nattmål får hon inte mera. Jag vet inte hur vi ska våga börja kura när nappen är ett så stort problem! Har prövat att lägga henne utan, men det blir till ingenting.
Jag vet att det är vårt fel som introducerade den från början - innan vi hade läst Barnaboken... :? Men nu då?

Problem/Fråga 2: ´Vårt schema fungerar inte riktigt eftersom jag inte på något vis får henne att sova 1,5 h. på förmiddagen, utan istället blir det 2 x 45 min. Detta klyver ju dagen onödigt mycket. Dessutom blir det bara en massa snuttätande på förmiddagran pga de korta sovpassen. Får inte ihop ett vettigt schema med dem och med morgon kl.6.30, som hon vill ha.
På eftermiddagen sover hon 3 h i sträck - men det är oftast samma sak då. Efter 45 min ska man ut och vagna då hon vaknat... Hur ska man få henne att själv ta sig över dén magiska gränsen?

Fråga 3: Anna, har kollat PM för 4 månaders baby. Att dela upp sömnen på hela 4 pass (som hon dock gör nu pga förmiddagstrubblet)gör dagarna så sönderhackade tycker jag. När ska man någonsin kunna åka någonstans och uträtta ärenden? Att sätta henne i bilen och åka och handla till stan tar för oss nästan 2 h. och det går ju bara inte med tanke på att hon är vaken bara 2 h i sträck och äter inom en av dom två timmarna. Hur gör man för att kunna leva lite mer normalt? Eller är det kanske inte meningen att man ska det... ?
Vi önskar oss natt kl.20 och morgon kl.7.

Nu ska jag dammsuga snabbt innan 45 minuter har gått... :wink:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Antonias mamma

Kura med napp?!

En fråga till alla som SHN-kurat sina 4 månaders barn: Har ni haft napp före och tagit bort den? Är det någon som kurat MED napp? Hur gick det?

www.sandsdrommar.com
Hermione

Inlägg av Hermione »

Vi kurade våra tvillingar lite senare, vid 6 månader, och det var inga problem alls att sluta med napp i samband med kuren. Innan hade vi samma problem som ni med att stoppa in den urtrillade nappen flera ggr på natten. Det var väldigt skönt att bli av med nappen och slippa detta spring. :)
Antonias mamma

Puffar för att förhoppningsvis få några svar angående problemet med att hon vaknar efter 45 min varje gång :cry: Långluren på 3h på e.m blir INTE bättre heller, trots att jag nu i över en månads tid kämpat med att vagna om henne då hon vaknar efter 45 min. Kommer hon någonsin att lära sig att somna om själv/sluta vakna? :?: Anna? Någon? HJÄLP!!!!! :cry:

www.sandsdrommar.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du ska inte vagna i en månad. Ramsan ska ta över andra natten/dagen! Ge ramsan en kur på en vecka och därefter kommer hon att sova igenom sömnskarven :thumbsup: .
Antonias mamma

Tack MM - ramsan ska alltså gälla lika mycket på dagen?
Ett stort problem här är dock nappen. Den spottas ut varje gång och jag får springa ut till vagnen och stoppa i den igen ca 6 ggr innan hon somnar första varvet. Sen är det samma sak igen då jag vagnat om efter 45 min... Jag vet att den borde bort, men det känns som om hon är för liten än, och faktiskt verkar HA behov av den.
Samma problem gäller ju även på natten. Det hjälper inte att ramsa då nappen fallit ur, och bara hon får den tillbaka så behövs ingen ramsa.

www.sandsdrommar.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ersätt nappen med ramsan och vips blir det så mycket enklare för alla! Hon har "behovet" av nappen för att du genom det du gör låter henne tro det. Ramsn harallt hon behöver - lita på det!

:idea: Självklart använder man samma verktyg och verktygshantering på dagen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Antonias mamma

Bäste MM!

Trots att jag läser dagligen om SHN för att lära mig så mycket som möjligt innan vi tar tag i det på allvar, har jag några frågor som jag inte har fattat/hittat svar på :?

