Vi står i beråd att börja kura vår dotter nu som blivit 4 mån.+ 1 vecka. Hon somnar jättesnällt själv i sängen om kvällarna och några protester hörs aldrig efter att vi stoppat om henne, proppmätt och sagt vår ramsa som vi haft redan länge. Och bara nappen sitter i...
Problem/Fråga 1 alltså: Nappen. Hon somnar inte utan den och varje gång den trillar ur vaknar hon - vilket betyder att vi är uppe och stoppar in den igen 10-15 ggr per natt. Då somnar hon genast om själv. Några nattmål får hon inte mera. Jag vet inte hur vi ska våga börja kura när nappen är ett så stort problem! Har prövat att lägga henne utan, men det blir till ingenting.
Jag vet att det är vårt fel som introducerade den från början - innan vi hade läst Barnaboken...
Problem/Fråga 2: ´Vårt schema fungerar inte riktigt eftersom jag inte på något vis får henne att sova 1,5 h. på förmiddagen, utan istället blir det 2 x 45 min. Detta klyver ju dagen onödigt mycket. Dessutom blir det bara en massa snuttätande på förmiddagran pga de korta sovpassen. Får inte ihop ett vettigt schema med dem och med morgon kl.6.30, som hon vill ha.
På eftermiddagen sover hon 3 h i sträck - men det är oftast samma sak då. Efter 45 min ska man ut och vagna då hon vaknat... Hur ska man få henne att själv ta sig över dén magiska gränsen?
Fråga 3: Anna, har kollat PM för 4 månaders baby. Att dela upp sömnen på hela 4 pass (som hon dock gör nu pga förmiddagstrubblet)gör dagarna så sönderhackade tycker jag. När ska man någonsin kunna åka någonstans och uträtta ärenden? Att sätta henne i bilen och åka och handla till stan tar för oss nästan 2 h. och det går ju bara inte med tanke på att hon är vaken bara 2 h i sträck och äter inom en av dom två timmarna. Hur gör man för att kunna leva lite mer normalt? Eller är det kanske inte meningen att man ska det... ?
Vi önskar oss natt kl.20 och morgon kl.7.
Nu ska jag dammsuga snabbt innan 45 minuter har gått...