Rapport från kur vid 4 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
F'lippas mamma

Rapport från kur vid 4 månader

Inlägg av F'lippas mamma »

Hej!

Nu har vi äntligen tagit tag i våra nätter och börjat kura! :D Första natten var i fredags - avverkat fem nätter och är alltså inne i uppföljningsveckan. Det känns jättebra verkligen och vi är så glada! :P En del småkrångel återstår men i det stora hela sover Filippa så länge som hon aldrig gjort förr!

Har skrivit tidigare om våra jobbiga skrikiga läggningar, hur vi efter att ha lyckats vända på dygnet med idogt standardmodellande slappade efter och lät nattmålen bli flytande, sen blev det sämre och sämre med allt fler uppvak på natten (precis som jag ju efter läsande vet att det ofta blir...:oops: :!: ) och till slut kände vi båda att vi måste göra något. Eftersom vi fastnat i vagnande bestämde oss för att vänta tills fyramånadersgränsen och starta om helt nytt. Köpte en spjälsäng och övade buffning och ramsa. Har läst och läst och läst och jobbat på min attityd men kände ändå att jag skulle ha svårt att klara att kura själv (både pga trötthet och allmän svaghet :roll: ) så min man har gjort hela jobbet på nätterna och han är så duktig! :P

Första natten blev det många uppvak och flera ganska långa buffomgångar men min man C kände ändå att buffningen bet och mot morgonkvisten att ramsan började ta också! Det var glada miner när jag som spenderat natten borta kom för att vara med vid väckning! Hon var trött på dagen men det är inget nytt. Brukar inte orka vara pigg och glad hela vakenpassen.

Andra natten gick ännu bättre med bara ett uppvak efter 45-min och sen tre uppvak mellan 5 och 7 då ramsan funkade super! Tredje natten också ok läggning och uppvak vid 1, 4.40 och 6.10. Lite svårare att somna om på morgonen nu men vi var ändå så glada! Fjärde natten blev läggningen sämre. Tog drygt en halvtimme innan hon var helt tyst och lugn. Buffade bara väldigt lite vid läggning och sen en gång till när ramsan inte bet. Sov sen ända till 5.50 och somnade om på kort ramsa, två korta uppvak till innan 7 kändes fantastiskt!

Lika lång läggning i natt tyvärr (alltså innan hon somnar, inte innan C gick ut ur rummet) och idag vaknade hon 6.20 och var inte alls glad. (Bara ett kort uppvak vid 5.15 innan, superduktig tjej! och pappa!) Tyckte nog det var morgon då. Funderar på om det blev för mycket ramsning, fick hålla på länge för hon blev inte tyst. Kändes jobbigt att höra när brösten läckte och jag egentligen bara ville ta upp henne och ge henne mat. :( Fick avvakta en kort tystnad och ta upp trots att hon inte sov. Var supertrött sen på morgonen, bar runt henne och tittade på saker för att hon inte skulle skrika högt. Somnade sen bra men protesterade lite som vanligt trots att hon var så trött.

Vi har ett schema som känns bra och dagslurarna har funkat bra förutom lite tidiga uppvak på det sista. Dock blir det ofta lite protester innan hon somnar.

Har som sagt läst massor och vet att man ska avvakta och göra ljud i huset/lägenheten (stackars våra grannar.. är nog glada att vi ska flytta om knappt två månader! Men jag bryr mig självklart mer om Filippas sömn än deras :)), musik etc. Om morgonproblemet kvarstår får vi testa det, hittills har vi varit rätt tysta. På kvällen däremot gör vi massa annat och jag tycker inte att vi är överkoncentrerade.

:?: Funderar på om hon är för trött vid läggning redan och det därför blir en massa övertrötthetsuppvaknanden? Kanske ska lägga ännu tidigare ikväll? Förstår att det är så vi får kompensera de tidiga morgnarna väl?

Så här ser vårt schema ut:

7 Morgon
9-10.30 Sova
10.30-12.30 Lunch. Ammar och ger smakportion som inte är så intressant än
12.30-14.30 Sova
14.30-16.30 Vaken, ammar.
16.30-17.15 Sova
17.15-19.45 Middag, amning, gröt och katrinplommonpure, bad, nattslurk

Blev långt som vanligt :oops:. Finns ju hur mycket som helst att säga om det här men nu måste jag gå och väcka min lilla älskling! Är så glad att vi kom igång med kur! :P :D :P
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
F'lippas mamma

Fråga om 45-minuters sovpass

Trots att jag tycker jag läst så mycket vet jag inte riktigt hur jag ska göra när hon somnar 30 minuter för sent på ett 45-minuterssovpass. I lathunden står att man ska väcka efter 45 minuter från att de somnat men gäller det även när det tar så lång tid att somna? :? Mitt fel såklart :oops:, har inte varit konsekvent med var hon sovit det passet. Ibland har det varit i innevagnen inne och ibland i vagnen ute allt efter våra dagsplaner. Ute har jag bara vagnat men inne har jag både vagnat lite och ramsat. Är det mycket viktigt att jag bestämmer mig här? :?: Skulle kunna ställa innevagnen på balkongen i och för sig.
Jenny, mamma till Filippa 7/11-05 :heart: , SHN-kurad i Gastsjön i augusti 2006, Gustaf 5/2-08 :heart: . Trogen AW & BB-angängare!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ut med vargen :D Du har ingen anledning alls att oroa dig, du har en duktig man och en trött unge, och själv ska du egentligen bara kura dina bröst också, så att de i likhet med lilla barnet begriper att det är på dagen och kvällen det serveras mat, inte på natten och inte vargtimmen :wink:

Rucka inte på schemat. Läs på :!: Det kan du göra allra tidigast efter uppföljningsveckan. Det ska du inte ens tänka på nu :!:

Och tro aldrig att du ska kompensera för tidiga morgnar med mera dagssömn; då inte bara cementerar du status quo utan förvärrar det, så att förvirringen blir större =uppvaknandena allt tidigare och sedan snart också allt fler.

Det är synnrligen normalt att små älsklingar blir allt tröttare i början av kuren - ju mer de får sova, desto tröttare tycks de och är de; de har så oändligt mycket att ta igen. Men det vänder, och det vänder med råge :wink: :lol:

Lite mera tålamod, alltså - och lite mer förtroende för lilla barnet :!: Sviktar du själv och släpper in orosvagar, saboterar du pappas fina arbete och barnets trygghet i sig själv under uppbyggnad.

SHN-kuren är en process. Glöm inte det. Håll målet för ögonen och odla Attityden av Självklarhet :!:

Och inskränk trafiken. Nattningen ska gå på två minuter och sedan är det ramsan som ska gälla, endast och allenast. Ingen trafik behövs eller ska förekomma längre nu.

Också ramsan ska ransoneras och barnet lyssnas av noga och förtroendefullt längre, innan du påminner. Om det absolut behövs :!:

Du kan titta till henne när hon sovit i tio minuter (inte tjugo) och lägga rätt etc, utan att hon märker det.

I övrigt måste du lära dig låta henne i fred - som du också själv behöver vara för att kunna somna. Varning för överkoncentration :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
F'lippas mamma

Hej och tack så mycket för svaret! :P Behövde verkligen det då.

Har försökt fortsätta rapporten flera gånger men fick problem med Internet mitt i kuren, leverantören stängde av det och skulle komma och reparera först en vecka senare, :evil: oacceptabelt tycker jag och så dålig tajming när jag som mest behövde den peppning man får på forumet! Nu använder vi grannens trådlösa som stänger ner sig med jämna mellanrum så jag hoppas jag lyckas få i väg det här nu.

Är inne på uppföljningsveckans sista dag och det har gått så bra! :P I natt vaknade inte Filippa en enda gång så att vi behövde ingripa! Det känns helt fantastiskt verkligen! Var vaken en kvart innan morgon men låg tyst och nöjd och för att inte riskera skrik gjorde vi glad morgon inom marginalkvarten.

Annars har det gått lite framåt och bakåt men mest framåt ändå. Uppvak i vargtimmen har varit ett litet problem och sjätte natten var det riktigt illa med missnöjda frågor av och till i över en timme. Vi hade då försökt avvakta med ramsa eftersom det verkade som hon skulle klara av det själv men hon somnade inte om utan det blev bara värre. Borde nog ha pangramsat. Fick påminna mig att det är en process och redan nästa natt sov hon hela natten utan uppvak! Viskade ramsan bara när jag hörde lite grymtande.

Nu är det bara mamma som också ska fatta att man ska sova hela natten. :wink: Verkar som brösten har fattat galoppen men själv vaknar jag fortfarande framåt småtimmarna, kan inte somna om utan ligger sen och är halvvaken fram till morgon… :roll:

Läggningarna på kvällen har blivit bättre också. Så härligt med lite vuxentid tillsammans! Det blir fortfarande alltid protester men nu tar det bara ca 10 min innan hon är helt tyst och lugn. Kan komma lite frågor sen också av och till men skrammel i lägenheten fungerar bra och tänk vad fint och städat man får! Buffar bara lite bekräftande när vi lägger henne och kör sen ramsa när det känns som det behövs. Avvaktar också och försöker lyssna av men i början blev det nog lite mycket ramsande. Så coolt att ramsan funkar ändå! :P

Dagssömnen funkar också bra! Protest vid läggning men oftast går det relativt fort. Sover i vagn så om det behövs drar jag några drag utöver ramsan och så blir hon lugn.

Är en liten solstråle när hon vaknar och så glad och charmig. :P Gillar sina fötter, händer, att försöka kräla framåt när hon får stöd bakom fötterna, gillar banan och äpple, när vi leker och busar, att hjälpa till att dammsuga, tvätta och bädda sängen och läsa och surfa – det mesta med andra ord! Fortfarande är hon dock kinkig i slutet av vakenperioderna och vill ha omväxling och underhållning hela tiden. Jobbar på med mitt med henne bredvid, växlar ställning och försöker ignorera protesterna men ibland ger nog jag/vi efter och bär runt i stället en stund. Hoppas det blir bättre när hon kommit i kapp ordentligt med sömnen.

