Kura vid 4månader?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
nassu

Kura vid 4månader?

Inlägg av nassu »

Hej. Jag har tidigare skrivit i forumet för späda barn och små och fått tips men nu överväger jag kurning så hoppas det är rätt då att jag vänder mej hit. Eller borde jag månne fortsätta på min "gamla" tråd ?
Sonen blev kurad vid 4mån, han var stod vid födseln (4kg) och var en riktig sömnstrulare som ammade nätterna igenom. Jättejobbigt och livet efter kuren blev himmelrike och jag ville frälsa alla som jag mötte. Även de som inte hade barn :lol:
Så när lillasyster nu kom 7år senare tänkte jag hela tiden detta som en plan B om vi får problem med sömnen. Jag har nu några funderingar:
1. Får hon tillräckligt med mat att hon klarar sej utan på natten om vi kurar om 2veckor ??
2. Är det okej att vårt schema innehåller 2h extra sömn :shock: då hon verkligen inte orkar vara vaken mer än 1,5h åt gången.

Som tur har tösen ändå sovit bättre överlag och somnar själv i vagnen då jag lägger henne för natten. Men med NAPP. Ibland måste jag gå in och stoppa in nappen och ibland somnar hon på stört. Natten har länge bestått av två amningar och vargtimmen har varit krånglig. Jag har vissa nätter stoppat in nappen 100ggr känns det som och vissa nätter har det gått riktigt bra med endast några ggr. Vi sover med henne i samma rum och hon i vagnen brevid. Jag har inte i regel vagnat, hon kan somna om själv men ibland speiellt i vargtimmen är det svårare. Ibland har jag vagnat och då har hon endast jagat upp sej och blivit superarg.

Så till maten...sedan en tid tillbaka har hon fått flaska med ersättning till kvällen och sedan ca.1vecka tillbaka har hon börjat vägra bröstet och jag känner även att mjölken sinat vilket resulterat i allt mer flaska. Jag ammar först och sedan ger jag tillägg. Det är verkligen synd att amningen började strula för detta med flaskmatning känns inte som en hit. Men mat ska hon ju få. Tycker dock att hon äter så litet. Ibland går det 100ml, men ofta bara 50-80ml och försöker få henne att äta 2ggr inom 1h. Ofta bara svänger hon bort när jag kommer med flaskan. Hon är aningen förkyld nu och har även tand på gång. Är det därför? Är så rädd att hon ska börja vägra flaskan och så kan jag inte amma heller! Är det månne vanligt ? Är rädd att truga för mycket så att hon strejkar flaskan !
Provade med potatissmakis igår. Det gick ju inte alls :D Ännu.

NÅ.. för att komma till sak så är hon nu 3,5mån och jag håller nu på att läsa SHN-boken för att få rätt attityd så att vi kan kura henne för att få hela nätter. Jag ser fram emot att hon ska kunna sova i eget rum, somna själv vid uppvak och även komma ifrån nattmatandet. MEN... klarar hon sej faktiskt utan mat ?? Tösen är mycket mindre än vad sonen var och jag känner mej osäker iom att hon äter så litet på dagen. Jag vet ju inte hur mycket hon fått i sej tidigare heller då jag hittills ammat... kanske det bara är tillfälligt som hon ätit sämre. DOCK har hon 2 nätter tagit liitet välling som nattslurk och då stått sej på den fram till kl.3 och nu 3 nätter har vi endast gett mat 1gng/natt och det känner jag ändå att hon klarar. För annars har hon inte varit intresserad av maten heller då hon vaknat kl.7.

