Måste man ha schema för att SHN-kura?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaO

Måste man ha schema för att SHN-kura?

Inlägg av AnnaO »

:D Ja, konstig fråga kanske :?
Hoppas någon kan svara...

Anledning till att jag frågar så är att vi i vår familj har regelbunden oregelbundenhet, vi är alltså borta två kvällar i veckan från 18.30 till ca kl. 21.30-22 och på söndagar mellan 12.30 till 16.00.
När mina två första var mindre sov de sina vanliga sovpass på dagen och så var de helt enkelt uppe tills vi kom hem för jag har aldrig kunnat få dem att sova borta. Nästa dag sov de lite längre på morgonen och sov middag som vanligt och la sig tidigare på kvällen.
"Vanliga" dagar la de sig (och lägger sig fortfarande) kl. 19.

Så sover oxå lillan nu. Hon är lite lättare att få att sova bland folk än de andra två men att få henne att sova för natten borta och sedan sätta på overall, stoppa in i bilen, ut ur bilen, i vagnen, uppför hiss, trappor, av med overall, i säng, och sova vidare för resten av natten har jag lite svårt att tro på.... :? Allt med stojande syskon bredvid... :wink:

På söndagar sover hon i sin vagn där vi är i max 30 min. och sedan sover hon tidigare på kvällen. Idag t.ex somnade hon kl.17 i sin säng och sover än, kl. är 21 nu. Alltså somnade hon för natten.
Om man alltså vill kura, och "ska" ha ett schema vet jag inte hur jag ska lösa detta.
Detta funkar ju för oss nu och har även gjort med de större mer eller mindre, så ska jag bara köra på med nätterna och se hur allt de andra funkar bara?
Jag/vi tar ju det mesta lite som det blir och det är ju inte precis filosofin med shn-kuren. Barnen får ju den sömn de behöver, bara på lite olika tider.
Det gäller ju följaktningsvis även maten, jag har liksom inte helspikade tider som det verkar som att alla har här.
Det låter som att vi är världens slarvpellar men det är vi inte alls!! Barnen äter och sover på sina någorlunda tider, men det är ju inte på exakt på minuten varje dag.
Frukost när man går upp, lunch vid 12 etc.

Jag har inte kurat de andra barnen, så jag är helt oerfaren på detta område.

Det här blev lite virrigt, hoppas ni förstår frågan :D
Kram Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Kurar gör man med barn som har sömnbekymmer. Har man inte det så kan man fortsätta som man har det.
Det kan ju vara bra att ta till sig de verktyg som finns i kuren (ramsa solfjäder och buffning/vagning) om det skulle bli en fnurra på tråden någon gång.

Det jag gjorde var att införa just schema. Vera sov hur bra som helst och det var inga problem, men jag oroade mig ständigt för att hon inte sov tillräckligt. För mig var schemat bara lugnande, för då var jag säker på att hon hade det bra.

Schema, struktur, rutiner, kalla det vad du vill är en trygghet för alla, inte minst små barn. Men, som sagt, om allt funkar och ni har hyfsade rutiner, så tror jag inte att ni ska bekymra er så mycket. :D

Om hon nu somnar för natten borta så tycker jag nog inte att det skulle vara något större problem. Svep en filt om henne och ta på mössa. Man behöver inte balta på overall. Försök att ha det så mörkt omkring henne som möjligt hela vägen. Vaknar hon så ta inte så mycket notis om det utan lägg henne för att sova vidare när ni kommer hem (det är här bl.a. ramsan kan komma väl till pass).

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Oj, trots långt inlägg så glömde jag ju svara på din fråga :roll: :oops:

Ska man köra kuren, dvs. OM det finns sömnbekymmer, så ska man ha ett schema som man förljer. Helst ska man vara hemma ostörd i alla fall ett par veckor, så att alla rutiner faller på plats hos det lilla barnet.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Jo, alltså, hon somnar för natten ca 19, själv, men än så länge tar ju inte ramsan , eftersom det inte har hängt på den...

Men.....anledningen till att jag vill kura är att hon vaknar 1-2 gånger och ammar under natten (och vaknar för morgon ca 07)
Hon vill också gärna somna med tutte och det är ju vanskligt.

Men nu har vi börjat lägga henne efter tutte vaken eller halvvaken när det är sovdax och det går lite upp och ner, gråter lite och buffas av mig ibland och ibland somnar hon på stört helt själv.

De större barnen gjorde så och sen blev det automatiskt flaska för att somna osv, så jag ville undvika det den här gången.

Därav mina kurfunderingar! :D
Några fler synpunkter :?:
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Förtydligande då...
Tutte, är det napp eller bröst? Jag gissar på bröst.. Hon ska inte somna vid bröstet och börjar bli stor för att äta på nätterna.

Jag tror inte att du behöver "helkura" för att komma ifrån detta. Läs på om kuren ordentligt och använd verktygen. Öva in en bra ramsa - den ska göra det mesta jobbet. Sedan klarar ni det galant.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Skulle precis lägga in ett förtydligande själv när jag såg ditt meddelande :D

Tutte=bröst :lol:

Jag vill att hon ska:

1. Somna själv utan bröst eller nappflaska och helst utan skrik (som nu ibland)

2. Att hon ska sova 12 timmar i sträck.
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Glömde det där om att helkura...

Halvkurat, det är just det vi har hållit på med nu de senaste 2-3 veckorna, bara att få henne att inte somna vid tutten och så har jag struntat i nätterna.
Det har inte känts som ett problem förrän nu...