1. :?: Måste man börja på kvällen vad det gäller nappen bort?

Efter dina övertygande ord beslöt jag mig för att fösöka natta henne igår utan napp. Jag borde väl ha lagt henne i vagnen, men eftersom hon är minst sagt rörlig av sig nattetid så är den lite liten åt henne, så det blev sängen i alla fall.
Försöket slutade med att jag gav upp eftersom hon blev vrålarg och faktiskt grät, vilket hon aldrig annars gör vid nattning. Hon är ryggsovare, men vi lägger henne alltid på sidan. Hade tänkt buffa från sidan, men hon vred sig hela tiden till rygg och bet och rev i sin tygkanin av ilska... OCH skrek.
Nu har jag just vagnat henne inför första kortluren idag, och då hon första gången spottade ut nappen lade jag inte in den igen, eftersom hon inte verkade bry sig desto mer då. Så nu sover hon utan napp! :shock:

2. :?: Vi önskar oss natt 21-08 alt.20-07, men nu vaknar hon 05 och tycker att det är morgon. Hur tar jag itu med detta? Ska man hålla upp henne längre på kvällen eller försöka få henne att sova längre på morgonen direkt? Detta torde dock inte lyckas - har försökt det mesta redan.

3. :?: När hon vaknar kl. 05 och är glad och jollrar, ska man ramsa då eller hur få henne att förstå att det är natt? I morse lät jag henne hållas i hopp om att hon skulle somna om själv, men efter 40 min gav jag nappen och ramsade - sen sov hon i 45 min till.

Tack för att du tar tig tid!

www.sandsdrommar.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

1. Har du ju löst själv - man börjar när man bestämt sig för att börja.

2. KL 21 är lite sent i många barns tyckanden. Senast 20, tycker jag. Varför inte 12 timmar natt? Brukar uppskattas i den åldern! 19.30-07.30 kanske? Hon ska absout INTE hållas uppe för att sova längr på morgonen. Det hör verkligen inte SHN-kuren till. Har du verkligen läst :shock: :?: ? Sömn föder mer sömn - så enklet är det! Därför är antalet sovtimmar viktigt!

3. Läs sedan på om vargtimman - finns massor. Hon får gärna vakna och jollra. Då ger du en pangramsa som besked. Därefter avvaktar du. När/om hon blir ledsen igen så går du på med ramsan tills det blir ett omsomnande. Buffning vid superduperkris. Därefter är det ramsan som får sista ordet.

:!: Du måste bestämma dig för napp eller inte napp. Du kan inte ha både och - då kommer du ingen vart!

:!: Läs på mer så att du ser hela bilden och vet exakt VAD du ska göra och VARFÖR du gör det. Förhållningssättet är det viktiga - utan det så funkar inte verktygen.

:D Lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Nu ska jag vara petig också... :wink: :lol:

:idea: Du skriver om att "försöka" och "ge upp" och det funkar inte - som du märker. Vad det gäller att vägleda barn på ett tryggt och vinnande sätt så måste man ha förhållningssättet som ger orden "genomföra" och "slutföra". Det handlar om förhållningssätt och att med attityd av självklarhet visa barnet vad man menar och att man menar gott!
Antonias mamma

Du har så rätt... :cry: Jag stod själv och tänkte idag när jag vagnade att jag testar och ger upp för lätt. Det blir så när man är slutkörd redan vid start - inte har något energilager att ta av. :cry: Ska försöka ladda batterierna nu några dagar och så gör vi det på riktigt sen. Återkommer säkert då med frågor.

www.sandsdrommar.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Mammut Maria :D :wink:

Och välkommen ska jag säga mer ordentligt, Antonias mamma :D Ska försöka (hm :evil: ) svara på dina tidigare frågor:

Problem/fråga 1: Du gör det onödigt svårt för dig med både napp och ryggläge. Hjälplösheten i ryggläget illustreras ju rätt "bra" av att lilla barnet inte ens kan få tag i nappen själv om den skulle trilla ur, vilket har betydligt större chans att lyckas på mage. Där man också kan suga på fingrar man råkar hitta, om nu nappen skulle tas bort. Men på rygg klarar hon inte ens att rikta fingrarna mot munnen.

