Depression hos mamma - finns fler som jag?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Novas mamma

Depression hos mamma - finns fler som jag?

Inlägg av Novas mamma »

Detta rör egentligen inte mitt lilla barn - även om hon såklart också berörs men jag hittar ingen annanstans att skriva på där mitt ämne passar in.
Jag har drabbats av depression efter en problemfylld graviditet och svår "första tid".
Min läkare har nu ordinerat medicinering med antidepressiva tabletter sertralin - men jag har inte börjat med dessa då jag egenligen är emot "tabletter"
Undrar nu om det finns fler som jag och hur ni har hittat tillbaka till ljuset igen - vill ju inte gå miste om den fina (och korta ) småbarnstiden. :roll:
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Chelsea

Inlägg av Chelsea »

Hej!

Kan du inte gå till en psykolog eller kurator för samtal istället?
Du kanske klarar dig utan att behöva ta tabletterna?
Jag tror att det är lätt hänt att att hela ens tankevärld färgas av för mycket motgångar och jobbiga upplevelser så att man nyanserar allt i svart trotts att det kanske inte är så man igentligen skulle uppleva sin tillvaro.
Det jag menar är att kanske just nu skulle du kunna må bra och ta vara på den underbara småbarnstiden som du säger men istället har du fastnat i ett mönster av negativa tankar och oro pga av många motgångar.
Det kanske inte ens är vad man kallar en depression utan mer att känslan från att ha haft det så jobbigt släpar kvar och tynger ner dig.
Du kanske måste skaka dig fri från det som varit och se framåt nu.
Det kanske visar sig att du har massor just nu att glädja dig över (ditt lilla barn, våren som nalkas, semestrar eller annat)
Det kan handla om att släppa taget om det gamla och våga ta sig an det nya med glädje och förväntan.

Men det är ju som sagt kanske inte lika lätt gjort som det var sagt och därför kan det vara en ide att gå i samtal med någon som kan hjälpa dig bearbeta det gamla och gå vidare.
Det kan också vara en hjälp till att ändra sitt tankesätt.
Ofta märker man inte ens själv hur man ständigt förstör för sig själv genom att bara tänka negativt och tycka att inget spelar någon roll för jag misslyckas ändå eller allt går ändå emot mig om jag försöker... Tanken bara finns där och man märker kanske inte ens själv att den är det, man tror att det är så bara -jag klarar inget -allt går jämt emot mig.. :(

Om man byter lite av sina känslor och tankar med någon som kan sånt så märker den personen relativt snabbt om man fastnat i sånt negativt mönster och kan hjälpa en se det själv och hjälpa en hjälpa sig själv att bryta det.

Det går! Och jag tror absolut att det går bra (om inte bättre) utan att ta tabletter.

Jag önskar dig all lycka till och hoppas verkligen du tar tag i det och inte låter detta släpa kvar hos dig längre nu! (oavsett anledning) :D
Det gäller bara att få iväg bollen - Göra nånting för att bryta med det dåliga!
/Emelie 24, mamma till
:heart: William 000227 :heart:
och
:heart: Chelsea 050610 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Chelsea :wink: :D

:D Absolut finns fler som du. Kanske vore Diskussionsforum - eller faktiskt Kackelforum - bästa stället att prata på. Där handlar det redan nu om stora (eller inte så stora) problem som inte direkt har med barnen att göra.

Kanske skulle de båda kapitlen om Det psykiska välbefinnandet i Barnaboken kunna ge dig en smula styrka :?: I "Om något blivit fel - den nyfödda är olycklig" berättar jag om egna mindre roliga upplevelser efter mitt andra barns födelse.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Tack snälla för tips och hjälp :)
Jag fortsätter med frågan på diskussionsforumet istället.
Alexandra - mamma till
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Har orienterat mig lite på Forumet och som sagt passar nog kackelforum bättre än diskussionsforum.
Går det att flytta denna tråd dit eller ska jag skriva om :?:
Med tanke på alla "träffar"på denna tråd verkar det vara fler som har drabbats eller iallfall vill läsa om problemet kring depression.
Alexandra - mamma till
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!
Håller utkik efter "flytten" eller "nystart" av tråden... Du är INTE ensam :!:

