sova hel natt-hur göra?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Maurus mamma

sova hel natt-hur göra?

Inlägg av Maurus mamma »

Hej!

Jag skriver för att få lite råd gällande vår son, Maurus, som snart blir 4 månader. Jag skulle vilja införa hela nätters-sömn, men vet inte ännu riktigt hur jag skall gå tillväga.

Just nu sover han ganska bra och äter bara en gång per natt vid 04-tiden. Hans schema är ungefär så här, men kan variera med till och med nån timme ibland:

8.00 vaknar, äter, leker själv i sängen
10-11 sover
11.30-12 äter
12-13 leker själv på golvet
13-16 sover ute i vagnen
16.30 äter
17-19 leker, umgås, social delaktighet
19-20 äter, badar och skötbordet
20-21 somnar efter en slurk vid bröstet
04.00 vaknar, äter
04.30-08.00 sover vidare

Jag både ammar och ger modersmjölksersättning, eftersom jag hade stora problem med amningen i början. Maurus föddes tre veckor för tidigt och hade inte riktigt någon sugteknik, varefter de gav ersättning redan på BB. Så fortsatte jag också hemma, jag ammar först och ger ersättning till. Jag tror att han får ungefär hälften av mig och hälften som tillägg.
Jag har inte ännu börjat ge välling eller annan mat, eftersom rådgivningen här i Finland rekommenderar de först från 4 månader (tidigast).

Nu undrar jag vilken metod jag skall använda för att få bort det där ena nattmålet ! Han sover alltid på rygg i egen spjälsäng, tror inte han vill sova på mage eller borde jag lägga honom på mage och buffa honom när han vaknar ?? Eller borde vi ta en vangningskur på tre nätter ?? Skall han då läggas i vagnen redan på kvällen eller först flytta honom på natten ?? Får han då ha nappen? Är godnattramsan viktig?

Nu somnar han ju oftast vid bröstet efter 20-tiden och på dagen använder han napp...hmmm . Jag vet ju att han helst borde somna utan vare sig bröstet eller nappen. Hur göra?

Han sover alltså redan nu ganska bra, men tiderna varierar nog lite. Och så skulle jag vilja få bort den där nattmatningen vid 04-tiden. Vad anser ni?
Men jag tycker det är fint att han sover 2-3 timmar ute varje dag i ett sträck eller borde det hellre vara små tupplurar så som Anna Wahlgren har i sitt förslag på hemsidan??

Han drömmer också ganska mycket och gråter ibland till i sömnen, men det har minskat hela tiden. Tidigare grät han till oftare och vaknade ofta av att han drömde något otäckt. :(

Tacksam för svar!
:D
V?r son, Maurus, f?ddes 14.11 2005
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Maurus mamma,

när vår lilla Emil var 4 månader (han är nu 4,5 mån) bestämde vi oss för att det fick vara nog med nattmål. Han vaknade vid fem, åt för att sen somna om och sova till sju.
Vi snodde 4-mån schemat som finns i ett PM på hemsidan och följde det till punkt och pricka. Emil är nu inställd på att sova sina pass, han är pigg när han är vaken och allmänt trevlig att ha och göra med. Äter som en häst, jag ammar fullt och nu har han lärt sig äta på nappflaska också. Jag pumpar ur och så kan pappa mata. Jag hade ju turen att ha väldigt gott med mjöl så för mig var amningen inget problem. Emil föddes fyra veckor för tidigt och fick också lite tillägg till en början på BB men efter en knapp vecka orkade han börja suga ordentligt. När vi kom hem var han inte längre intresserad av tillägget då han fick tillräckligt av mig.

Steg ett för er är att Maurus ligger på mage, skaffa ett andningslarm, det finns länker till försäljare på första sidan på denna hemsidan. Sen är det "bara" att läsa på ordentligt på Forumet så att du verkligen vet hur du ska gå till väga och när du är ordentligt övertygad är det "bara" att sätta igång.
Vi buffade Emil och ramsade ut ur rummet. Nu tar det ca 2 min för honom att somna för natten. Jag eller pappa lägger honom på mage i sängen, lägger armar, huvud och ben tillrätta, gör en solfjäder och ramsar oss ut. Ibland, men bara ibland, behöver han en extra ramsomgång innan han somnar. Han vaknar fortfarande en eller två gånger under vargtimmen men då räcker det med att jag eller pappa ligger kvar i vår säng och ramsar en omgång, vi behöver inte ens slå upp våra ögon :lol: och Emil hummar lite och somnar sen om.

Mitt råd är alltså att han ska sova på magen. Han kanske protesterar i början innan han upptäcker hur skönt det är. Läs på ordentligt på Forumet, läs flera gånger och sätt sen igång.

Lycka till! Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Susan :D :wink: :lol:

Inför den hela nattsömnen när han blivit fyra månader, tycker jag, och håll samtidigt fast vid schemat som inte ska ha så stora marginaler som en timme utan bara en kvart - på så vis blir det tydligare och lättare för honom att veta vad som gäller OCH att du bevakar hans intressen, så att han inte behöver göra det själv, vilket i längden blir övermäktigt för små barn. Förståeligt nog. Ta alltså ledningen utan att darra på handen.

Följ Susans råd och läs på! Börja med allt om Sova hela natten-kuren som står i introduktionerna här. Det betyder inte att du behöver köra en regelrätt kur, bara att du ska veta vad du gör och varför, när du väl gör det.

Entimmesluren 10-11 skulle jag ändra till 45 min alternativt 1,5 tim (båda naturliga sömnrytmspass, vilket en timme inte är). I det senare fallet fick man då krympa långluren en aning.