Så det första jag vill be dig om inför kuren, om du nu tänker genomföra den, är att faktiskt lägga henne på mage (med larm, givetvis - det ska hon ju ha i vilket fall) och på samma gäng ta bort nappen, för gott. I hennes lilla fall skulle jag göra det på dagen, inför en promenadlur. Lägga tillrätta på mage, slopa nappen, och gå ut och gå med vagnen. Då har hon de maximala förutsättningarna att komma i ro utan napp.

Problem/fråga 2: Gör du ett schema med 1,5 tim f m-lur ska du ju hålla det. Då får du vagna henne över skarven. I och med kuren tar ju ramsan över mer och mer, så då kan du ha henne inne och ramsa vid behov. Men ute behöver man inte ramsa, dels för att inte skrämma slag på folk :shock: och känna sig dum, vilket knappast förmedlar någon Attityd av självklarhet :roll: dels för att vagnandet och/eller gåendet fungerar lugnande i sig, avslutat med skak i barnvagnshandtaget. Du får läsa på och öva in den rätta tekniken med tyngd i vagnen :!: Att små barn vaknar till efter 45 min är mera regel än undantag och en "vana" som kan sitta i länge. Men kurad kommer hon inte att ta något extra för det utan somna om. Förutsatt att du alltså håller tiderna och inte mixtrar med schemat det allra minsta, förrän tidigast efter uppföljningsveckan.

Problem/fråga 3: Här är vi väl ändå lite väl otåliga :!: :oops: Börja med att genomföra kuren och gör det då efter konstens alla regler, vilket bl a betyder lugn och ro och så få extraintryck som möjligt under de fyra första dygnen och uppföljningsveckan. Så storhandla innan... :idea: eller ta hjälp. Sedan, när allting sitter, kommer du att se att tillvaron blir så kolossalt mycket enklare vad gäller precis allting. Ett kurat barn som har sin goda sömn och sina fasta, förutsägbara tider är verkligen superenkelt att ha med sig överallt - äter och sover överallt, bara man håller just tiderna. Så tänk noga, noga igenom schemat innan du sätter igång att genomföra det :idea:

Sedan är det en annan sak att du naturligtvis egentligen aldrig mer kan leva "normalt" - dvs som om du inte hade barn. Såvida du inte skiljer dig från det :x En av finesserna med kuren är just att ens eget förhållningssätt förändras totalt - man lär sig ligga före i stället för att hänga efter i svansen, man lär sig tänka och organisera, man lär sig planera utifrån givna förutsättningar och kan imponeras dagligen över hur skicklig man faktiskt är (har blivit) :lol: Och det allra viktigaste - man lär sig vad det budskapet betyder, i praktiken, som jag så ofta tjatar om:

:arrow: Små barn ska njutas - och njuta själva.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Antonias mamma

Tack för att du svarade Anna :)
Utgående från detta nu då vill jag dock ännu en sista gång fråga om man kan vara säker på att en tös på 4 månader och 2 veckor klarar skilsmässan från nappen? Jag tänker då på stycket i BB där det står att 5-6 månader är en bra ålder att ta bort den och att inget barn över halvåret behöver napp. Men hur är det då vid 4 mån....? Vet ju att sugbehovet ska avta då, men kanske det är vid gränsen 4-5 mån och inte 3-4 mån? Vill bara kolla! :?

www.sandsdrommar.com
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Det är klart att hon klarar sig utan nappen. :!: :) Joel, nu sex månader, blev av med nappen när han var drygt fyra månader. Det tog ett dygn innan nappen var glömd. Sedan var det lite strul att få ordning på omsomnandet för den prinskorven. Men det problemet löser man inte med nappen utan med rätt attityd och verktyg. Läs mer om oss här: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=
Att ta bort nappen är det bästa vi gjort för Joel förutom att hjälpa honom att sova gott, var som helst när det är sovdags.
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"