Ramsa eller inte

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Misame

Vill kura bebis 5 mån

Inlägg av Misame »

Hej :)
Vill kura min bebis som kan somna själv utan oss men på NATTEN börjar problemen med uppvak varannan timme efter 02. Hon är 5 mån och äter bra om dagarna hon får i sig ca 850 ml varje dag. Hon verkar inte hungrig mer än en gång då hon äter upp 120.
Hon verkar vakna av att hon vill att vi vänder på henne till rätta eller vill snutta napp eller vattenflaska.
Så ja dåliga vanor är det jag tror stör. Hon tror att hon behöver dessa saker för att somna om på natten. Hur sks jag göra för vi vet att hon kan somna själv dagtid och kväll utan nån hjälp alls bara att vi pussar henne och sen säger "nu är det sovdags älsklingen min gonatt !
Så nattvaknandet är problemet!
Tips !
Mamma till Julia född 16-01-25
Startade kuren 16-07-05
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Vill kura bebis 5 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej Misame och välkommen! :D
Jag tog mig friheten att dela tråden du skruvit i. Vi har som praxis en tråd/barn och kur. :wink:
Har du Internationella SHN boken? Har du läst den flera gånger så du kan den och vet hur vi arbetar här på forum?
Vad har ni för schema till henne?

:idea: Vi rekommenderar att man har riktig mat på dagsprogrammet för att SHN-kura en 5 mån med 12-tim natt utan mat. Så detta kan också vara något att fundera på.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Misame

Inlägg av Misame »

Hej ! Har inte boken nej har försökt läst mig till allt via forum. Måste man ha en ramsa ?
Hon vägrar vanlig mat än sålänge så vi kör på ersättning och ska prova välling.

Morgon vid ca 9:30
09:30 mat 150 ml
Sen lek och försöker få i henne 60 ml till innan sovdags som är vid 11:00
Hon sover ibland 1,5 timme men kan också bli 45 min om hon är orolig vilket då förstör schemat. Ibland går det att söva om med buffningar men annars vaknar hon och ser pigg ut.
Mat 13:00 150 ml
Aktivitet (sista slurk 60 ml)
14:30 sova 1-1,5 tim
16:30 mat 150 ml +60
17:00 sova 1 tim
19:30 Mat 150+60
20:00 sova 30 min
21:00 bada osv
22:00 mat 150 sen somna i sin säng
Ungefär så jag fått ihop det.
Som sagt hon somnar oftast bra själv efter jag pussat på henne och sagt gonatt. Hon ligger och bubblar lite och vrider sig och ibland går jag in och lägger på täcket och säger gonatt och går igen.
Tar inte upp henne om hon gråter utan buffar lite så hon lugnar sog och säger gonatt igen och går.
MEN på natten har hon länge nu sovit oroligt och då har jag försökt med att stoppa om, ge vatten, napp och såklart mat.
Hon äter 1 gång på natten vid ca 02:30-3:00 ibland har hon fått vänta till 05 om hon somnat om efter första uppvaket med hjälp av vatten eller napp.
Vattnet har jag tagit bort nu men nappen har känts jobbig att ta bort då hon blir ledsen på natten om hon inte kommer till ro snabbt.
Hon suger och tar sig i munnen både dag som natt.
Hon får bara napp om hon vaknar på natten.
Vill dock ta bort den för vissa nätter stör den mer än vad den hjälper. Hon kan sova oroligt även fast den sitter kvar i munnen när hon vaknar till.
Vet inte vad jag ska göra men börjar bli desperat och ibland vill jag bara låta henne få bli ledsen och skrika som på 5 mm men känns så taskigt när hon e så liten.
Startade kuren 16-07-05
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är inte taskigt att ge sina barn goda sömnrutiner utan det är tvärtom en gåva för livet [-X . Varken barn eller föräldrar mår bra av att vara vakna på natten eller tidiga morgnar. Det man får vänta sig är protester från barnen men det är inget farligt och slutar när hon känner sig övertygad om att DU har koll på läget. Är inte din attityd på topp kommer hon att ifrågasätta den.