(Men jag är inte den som rekommenderar "små tupplurar" , tycker jag - en lur mitt på dagen ska enligt min uppfattning alltid vara minst 1,5 tim lång, gärna 2 eller varför inte 3! Huvuvdsaken är att det sammanlagda sömnbehovet blir fyllt lagom.)

Nappen tar du enkelt bort i samband med att du lägger honom på mage med larm och möjligen vagnar över nattmålet, om du tycker det är enklast, eller buffar I båda fallen behöver tekniken övas upp - läs i Verktygslådan - INNAN, och inte på barnet :wink: :!:

Nappen glömmer han på en natt, om du gör det.

Nappen blir alltmer störande ju äldre barnet blir, så det finns ingen som helst anledning att behålla den, särskilt inte som sugbehovet nu reducerats enormt och fylls mer än väl av diande/flaska.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Hej vad roligt med en finlandssvensk till! Här är en utländsk finlandssvensk som blir sååå glad att höra att det finns fler av oss här! :D :D :D

Råd 1. KÖP BARNABOKEN!! Det är ett köp du aldrig kommer att ångra. Akademiska bokhandeln har den och om den inte finns på lager så beställer dom den åt dej. Alla dina frågor och tusen till finns besvarade i den. :!:

Råd 2. Skit i (ursäkta uttrycket!) vad barnavårdscentralen säger! Det är vettigt och bra att mäta, väga och vaccinera barnet, men så mycket mer nytta har man inte av dem. (Även om finska BVC i många fall är bättre än den svenska motsvarigheten.) Du känner ditt barn bäst, och du skall göra som du tycker passar er och din bebis bäst.
:)
Det är inte så viktigt om ditt barn är på dagen si och så när nyheter skall införas, utan det beror helt på hurdan unge just din är. Och BVC går efter rekommendationer, inte obestridlig fakta för alla levande ungar. Så tycker du att det är dags för välling när ungen är 3 mån och 2 veckor så är det bara att köra! 8)

AW säger inte att det skall vara små tupplurar (var har du fått det ifrån?), utan ordentliga sovpass. Den sammanlagda sömnen skall bli mellan 15-16 h, varav nattsömnen är så lång som ni i er familj tycker är bra. Vår 4 mån. kille sover 11 h nattsömn och tre dagssömner på 1 h, 1,5 h och 2 h, för att jag gillar att ha flera timmars sömn på dagen så att jag kan göra mina grejer. Tycker jag läst att man kan ha ett 8 h pass och ett 7 h pass om man tycker att det passar familjens schema! :idea:

Tiderna skall vara spikade. :!: :!: :!: Slopa alla ca och ungefärliga tider, utan dagen börjar precis samma tid och slutar samma tid varje dag (och mattiderna och sovtiderna likaså). Ide´n är ju att barnet skall kunna förutse hur dagen ser ut! Sedan när schemat satt sig kan man rucka på schemat ibland, men det måste finnas ett "ursprungsschema" som man kan rucka på! Nu är det en massa ungefärligt hit och dit, så barnet kan inte ställa in sig i sitt schema.

Om och när du vill införa hel natt så gäller det att läsa, läsa och åter läsa och fråga, fråga och åter fråga om det är någonting som trots all läsning är oklart.

Fram med attityden, ta ledningen
och bestäm dej hur du vill göra
och sedan är det bara att köra! (Titta! Det rimmar ju! :lol: :lol: )
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Ha ha! :lol: :lol: AW svarade i precis samma stund som jag, så det blev lite tårta på tårta med information. Nå, bättre att påminna en gång för mycket än en gång för lite!
:lol: :lol:

Lycka till!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Maurus mamma

Inlägg av Maurus mamma »

Hej igen!

Tack för alla förträffliga svar. :D

Jo, jag har Barnaboken, men jag skall läsa på bättre här på forumet också. Skall nu bara bestämma mig om det blir vagning eller buffning för vår lilla gosse. Han somnar för det mesta på rygg i egen säng, äter vid 4-5 tiden och sover sedan vidare, så för tillfället har vi ju inte några stora problem, men rädd för att det blir om vi inte kurar nu när han ännu är liten. Nappen borde vi också lämna bort.

Om någon ännu har åsikter gällande vilkendera kurningen (vagning eller buffning) som är bäst för just oss så skriv gärna ! :D
V?r son, Maurus, f?ddes 14.11 2005
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, mrs tall :D :wink: :lol:

:D Ingen annan än du själv, med hjälp av den teknik du övar upp och känner dig mest förtrogen med, kan tala om för dig om vagning eller buffning är att föredra "för just oss" :idea: :wink:

Se Verktygslådan :lol: Och öva inte på barnet, alltså. När du kommer så långt som till barnet måste du veta exakt vad du gör och varför :wink: och ATT det fungerar :D :lol:

Och redan andra natten är det ju meningen att ramsan ska ta över - så missa inte att verkligen öva upp den också (se Verktygslådan) :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

För oss har vagningen fungerat bättre, men det måste du som sagt själv avgöra. Med en såhär stor knodd är det dock inte vagningen som är huvudgrejen utan ramsan. Och den kan du börja smyga in bakvägen redan nu! :D Säg bara "godnatt" på samma sätt varje natt redan före kuren (utan att för den skull ramsa), så ser du att barnet känner igen den när det är dags att säga ramsan "på riktigt".

Nu måste jag rusa. Lurdags för Skruttis! Ha det bra, och håller tummarna!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"