Bebis somnar inte

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Zara1980
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 19:54

Bebis somnar inte

Inlägg av Zara1980 »

Hej och tack för inträdet :-)

Två utmaningar har jag:

1. Min andra dotter fyller en månad idag och har oerhört svårt att komma till ro. Jag matar och matar, försöker följa standarmodellen så gott det går, men hon somnar inte på egen hand. Jag klappar på rumpan mot axeln, gungar, vyssjar och sjunger. Till slut stoppar jag henne i sele på bröstet och går omkring ett par minuter, då sommar hon.
Så här är det hela dagarna.. Jag delammar och ger tillägg på flaska. Hon somnar aldrig vid maten utan grimaserar illa och visar tydligt att hon inte vill ha mer mat. Gäspar och gäspar, börjar gny och skriker till sist med kroppen spänd i en båge. Helt hysterisk..
Hon är aldrig vaken och nöjd utan skriker oftast. Äter, sover eller skriker.

2. Hon vägrar vagnen. Skriker hysteriskt direkt när hon hamnar i. Mätt eller ej.

Min man brukar ta henne i sele på kvällen för att avlasta mig så att jag kan umgås med min andra dotter på snart 3,5 år.

Sista målet innan natt + insomning vid 22:00-ish brukar gå bra. Ammar, flaskar också somnar hon mot min axel. Sedan lägger jag henne mellan oss i sängen där hon sover tills ca 04:00 när hon är hungrig.

Hur får jag bebis att komma till ro och somna när hon är trött och hur får jag henne att ligga i vagnen??
Sara
Mamma till:
Sally 16.04.19 ☀️
Alice 12.05.05 ☀️
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Bebis somnar inte

Inlägg av mamaA »

Hej!

Om din lilla är en månad så är du inne på fel gupp, denna är från 4-12 månader :wink: . Välkommen in på Späda barn och små där vi pratar om barn från födseln upp till ett år.

Jag ska se om jag kan få någon att flytta din tråd dit :D . Det hade varit bra att veta lite mer om era rutiner, hur länge hon är vaken och sover os.v på dagtid också. Än så länge har ni ju inga fasta tider men är det t.ex 1,5/2 timmar vaken och 2,2/2 timmars sov på det?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebis somnar inte

Inlägg av TorsMamma »

Flyttad! :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zara1980
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 19:54

Re: Bebis somnar inte

Inlägg av Zara1980 »

Tusen tack :-)
Sara
Mamma till:
Sally 16.04.19 ☀️
Alice 12.05.05 ☀️
Zara1980
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 19:54

Re: Bebis somnar inte

Inlägg av Zara1980 »

Hej

Och tack för hjälpen med flytt!

Så här ser en dag ut ungefär förutsatt att hon inte blir störd i sin vila. Hon har väldigt svårt att somna om.

06:00 - vaknar och äter bröstx2
Byter blöja, vakentid osv
07:00 - mera mat via flaska
08:00 - 11:00 - sover i vår säng efter att ha blivit sövd i sele
11:00-13:00 - äter bröst x 2, byta blöja, ev mera mat.
13:00-16:00 - sover. I sele ute alt i säng hemma efter att ha blivit sövd i sele
16:00-18:00 - äta, byta blöja, vaken osv
18:00-21:00 - sova
21:00-22:00 - äter, byta blöja, vaken osv
22:00-03:30 - sover i babynest
Äter
04:00-06:00 - sover

En perfekt timad dag har sett ut så här. Men det förutsätter att inget stör hennes sömn, att hon inte varit vaken för länge och blivit övertrött tex.
Somnar inte själv, vägrar vagnen utan somnar bäst mätt och trött i selen.
Dock blir vi ju väldigt låsta hemma för tillfället. Igår bar vi på kalas. Hon blev väckt flera gånger under dagen ocj kvällen, åt inte ordentligt vid matstunderna osv. Övertrött vid 20:00 och skrek i nästan 2h tills jag lyckades lugna henne, fick i henne lite mat och sen sov hon till 04:00.

Hon är ju fortfarande väldigt liten och vill bara vara nära, känna hud och värme.

Men att somna själv mätt i min famn tex hade varit skönt ocj även i vagnen.

Tacksam för råd!

Sara
Sara
Mamma till:
Sally 16.04.19 ☀️
Alice 12.05.05 ☀️
Zara1980
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 19:54

Re: Bebis somnar inte

Inlägg av Zara1980 »

Så här blev det idag:

06:00 - vaknar och äter och slumrar och sköter
07:30 - mer mat, passar noga på trött-tecken
08:00-11:45 - sover på mage i vår säng efter att ha blivit sövd i sele
12:00-13:30 - äter, sköter, vaken
13:30-14:30 - sover i sele. Vi är ute. Vaknar av oklar anledning
Äter
15:00-16:00 - sover i sele. Fortfarande ute.
16:30-21:00 - äter, vaken, ballar ur och skriker. Slumrar till i min famn men vaknar med ett ryck och skriker. Övertrött och hysterisk? Från 19-21 ca
Somnar till slut i min famn efter att pappan försökt lugna men det blir bara värre. Provar alla trix jag kan: bröst, flaska, gunga, buffa rumpa, ligga i sängen nära, liggamma, hålla upprätt osv. Ca 2h skrik ocj gråt. En vanlig kväll helt enkelt om vi varit ute en sväng..