Vårt schema ser ut så här för tillfället.
7 Morgon Ammar,er flaska 2ggr mellan 7-8
8.30-10 Sova lur utomhus i vagn 1½h
10-11 Ammar,ger flaska 2ggr
11.30-14 Sova lur utomhus i vagn 2,5h
14-15 Ammar, ger flaska 2ggr
15.30 Sova lur utomhus 45min
16.30 Ammar, flaska 2ggr
17.45 Sova 20min då vi går med vagnen en kort promenad
18.30 Bad,bus och mys
19 Kvällslurk, försök med välling och sedan ersättning resten.
19.30 Gonatt

Skulle gärna ta emot tips på schemat. Detta har jag lagt upp så här p.g.a att hon är så trött att det blir bara en enda övertrötthetsrumba då jag försökt hålla henne vaken längre. MEN... dagsvilorna strular enormt mycket!! Oftast vaknar hon vid 45min skarven. Och sedan är det olika hur många gånger hon vaknar under sovpasset. Jag började en tid med att vagna lugn och försöka lära henne somna själv men efter en katastrofgång la jag ner det och har sedan dess oftast vagnat till sömns. Ja, det hör ju inte till konceptet men så har jag gjort för att slippa samma katastrof av gallskrik som jag fick till tidigare. :(
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Kura vid 4månader?

Inlägg av mamaA »

Hej!

1. Får hon tillräckligt med mat i sig? Ja och nej skulle jag säga men aptiten brukar bli bättre när nattmålen slopas. Har ni problem att införa välling? Blanda 75 % ersättning med 25 % välling och trappa sedan upp vällingmängden efterhand, brukar funka. Man får trixa lite med nappstorlek bara så det kommer lagom fort. Mina barn har bara accepterat Hipps välling och kräkts av de andra sorterna, de var för kraftiga. Hemmagjord välling på havremjölk och bovetemjöl med kanel är också gott. Tillsätt gärna lite smaklös kokosolja i vällingen/ersättningen för extra mättnad.

Potatis har inte varit en populär smakis här hemma. Lillebror ratade alla grönskspureer så jag fick köra in honom på dem via Ellas kitchen som har klämmisar i både ren grönsak (sötpotatis el morot el palsternacka) och blandade med frukt och grönsaker. Prova helt enkelt någon annan smak, gröt är inte fel heller :D .

Det gäller bara att du skjuter dina vargar om att hon får tillräckligt i sig :!: . Vi plockar ju bort nattmålen för sm bebisar vid 4 månader också och det går alldeles utmärkt även om de inte äter så mycket som man själv vill för att stilla sin oro :oops: :wink: .

2. Jag hade själv 18 timmars sömn på schemat för vår storebror då han var en supertröttis. Jag körde smekmånadsschema tills han var närmare 6 månader, alltså med tre längre lurar. Jag överlåter till någon annan att ge råd om ni kan ha fyra lurar.

Dagslurarna kommer att bli mycket bättre efter kuren när ramsan är införd, så var det i alla fall för oss. Jag kurade inte i stor stil med lillebror då han var en sm-bebis men han skarvade mycketpå lurarna och ville äta två gånger på natten( och hade napp). Allt blev så mycket bättre när jag backade med verktygen och nappen försvann :!: . Jag körde helt enkelt lite i omgångar, plockade bort först ett nattmål, sen ett till efter en vecka, sen nappen när han ÄNDÅ fortsatte vakna på natten och introducerade sen ramsan - allt på några veckor men mycket lättare att göra allt på en gång ju :wink:

När man tagit bort nattmålen tror man att bebis ska vara jättehungrig på morgonen, men nä - det brukar vara lika svalt intresse som vanligt :mrgreen:

Lycka till!

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
nassu

Inlägg av nassu »

1. Ja det ska jag försöka mej på, blanda välling och ersättning! Hon är ju bara 3,5 månad ännu och förstod ju inte ens hur man skulle svälja maten när jag provade potatis... och igår morot och potatisblandning. Sonen älskade mat och det var inga problem att mata honom så känner mej litet ställd med att tösen nu inte är såå brydd om mat.
Vi har ju som sagt nu några nätter endast gett 1mål / natt.. Och när hon gnytt och haft sej har vi gett nappen istället. Hon vaknar ju till 100ggr ändå.. men det gjorde hon ju även ibland när hon fick mat 2ggr. Jag tänker lite om vi härdar ut nu 2-3veckor med endast 1 mål så är övergången till ingen mat alls på natten sedan vid kurning inte lika jobbig.. ?

