Fnurra pa vara fina SM tradar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Frankrikemamma
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 01:46

Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av Frankrikemamma »

Hej finaste BB foraldrar,

Vi har en son pa 4 ar och en liten nykomling pa 3 veckor.

Jag upptackte BB nar var forsta son var 4 manader och jag holl pa att bli galen av somnbrist (min :shock: ) och smasnuttande varannan timme (hans :cry: ). BB raddade oss och idag ar han en underbar, trygg, glad, nyfiken och rolig familjemedlem.

Vi har precis valkomnat en till liten kille i var familj efter en jobbig graviditet dar man misstankt diverse genetiska sjukdomar. Nu visade det sig att det med storsta sannolikhet bara ar ett isolerat och 'mekaniskt' fel med hans hand och vi ar saklart otroligt lattade. (Kommer aven garna i kontakt med andra foraldrar som har upplevt liknande situationer.)

Tanken var att lillebror skulle fa bli standardmodellerad fran borjan. Det gick superbra i en vecka! Sen smog sig vargarna - i form av lakare - in och tyckte att han inte gick upp i vikt som han skulle och det behovdes fler tester for att verkligen utesluta sjukdomar. Mammas 'svenska amningsmodell' blev saklart inte godkand.. "Han ska ata oftare! Inte sova i 3 timmar!" :roll:

Da graviditeten varit sa jobbig och orosfylld smog sig vargarna aven in i 'rutinen' vi borjat satta.. "Tank om han AR sjuk.. VARFOR gar han inte upp i vikt osv". Sa jag borjade amma oftare och oftare for att han skulle oka i vikt och aven om det visade det sig att NEJ, han har iallafall inte den sjukdomen som de misstankte har vi som foljd fatt en mangd fnurror pa tradarna vi sa fint forsokt spinna. Jag hoppas att ni kan ge oss lite tips sahar i borjan pa vagen:

Vi har flera problem med mat och somn och ont i magen (allt kopplat till fnurra pa SM saklart :wink: )

- Forsoker fa till SM igen men lillebror ater i 3 minuter, omojligt att halla honom vaken. Somnar till, sover i 10 minuter, vaknar, stracker pa sig, har ont i magen, vrider sig, forsoker bajsa, lyckas inte, ater lite mer, somnar, vaknar osv. Jag haller pa med honom sa har - ibland upp till tre timmar [-X ! och har nu gjort det i mer an en vecka. Magproblemen har dock smugit sig pa och har blivit varre senaste dagarna. Han bajsar aldrig riktigt mycket utan bara lite at gangen och vi byter ca 15 blojor per dygn.. Angaende somnen sa somnar han aldrig riktigt djupt - varken pa rygg, sida eller mage. Pa natten sover han 1 timme i strack - max. Ingen buffning eller vagning hjalper (men a andra sidan ar han val lite liten for det?) Tips mottages tacksamt for man 'kurar' val inte en 3 veckors har jag for mig?

- Amning: Lillebror ammas men tanken ar att han ska ta flaska fran fyra manader eftersom jag ska borja jobba. Lillebror ska inte ga pa dagis utan vara hemma med nanny. (Jag vet - det ar absolut inte optimalt (men kanns battre an dagis i allafall..). Vi bor i Frankrike och mammaledigheten ar 4 manader sa inte sa mycket att gora at.) Amningen kanns otroligt jobbig just nu eftersom lillebror bara snuttar och vara matperioder ar sa utdragna. Ska aven tillagga att vi har varmebolja - 35 grader- sa det hjalper ingen att vi klibbar och svettas bada tva. :? Kan tanka mig att borja med ersattning och kombinera amning med det men radet fran barnmorskan ar att fortsatta helamma tills 4 manader. Nagon som har erfarenhet av att kombinera?

- Ont i magen: Har last har pa tradarna om tips med rapning och mer mat. Lillebror rapar pa ganska bra - men mer mat..? Darav min fraga om ersattning? Vilka tider skulle ni isafall ge ersattning?

