Sova eller inte sova?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Numera sover Emil hela natten lång och vaknar inte förrän han ska klockan sju på morgonen. I morse väckte han mig :oops: tjugo över sju genom att hoa som en uggla och så sträckte han upp huvudet så han kunde se mig över spjälskyddet. Hm, trött mamma som hade varit på kurs kvällen innan kan man säga. Pappan var på väg till huvudstaden för att jobba, han körde redan kl 5 och då sov ju alla husets invånare som små goa grisar.

Emil gillar att sova, han gillar att gosa, han gillar att skratta, han gillar alla sina vänner, han gillar sina hundar, han gillar pappa och mamma, han gillar att åka vagn ute, han gillar att gå på party.... Ja listan kan göras lång men sen finns det saker som han inte gillar och det som han gillar minst av allt är när mamma och pappa stör honom när han ska sova. Då blir han ARG!! De senaste två kvällarna har han skrikit ordentligt en stund efter att vi lagt honom. Klart att man blir orolig, så brukar han ju inte bete sig. Vi har ramsat (läs: tramsat :lol: ) och har till och med varit inne och kollat så att allt var ok med honom, vilket det var. Hm, vad göra? TÄNKT UT sa ju Anna :!: Tvättmaskinen sattes på (tänk vad märkligt att det alltid finns tvätt som vill bli tvättad, det tar liksom aldrig slut) och den väsnas ju så där lite lagom då den står i köket som ligger precis intill sovrummet som saknar dörr. (Ja vi bor i världens minsta hus :!: ) och sen tog vi fram dammsugare och drog några repor över huset (skadar aldrig då fyra hundar lämnar en del päls efter sig överallt) och då tystnade den lilla, han hummade och sen somnade han gott och sov hela natten :!:

Det känns ju skönt att veta att man alltid kan dammsuga när ingenting annat tycks hjälpa. :wink:

Hundarna somnar dock välidgt gott av allt ramsande :!: :!:

Nu sover Emil sin fm lur och sen ska vi ta en promis upp till stallet och så får några av hundarna allt följa med. På em tänker vi ägna en stund att längta efter VÅREN :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Lyckans lilla kille är för skön nu när han ska sova. Vi lägger honom i sängen och då sträcker han själv fram sina armar, sträcker sina ben och lägger ner huvudet =D> och somnar :!: medans jag eller Pappan ramsar oss ut ur rummet.
Han är bara för underbar :heart: :heart: den lille.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vill härmed meddela att enligt Emil är potatis gott! I dagarna fem har han nu provat på potatis blandat med bröstmjölk till lunch och nu formligen kastar han sig mot skeden och försöker trycka in den i munnen :thumbsup:

Han tränar dagligen mig (sin ömma moder) så att magmusklerna ska återta något av sin forna form. Emil ser även till att träna själv så mycket han bara hinner. Idag lyckades han vrida sig ett kvarts varv när han låg på mage :!: och då nådde han en ny rolig leksak, målet för hans kamp.

För övrigt har vi skippat barnvagnen när han sover dagtid och vi är inomhus. Då är det sängen som gäller och det funkar mycket bättre då han den senaste tiden haft svårt att komma till ro i vagnen. Misstänker att han tycker det varit för "vickigt". Han rör sig ju mycket mer nu och då får han vagnen i gungning och hur lätt är det att somna om underlaget beter sig som en liten eka på ett stort stormigt hav :?: Sängen är stadig och stilla så där somnar han på ett kick. Han har dock inget emot att sova i vagnen när vi är ute och går och är jag i stallet kan han ligga utanför och sova gott utan problem. Hm, tja mormor är väl kanske ett litet problem, men ack vilket rart problem, hon vill ju så gärna ta upp den lille. Men nu har vi fått ordning på henne så hon kommer ner när Emil har vakentid istället för att störa honom när han ska sova. Emil har världens bästa mormor och hon bor dessutom granne med oss här i skogen.

Oj nu kallar min PT - det verkar som om det är dags för min dagliga träning nu. Pust :!:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Trots att mormor haft hand om Emil en hel dag och inte följt (trots nogsamma anvisningar) sovtiderna så var det plätt-lätt att ställa allt till rätta. Jag råkade bli lite sjuk och fick uppsöka sjukhus (om ni vill läsa den historien så finns den på Kackelsidan) och lämnade däröver barnet i mormoderns öppna vård. Så fort Emil pep från sängen hade hon kastat sig in och hämtat upp honom. Inte kunde han behöva ligga där och gråta heller sa den ömma mormodern :!: Morr :evil: sa jag :!: :!:

Nåja, när jag väl var hemma igen och la den lille killen så protesterade han högljutt. Han VILLE INTE SOVA och då behöver man inte det :!: :!: Så det så :!: Det hade minsann mormor sagt :!: Ånej, lille man sa mamman mycket bestämt, här är det så att man sover när mamma säger att man ska sova. Ramsa, ramsa, ramsa, ramsa - och Emil mummlade något om att det är roligare när mormor är hemma (ja han kan ju inte prata än men jag tolkar hulkningarna och de sura tjuten på detta vis). Efter två minuter sov han :!: Snacka om att det är viktigt med den rätta, självsäkra, trygga ATTITYDEN :D

Efter den här incidenten eller om man ska kalla det förhandlingen eller diskussionen eller kanske bara ett klarläggande av vilka regler som gäller i vårt hus för sovtider för mycket små barn så har Emil skött sig exemplariskt.

Nu äter han broccoli-puré som jag (som aldrig lagar mat) lyckats koka och puréea till lunch. Det handlar fortfarande om smakportioner men nu slänger han sig mot skeden och äter "på riktigt". Ska gå över till morötter i morgon, får se om han gillar det lika mycket.

Hastig och lite olustigt fick han sluta äta bröstmjölk eftersom jag fick mediciner som han inte ska ha i sig. Så nu är det välling som gäller och det går bra men han vänder sig ofta mot mitt bröst och det skär i mitt hjärta när han inte får äta utan nöja sig med flaskan. Nu har han själv löst detta problem genom att sticka in en hand innanför min tröja och hålla på bröstet medan han äter ur flaskan :lol: .Han är så härlig, det finns alltid bra lösningar på alla små problem :!:

Nu ska jag strax väcka den lilla så ska vi släpa med oss några hundar upp till stallet där vi ska ta hand om hästarna och så träffa mormor förstås.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"