2. Dagslurarna ja... hon sover ju ute i vagnen och jag känner mej osäker att börja dra ramsan där ute när vi bor så tätt inpå grannarna. Tror inte jag har attityd till det... :/ Så.. antingen blir det innelurar som med sonen (men det låser ju tyvärr en til hemmet) och då är jag osäker med att ha ljud inne och blir att vi går och smyger ! :S
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
jag brukar inte rekommendera potatis som första smakis för någon, dels för att det är för mycket stärkelse och dels för att det inte är "sött" not som bröstmjölk är. :wink:

Morot, palsternacka, päron, katrinplommon osv... inga problem att blanda frukt med grönsak :P Broccoli, blomkål lite senare. Som su själv säger så har inte alla koll på "äta" grejen. Kolla vad som händer om du tar lite av maten på fingret och stoppar in? Vissa suger då i sig maten. Glöm inte MASSOR MASSOR med osaltat smör i, det är fettet man blir mätt på! Som jag säger, "på fett blir man mätt". :D

Man behöver inte ramsa barn ute i vagn, man man måste vara BRA på att ge besked då utan "MYS" vagning eller promenad. Istället för vagning får man drämma till i handtaget ganska hårt med handen så hon får besked.

"Jag tänker lite om vi härdar ut nu 2-3veckor med endast 1 mål så är övergången till ingen mat alls på natten sedan vid kurning inte lika jobbig.. ?"

Detta är definitivt INGEN sanning. OM DU mår bättre av det så går det bättre. Men för barnets del är saker "gradvis" eller "fasas in/ut" inte skonsammare. :wink:

Jag personligen gillar att ha långluren inne så jag själv kan vila och ta det lugnt, medans fm och em lur ute är smidigare. Men det är jag. :D

Att smyga runt och ha det tyst när barn sover kommer att bita dig i stjärten kan jag lova. Så inför GENAST massor med HUSLJUD! Det kan vara allt från musik, till jobb i köket, till en TV på hög volym. Låter som om vi har en hel hög med "Överkoncentration" här och vargar som gläfsar. :roll: dags att ta itu med dem oavsett vad DU väljer att göra framöver. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nassu

Inlägg av nassu »

Ok. Ska försöka med annan smakis. Idag gick det dock ändå bättre än igår så jag fick hopp om att även tösen ska börja gilla mat :D ! Men.. SMÖR ? Kan man ge det till bebisar?... är det inte komjök i smör ?

Hm.. får ta och fundera på det där med dagslurarna... som vi hade det idag måste jag ut och vagna säkert 5-6ggr!!!!
Men alltså.. tycker ni att det är ok att kura om ca.2veckor och köra kuren utan MAT ??
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Är hon mjölkproteins allergiker? Då brukar Ghee fungera. Finns på många hälsokoster. Eller Arlas 100% smör som man kan beställa i sin matvarubutik. Dessa är typ 99,999% mjölkfria. Så det brukar fungera för de flesta. Smör är NATURLIGT fett och neutralt i omega-3/Omega-6 därför rekommenderar jag detta.
Om inte något ovan, lite ekologisk rapsolja, dock smakar den lite konstigt och har lite för mycket omega-6 för min smak. Men viktigaste just nu är fettet i maten!

Nej, ingen kur utan mat är mitt råd. du kommer aldrig veta vad som är vad om du försöker kura utan mat. Minst 2 måltider riktig mat och 2 med välling är mitt tips. ;)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nassu

Inlägg av nassu »

:D Ja.. alltså utan mat på natten då.

