Såhär ser schemat ut:
07:00 - Morgon. Välling.
9-9:45 - Sova
10:00 - Mellanmål: välling.
12-12:45 - Sova
13:00 - Lunch: puré, fruktmos, lite babysemp.
15-16:30 - Sova
17:00 - Middag: gröt.
18:45 - Nattslurk: välling.
19:30 - Sova natt.
* De sover gott hela natten men i princip aldrig till kl 7 (enligt schemat) utan vaknar vid 6-tiden - alldeles för tidigt. Numera går vi in en gång och lägger tillrätta och ramsar (de har alltid vänt sig på rygg då) och låter dem vara. Vi har också provat att inte göra någonting. De brukar börja med att tjoa glatt men det urartar efter ca 20 min till missnöjt ropande/gnölande som gör det omöjligt för oss själva att sova vidare. Vi tar iaf aldrig upp dem före 6:45. Vi har provat att sätta på en CD med musik utanför rummet men det har inte hjälpt. Några andra ljud i huset orkar iaf inte jag göra för det enda jag vill klockan 6 på morgonen är att gå och lägga mig igen! Har också provat att ramsa flera gånger och/eller att lägga tillrätta flera gånger men utan resultat.
Antagligen är det kanske bara den ena av tvillingarna som vaknar men det är ju lätt gjort att väcka brorsan. De brukar vara rätt trötta efter sina tidiga mornar och har ibland svårt att hålla sig vakna till första luren kl 9.
Hur ska vi få dem att sova till klockan sju???
* Nattläggningen går inte på 2 minuter, oftast går det 10 min innan båda sover. Är det "fel" att vi alltid måste ramsa några gånger eller borde de somna direkt vid det här laget?
* Dagslurarna är knepigast. Det brukar alltid vara ett barn som har svårare att somna och som gnölar och är ledsen en stund. Läggningen tar ofta upp till en kvart och jag måste gå in och lägga tillrätta ett par gånger för att de vänder sig. Händer ofta att jag buffar lite också fast jag egentligen försöker undvika det. Sen blir det jättesvårt att ha koll på vem som somnade när så att båda får sova 45 min. Oftast vaknar en pojke tidigt efter kanske 35 minuter och i värsta fall väcks då hans bror så att båda sover lite för lite. På det långa sovpasset brukar vi gå ut och då fungerar det bättre. Det är dock jätteomständligt för oss att ta oss ut med alla kläder, vagnar selar mm så att gå ut mer än en gång om dagen är inget alternativ. Det tar alltid 15-20 min från att jag börjar klä på dem tills vi har kommit ut på gatan. De kan inte sova ute på gården för de går inte att ta vagnen dit pga trappor.
Borde vi "dagkura" och hur gör man då? Är det ett bra tillfälle att byta dagramsa (den vi har känns lite för lång)?
En morgontrött mamma tacksam för svar