Ser fram emot att fa lasa era goda rad! :D TACK. :heart:
Underbar storebror fodd 2011-04-03 - BB barn fran 4 manader
Finaste lillebror fodd 2015-06-30 - BB barn fran borjan
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!
De första månaderna är svajiga för de flesta och med oro under graviditeten för sjukdomar så är det klart att det har blivit en extra påfrestning. Jag är övertygad om att om man hade kunnat känna sig precis som vanligt efter man fått barn, dvs inte hormonell och ostadig så hade attityden av självklarhet smittat av sig till bebis och man hade kommit in i rutinerna fortare MEN nu är det ju inte så så då får man göra så gott man kan.

Nu har det fastställts att han behöver äta mer men inte pga av sjukdom tack och lov [-o< och då vet vi ju att sm är mycket bättre än att småsnutta för det. Jag hade fyllt på med ersättning vid alla SM-mål efter amning. Jag har haft problem med att mina pojkar vägrat amma efter ett tag, min minsting ammade i tre veckor, sedan tog han bara ett bröst i 3-10 min innan han började gallskrika. Jag valde då att endast amma på ett bröst per mål för annars när jag la honom till andra bröstet så gick mjölkproduktionen igång men han vägrade äta :cry: Efter den korta amningen fick han ersättning och blev nöjdare med flaskan. Jag lyckades bara amma några veckor till efter det innan varken han eller jag ville längre, båda föredrog flaskan så vi gick över till det och det har jag inte ångrat. Vill du amma och får det till att fungera så gör det men vill du hellre ge flaska så går det lika bra. Trots att mina pojkar inte ammat länge är de båda pigga och tillfrisknar fort om de blir sjuka, så jag sätter inte mycket för det där med amning och antikropparsnacket.

Vid 2-3 veckor inträffar "den riktiga födseln så då kan det bli lite mer strul, fast jag hade tvärt om nästan mer strul de första veckorna med en bebis som aldrig ville somna. Det kan vara på olika sätt och vissa bebisar är svårare att få in på rutinerna än andra MEN det går, tar bara lite längre tid. Eftersom ni har värmebölja och liten sover så dåligt kan jag tänka mig att det är värmen som påverkar sömnen också och som gör det svårt att äta ordentligt - en ond cirkel.

Magproblem är inte kul - prova med lite olja i ersättningen, det kan hjälpa lite. Jag tror att alla era problem hänger ihop så får ni bukt med ett så hjälper det nog även de andra. Här i Sverige har vi Windy gaspipar på apoteket, jättebra men jag vet inte om ni har något liknande?

Prova att lägga en handduk eller filt ihop rullad som ett U ovanför huvudet på bebis i vagnen och sängen, jag har upplevt att det hjälper till att få dem att känna sig tryggare och sover bättre när det är något som ligger runt huvudet.

Ta ett djupt andetag, försök tänka klart och bestäm dig för hur du vill göra och håll dig sen till det. Bara att ta beslutet brukar göra under för attityden.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frankrikemamma
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 01:46

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av Frankrikemamma »

Hej MamaA,

Tack snalla for fantastiska rad som hjalpte direkt! Han alskar den lilla filten vid huvudet.

Jag fyller nu pa med ersattning efter alla mal och vi borjar fa nagot som liknar en rytm! [-o< lagom till hans en manadsdag pa tisdag. Tyckte aven att det var sa skont att lasa vad du skrev om atta vara hormonell och ostadig. Det ar sa sant! Man kan ha en attityd klar lagom till fodseln som man tror kommer funka.. men sa kommer liten och helt plotsligt ar man inte sa kaxig langre med brist pa somn, hormoner som far spel och allman nybliven mamma-oro. Men attityden kommer ju tillbaka nar allt lugnat ner sig lite.