Hur fort kan man gå fram med smakisar och ätandet riktigt ? Minns att vi körde på rätt rejält från början med sonen för det var som sagt inga problem. Jag gav välling imårse blandat med ersättning och hon åt bättre än på länge men nu på lunchen åt hon igen väldigt litet. Dock någta skedar morot och potatis :)

Hm.. nej hon är inte allergisk vad jag vet men har för mej att man inte ska ge komjölk åt bebisar före 10mån ? Det var det jag syftade på...

Inatt har hon sovit helt bra faktiskt men JAG får inte sömn fast jag är såå trött. Låg vaken efter kl.3!!! Detta går bara inte. Snart får min man börja buffa mej.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja utannattmat och 12 timmar klarar de. Mata på det är bara att ösa i. Osaltat smör är inget problem. Äter du komjölksprodukter dår hon ju det med amning eller i ersättning och välling. :wink:

Låt maken jobba på natten så du får sova :P
Tor 2006

nassu

Inlägg av nassu »

Ok. Ska försöka ge mer smakisar nu då vart efter. Hur var det annars man skulle göra då klockan vrids bakåt nu till vintetid. Det är väl i slutet av månden och vi ska kura sista helgen denna månad!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Då skulle jag kura med de nya tiderna. :D
Tor 2006

nassu

Inlägg av nassu »

Vi har ju haft detta schema i nu ca.3-4veckor. Borde jag inte då flytta nån kvart i taget ? Det är bara det att jag har såå svårt att tänka ut åt vilket håll jag ska dra ut en kvart :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag gjorde så när sonen var liten att jag sköt på schemat 15 min över 4 dagar. Men skall man kura, tycker inte jag det är nödvändigt. Men om du ändå vill göra detta så skall du lägga alla tider 15 senare i 4 dagar, så när man "ställer tillbaka" klockan blir det rätt. (ställer tillbaka utemöblerna)

Våren - Ställer fram ute möblerna. :wink:
Tor 2006

nassu

Inlägg av nassu »

Så du sköt på schemat 15min/dag? Så vi lägger henne ex. 19.45 en dag. 20 följande dag och 20.15 därpå följande dag??
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Japp, det stämmer. :D
Tor 2006

nassu

Inlägg av nassu »

Tack för svar. Glömde skriva det :)

Nu är vi på vintertid och har flyttat schemat 15min/dag. Har varit lite jobbig vecka och hon har sovit dåligt många nätter...
Nästa helg har vi eventuellt tänkt kura. Och jag vill peppa mej inför det, säkertställa att vi gör rätt och har rätt många funderingar oxå. Hoppas ni kan ge svar på dem!

1. Vi tänkte båda två hjälpas åt under nätterna. Kan man turas om att gå in och buffa/ramsa eller borde det vara en person ena natten och andra andra natten och 3-4 natten kan man ramsa turvis ?

2. Vi har i 2v. försökt introducera mat men hon är ju inte jätte glad i mat. Några skedar kan gå, men det är småsmå skedar. Sedan dricker hon 120ml ersättning /mål. Cirka. Morgon och kväll får hon välling, vi har gjort som vi fick tips dvs. att spä ut vällingen med ersättning tills hon vänjer sej och vi är uppe typ i 80%välling. Tror ni detta räcker för att sova en hel natt på ? Hennes ena nattmål som hon har nu, äter hon 120ml. Typ kl.03.

