Vad är vanligt? Hur lång tid tog det för era

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Chelsea

Vad är vanligt? Hur lång tid tog det för era

Inlägg av Chelsea »

..innan dom kunde somna själva och sova 12 timmar på natten?
Hur såg vägen dit ut?
Känner mig så ensam i mitt läge nu.. :( Att fortfarande (7 natten blir i natt) bli tvungen att buffa och solfjädra på nätterna för att hon skriker i flera timmar annars..
Att hon fortfarande vaknar massor på natten.
Jag har läst boken "sova hela natten" noga!! Samma sidor flera gånger men jag känner ändå att det inte ger mig svar.. Chelsea reagerar inte som hon "bör" inte ens i närheten känns det som.. :( Och varje natt sitter jag och hänger i boken medans hon skriker för att hitta svar på vad sjutton man ska göra nu? Och lika snabbt som jag läst något har jag glömt det igen.. :( Det tackar jag sömnlösheten för.. :?

sen en annan viktig fråga!
Hur gör man när Chels vaknar 06.45 och är ledsen och inte låter sig tröstas med varken buff eller ramsa? Hon kan ju hålla på och skrika i 2 timmar eller mer! Ska hon verkligen ligga i sängen då från 19.00 - 09.00 ??
Och likadant på dagslurarna hon vaknar efter en halvtimme och ska upp efter en halvtimme till. När det nu tar 1-2 eller fler timmar att få henne sluta gråta ska jag då ta upp henne trotts att hon skriker eller rycka upp henne direkt när jag buffat henne tyst (hon börjar grina på sekunden jag slutar)?
Eller ska hon vara i sängen en eller flera timmar extra än vad som var tänkt bara för att hon ska vara tyst en minut så att jag kan "väcka" henne?
/Emelie 24, mamma till
:heart: William 000227 :heart:
och
:heart: Chelsea 050610 :heart:
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Hej mamma till Chelsea och välkommen :D !

Jag lovar dig, du är inte själv! Här kommer du få massor med bra tips och råd på vägen. Det finns många kloka människor här så du gör helt rätt i att skriva. Jag skulle inte ha klarat mig utan detta forum. Min plutt sover numer 11 timmarsnatt.

Jag fick massor av pepp och råd i början (och massor av andra ggr). Läs gärna min tråd om råden (och bannorna) jag fick.
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopi ... highlight=

Detta tar tid! Det är en process, ngra steg fram och ngra bak. Jag kurade Nils i slutet av jan och det tog ca 4 veckor innan han sov ordentligt på nätterna. Han vaknar ibland nu också, men nu vet jag bättre hur jag handskas med det.

:arrow: Allt hänger på att du tror på din dotter att hon fixar detta, för det gör hon. Du stör henne med all buffning. Minimera trafiken, buffa ska du bara göra i början av kuren, redan andra natten ska ramsan ta över. Sedan gäller buffning, ännu hellre solfjädern, vi total KRIS.

:arrow: Lyssna på hennes frågor (gråt). Jag brukar försöka höra om Nils låter arg eller irriterad, det är helt OK. Man får reagera! Däremot så vill jag inte att frågorna ska vara ledsna då ger jag genast en ramsa i glad säker ton.

:arrow: Läsa på på natten är ingen höjdare, då sviktar din attityd avsevärt. Du ska leverera säkra svar då din dotter börjar ställa frågor. Du kan läsa här på forumet om verktygen http://annawahlgren.com/phpBB2/viewforum.php?f=3. Jag tyckte själv att jag var påläst, men man hittar alltid nåt nytt, det går inte att läsa nog!

:arrow: Din attityd, utan en attityd av självklarhet så fungerar inte verktygen (ramsa, buffning, solfjäder). Jag vet att detta är lättare sagt än gjort! Det är mitt stora problem, att min attityd ibland sviktar :oops:. Är inte du säker på vad du gör så släpper du in en massa dregglande vargar :evil: . Då blir lilla dottern ledsen!