Napp är ett otyg kan jag intyga som haft napp till min numera 5-åring(slutade när han var 3,5) och ryckte den vid 3 månader för lillebror. Storebror har liksom haft mycket svårare att komma till ro och somna sen dess och det är vårt fel för vi lät honom ha den för länge :oops: . Båda mina barn är sm-barn så därav att nappen stannade på nummer ett.

En fem-månaders bör äta inom 45 minuter och när de väl får upp aptiten på mat kan det gå på 10 minuter :mrgreen: . Det gäller att lassa in maten snabbt. Jag har haft en som älskade mat och en som inte gjorde det så jag vet hur det är. Prova Ellas Kitchen klämmisar, finns med lite grönsaker i och coop har en med rotfrukter i. Det är fortfarande mest frukt i men det var inkörsporten för oss. Gröt var inte poppis eller hemmagjorda puréer men med hjälp av klämmisarna kunde jag gå över till att ge hemmagjort sötpotatismos med klämmis längst ut på skeden.

Om du ska börja med välling, ta det gradvis,25% välling+75%ersättning och jobba dig upp till 100%välling. Det brukar gå lättare då. Ta gärna lite smaklös kokosolja(hälsokosten) i för extra fett.

Det är ovanligt att ha så sen morgon av anledningen att de flesta barn tycks ha en inbyggd rytm som verkar vara att morgon är vid 7/7.30, men funkar det för er och ni trivs med det så kör på. Första luren kommer för tidigt tycker jag och är för lång. Den bör komma efter 2/2,15 och vara 45 minuter med ett intervall till nästa lur på samma vakentid som tidigare men där luren varar 1,5/2 timmar. Orsaken är att barnen inte är tillräckligt trötta så snart på morgonen för att sova så länge utan uppvak. Sen kommer en sista lur på 45 minuter efter liknade tidsintervall som innan. Schemat bör alltså ligga på 12 timmars natt och lurar på 45-2-45. Sista vakenpasset kan vara lite längre än de andra. Mat läggs inte längre när barnet vaknar utan planeras gärna så att det ligger hyfsat i anslutning till lurarna så att det sovs gott.

Köp SHN-boken, det är en väl värd investering för din egen attityd vilken är nyckeln till att lyckas med kuren.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Misame

Skrattet till godnatt

Inlägg av Misame »

Hej ! Är inne på kurdag 3 alltså inatt blir 3e natten.
Har problem med att få lillan att skratta och vara glad innan läggning får max ett leende när vi skojar i badet och skötbordet. Sen väl inne i rummet lägger jag henne i sängen där jag och sambon sov innan kuren och försöker kittla och prutta med munnen och ja ta mej f*n allt men det biter inte får somsagt kanske ett liitet leende. Blir stressad av det här nu eftersom det står hur himla viktigt det är att hon ska skratta så det hörs tydligt att hon är glad och har roligt.
Hur viktigt är det egentligen kommer det inte funka den här kuren bars för att hon inte skrattar och har sig ? :( mvh orolig mamma !
Startade kuren 16-07-05
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Skrattet till godnatt

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
Vi brukar ha som regel att man har en tråd för ett och samma barn och kur under samma rubrikforum, så därför har jag sammafogat dina trådar. :wink:

Ett tips är att du också går in under högst upp på hela sidan hittar du (kontrollpanel/profil/ändra signatur) gå in där och skriv när barnet är fött och när du påbörjade kuren. :D Det blir lättare för oss som svarar att snabbt få en överblick då.