Varm kram :heart:
/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, du är verkligen inte ensam. Jag tror att det är ungefär 10 % av nyblivna mödrar som drabbas av det som kallas för förlossningsdepression, dvs nedstämdhet efter förlossningen som inte går över på ett par månader utan istället fördjupas.
Jag drabbades av depression när mitt första barn var bebis. :( Jag förstod det inte själv först, det var ju normalt att vara ”trött” när man hade en bebis, och ledsen kunde man ju bli av hormonförändringar och dålig nattsömn... När jag började fundera på att kliva ut framför en lastbil med barnvagnen :shock: , då blev jag rädd och förstod att det måsta vara något allvarligt fel! Huvva så hemskt det blir när man skriver ner det!
Vad som var orsak och vad som var verkan har jag fortfarande inte klart för mig. Jag hade en jobbig förlossning och hade det jobbigt med amningen, men jag vet inte om amningen blev jobbig för att jag mådde dåligt eller om jag mådde dåligt för att amningen var jobbig… :? Och det är ju inte heller säkert att det finns några såna förklaringar. Allt i kropp och själ hänger ju ihop på ett väldans invecklat sätt, och att vara gravid, föda och bli förälder innebär ju stora stora förändringar i kroppen och hormonerna och livet i största allmänhet.
En sak som är säker är i alla fall att det inte bara är att ”rycka upp sig” och ”ta tag i problemet” :idea: :!: För mig började det lätta när jag hade hört doktorn säga ”Du har fått en depression”. Jag fick ett namn på det jag upplevt som ”trötthet”, ”håglöshet”, ”meningslöshet”, ”värdelöshet”… Jag kände mig inte så ”knäpp” längre, jag förstod att jag inte var ensam om detta. Min doktor hävdade att jag var tvungen att sluta amma för att kunna ta medicin, av andra har jag sen hört att det inte alls hade varit nödvändigt. Nu gjorde jag det i alla fall, och eftersom amningen till stora delar hade varit en plåga, så blev ju livet mycket enklare bara av det. Och så blev det vår och bebisen (vid det laget nästan ett halvår gammal) började sova bättre (tyvärr visste jag på den tiden inget om SHN-kuren…) så livet blev värt att leva igen på något sätt. Och jag behövde aldrig någon medicin. Man jag tror inte att man ska vara så rädd för att ta de där tabletterna, de kan vara en hjälp att ta tag i vad det nu finns för andra problem, en start, liksom.

Och du - det behöver inte alls bli likadant andra gången :wink: ! Jag var jätterädd innan mitt andra barn föddes att jag skulle ”dyka i” igen, men allt har gått bra med både förlossning, amning och psykiskt välbefinnande.

Det är väldigt tråkigt att depression i samband med förlossning och amning och föräldraskap fortfarande är så okänt och tabu och skuldfyllt. Det borde pratas mer om det så att det blir känt och inte så konstigt! Egentligen är det väl inte konstigare än foglossning eller bristningar eller ryggskott?!! Så tack för att du vågade ta upp den här tråden! Jag önskar dig lycka till på vägen ut ur mörkret! Kram från en som varit där! :heart:
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Tack snälla för värmande ord och även om jag inte vill att andra ska må lika dåligt är det på ett sätt skönt att veta att man inte är ensam :wink:
För mig började den onda spiralen redan innan lillan var född. Pga försvagad livmoderhals fick jag inte vara uppe utan tillbringade 3 månader i sängen....missade allt med en mysig graviditet och kunde inte gå runt i affärerna och köpa små babykläder :cry:
Jag hade väntat mig en lätt förlossning etersom jag hade så mycket förvärkar under lång tid och tyckte att jag var förberedd och dessutom brukar jag klara smärta utan problem.Döm av min besvikelse när det väl blev dags och jag istället för att vara lugn blev fullständigt panikslagen och bara grät vilket såklart gjorde att jag inte andades korrekt och allt blev mer smärtsamt. Min barnmorska tyckte dessutom att jag inte hade "tillräckliga" sammandragningar utan att jag skulle klara mig utan lustgas - kämpade in i det längsta och tillslut blev jag i den närmaste förtvivlad och ville hoppa ut genom fönstret - då lyssnade hon. Men då var jag redan öppen 10 cm och lillan på väg ut.
Jag vill gärna klara allting själv och redan på det här stadiet blev jag mycket besviken på min förmåga som blivande mamma. Amningen fungerade inte eftersom jag inte hade tillräckligt med mat och stressen blev inte mindre då alla välmenande släktingar och BVC ständigt frågade mig Har du tillräckligt med mat?? (lillan grät mycket). Stressen och tankarna över det hjälpte ju inte direkt och tillslut ville jag bara att hon inte skulle äta alls utan helst sova hela tiden. Ibland ville jag inte ens gå upp och mata henne när hon var hungrig :evil: Tillslut bröt jag ihop på en efterkontroll på BB och de bad mig prova tillägg och det önskade jag att jag hade gjort tidigare - speciellt för lillans skull, nu slapp hon ju vara hungrig.
Trodde att alla "dåliga känslor" skulle vara över men det har fortsatt iallafall.
Jag hade väntat mig at jag skulle leva i en "rosaskimrande tillvaro" med min lilla bebis - precis som alla jag pratade med sa att de gjorde....
så blev dock inte min verklighet och allt kändes hopplöst.Jag skämdes och gör fortfarande för att jag inte känner mig lycklig. Borde ju vara det - har fått en frisk, välmående bebis, bor i ett fint hus , trygg ekonomi och et bra smboförhållande. Vad har jag att klaga över egentligen :?:
Men hur jag än försöker att vända allt till det positiva så känns det sååååå svårt. Jag har haft en jobbig barndom med många problem och stor osäkerhet även i det vuxna livet. Tror att det bidrar till mina känslor kring mammarollen. Jag vill ju inget hellre än göra lilla Nova lycklig och själv må bra. Dock har jag inte börjat med medicinerna - vill så länge det går försöka utan och har faktiskt mått bättre de senaste dagarna. Mycket tack vara Er på Forumet, Annas berättelse om sina änslor inför sitt andra barn och även att jag nu berättat för min mamma och syster om min "depression". Känns skönt att inte behöva smyga längre. Annars har jag en fantastisk förmåga att lura min omvärld genom att gömma mig bakom en "lycklig fasad" . men man orkar det inte i längden - nu gick det visserligen i nästan 6 månader men tillslut säger själen nej och då kan man inte lura sig själv längre.
Synd att man inte pratar mer kring detta - det gör ju att man känner sig än mer värdelös.
Tack alla igen. :lol:
Alexandra - mamma till
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du är så klok, så klok som kan se och berätta om det du upplever och känner. Och - som andra intygar - du är långt ifrån ensam om att känna så. Men du är rätt så ensam om att ha modet att dela med dig och prata om det - men det ska du inte vara så ledsen för :wink: utan det är en egenskap som kommer att ta dig långt i livet! Att bli förälder är utveckling i högsta grad och du tar den till dig - modigt och stark gjort :heart: !