:arrow: Enligt AW så ska man ta upp inom marginal kvarten (åt endera håll). Helst ska hon somna om, men ta annars upp henne när hon är lite lugnare (eller i värsta fall drar efter andan). DÅ ska det vara tokglatt återseende.

Jag blir lite konfunderad. Sover hon från 19.00-09.00? Det blir ju 14 timmar. Lite väl tufft. Vet inte om du skrivit fel eller räknat fel. Sömnlöshet kan ställa till det.

Du kommer fixa detta :wink:. Bara att du tagit tag i det är jätte bra. Snart kommer allt falla på plats för både dig och dottern. Tills dess har du alltid forumet att läsa på och få stöd på.

Lycka till :lol:
PS: Vill bara tillägga att jag är novis och hoppas du får fler svar från dem som är gamla i gemet. DS
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
br

Inlägg av br »

Hej
Det är så länge sedan vi kurade att inte ens detta forum fanns då...

Nåja, det viktigaset är att du inskränker trafiken.

För vår lillplutt tog det minst en ¨månad innan han la sig tyst och somnade direkt. Detta skedde när vi insåg att han lades försent, 19.30 och vi ändrade till 19.00. Det tog ca 5 veckor innan vargtimmen var avklarad.
Det tar tid!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Chelsea

Inlägg av Chelsea »

Lollo0058 skrev:
Jag blir lite konfunderad. Sover hon från 19.00-09.00? Det blir ju 14 timmar. Lite väl tufft. Vet inte om du skrivit fel eller räknat fel.
Svar: Nej jag menar alltså att jag bestämt att hon ska sova från 19.00-07.00
men om hon ska vara tyst en minut innan jag tar upp henne skulle det lätt kunna innebära att jag får vänta 2 timmar på det läget (om hon vaknar 07.45 och skriker och inte låter sig lugnas på 2 timmar) Och då skulle sovtiden alltså bli från 19.00-09.00 alltså 14 timmar istället för som vi bestämt 12 timmar.
Men jag fick ju ett svar från dig på den frågan! Hålla mig innom marginalkvarten och i värsta fall ta upp henne när hon drar efter andan och hälsa henne godmorgon tokglatt! :D

Tack för ditt svar!!
Mvh Emelie
/Emelie 24, mamma till
och
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Jag hade egentligen en anna tråd i åtanke, men du har kanske botaniserat på sidan och hittat rätt? Annars är "Tips på vägen" jätte bra, se http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=20

Jag läste också om "Lilla Annie" och fick hjälp av det. Se http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=451

Putsa nu på attityden så kommer detta gå fin fint :wink: .

Återigen lycka till :lol: .
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
Chelsea

Inlägg av Chelsea »

Tack för din hjälp!!! :D

Jag ska läsa dina länkar igen i natt när hon gapar på som värst.. :?
Den om Annie gav MYCKET svar och var otroligt givande att läsa! Super tack! :D

Jag har jobbat stenhårt på attityden i natt och tycker att jag om än så pytte lite fått iallafall lite respons från henne. Lite mer av en dialog. :)
Jag tänker hela tiden i skallen: Jag står här och visar med ramsan att jag håller vakt! Inte tröstar!
Men lätt är det inte... Ganska ofta vacklar jag och undrar om jag gör rätt.. tyvär..
Men innan jag bestämmer mig för att gå in till Chels så överväger jag det noga! Och bestämmer mig för att bara lägga på plats (om hon skriiiker lääänge)
Men ibland har jag förstås fastat där och buffat fast det inte var tanken eller solfjädrat länge... :? :oops: Inte bra.. Jag vet..

I natt ska jag vara vaksam med ramsan bara som verktyg!
Jag ska ha i åtanke att det krävs baksteg av mig för att Chels ska kunna göra framsteg! :D

Tack än en gång för dina svar!

Kram Emelie!
/Emelie 24, mamma till
och
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"