Skall försöka svara dig senare om inte någon vänlig hinner före! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14

Inlägg av Avocado14 »

Jag är själv ingen expert men kan svara utifrån vår erfarenhet:
vi körde 20 min "skratt" från början av kuren och känner igen att det var svårt att få barnet att verkligen skratta eller kikna av skratt som det står i boken. :) Men vi försökte allt vi kunde för att ha en kul stund tillsammans - kvällsbus blev det varje kväll, och vi föräldrar jättesvettiga av våra ansträngningar eftersom det som gjorde vår son mest glad var när en av oss sprang och hoppade framför honom och ropade "boliboliboliboli!"

Efter som tiden har gått har tiden till kvällsbus blivit kortare och kortare och numera när vår son är snart 2 år så består skrattet till gonattet i en kort liten ramsa/lek (lilla klockan säger "tick tack, tick tack" men stora klockan säger "BING BÅNG BING BÅNG" och här hissas han upp i luften till stor glädje!), och det tar högst någon minut... Så skrattet har blivit kortare och kortare och det har funkat väldigt bra ändå. Jag vet att detta inte är vad som står i boken eller rekommenderas av de flesta vana kurare men det har funkat för vår del. :) Men glad går han till sängs varje kväll och det känner jag är huvudsaken.

Jag skulle nog inte oroa mig för skrattet så mycket om det inte är så att du har problem med andra saker under kuren, då kan man ju kolla om det kan vara en av orsakerna!
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej hopp.
Ska säga så här, det absolut viktigaste är att din attityd är i topp. Här ska sovas!
Låt det inte svaja på grund av att liten inte kiknar av skratt.

Sskrattet till godnatten skall ses som den enda sängrutinen, utanför sovrummet, sedan in i ett redan mörkt rum, plopp ner i säng och ramsa glatt ut. Men även här gäller ju att rom inte byggdes på en dag, en leende kan ju räcka tills ni som föräldrar hittat knepen till gapskrattet.
Min första skrattade som mest när hon lågg på en stor kudde och blev dragen på rygg genom huset, idag är de 6 och 3 år och vi leker jordgubbsmonster innan läggdax och jagar varandra. I vårt hur och många med mig är skrattet till godnatten mycket viktigt, mer så nu när de är stora än när de var små. KlartspråkÖ klart ni kan kura ändp, om attityden finns där men skrattet till godnattet är ett förträffligt verktyg särskillt när barnen är lite större och kan lämna sängen själv.

Mitt råd är att ni fortsätter jobbar fint, försök levla i busandet med stressa inte upp er om liten är svårflörtad. Prova helt galna saker tills ni hittar nåt som funkar, men i alla lägen behåll attityden. Blev det inte mer än ett leende men bebis är glad ändå, plopp isäng, hurtig ramsa uuuuuuut.

Buseandet ska ske utanför sovrummet.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Misame

Ramsa eller inte

Inlägg av Misame »

Hej ! Har fått något bakslag där min lilla inte sover som hon ska på dagen.. I två veckor har hon sovit perfekt och behövt väcka henne nästan varje gång.
Men nu är det som innan kuren hon vaknar efter 30 min varje sovstund ???
Varför ???
Vi har inte ändrat något alls utan lagt henne samma tider med nångångs marginalkvart.
Hon är visserligen inne i en 6 mån fas men vadå påverkar det såhär mycket på sömnen ??
Nätterna är också något oroligare nu.
När hon vaknar efter 30 min så ligger hon och bubblar och kan göra det i 30 min utan att somna om.
Känns som jag vill ramsa så fort hon vaknar för hon ligger ju liksom och försöker inte ens somna om precis som att hon tror att det är färdigsovit.
Vad ska jag göra åt det här?
Vaknar hon efter 30 min på 45 minstunden och bubblar vad gör jag då ?
Och vad gör jag på långa sovstunderna om hon göra likadant ? Snälla hjälp !
Startade kuren 16-07-05
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Ramsa eller inte

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det är svårt att hjälpa när du börjar med B och glömmer A :lol: , lite mer info om ålder, när kuren skedde, hur schemat ser ut o.s.v behöver vi för att förstå :wink: . Har du någon tråd här tidigare kanske? Skriv i så fall i samma tråd.