:idea: Och du! Prata, prata, prata om detta så mycket du orkar! Att på så sätt "avdramatisera" sig själv är verkligen ett bra första led i utvecklingen till förälder :D ! Och ger andra så mycket! TACK!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ååå vad jag blir ARG :evil: när jag tänker på allt DUMT man får höra och se som blivande och nybliven mamma...
Man ska vara så "duktig" och "klara" förlossningen helst utan hjälp och man ska vara så "duktig" och ha mycket mat till sitt lilla barn och man ska vara så himla LYCKLIG!!! Fast hur ska det gå till - när man aldrig har fött barn har man ju ingen aning om hur det verkligen är! Och amningen är man ju s a s två om, det är ju barnet som ska suga och stimulera produktionen, och en del barn verkar helt enkelt inte fixa det! De kanske är för otåliga eller inte tillräckligt "sugna". Och det är ju inte så mycket man kan göra själv, om nu inte maten räcker. Och det är ju rätt jobbigt med bebisar ibland, så det är väl inte alls säkert att man är så där HIMLA LYCKLIG, i alla fall inte hela tiden. Och hela tiden får man höra "å vad underbart med en bebis", speciellt från dem som inte har haft någon på ett tag. Man glömmer ju (tack och lov!) oftast bort det jobbiga och minns det fina.
Men jag tycker du är jätteduktig som orkar och vågar berätta, säkert kan det hjälpa dig framåt, och alldeles säkert kan det hjälpa någon annan! Och - det kanske är en floskel, men i så fall en sann sådan - Ingen kan vara en bättre mamma än du till ditt barn.
Kram igen, jag var bara tvungen att skriva av mig lite! :heart:
Saara

Du är inte ensam!

Inlägg av Saara »

Här är också en f.d. deprimerad mamma. Det är urjobbigt att gå igenom, men det har en början och också ett slut.

Nästan prick på dagen då lillan blev fyra veckor slutade jag sova. Gissa om jag vet hur viktig sömnen är. I två-tre månaders tid hankade jag mej fram på typ 1-4 h sömn per natt (trots sömnmedicin), kunde inte sova på dagen även om jag hade möjlighet. Jag var också fullständigt övertygad om hur dåligt jag klarade mammauppdraget. Minsta lilla motgång kändes som ett oöverkomligt berg och jag kunde inte njuta av att vara hemma med barnen.

För mej vände det när jag äntligen fick en medicin som hjälpte mej att sova (det var en antidepressiv som används i små mängder för att förbättra sömnen och som inte är beroendeframkallande) och började gå hos en kognitiv terapeut.