Kan det vara så att hon blir sån här pga avbruten sömn under dagen? Jag kan ju inte sitta hemma hela dagarna för att hon bara kan sova i vår säng?

Suck!! Har ont i ryggen också efter allt bärande :-(

Så tacksam för hjälp!!

/Sara
Sara
Mamma till:
Sally 16.04.19 ☀️
Alice 12.05.05 ☀️
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Bebis somnar inte

Inlägg av Tin »

Hej, först och främst grattis till underverket, och vet du, det är slingrigt i början, Hon är ju bara 1 månad gammal.
Jobba på med standardmodellen och en rytm på 2,5 h sömn och 2 h vaken. Med målet i sikte att ha en glad, mätt och nöjd bebis som sover gott. Även om det tar en liten tid i början att få till alla bitar. Sömntimmar för ett månadsbarn ska vara 16,5 tim sömn / 7,5 tim vaken.

Nu har hon ju lärt sig att: somna det gör man i sovselen, och jag hajjar ingenting när du lägger ner mig i vagnen mamma Klart som 17 att jag protesterar. ;) Då är det ditt jobb att leda och överyga att jodå, vagnen är underbar att sova i. Och kan vara så att man behöver övertygas ett par gånger.
Jag övertygade min lilla genom att pimpa vagnen ;), jag värmde upp madrassen med en varm vetekudde, min lilal var väldigt känslig mot att bli nedlagd i en kall vagn. Sedan lade jag henne med näsan mot en gosa jag preppat med bröstmjölk, dvs smetat bröstmjölk på så det luktade mamma, min lilla var dessutom så liten att jag hade babynestet i vagnsatsen så det var trångt och gött. Larmet var instoppat under madrassen, och hon vagnades över tröskeln. Se till att hon inte är övertrött samt proppis och kör med attityd mössan på. Klart att lilla älskligen ska sova i vagn.

Lycka till med pimpandet, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Zara1980
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 19:54

Re: Bebis somnar inte

Inlägg av Zara1980 »

Hej

TACK för svar.

Jo, jag har ju "lärt" henne att somna gör man i selen. Dumt! Men det var det som funkade bäst när hon var ny så då körde vi på tills vi nu är fast i sele-träsket.

När du skriver protesterar, hur länge och hur mycket?
Tills mammahjärtat inte orkar mer?
Ta upp, trösta och lägga ner igen?
Eller vänta tills nästa tillfälle när hon är mätt och trött. Hon blir övertrött och hysterisk fort tycker jag.

Ska genast pimpa vagnen. Vi har hennes babynest i vagnen redan som hon sover i på natten. Men den är ju kallare i vagnen så klart och luktar kanske inte lika mycket mamma som i sängen.

Försökte vagna henne tills sömns häromdagen. Hon slumrade till, vaknade, slumrade igen.. Så fort vagnen stannade så vaknade hon. Jag höll på i 42 minuter, sedan hade jag blåsor på alla fingrar. Över tröskeln funkade inte heller. Har dock provat endast en gång.

Såg att det skulle finnas en instruktionsfilm på vagnandet. Klickade på länken men fick meddelande att sidan var borta?

Tack snälla så långt :-)

Sara
Sara
Mamma till:
Sally 16.04.19 ☀️
Alice 12.05.05 ☀️
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Bebis somnar inte

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nu när hon är en månad ska du INTE vagna tills hon somnar utan bara för att lugna. Verktyga sparsamt, det funkar SÄMRE ju mer man håller på :!: . Jag har själv stått där i en timme med bebis som inte somnar #-o ,tills jag lärde mig att vagna/buffa kort 8-16 drag och sedan räkna tyst dubbelt så långt MINST innan man ingriper igen och INTE så och hänga vid vagnen i väntan på nästa ingrepp.

Man plockar inte upp - då får du börja om från början igen och det blir svårare för varje gång. Det är din attityd som är avgörande för om du lyckas, inte bebis :!: . Du måste tro att du kan lugna henne :idea: .

Läs gärna SHN om lugnet och safarin för extra attityd.

Jag har sett att det numera finns gosedjur som låter som hjärtslag, det kanske vore något för er eftersom hon är van att höra dina hjärtslag i selen. Ett sånt och en varm och go vagn vore inte dumt. Jag hade alltid en ihop rullad filt i ett U uppe vid huvudet att böka in sig i, det lugnar om de känner sig otrygga.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"