Eller ska jag tolka det som att hon är 6 månader och att ni kurade för två veckor sedan? I så fall är det fortfarande nytt och bakslag sker. Att vakna en kvart tidigare är ju i och för sig ingen katastrof tycker jag och att få till ett omsomnade där ger bara en trött och gnällig bebis när det är dags att väcka. Är hon nöjd så är det ju ingen ko på isen :lol: och hon får ju faktiskt sova större delen av luren. Skulle det vara så tidigt på långluren däremot hade jag gett en upplysningsramsa direkt för där behövs det sovas längre. Men som sagt hur ser schemat ut?

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, som du ser har jag ovan svarat i din första tråd. Och nu har jag än en gång slagit ihop dina trådar.

Snälla snälla, försök att följa de råd och regler vi har det förenklar det hela såååå mycket mera.

Tack på förhand! :D
Tor 2006

Misame

Inlägg av Misame »

TorsMamma skrev:Hej,
Vi brukar ha som regel att man har en tråd för ett och samma barn och kur under samma rubrikforum, så därför har jag sammafogat dina trådar. :wink:

Ett tips är att du också går in under högst upp på hela sidan hittar du (kontrollpanel/profil/ändra signatur) gå in där och skriv när barnet är fött och när du påbörjade kuren. :D Det blir lättare för oss som svarar att snabbt få en överblick då.

Hej ! Har inte förstått hur man gör så därför har det blivit olika trådar :(
Startade kuren 16-07-05
Misame

Inlägg av Misame »

mamaA skrev:Hej!
Det är svårt att hjälpa när du börjar med B och glömmer A :lol: , lite mer info om ålder, när kuren skedde, hur schemat ser ut o.s.v behöver vi för att förstå :wink: . Har du någon tråd här tidigare kanske? Skriv i så fall i samma tråd.

Eller ska jag tolka det som att hon är 6 månader och att ni kurade för två veckor sedan? I så fall är det fortfarande nytt och bakslag sker. Att vakna en kvart tidigare är ju i och för sig ingen katastrof tycker jag och att få till ett omsomnade där ger bara en trött och gnällig bebis när det är dags att väcka. Är hon nöjd så är det ju ingen ko på isen :lol: och hon får ju faktiskt sova större delen av luren. Skulle det vara så tidigt på långluren däremot hade jag gett en upplysningsramsa direkt för där behövs det sovas längre. Men som sagt hur ser schemat ut?

Hon är 6 mån och vi började för 1,5 mån sen snart.
Tycker det fungerade bra men lite jobbigt med dagslurarna i början för då skreks det när hon trodde hon sovit klart.
Tycker ramsan inte nådde fram alltid och jag tycker ändå min attityd har varit bra med bestämd ton och har inte gett vika om det inte varit väldigt ledset för då har jag buffat och sen ramsat ut.
Lillan började få problem med nästäppa för 2,5 v sen och det var då allt börja svaja för var tvungen att gå in och spola näsan så hon kunde andas. Efter det så har ramsan tappat stinget på natten och hon är ledsen och då blir näsan täppt igen. Det är en ond cirkel som är omöjlig att komma ifrån sålänge näsan strular.
Kan ju inte låta henne vara täppt o ledsen lrhur ?
Har svalt i rummet och luftfuktare på men tycker luftfuktaren låter så kan inte ha den på den nivå som behövs så den gör nog ingen skillnad.
Hennes schema är såhär

