Jag skriver för att få lite råd gällande vår son, Maurus, som snart blir 4 månader. Jag skulle vilja införa hela nätters-sömn, men vet inte ännu riktigt hur jag skall gå tillväga.
Just nu sover han ganska bra och äter bara en gång per natt vid 04-tiden. Hans schema är ungefär så här, men kan variera med till och med nån timme ibland:
8.00 vaknar, äter, leker själv i sängen
10-11 sover
11.30-12 äter
12-13 leker själv på golvet
13-16 sover ute i vagnen
16.30 äter
17-19 leker, umgås, social delaktighet
19-20 äter, badar och skötbordet
20-21 somnar efter en slurk vid bröstet
04.00 vaknar, äter
04.30-08.00 sover vidare
Jag både ammar och ger modersmjölksersättning, eftersom jag hade stora problem med amningen i början. Maurus föddes tre veckor för tidigt och hade inte riktigt någon sugteknik, varefter de gav ersättning redan på BB. Så fortsatte jag också hemma, jag ammar först och ger ersättning till. Jag tror att han får ungefär hälften av mig och hälften som tillägg.
Jag har inte ännu börjat ge välling eller annan mat, eftersom rådgivningen här i Finland rekommenderar de först från 4 månader (tidigast).
Nu undrar jag vilken metod jag skall använda för att få bort det där ena nattmålet ! Han sover alltid på rygg i egen spjälsäng, tror inte han vill sova på mage eller borde jag lägga honom på mage och buffa honom när han vaknar ?? Eller borde vi ta en vangningskur på tre nätter ?? Skall han då läggas i vagnen redan på kvällen eller först flytta honom på natten ?? Får han då ha nappen? Är godnattramsan viktig?
Nu somnar han ju oftast vid bröstet efter 20-tiden och på dagen använder han napp...hmmm . Jag vet ju att han helst borde somna utan vare sig bröstet eller nappen. Hur göra?
Han sover alltså redan nu ganska bra, men tiderna varierar nog lite. Och så skulle jag vilja få bort den där nattmatningen vid 04-tiden. Vad anser ni?
Men jag tycker det är fint att han sover 2-3 timmar ute varje dag i ett sträck eller borde det hellre vara små tupplurar så som Anna Wahlgren har i sitt förslag på hemsidan??
Han drömmer också ganska mycket och gråter ibland till i sömnen, men det har minskat hela tiden. Tidigare grät han till oftare och vaknade ofta av att han drömde något otäckt.
Tacksam för svar!