Kan man "kura om"? Han vänder sig till rygg h

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Hurra! Han sover till 07.00!! Inatt somnade han om av sig själv två gånger.(Hoppas att man får skriva här fastän man inte frågat något) :D
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande :lol: Visst "får" man skriva utan att fråga - vi vill alla läsa om happy endings :lol: :lol: :lol: Finns inget underbarare :lol: (Jo, små barn som får sova så gott :wink: )

Olda nu Attityden och den självklara Njutningen - det ÄR ju så underbart att få sova, är vad du ska förmedla. Verkligen ingen påfrestning, tvärtom :!:

Ifrågasätter inte du hans goda nattsömn, gör inte han det heller.

Och så läser du på lite till, eller hur :?: Det skadar inte att påminna sig om att SHN-kuren är en process, som går framåt mot ett mål som man hela tiden har för ögonen. Och för att barnet ska kunna (fortsätta) göra framsteg, krävs att man själv gör "baksteg" - först, och kontinuerligt. Tills man är framme och har en nöjd och glad liten SS - Säker Sovare :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Jo, det var så jag tänkte eftersom jag själv blir inspirerad av att läsa om andras framgångar :D :D Det märks verkligen skillnad på dagen när han som förra natten sov 19-07, allra helst på den motoriska utvecklingen som har satt iväg med en himla turbofart...bara på de senast dagarna har han börjat "rulla runt" som en liten hund på golvet :wink: och krypningen är nog inte långt borta...för att inte tala om finmotoriken :D Som han sitter och pillar med allt från smårgåsrån till slickepottar och leksaker. Sova hela natten boken ligger på nattduksbordet som inspiration varje kväll :D ...även om man tycker att man läst den flera gånger är det alltid något man kan ligga och tänka "aha" till :o . Har en liten :?: fråga :?: angående ramsning på dagen: Min nattramsa innehåller inte ordet natt utan bara sov gott, ska jag ändå ha en annan ramsa på dagen?

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart att höra:lol:

Nej, du kan absolut ha samma ramsa. Man skiljer ju dag från natt på andra vis också :wink: :D
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Jag har nu lyckats med att få lillen att sova inne i sin säng dagtid...skönt att veta att det fungerar :D Nu sover han riktigt bra på nätterna :D ...och längre på morgonen än sin morgonpigga mamma... :shock: hehe. Det känns så otroligt skönt för lillen att allt flyter på som det "ska". Harald ska snart få en kusin och den lill*s föräldrar kunde inte dölja sin förtjusning när de var här och hälsade på i söndagskväll och nattningen gick så rekordsnabbt. Kul att man kan inspirera tycker jag :)

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: Pris och beröm :lol: :lol:
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Jaha, så kom förkylningen :( med feber och hosta som ett brev på posten nu när han "orkar" hantera sjukdom ...första natten blev krånglig när han väckte sig själv med hostan...men andra natten gick riktigt bra...så det blir säkerligen inte värre i natt utan bättre. :) Vet ju att det är ganska vanligt att de blir sjuka just i denna fasen...

Mia79

Inlägg av Mia79 »

Tänkte bara höra om det fanns någon här som vet när det är lämpligt att gå från tre sovpass till två sovpass per dag? :?: Haralds schema ser ut:

7.00 Ammas
8.30-9.30 Sova
10.30 Gröt
12-12.45 Sova
14.00 Äta mat
15.00-16.00 Sova
17.15 Äta mat
18.30 Ammas
19.00 Sova
Tänkte dessutom höra om det finns någon som ändrat på schemat, har kommit på att det är lite meckigt med att sov och mattiderna är så utspridda, skulle vara bättre om han åt efter att han ätit....åsikter tack :)

Bumblebee

Inlägg av Bumblebee »

Försöker mig på mitt första inlägg på detta forum. Undrar om jag fattar hur man gör :wink:
Mia79 skrev: ...skulle vara bättre om han åt efter att han ätit....åsikter tack :)
Du menar kanske, skulle vara bättre om han åt efter att han sovit?

Är ingen schemaexpert, så jag överlåter det till dem som kan :!:
Arons rutiner har dock alltid varit, sova först och äta när han vaknat. Både gällande lunch, mellanmål och på den tiden han sov innan middag.

( Tänkte att jag testar att skriva här i din tråd, hoppas att det var ok :D :oops: :wink: )
;-) 1 av 9 syskon ;-) mamma till ♥Aron♥ (f?dd 050303) och ♥Elmer♥ (f?dd 060418)
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Hehe...det var ju så jag menade...är ju värsta språkpolisen själv ( som du vet) :wink:

Mia79

Inlägg av Mia79 »

Tänkte att jag skulle avlägga en liten rapport här som inspiration till alla som kurar. :D Visst, mamma var ju ingen exemplarisk kurare från dag ett direkt, men skam den som ger sig! Åttamånadersångesten eller vad det kallas har nu passerat och han sover bättre än någonsin. En liten minikur nå´n gång sådär så att mamma och pappa kom på rätt köl igen har ju behövts och alla frågor jag hade om att gå från tre till två lurar per dag löste sig av sig själv...dessutom har vi natt 18.30-06.30 numera, passade honom tydligen bättre och eftersom vi ändå är uppe då så spelar det ingen roll:-) (morgonpigg mamma här) Så måste jag ju erkänna att det började funka RIKTIGT bra sedan mamma började jobba på kvällarna....pappa tog inte fram bössan...nä, han tog fram JÄTTEBAZOKAN (hur det nu stavas) och fullständigt sprängde alla vargar i luften!! Så nu kan man förnöjt ligga i soffan och fnissa åt ljudet av hans akrobatiserande och roliga ljud som han har för sig när han ska sova. Vaknar han för tidigt någon morgon...spelar vi bara lite musik (vaggvise CD från Libero) så somnar han om.

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Nu är det kris här...lillen har varit sjuk i flera dagar med feber och hosta. Det gör inte saken bättre att det är 26 grader varmt i skuggan och inomhus! Vi ramsar när han vaknar mitt i natten, det funkar, men när han precis somnat om så hostar han och väcker sig själv. Vi avvaktar och avvaktar, ramsar sparsamt. Inatt höll vi på i två timmar! Till slut somnade han om...sov över sin väckning med en timme, eftersom vi försov oss...men tyckte inte att det gjorde något idag...stackarn är ju helt slut! Behöver hjälp, främst peppning!

Mia79

Inlägg av Mia79 »

Nu är lillen mycket piggare, han har fått aptiten tillbaka och inatt sov han tolv timmmar utan ett pip :D :D :D Hurra!

Nancy

Inlägg av Nancy »

Mia79: Åh vad fint att sonen mår bättre idag :!: :D

:arrow: Vill be om ursäkt för en blunder från trådens början... Skrev så käckt att "jag klistrar in en länk om vändningar"... men när jag läser mitt inlägg så FINNS det ju ingen länk med :roll: :oops:

Kanske (och jag hoppas det) är det inte aktuellt längre :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"