Såhär efteråt är jag ändå på nåt konstigt sätt tacksam för att jag måste gå genom det. Nu är det lättare att se livets små goda ting och njuta av dem, för att inte tala om livets stora ting som barnen :heart: :heart: . Jag tar inte heller så hårt på motgångar längre utan försöker tänka att det kommer bättre dagar och det gör det också :wink:

Vad jag skulle vilja säga dej är
:idea: Ställ inga höga krav på dej själv just nu utan ta en dag i taget och ge inte upp försöken att fokusera på BRA saker fast det känns svårt. Det blir en s.k. positiv spiral som höjer serotoninnivån i hjärnan och får en att må bättre. Men, kom ändå ihåg att det är viktigt att du ger dej själv tillstånd att må dåligt. Det här låter kanske kontroversiellt, men det jag menar är att om du ger dej själv lov att må dåligt så har du på nåt sätt avdramatiserat illamåendet och då blir det på nåt sätt lättare att få vardan att rulla och att sen se det positiva :?: :oops: Flummigt, ja verkligen, men jag hoppas du förstår vad jag försökte säga :wink:
:idea: Om du inte vill ta tabletterna så har du funderat på omega-3-fetter. I vissa undersökningar har de visat sig ha bra effekt mot depression. Du kan ju prata med din läkare om det.
:idea: Har du läst "utvecklingsböckerna" som det tipsas om här på Forum. Tänker främst på "Växa med ansvar" och "Bättre självförtroende". Själv hade jag mycket stor behållning av dem, speciellt med depressionen i bagaget. Rekommenderar varmt :D

Och du, tänk va bra och klok du är som pratar om det här och som hittat hit till Forum :D . Jag är fullständigt övertygad om att du, liksom jag och alla andra, kommer att lägga det här bakom dig. Och då lyser solen :thumbsup:

Varma kramar, tänker på dej

/Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Ett litet tips som kan hjälpa om man inte är så väldigt nere är att gå ut och motionera, fysisk aktivitet skapar endorfiner som gör att man blir glad.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Novas mamma!

Hur går det för Dig... :?:
Tänker på dig!

/Fjällmor
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej och jag vill börja med att åter tacka alla för värmande ord och peppning :heart:
Jo, det har hjälpt mig mycket att vara inne på Forumet och läsa allt klokt som ni berättar om. Dessutom tycker jag att det är lättare att skriva "direkt ur hjärtat" här på Forumet än att gå i samtalsterapi.
Jag har gjort det tidigare vid ett par tillfällen och det har tyvärr inte underlättat då.
De senaste dagarna har det gått åt rätt håll och det mycket tack vare Er, mycket utevistelse, sol och en glad liten tjeja här hemma. Man kan inte låta bli att förundras över hennes livsglädje och lyckan i hennes ögon när hon lyckas snurra runt på golvet eller när man hämtar henne på morgonen.
Jag vet ju att jag betyder mycket för henne och det känns bra att göra henne lycklig :lol:
Jag försöker att tänka mer positivt och inte förstora (läs försvåra...) situationer och det går bättre men självklart känner jag mig väldigt "liten i världen " (och jag som är mamma!!) och ibland behövs inte mycket för att man ska känna sig eländig.
Jag tror att jag inte tillåter mig själv att vara just lycklig eftersom jag måt dåligt så många år och ser mig själv i just det tillståndet. Men livet är ju för kort för grubblerier och jag kämpar på för att hitta samma livsgnista som min lilla dotter. Jag förstår att jag kan uppfattas som gnällig men det är inte så jag menar utan när man fastnar i en negativ spiral är det svårt att ta sig ur och jag tror inte att de som inte har varit i samma situation kan förstå hur komplicerat det kan vara egentligen. Ofta tror jag att man håller masken uppe just för att undvika en stämpling som just "gnällig".
Alla vill vi ju vara lyckliga människor i en lycklig värld eller hur :?: Hemligheten tror jag ligger i att uppskatta det enkla i vardagen - som våra små barn gör varje dag....
Så svaret är - jag (vi) kämpar vidare
Kram på er alla :heart:
Alexandra - mamma till
Lovis

Inlägg av Lovis »

Hej,

Jag har läst att i Japan ses depression som en mognad/utveckling och därmed är det något positivt. I ju med detta är det total acceptans både hos den som drabbas och hos omgivningen. Den som drabbas behöver inte skämmas eller vara rädd för att bli "knäpp". Att acceptera och att inte skämmas är absolut ett led i rätt riktning.
Det finns även en bra bok om detta "Att leva ett liv inte vinna ett krig" av Anna Kåver.
Jag har själv haft panikångest och det som hjälpte mig till slut efter otaliga timmar hos terapeuten var att acceptera att sån här är jag och ibland mår jag dåligt. Att acceptera hjälpte mig! Det är många år sedan nu men ibland kan panikångesten göra sig påmind och då försöker jag bara tänka att "jaha, nu kom den skiten hit och hälsade på, får se när den behagar ge sig av". Det här låter så lätt (och tro mig, det vet jag att det inte är!) men försök acceptera att just nu mår du som du gör. Det avdramatiserar och hjäper dig.
OBS! Att acceptera innebär alltså inte att inte söka en förändring utan att sluta föra krig mot tillvaron som Anna Kåver uttrycker det.
Jag rekommenderar varmt hennes bok.

Kramar! :D :heart:
Malin
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"