Sedan till hur man gör..
Hon har hittills sovit i vagnen men tänker ju kura henne i spjälsängen. Så när vi lägger henne i sängen, efter mat och skrattet till gonattet så Trycker vi solfjäder (för jag antar att det inte blir protester helt direkt då hon är van att läggas i mörkt rum. men dock med NAPP!!!) och går ut me en hurtig ramsa! Eller ?
Funderar hur snabbt vi sedan ska gå in när hon börjar böka/gnöla. Tror inte hon skriker upp sej direkt nämligen. Man ska väl inte ingripa om hon inte är missnöjd på riktit ? Då när vi väl går in, så lägger man tillrätta och börjar buffa tills hon är lugn men inte sover och går ut med ramsa. 4 verser. OM hon protesterar ännu vid 4e versen.. ska man fortsätta 6-8 verser ? För hon kommer ju att protestera vid det här laget..och det måste hon ju få göra. Allt detta är ju nytt för henne.
Är just osäker på hur och när man ska gå in och buffa lugn... mellan protesterna. När vi kurade sonen tog det 45min förrän han somnade. Då gick vi ju nog ut med ramsa mellan varven, men hela läggningen tog 45min.
Sedan vid nästa uppvak så gäller det att gå in DIREKT när hon gnyr till? eller ska man vänta tills hon är helt vaken ? Hon brukar hålla på och gny en stund förrän hon vaknar till sej helt nämligen...

Som vi haft det nu har hon varit vaken mellan 5-7 ofta och somnar ofta bara korta stunder fram till morgon kl.7. Sedan är hon ju såå trött på morgonen fram till första luren. Eftersom hon inte kommer att få mat då under natten (om ni tror det är ok ?) så kommer hon ju säkert att vara hungrig kl.03 tiden senast.... Hon brukar nog sluka flaskan vid den tiden. Detta är ju en svag punkt för mej. Vill inte vara osäker då i natten utan vara säker på mej själv. Några peppande tankar kring det ?

Så natten fortsätter med att man ingriper direkt (funderar ju då hur man tolkar direkt) och buffar lugn och ramsar. Morgon gör man optimalt att man väcker kl.7 (eller marginalkvart) eller då hon forhoppningsvis är tyst/nöjd. Rätt?

Andra natten då. Då skulle ju ramsan ta över. Men kan man ändå gå in och buffa om hon inte lugnar sej med ramsan ?

En annan varg som jag har är att hon ska få täcket på sej och hon får ju inte bort det själv.... Hon brukar ju glida neråt i vagnen iallafall och tänker då att hon i misstag kommer under täcket.

Sedan är mitt största frågetecken kring dagslurarna. Som vi har det nu så vaknar hon i vagnen senast efter 45min. Jag har vagnat henne till sömns eftersom jag känner att min vagningsteknik inte alltid får henne lugn då jag försökt köra att stanna vagnen förrän hon somnar. Hon skriker upp sej och sedan är jag rädd att inte få henne lugn... Har övervägt att börja ha henne inne och sova (gjorde så med sonen). Men samtidigt låser det ju en till hemmet och som jag skrev är jag rädd att sonen börjar väcka henne med sitt lekande här nere. Under dagslurarna kan hon vakna 2-10ggr. Kommer inte ihåg när hon senast sovit hela lurar. Eller sista luren (45min) kan hon sova hela luren... men ibland vaknar hon redan efter 30min.

Vi kommer ju att ta bort nappen då när vi kurar. Men kan man ha den dagtid ex. i bilen och sådana tillfällen då hon är så förskräckligt missnöjd då. Bara man inte kopplar ihop nappen med sömnen tänker jag. Eller är det helt fel ?

Vi har ju en riktig tröttis. Men det beror väl säkert på att hon inte får så mycket sammahängande sömn på dagslurana plus att vargtimmarna är svåra...
Hon har ju mycket sömn på dagsschemat 1½-2,5h-45m +20min vagnsprommis på kvällen. Har funderat att dra ner middagsluren till 2h.. men vi har nu haft en övertrött flicka den senaste tiden och hon har varit mycket mycket trött redan vid 1½h och skrikit när jag lagt ner henne i vagnen av övertrötthet så jag är såå osäker på att dra ner på dagssömnen. Natten är 11,5h.... (enligt schemat då alltså ;) )

Hoppas ni har tid at svara på mina många funderingar!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"