Tack igen från en mycket glad och tacksam familj!

:P :) :D
F'lippas mamma

Väldigt jobbiga läggningar..

Behöver hjälp och råd igen! Allt går egentligen väldigt bra förutom läggningarna på kvällen. Vet inte vad vi ska göra, känner mig väldigt uppgiven just nu efter att lilla älsklingen skrek/frågade i nästan en timme innan hon somnade :cry:.

Kvällsrutinen ser ut så här: Vaknar och är glad efter 45 min sömn (ibland bara 30 min), leker och busar och ammar ena bröstet ca 30 min, social delaktighet ca 30 min, äter gröt och katrinplommonpuré ca 30 min, badar ca 30 min, ammar och skrattar ca 30 min och sen snabbt godnatt i mörkt rum (totalt vaken ca 2,5 timmar). Går ut med ramsan och skramlar i köket. Sista veckan har det sen bara blivit sämre och sämre och hon har inte blivit lugn och tyst på under en halvtimme.

:?: Är det normalt att det går åt fel håll så länge. Känns inte som ett återfall bara eller är jag för otålig? Har ju bara gått 2 1/2 vecka sen kurstart och vi har alltid haft såna här läggningar mer eller mindre.

:?: Försöker avvakta och backa men hur länge ska de få vara arga/ledsna egentligen? Inte skrika alls men reagera är ok vet jag, men hur vet jag skillnaden? Inskränka trafiken var det men när hon bara jobbar upp sig och ramsan inte tar? Har provat att ramsa i alla möjliga tonlägen och melodier. Buffning bet inte så bra i kväll heller så nu kanske vi gjort bort oss igen...

:?: Varför är hon så arg/ledsen? Hon har ju fått allt hon behöver! Följer schema, ger smakportioner på dagen och gröt till kvällen, social delaktighet osv. Börjar bli alltmer aktiv, försöker åla och krypa för fullt och är intresserad av allt runtomkring. Kan det påverka? Kan det vara övertrötthet? Det är ju bara på kvällen det tar så här lång tid. Visst är det protester vid övriga sömnpass också men oftast inte mer än 5 minuter.

Eftersom nätterna och dagarna går så bra :D är jag övertygad varje kväll om att hon kommer somna så gott. Känns som attityden finns där. Däremot sviktar den nog när minuterna tickar i väg och hon bara skriker mer och mer... ville bra gärna ta upp henne och amma ikväll :oops: men då fick C ta över och till slut somnade hon. Försöker lita på mig själv och ha lite distans men det är så svååårt.

Vet ju att det här ska funka - hjälp, vad gör vi för fel? :?

:P
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Men kära nån - lilla älsklingen är knappt fem månader gammal och du resonerar som om hon vore minst ett år :shock: Du behöver bara fortsätta visa vägen, i lugn och ro :idea:

:!: Det går inte åt fel håll, och ja, du är för otålig. Se det lugna målet för ögonen :!: "vi har alltid haft såna här läggningar mer eller mindre" - se inte tillbaka till något "alltid", som verkligen inte finns för lilla barnet, utan se till 1. här och nu, 2. framåt :wink:

:!: Lugn, lugn. Har du gett henne allt hon behöver, vilket betyder mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat, samt skratt och umgänge och kvällsskötsel i trevlighetens tecken, då har hon fått allt hon behöver och du kan känna dig lugn. Och rusa till de andra sjutton bebisarna som vrålar i rummet bredvid :roll: :shock:

Det betyder att du måste släppa på överkoncentrationen. Du måste överlämna henne åt sitt. Det är inte synd om henne. Släpp inte in en massa orosvargar - låt henne vara i fred :!: Visa henne helt enkelt det förtroendet att du tror henne om att kunna lösa saker och ting själv, utan din jobbiga :oops: inblandning. Mer förtroende för lilla barnet :!: :!: :!: Gå till ditt, dra tillbaks öronen från tröskeln, gör andra ljud i huset.

Se inte till "felen". De finns inte.
F'lippas mamma

Tack Anna! :) Jobbar på tålamodet som väl som sagt inte är det bästa :oops:. Inser att det är för tidigt att utvärdera såklart. Försöker minska överkoncentrationen också. Igår blev det en lång läggning igen men det kändes ändå rätt bra för hon jobbade inte upp sig utan låg mest och gnölade. Blev tyst och lugn och sen började hon skrika/gnöla igen. Läste svaret Karin2 fick också angående "Arg vid nattning" och det känns som det stämde bra in på oss så nu ska jag stänga dörren så hon får vara ifred!

Har haft lite jobbiga återfalls nätter också men inatt var det bättre igen. Tålamod var det ja! :wink: :P

Här är fler som sprider och lovordar Anna Wahlgren och SHN-kuren! Både föräldragrupp, vänner och C's arbetskolleger får reda på hur bra det fungerar. :P
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D

Tålamod - och glädje :!:

Med målet för ögonen kan du inte misslyckas. Lilla barnet ska få sin underbara sömn :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"