Morgontrött mamma med frågor och pigga tvillingar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hermione

Morgontrött mamma med frågor och pigga tvillingar

Inlägg av Hermione »

Vi kurade våra tvillingpojkar när de var 6 månader och det gick mycket bra tycker vi. Nu är de 8 månader och vi tuffar på med schema osv, men allt känns inte helt optimalt så vi efterlyser några goda råd:

Såhär ser schemat ut:

07:00 - Morgon. Välling.
9-9:45 - Sova
10:00 - Mellanmål: välling.
12-12:45 - Sova
13:00 - Lunch: puré, fruktmos, lite babysemp.
15-16:30 - Sova
17:00 - Middag: gröt.
18:45 - Nattslurk: välling.
19:30 - Sova natt.

* De sover gott hela natten men i princip aldrig till kl 7 (enligt schemat) utan vaknar vid 6-tiden - alldeles för tidigt. Numera går vi in en gång och lägger tillrätta och ramsar (de har alltid vänt sig på rygg då) och låter dem vara. Vi har också provat att inte göra någonting. De brukar börja med att tjoa glatt men det urartar efter ca 20 min till missnöjt ropande/gnölande som gör det omöjligt för oss själva att sova vidare. Vi tar iaf aldrig upp dem före 6:45. Vi har provat att sätta på en CD med musik utanför rummet men det har inte hjälpt. Några andra ljud i huset orkar iaf inte jag göra för det enda jag vill klockan 6 på morgonen är att gå och lägga mig igen! Har också provat att ramsa flera gånger och/eller att lägga tillrätta flera gånger men utan resultat.
Antagligen är det kanske bara den ena av tvillingarna som vaknar men det är ju lätt gjort att väcka brorsan. De brukar vara rätt trötta efter sina tidiga mornar och har ibland svårt att hålla sig vakna till första luren kl 9.
Hur ska vi få dem att sova till klockan sju???

* Nattläggningen går inte på 2 minuter, oftast går det 10 min innan båda sover. Är det "fel" att vi alltid måste ramsa några gånger eller borde de somna direkt vid det här laget?

* Dagslurarna är knepigast. Det brukar alltid vara ett barn som har svårare att somna och som gnölar och är ledsen en stund. Läggningen tar ofta upp till en kvart och jag måste gå in och lägga tillrätta ett par gånger för att de vänder sig. Händer ofta att jag buffar lite också fast jag egentligen försöker undvika det. Sen blir det jättesvårt att ha koll på vem som somnade när så att båda får sova 45 min. Oftast vaknar en pojke tidigt efter kanske 35 minuter och i värsta fall väcks då hans bror så att båda sover lite för lite. På det långa sovpasset brukar vi gå ut och då fungerar det bättre. Det är dock jätteomständligt för oss att ta oss ut med alla kläder, vagnar selar mm så att gå ut mer än en gång om dagen är inget alternativ. Det tar alltid 15-20 min från att jag börjar klä på dem tills vi har kommit ut på gatan. De kan inte sova ute på gården för de går inte att ta vagnen dit pga trappor.
Borde vi "dagkura" och hur gör man då? Är det ett bra tillfälle att byta dagramsa (den vi har känns lite för lång)?

En morgontrött mamma tacksam för svar :sleep:
Hermione

Inlägg av Hermione »

:arrow: Puffar lite eftersom jag inte fått något svar....

Senaste mornarna har våra gullungar varit tysta till klockan 7 på morgonen så det problemet verkar ha löst sig helt magiskt! :D Däremot kvarstår mina andra frågor om läggning och dagslurar/dagkurning.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Har jag och alla vi andra missat dig :?: Förlåt :oops: :shock: :D

Först, om möjligt, skulle jag föreslå dig att lägga långluren tidigare på dagen, alltså inte kl 15 utan kl 12. Om det går :!: Den långa middagsluren kan du sedan behålla i flera år :idea:

Låter ju underbart att de har sovit längre senaste morgnarna och det ska vi hoppas består :D Om inte, undrrskatta inte musiken :!: Hitta något de gillar (instrumentalt). Det är inte så svårt. Ha sedan lite tålamod :wink:

Vad du än prövar, så ska du genomföra det konsekvent och tjatigt åtminstone fem/sju dagar/nätter/morgnar, innan du kan säga: "Det har inte hjälpt". Tänk på hur länge du själv behöver träna, till exempel, innan det "har hjälpt"... :shock: Det tar lite tid innan diverse polletter trillar ner, och med små barn - liksom med sig själv - måste man ha tålamod :idea:

Nej, man (barnet) väcker inte brorsan rakt av. Man undrar vad som gäller. Undrar den ena, så undrar den andra. Barn har en mycket stark beskyddarinstinkt. Vaknar en unge och skriker, undrar den andra vem som för bövelen tar hand om det :evil: :shock: "Ska JAG :?: :!: "

Det är för detta ramsan finns till och fungerar suveränt. Om man övar upp den och gör den tillräckligt betryggande. Då meddelar den båda barnen att PÅ NATTEN SOVER MAN. Lille barnet, som trodde han kanske måste göra någonting för att rädda brorsan från vargen (hur 17 han nu skulle kunna det) reagerar då med lättnad. "Å, vad skönt! VAKTEN tar hand om det där! Då kan jag sova lugnt. Tack så mycket :lol: Vad skönt :!: Godnatt!"

* Nattningen, läggningen, ska gå på två minuter. Sedan ska ni UT. Det betyder inte att barnen måste somna inom två minuter. Det betyder bara att ni inte ska vara kvar där och störa dem.

*"Läggningen tar ofta upp till en kvart och jag måste gå in och lägga tillrätta ett par gånger för att de vänder sig. Händer ofta att jag buffar lite också fast jag egentligen försöker undvika det", skriver du.

Du måste ingenting. Bestäm dig för vad du håller på med :roll: De är åtta månader gamla och kan vända sig tillbaka, om de vill. (Och det ska de givetvis öva på golvet också, varje dag, på mage :!: ) Det är inte läggningen som "tar" en kvart. Det är du som gör den till en kvart och det behövs inte alls. Lite mer förtroende för de små älsklingarna är på sin plats :!: :!:

Du kan gå in när de sovit i tio minuter (inte tjugo) och lägga, till och med lyfta, tillrätta utan att de märker det och utan att du stör. Gå annars inte in.

Nej, kanske kan man inte alltid ha koll på vem som somnade när och få ihop exakt 45 minuter för båda. Men världen går inte under för det :idea: Det absolut viktigaste är att du lär dig ramsa, glatt och betryggande - och drar båda över en kam - och sedan tar upp dem i stor, glad och härlig återseendets glädjestil :lol: :lol: :lol:

Se till att de kommer ut en gång om dagen, ordentligt. Helst både sovande och vakna. Är det så besvärligt som du beskriver, kanske du kan tänka om och förenkla :?:

Dagramsan kan bara du själv "spika" och ett bra sätt är att öva högt för sig själv och för sin partner, och se - höra :!: - vad man skulle tycka om man själv blev föremål för den :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hermione

Inlägg av Hermione »

Tack Anna för uförligt svar! :D

Sant att vi måste ge barnen lite mer förtroende:!: :)
Först, om möjligt, skulle jag föreslå dig att lägga långluren tidigare på dagen, alltså inte kl 15 utan kl 12. Om det går Exclamation Den långa middagsluren kan du sedan behålla i flera år Idea
Hm, det tål att fundera på. Argumentet mot att gå ut tidigare på dagen är att vi brukar använda 45-minuters 12-luren att äta lunch på eftersom det än så länge blir alltför stressigt att äta själv och samtidigt mata tvillingarna - speciellt när bara ena föräldern är hemma.
* Nattningen, läggningen, ska gå på två minuter. Sedan ska ni UT. Det betyder inte att barnen måste somna inom två minuter. Det betyder bara att ni inte ska vara kvar där och störa dem.
Uppfattat :!:
Nej, kanske kan man inte alltid ha koll på vem som somnade när och få ihop exakt 45 minuter för båda. Men världen går inte under för det Idea Det absolut viktigaste är att du lär dig ramsa, glatt och betryggande - och drar båda över en kam - och sedan tar upp dem i stor, glad och härlig återseendets glädjestil Laughing Laughing Laughing
Ok!
Se till att de kommer ut en gång om dagen, ordentligt. Helst både sovande och vakna. Är det så besvärligt som du beskriver, kanske du kan tänka om och förenkla Question
Ja tack för påpekandet. Vi har nu inhandlat en liten skrinda :idea: som ska förenkla proceduren att ta sig ned de två hissarna och gå över gården till gatuentrén där vi har stora vagnen. Förhoppningsvis ska det nu gå lite snabbare att komma ut när vi slipper kombinationen paraplyvagn och bärsele för att kunna få med bägge barnen i hissen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol:

Låt oss följa den rafflande fortsättningen :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"