Den fnurran som tyvarr fortfarande ar kvar ar ont i magen. Forsoker med nagot puder som laggs i mjolken och ska skapa balans i magen (tror det motsvarar sempdroppar ?) men tycker inte att det hjalper. Igar morse var vi tvugna att ge ett milt bebislaxerande och da kom allt pa en gang under gallskrik - stackarn.. :( men sen ingenting under dagen och inatt var vi tillbaka pa ruta ett- han sover oroligt, vrider pa sig och gnyr. Far se om lite talamod hjalper.. Ska aven prova med lite olja som du foreslar. Vad for olja lagger du i?

Tack an en gang! Aterkommer sakert eftersom jag har tankt ta bort ett av nattmalen och infora vagnande pa tisdag - en manadsdagen - tummar ar hallna men ar beredd pa lite trassel som jag kanske behover lite rad om.. :oops:

Kram.
Underbar storebror fodd 2011-04-03 - BB barn fran 4 manader
Finaste lillebror fodd 2015-06-30 - BB barn fran borjan
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av TorsMamma »

Hej, man kan ha lite kallpressad ekologisk rapsolja, någon tesked kokosolja sätter fart på magen, samt en del har använd linfröslem. Detta kan du söka på genom sökfunktionen. Men principen är om jag minns rätt att man tar typ 1 msk linfrön hela, lägger i ett glas vatten, ser till att det blir slemmigt typ över natten. Tar sen typ 1msk av detta slem i ersättningen vid varje matning. Många säger det funkar. Kolla gärna vad det där pulvret är och vilja probiotika stammar du har! Ang. magen så är just rapningarna superviktiga, ju mer de skriker desto mera luft sväljer de, så rapa mellan maten och om han skriker så kan man ibland behöva rapa lite då med märkte jag på min son.

En till liten sak man kan göra är att om du lägger i hans egen säng på mage på natten, så höj huvudändan med 5-7 cm då kommer också rapar upp lättare har jag märkt. De kasar ner lite men det brukar inte vara så mycket när de är så här små. :wink: Ligger han i vagn kan man ha några telefonkataloger man ställer upp framhjulen på så huvudändan blir hög.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frankrikemamma
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 01:46

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av Frankrikemamma »

Hej igen,

Tack snälla även TorsMamma för bra tips. Har provat olja men får fortfarande inte bukt med magen. Har fått tips om katrinplommonsvatten till ersättningen så jag ska försöka det några dagar...

Angående sömnen: Lillebror är 8 v på tisdag och 2 mån i slutet av månaden. SM funkar bra på dagen 8) och han är duktig på att somna själv.
Natten däremot har vi inte prickat in ännu och jag är väldigt sugen på att få sova...Har minikurat utan framgång men måste erkänna att tröttheten övertog konsekvensen.

Såhär ser våra nätter ut:
22:30-23:00: ungefär tid för läggning efter sista målet. Då har han varit uppe 3 timmar ofta med en liten lur i mitten. Fyllt på med ersättning efter amning. (Igår åt han galna 180 ml på kvällen!)
22:30-02:30: sover 4 timmar
02:30: vaknar, äter
03:00-05:00 sover
05:00: vaknar, vill ABSOLUT inte somna om med lite vagning eller buffning. Äter. Ligger och trycker för att försöka bajsa. Lyckas inte. Sparkar med benen. (Gärna på sin mammas stackars mage :shock: ) Viftar med armarna. Låter och är allmänt arg. Håller på så i 1-1,5 timmar då jag går upp och ammar mera.
Somnar sen i vagnen på morgonpromenad.

Tankar? Tips? Ska jag avvakta med förändringar till hans 2 mån dag för att införa den stora förändringen med bara ett nattmål?

