Sonen blev kurad vid 4mån, han var stod vid födseln (4kg) och var en riktig sömnstrulare som ammade nätterna igenom. Jättejobbigt och livet efter kuren blev himmelrike och jag ville frälsa alla som jag mötte. Även de som inte hade barn
Så när lillasyster nu kom 7år senare tänkte jag hela tiden detta som en plan B om vi får problem med sömnen. Jag har nu några funderingar:
1. Får hon tillräckligt med mat att hon klarar sej utan på natten om vi kurar om 2veckor ??
2. Är det okej att vårt schema innehåller 2h extra sömn
Som tur har tösen ändå sovit bättre överlag och somnar själv i vagnen då jag lägger henne för natten. Men med NAPP. Ibland måste jag gå in och stoppa in nappen och ibland somnar hon på stört. Natten har länge bestått av två amningar och vargtimmen har varit krånglig. Jag har vissa nätter stoppat in nappen 100ggr känns det som och vissa nätter har det gått riktigt bra med endast några ggr. Vi sover med henne i samma rum och hon i vagnen brevid. Jag har inte i regel vagnat, hon kan somna om själv men ibland speiellt i vargtimmen är det svårare. Ibland har jag vagnat och då har hon endast jagat upp sej och blivit superarg.
Så till maten...sedan en tid tillbaka har hon fått flaska med ersättning till kvällen och sedan ca.1vecka tillbaka har hon börjat vägra bröstet och jag känner även att mjölken sinat vilket resulterat i allt mer flaska. Jag ammar först och sedan ger jag tillägg. Det är verkligen synd att amningen började strula för detta med flaskmatning känns inte som en hit. Men mat ska hon ju få. Tycker dock att hon äter så litet. Ibland går det 100ml, men ofta bara 50-80ml och försöker få henne att äta 2ggr inom 1h. Ofta bara svänger hon bort när jag kommer med flaskan. Hon är aningen förkyld nu och har även tand på gång. Är det därför? Är så rädd att hon ska börja vägra flaskan och så kan jag inte amma heller! Är det månne vanligt ? Är rädd att truga för mycket så att hon strejkar flaskan !
Provade med potatissmakis igår. Det gick ju inte alls
NÅ.. för att komma till sak så är hon nu 3,5mån och jag håller nu på att läsa SHN-boken för att få rätt attityd så att vi kan kura henne för att få hela nätter. Jag ser fram emot att hon ska kunna sova i eget rum, somna själv vid uppvak och även komma ifrån nattmatandet. MEN... klarar hon sej faktiskt utan mat ?? Tösen är mycket mindre än vad sonen var och jag känner mej osäker iom att hon äter så litet på dagen. Jag vet ju inte hur mycket hon fått i sej tidigare heller då jag hittills ammat... kanske det bara är tillfälligt som hon ätit sämre. DOCK har hon 2 nätter tagit liitet välling som nattslurk och då stått sej på den fram till kl.3 och nu 3 nätter har vi endast gett mat 1gng/natt och det känner jag ändå att hon klarar. För annars har hon inte varit intresserad av maten heller då hon vaknat kl.7.
Vårt schema ser ut så här för tillfället.
7 Morgon Ammar,er flaska 2ggr mellan 7-8
8.30-10 Sova lur utomhus i vagn 1½h
10-11 Ammar,ger flaska 2ggr
11.30-14 Sova lur utomhus i vagn 2,5h
14-15 Ammar, ger flaska 2ggr
15.30 Sova lur utomhus 45min
16.30 Ammar, flaska 2ggr
17.45 Sova 20min då vi går med vagnen en kort promenad
18.30 Bad,bus och mys
19 Kvällslurk, försök med välling och sedan ersättning resten.
19.30 Gonatt
Skulle gärna ta emot tips på schemat. Detta har jag lagt upp så här p.g.a att hon är så trött att det blir bara en enda övertrötthetsrumba då jag försökt hålla henne vaken längre. MEN... dagsvilorna strular enormt mycket!! Oftast vaknar hon vid 45min skarven. Och sedan är det olika hur många gånger hon vaknar under sovpasset. Jag började en tid med att vagna lugn och försöka lära henne somna själv men efter en katastrofgång la jag ner det och har sedan dess oftast vagnat till sömns. Ja, det hör ju inte till konceptet men så har jag gjort för att slippa samma katastrof av gallskrik som jag fick till tidigare.