08:30 morgon
09:00 ersättning 180 ml
10:15 försöker ge fruktpuree lr mannagrynsgröt
Men får bara i ett par skedar säkert för att hon inte är hungrig.
10:30 sova 45 min
12:30 erbjuder mosad potatis lr fruktpuree som går i ganska bra och sen får hon 180 ersättning
13:30 sova 1,5 tim
16:00 ersättning 210 ml under 1 tim
17:30 sova 45 min
19:30 0,5 dl mannagrynsgröt med lite fruktpuree
20:45-20:00 bada
20:15 180 ml ersättning ibland lite mindre för hon vill inte ha.
20:30 natt natt..
Sen har hon nu vaknat runt 03-04 och börjat gnälla och gråta men inte hysteriskt. Har då ramsat men har inte hjälpt för att näsan e täppt och då har hon ju vant sig vid att jag kommer in så nu även om hon inte är täppt så hjälper inte ramsan. Så nu sover hon oroligt efter de tiderna och jag vet inte alls vad jag ska göra :(
Startade kuren 16-07-05
Misame

Inlägg av Misame »

Misame skrev:
mamaA skrev:Hej!

Hon är 6 mån och vi började för 1,5 mån sen snart.
Tycker det fungerade bra men lite jobbigt med dagslurarna i början för då skreks det när hon trodde hon sovit klart.
Tycker ramsan inte nådde fram alltid och jag tycker ändå min attityd har varit bra med bestämd ton och har inte gett vika om det inte varit väldigt ledset för då har jag buffat och sen ramsat ut.
Lillan började få problem med nästäppa för 2,5 v sen och det var då allt börja svaja för var tvungen att gå in och spola näsan så hon kunde andas. Efter det så har ramsan tappat stinget på natten och hon är ledsen och då blir näsan täppt igen. Det är en ond cirkel som är omöjlig att komma ifrån sålänge näsan strular.
Kan ju inte låta henne vara täppt o ledsen lrhur ?
Har svalt i rummet och luftfuktare på men tycker luftfuktaren låter så kan inte ha den på den nivå som behövs så den gör nog ingen skillnad.
Hennes schema är såhär

08:30 morgon
09:00 ersättning 180 ml
10:15 försöker ge fruktpuree lr mannagrynsgröt
Men får bara i ett par skedar säkert för att hon inte är hungrig.
10:30 sova 45 min
12:30 erbjuder mosad potatis lr fruktpuree som går i ganska bra och sen får hon 180 ersättning
13:30 sova 1,5 tim
16:00 ersättning 210 ml under 1 tim
17:30 sova 45 min
19:30 0,5 dl mannagrynsgröt med lite fruktpuree
20:45-20:00 bada
20:15 180 ml ersättning ibland lite mindre för hon vill inte ha.
20:30 natt natt..
Sen har hon nu vaknat runt 03-04 och börjat gnälla och gråta men inte hysteriskt. Har då ramsat men har inte hjälpt för att näsan e täppt och då har hon ju vant sig vid att jag kommer in så nu även om hon inte är täppt så hjälper inte ramsan. Så nu sover hon oroligt efter de tiderna och jag vet inte alls vad jag ska göra :(
Just ja ! Jag är även lite osäker på det här när hon vaknar för egen maskin 5 min innan sovtiden e slut tex och börjar bubbla med sig själv. Någon sa att man ska gå in när hon tystnar till för att inte hon ska tro att mamma kommer in när jag pratar. Stämmer det ?
För hon blir aldrig tyst och ska jag behöva vänta på det i en kvart låter ju inte helt rätt =\
Startade kuren 16-07-05
Misame

Inlägg av Misame »

TorsMamma skrev:Hej,

Ska skriva in :)
Tänkte på det här med magläge som jag inte använt mig utav då jag är rädd för psd och skulle aldrig förlåta mig själv om det hände ev pga jag valt magläge åt henne.
Har andningsalarm som bara ligger här hemma men litar inte på det. Kanske larmar fel lr inte larmar alls.
Vill ha magläge om jag fattar mig så för vet att sömnen blir djupare. Men somsagt är livrädd :(
Startade kuren 16-07-05
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"