Snälla ge mig råd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Scarlett

Snälla ge mig råd!

Inlägg av Scarlett »

Hej!
Måste bara höra med er hur jag ska göra "suck"
Om jag vill att mina tjejer ska sova mellan t.ex 08.30-09.15 (45min)
ska jag lägga de då prick 08.30 ( de tar lite tid på sig just nu för att somna, kanske har med att göra att de sover hela natten och de har fått för sig att de är utvilade :cry: )
Ibland kan det ta 30-40 minuter innan de somnar, och hur gör jag då? om de somnar precis när luren tar slut!
Likadant har vi sen några dagar tillbaka på e.m, jag lägger de en kvart innan jag vill att de ska somna, men som idag t.ex så somnade de 45 minuter senare än vad schemat säger, vad ska jag göra?
Försöker lägga de tidigare för det finns inget utrymme att låta de sova längre på e.m då vi ska hämta på dagis/skola
Nån som har några goda råd?
Kan tillägga att de är inte ledsna eller så de bara står upp mitt emot varandra och skrattar och busar :lol:
Ska jag prova att lägga den ena först kanske? det kanske inte är lika roligt att busa när man är själv eller den ena redan har somnat, vill gärna att de ska sova ungefär samtidigt :lol:
Kan det vara strul med dagslurarna lång tid efter det att de lärt sig sova hela natten?
På kvällen somnar de kl.19.15 på 1 sek :D
Hoppas att nån har tid att svara!
Kram Charlotte
P.s storesyrran sover 12.15-13.45 och hon somnar på en gång och har alltid gjort!
Stolt Mamma till Maja-97, Madeleine-02 och
Tvillingarna Ellen & Emelie-04
JH

Inlägg av JH »

Har ingen erfarenhet av tvillingar, men måste de sova i samma säng/rum under dagslurarna? Kanske är det lättare att få dem att sova om de inte har varandra att leka med - eller är det taskigt? 8-[

Som jag har förstått det så är det väl meningen att man ska lägga dem den tid det är tänkt att de ska somna och ta upp dem den tid det är tänkt att de ska vakna (och anvädna marginalkvartar ibland om det behövs), alltså man ska inte hålla på att lägga tidigare för att de inte somnar.... Såsmåningom så kommer det att somna när de ska om man är konsekvent!

Under 45 min-lurarna ska dock minuterna hållas har jag förstått (men fortfarande inte fått svar på varför... :) ) och det kan ju blir svårt för dig om du måste iväg... Hmm, jag skulle ändå försöka att vara så konsekvent med tiderna som möjligt även om de i början inte får sova alla sina minutrar.

Hoppas att mitt svar inte var allt för rörigt och till nån hjälp! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Scarlett

Inlägg av Scarlett »

Hej!
Vore ju kanon om de kunde sova på olika ställen :D
Men faktum är att de har bott inne hos oss i snart 10 månader, och det har aldrig varit några problem förrän nu, kan ju bero på att de lärt sig ställa sig upp i sängen :roll:
Min 2 åring har eget rum och likaså 7 åringen och det skulle bli omständigt att flytta in ena spjälisen i t.ex 7 åringens rum dagtid då är i skolan och sen kånka tillbaka den till kvällen, dessutom kan jag ju inte begära att hon inte kan vara på sitt rum på helgerna på dagtid :lol:
Nä, vi får hoppas att detta är nåt övergående :D
Tack ändå :D
Kram Charlotte
br

Inlägg av br »

hej
nu vet ju inte jag hur schemat ser ut men det kanske är dags att ändra i schemat?

Båda mina barn har fått nya scheman när vi märkt att det under flera dagar uppåt en vecka inte har varit möjligt at tfå dem att sova på de gamla tiderna
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej på dig

(Vi "känner" ju redan varandra från Barn och sånt.. :D )

Mina killar väcker vi vid 7, ger mat, sen lägger vi dem i sängen efteråt, ger dem massa roliga leksaker och ställer timer på lampan och sen har de ensamlek fram till ca 08:30 ( eller när de somnar, dörren är stängd så vi vet ju inte). Vid 09:30 tar vi sedan upp dem, för då vaknar de igen. Så deras dag börjar inte på riktigt förrän 09:30.
Sen sover de 12-14, samt 17-18. Sover för natten kl 20.

mvh Helena
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Scarlett

Inlägg av Scarlett »

Nämen hej på dig! :mrgreen:

Har ju inte haft några direkt problem tidigare, så jag det hoppas ska lösa sig snart!
Får ju ändå vara tacksam över att de somnar som 2 klubbade sälar kl.19.15 och sen sover hela natten!
Det kanske är nyhetens behag att man plötsligt kan "stå" upp mitt emot syrran och snacka :D
Tänkte på det idag att de första 2 månaderna så sov tjejerna 21 av dygnets 24 timmar :shock: :shock: de sov i princip medans de åt! men mellan 19-22 var de vakna på kvällen!
DÅ var jag orolig och tyckte de sov lite väl mycket!

