Kan man "kura om"? Han vänder sig till rygg h

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mia79

Kan man "kura om"? Han vänder sig till rygg h

Inlägg av Mia79 »

När lillen var fem månader bestämde vi att han skulle sluta äta på nätterna...tyvärr visste jag inte då hur man "gjorde"(men gjort är gjort) vi gungade spjälsängen tills han somnade och varje gång han vaknade så gungade vi honom...funkade sådär. Köpte 1½ vecka senare boken SHN och blev klokare :D började lägga på mage, buffa, ramsa...införde schema ännu senare. Nu sover han bra typ var tredje var fjärde natt...och på dagarna sover han jättedåligt, max 3*30min (11,5h natt) jag får honom inte att sova på dagarna och på kvällen tar det jättelång tid. Det som hänt nu är att han vänder sig till rygg så fort man lägger honom på mage, jag vänder tillbaka på mage varje gång, men han skriker upp sig mer och mer...dag som natt. Ska jag börja om från början? Det blev ju inte rätt från start, eller ska jag traggla på och vänta på att schemat sätter sig? Sen är det en sak jag inte riktigt förstår: De får inte skrika och vara ledsna, men man ska inte ta upp dem, men jag buffar och ramsar väl inte tillräckligt bra :?: för på sistone har det blivit värre. Hur ska jag bli bättre på det?
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Hejsan...
Sover din kille på mage i vagn eller i sängen på dagen? Min tjej som alltid sovit på mage i sängen kan inte sova på mage i vagnen utan ligger på rygg där och sover. Vissrligen är hon jättearg när hon ska somna men när hon väl gjort det så sover hon som en stock. Kanske är det likadant för din kille att han är van att sova i vagn på rygg?
mamma till pojke-01, flicka-03 och flicka-050820 kurad vid 4 m?nader
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Han sover på rygg i vagnen, men det är bara när jag går ut och promenerar när han ska sova på dagen, det är när han ska sova i spjälsängen som han vänder sig....ikväll fick jag vända honom till mage ca 6 ggr innan han somnade...vet inte hur han sover nu, törs inte gå in och kolla för då väcker jag honom. För övrigt kan jag säga att det gick bättre ikväll...hittade en bättre teknik på buffandet tror jag, han somande på tio minuter, fick visserligen söva om efter 45min (tog jättekort tid :shock: )men ramsandet fungerar igen! :D Kajsa: Sover din tjej alltid i vagnen på dagen? Ute eller inne eller bådeoch?

Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Nelli sover alltid i vagnen ute för inne blir det bara kaos.....hon blir väckt av de andra barnen som är 2 och 4. Tyvärr funkar inte våra nätter alls längre vet inte vad som är fel :(
Skönt att du fått läggningen till att funka igen :)
kram
mamma till pojke-01, flicka-03 och flicka-050820 kurad vid 4 m?nader
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D
Börjar med att klippa in en länk till min "vändningstråd", där finns massor med kloka råd och tips (även om det tydligt framgår att jag själv har svårt att följa dem :oops: :wink: )

Mia79 skrev:
"Ska jag börja om från början? Det blev ju inte rätt från start, eller ska jag traggla på och vänta på att schemat sätter sig? Sen är det en sak jag inte riktigt förstår: De får inte skrika och vara ledsna, men man ska inte ta upp dem, men jag buffar och ramsar väl inte tillräckligt bra för på sistone har det blivit värre. Hur ska jag bli bättre på det?"

:arrow: tycker inte du skall tänka i termer som "start", "början och slut". SHN är en process där det ofta blir två steg fram och ett tillbaks. Det är lätt att se bakslag som "å nej, tar detta aldrig slut?" MEN oavsett SHN, verktyg så fortskrider ju LIVET dag för dag med nytt innehåll och nya erfarenheter. Se förändringarna över tid istället.

:arrow: barnet får inte skrika ledset och helt förtvivlat, det stämmer. Det är då du använder verktygen till att lugna och intyga att allt är i sin ordning och att du håller vakt. Lätt att misstolka "gnäll-gny-stön" som just förtvivlan.