Men nu vill jag att en ramsa ska ta och så vill jag definitivt inte att vi ska vakna längre alls, så det är därför jag tänkt kura ordentligt.

Vad tror du om detta? Har vi fått alla frågetecken på plats? :lol:

Jag känner mig lite "rädd" för att börja, jag är lite skraj för att göra fel, det är därför jag bara har tuttat på...
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen.
Jag tror att det är bra att du "bara tuttat på" för det bästa är att köra kuren när man har bestämt sig och känner sig säker på att man vill köra.

Men eftersom hon i övrigt är en så säker sovare så tror jag inte att det kommer att bli några större problem.

Jag känner igen mig i din oro och Vera somnade i och för sig inte vid bröstet, men hon fick eget rum, fasta tider, lagd att somna (maken bar henne innan för vi trodde att det skulle vara så :roll: ) och ingen napp - allt på en gång då hon var 5,5 månad. Två kvällar tog det och någon enstaka ramsa på natten. Hon skrek tills vi lämnade henne i fred och nu i efterhand förstår jag att hon var arg för att vi störde henne när vi stod utanför dörren och vaktade.

När du känner dig ordentligt påläst, har övat buffning och ramsa (på någon annan än henne) så kör. Stanna hemma med henne (inte nödvändigtvis du :wink: ) helst två men alla fall en vecka, så att schemat sitter. När det gör det så kan hon sova var som helst. En rymlig flatbottnad liggvagn är ju bra eftersom hon börjar bli stor. Senare är resesäng oumbärlig.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Gomorron!

Jo, hon är ju en säker sovare på sätt att hon verkligen SOVER. I natt sov hon från 17 till 07 (för att hon blev väckt av syskonen :wink: )
I natt vaknade hon 3 ( :!: ) gånger för att äta. Det var väl för att hon sov så länge, annars vaknar hon bara 1-2 gånger.

Så det är ju inte ickesovande som är problemet egentligen utan det att hon inte växt ifån uppvaknandena automatiskt som sin storasyster gjorde :wink:

Så jaaa, vi får väl se när jag tar mig i kragen :shock: :D

/Anna
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Hej alla!

Puffar lite för min fråga igen, trots svar från LO :D

Är det alltså någon idé att kura om vårt liv ser ut såhär :?:

Jag tvivlar på att hon kan somna för natten i vagnen på det stället vi är för det är massor med folk, ljud och ljus. Just med tanke oxå på hemresan :?

Mina barn har varit och är fortfarande lite nervösa och nyfikna bland folk och det har inte varit att tänka på att lägga dem i vagnen för att sova natt. Det är knappt vi kunnat sova borta hos någon annan för de somnar aldrig (känns det som :cry: ) och vaknar mycket tidigare än normalt.
De har överhuvudtaget aldrig sovit i vagn.

Det jag undrar är, om man förstör det man byggt upp eller om hon kommer att ta igen sömnen som de andra gjort dagen efter utan att strula nattetid :?:

Alternativet är ju att senarelägga läggningen alla dagar till ca 21, och ha natt till 08-09, men det är jag inte så förtjust i, för då får jag ju aldrig något privatliv, och de stora lägger ju sig 19...

Har ni några synpunkter på detta :?:

Annan fråga:

:arrow: Kura borta i vagn, eller hemma i säng :?:

Har ju inte kurat mina andra när de var små, så mina funderingar baserar sig ju på det som jag upplevt. blir detta annorlunda när man har kurat sitt barn?

I SHN-oken står det ju att man ska kunna lägga sitt barn vartsomhelst...
Vad har ni för erfarenheter av det :?:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej AnnaO :D

Har läst din tråd och alla fina råd du fått av /LO :D

:arrow: om det verkligen inte finns möjlighet att stanna hemma ett par veckor men du ändå vill få ordning på sömnen tycker jag att du skall använda vagnen.

:arrow: jämför inte de olika barnen, även om de äldre haft svårt att sova i vagn behöver inte det gälla lilla bebisen :wink:

:arrow: kan du ha vagnen i annat rum i anslutning till där ni andra är :?: I annat fall hänga ett tyg över vagnen för att göra det mörkare och utestänga synintryck.

:arrow: jag tycker att du skall lägga henne samma tid varje dag, 19.00 låter väl bra :?: :D

:arrow: då vi varit borta kvällstid har vi haft med vagnen och lagt Leia i den. Sen har vi burit henne sovandes till bilen och sen lagt henne i vagnen väl hemma igen. Numera sover hon i spjälsängen nattetid men då har vi bara lagt över henne i den.

Lycka till :!: :D
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Tack Nancydrew!

Lillan sover i vagn, hon kan ibland kan sova hela sovpasset på 2 timmar, men oftast vaknar hon numera efter 45 min-1 tim :wink:

Anledningen till att jag kopplar ihop kura borta i vagn är att vi bor i en trång trea allihop och jag vill inte väcka alla andra med lillans förmodade skrik under natten. Jag har möjlighet att få låna en lägenhet i närheten av där vi bor fram till fredag, när den familjen kommer hem.

Annars tänkte jag kura hemma och skicka iväg pappa med storasyskonen.

Vilket är bäst :?:

Anna
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :D

:arrow: jag skulle ha åkt iväg med lillan och därmed sluppit flytta på de äldre syskonen :D
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Ja, det lutar nog åt det...
Tack för dina synpunkter, NancyDrew :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"