Hur är det annars med er då?
Kram Charlotte
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Scarlett skrev:Nämen hej på dig! :mrgreen:

Har ju inte haft några direkt problem tidigare, så jag det hoppas ska lösa sig snart!
Får ju ändå vara tacksam över att de somnar som 2 klubbade sälar kl.19.15 och sen sover hela natten!
Det kanske är nyhetens behag att man plötsligt kan "stå" upp mitt emot syrran och snacka :D
Tänkte på det idag att de första 2 månaderna så sov tjejerna 21 av dygnets 24 timmar :shock: :shock: de sov i princip medans de åt! men mellan 19-22 var de vakna på kvällen!
DÅ var jag orolig och tyckte de sov lite väl mycket!

Hur är det annars med er då?
Kram Charlotte
Det kan säkert vara "nyhetens behag"... Men ensamlek rekommenderar jag verkligen om du/ni inte redan kör med det.. killarna verkar verkligen gilla det och den av oss som är hemma får en mjukstart på dagen, bra att ha inlagd i schemat.
Allt bra med oss förutom att Alex är förkyld o eländig.. :(

Hoppas lurarna ordnar sig snart, tycker man förstår mer o mer hur viktig sömnen är... synd då att man själv inte har vett att lägga sig.. Funderar på att be maken köra shn-kuren på mig...

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Scarlett

Inlägg av Scarlett »

Hej igen!
De har i "princip" ensamlek på morgonen, då vi vuxna är upptagna med att klä på, ge frukost m.m till de andra två innan pappa tar med de till dagis.
Och då har jag oxå att stå i som t.ex bädda sängarna, sätta på tvättmaskinen m.m.
De är väldigt duktiga på att leka själva, de har ju varandra och de blir aldrig ledsna om jag är utom synhåll
Hoppas att lilllplutten är frisk snart!
Kram Charlotte
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det verkar vara för tätt mellan "god morgon" och första luren!

:idea: Stora damerna klarar alldeles utmärkt att vara vakna 2,5-3 timmar innan första luren nu. Så stiger de upp 07 så ska de sova igen frammåt 10.

:D Det var min tanke!
Scarlett

Inlägg av Scarlett »

Skulle oxå vilja vänta med att lägga de, men de måste hinna sova första luren innan vi måste åka till dagis, ( 09.30 c,a ) och sen måste de hinna sova ett längre pass innan vi måste åka och hämta! "dubbelsuck"

Kram Charlotte
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jo - men du kan inte hindra att barnen utvecklas och blir större - och ska det inte heller! Inget att sucka över :wink: !

:idea: Kan du inte låta dem sova 10-12 (i runda tal) och 15-16. Skulle det gå?
Scarlett

Inlägg av Scarlett »

Hej igen!
tyvärr inte! min 2 åring går på dagis mellan 10-15 ( 15 timmar i veckan ) och då måste jag vara där och hämta först henne och sen till skolan och hämta 7 åringen, för jag kan inte packa in och ut alla barn 3 ggr per dag i bilen ( dagis/ skola ligger 2km bort )
De ska oxå hinna äta innan vi åker annars blir det för nära mellan målen.
Funderar nu om man kan göra så här:
Tjejerna har morgon 06.30, om man låter de sova mellan 09.00-09.30 ( då har det iallafall gått 2 1/2 timme och sen sova igen mellan 12.15-14.15 ( om det behövs så har jag ju marginalkvart åt båda hållen att ta av på det långa passet.
De sover mellan 19.15 - 06.30 ( 11.5 timme natt )
Kram Charlotte
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Min första reflektion är dock - måste flickan verkligen gå på dagis? Hon kan ju vara hemma med er andra och ha det bra! En bra lösning för alla.

:idea: Annars skulle det funka så som du beskriver! Lite tätt mellan lurarna bli det och lite väl långt till god natt. Men funkar det så gör det ju! Annars kan du ju ha 12 timmar natt och lägga 18.30.

:D Lycka till!
Scarlett

Inlägg av Scarlett »

Tack MammutMaria! för alla dina svar!!
Har haft 2 åringen heltid hela hösten ( fick dispans då ) men det går bara inte att inte låta henne få gå på sitt ÄLSKADE dagis :D
Jag tror att det här med lurarna kommer att lösa sig, snart förhoppningsvis :lol:
Tack ändå att du alltid svarar! :heart:

Kram på dig! :D
Charlotte
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"