:arrow: anar viss uppgivenhet i dina ord om att du inte verktygar "tillräckligt bra". Din uppgivenhet och ditt tvivel överför du på barnet och då blir ju inte tillräckligt bra, eller hur :?: Du måste släppa dina egna tvivel så gör barnet det också :D Varför inte öva precis som du skrev? Buffa maken eller på dina egna ben tex. Våga använd ramsan lite friare, räkna inte ramseomgångar utan lyssna in barnet och "följ med" i både takt, tonart och tonfall.

:arrow: vänj barnet vid att sova till ljud. Tips från detta forum; Naxos har en underbar box som heter "Stor musik för små öron". Skivan som heter "Vila" sätter vi alltid på då Leia skall sova, lugnar och vänjer samtidigt vid att det inte måste vara knäpptyst.

Lycka till :!: :D
Senast redigerad av Nancy den lör 04 feb 2006, 18:21, redigerad totalt 1 gånger.
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Idag såg jag DVD:n, som följde med boken, för andra gången....förstod då att lillen inte skriker så hysteriskt som jag trodde...när Anna i filmen säger något i stil med att det inte är så farligt skrik...så nu känns det bättre...även om han inte är tyst så är det ju inte så farligt! :-) Igår slamrade jag ordentligt i köket och det funkade ju! (vet ju egentligen att det funkar :oops: ) Blev dock lite fundersam inatt, typ ska jag upp och slamra nu?? Men insåg att är det natt och vi (föräldrar)sover, så är det tyst! Det gick bättre med dagssömnen idag, inte perfekt, men det tar sig! :D

Mia79

Pust å stånk, IGEN!

Inlägg av Mia79 »

Åhh, jag blir så trött på mig själv...lillen sov ju så bra...och vi har inte använt ramsan ens...han kunde vakna på natten, men somnade om själv. Så till det dumma: Vi föräldrar hade magsjuka och lillen fick äta på natten och sova i våran säng...bara för att vi var helt slut...nu vaknar han ännu tidigare...alltså precis som man kunde ha förutspått...hur gör jag i natt/morgontimmarna? Han är skitarg när han vaknar!

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, NancyDrew :D :wink: :lol:

Introducera ramsan, om du inte gjort det förut, och håll dig till den (se mitt svar till jzgridley, "Min säkra sovare...") :idea:

Bra att han blir skitarg och inte skitledsen, om man säger :wink: Men du ska veta att han är förbannad för att ni har gjort honom förvirrad. Han vet inte vad som gäller alls :roll: :shock:

Hur skulle du känna det om du gick och la dig på kvällen och inte visste om det skulle bli party vid tvåkulan eller din mamma dyka upp vid tre eller din man rumla in och dundra ner i sängen vid fyra :?: :shock: :roll: :lol:

Lugnt och fint åter till ordningen :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Tusen tack Anna :D . Behövde verkligen höra det, bra med peppning för mig :D :D :D Introducerade ramsan igen ikväll och det gick jättebra för honom att somna till den!

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Pris och beröm :lol:

Tuffa på nu bara, enkelt och solklart, i din goda Attityd av Självklarhet :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Hej och hå, går mot tredje natten när jag mycket sömn ska få! Ramsan sitter där nu, iallafall till kl: 06.00 (Bara en timme kvar till 12h natt)Underbart! Det som varit lite krångel med är dagslurarna, kan ju inte lägga ut honom i -25 och han älskar numera att sova ute...men men förhoppningsvis är det inte lika kallt imorrn :)

ramlösa

Inlägg av ramlösa »

När det gäller daglurarna tycker jag att du ska köra dem inomhus i två veckor. På så vis får du allt strul med omsomningar osv dagtid, när du är pigg och kan på så sätt hjälpa din son att snabbare lära sig somna om av sig själv även på natten.
Joel, fem månader, är precis kurad, (läs mer på mina trådar) och har sovit inne i två veckor. Det har gått bättre och bättre, och nätterna har inte strulat alls.
Fördelen med att kura daglurarna samtidigt som natten är att snart är ju din son för stor för att sova ute i vagnen och måste sova inne i sängen. När den dagen kommer är han redan en säker sovare om du kurar dagarna nu när du ändå håller på.
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Vad menar du med att han snart är för stor att sova ute i vagnen???

ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Mia79 skrev:Vad menar du med att han snart är för stor att sova ute i vagnen???
Att han inom några månader kanske inte får plats i vagnen pga vingelvangelrisken. Inget annat :)
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Aha, du menar så :)

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"