Tack!! :D
Underbar storebror fodd 2011-04-03 - BB barn fran 4 manader
Finaste lillebror fodd 2015-06-30 - BB barn fran borjan
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av mamaA »

Hej!
Oj, ett nattmål har man vid TRE månader inte två oftast, även om de tekniskt sett enligt boken ska kunna sova åtta timmar vid två månader. Jag har i alla fall aldrig lyckats med det men ändå plockat bort alla nattmål innan fyramånaders-dagen. Jag hade satsat på tidigare läggning vid typ åtta nu när han är två månader, vi införde det vid den åldern. Nattmål kan då serveras kl 01/02 och 05/06 och sedan morgon vid åtta. Om några veckor drar du sen ihop det till ett nattmål vid 04.

Det låter som övertrötthet tycker jag, sömn föder sömn så tidigare läggning ger senare morgon. Tricket till att lyckas med att skjuta fram nattmålen är att buffa SPARSAMT, det får protesteras rejält, man ingriper ändå inte förrän det har gått minst dubbelt så lång tid som senaste buffningen tog. Jag sover med öronproppar och det är faktiskt inte dumt att ha dem i när man minikurar, man hör bebisen utmärkt men det trubbar av de värsta ljuden som gör att man vill ingripa för ofta.

Vår lillebror hade trög mage tills han fick katrinplommon när han var 3 månader, prova du att blanda i lite i flaskan, livet blir mycket lättare när magen fungerar :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frankrikemamma
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 01:46

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av Frankrikemamma »

Hej och tack!

Aha! Ok da ska jag slappa det och lata det ga lite mer tid innan jag plockar bort ett till nattmal. Ska aven forsoka med tidigare laggning och folja dina rekommendationer om sparsam buffning. 16 -32 eller hur? Har du nagon koll pa hur manga timmar somn per dygn vi ska sikta pa totalt sa jag vet om jag ska vacka honom under dagen om han sover for lange? Ska minikura och aterkomma med rapport :wink:

Magen ar fortfarande ur spel.. Har haft katrinplommonvatten i ersattningen nu i nastan en vecka men det blir ingen skillnad. Nu forsoker jag mig pa rapsolja i ersattningen istallet. Ska se om det funkar. Han har aven borjat vralskrika pa kvallen men jag tror inte sa mycket pa kolik utanatt det mer ar dagens mat som vill komma ut och som han inte lyckas fa ut.

Tack snalla for att du tar dig tid att ge rad! Kram :heart:
Underbar storebror fodd 2011-04-03 - BB barn fran 4 manader
Finaste lillebror fodd 2015-06-30 - BB barn fran borjan
Frankrikemamma
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 01:46

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av Frankrikemamma »

Hej igen,

tycker vi borjar fa lite battre koll pa magen sa jag passar pa och skulle vilja infora ett typiskt tvamanadersschema med dag 07:00 och sova 20:00 med tre sovpass om 1.5 -2 - 1,5.

Efter en natt da han vaknat tva ganger forst vid 01:00 och sen vid 04:00 var forsta dagen. Forsta vilan gick som pa rals.. Andra vilan gick bra tills jag skulle vacka honom: Tog upp lillebror 14:00 och han at en hel flaska men somnade bums! Forsokte med alla knep att halla honom vaken och nar han somnade att vacka honom med buller och bang.. Inget hjalpte och nu har han smaslumrat om vartannat i tva timmar med mig som hallt lada, burit omkring, lagt ner pa golvet, busat och lekt pajas :|

Nagra tips for att vacka bebis som vill langsova pa dagen?

Tack :heart:
Underbar storebror fodd 2011-04-03 - BB barn fran 4 manader
Finaste lillebror fodd 2015-06-30 - BB barn fran borjan
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av mamaA »

hej!
Jag glömde visst bort att jag har ett forum att svara på :oops: . Började jobba igen för några veckor sen och tillvaron är aningens hektisk med heltidsjobb och två barn :shock: .

Stirra dig inte blind på ålder mot sömntimmar. Min äldste sov 18 timmar om dygnet tills han var sex månader. Jag körde 1,5 vaken och 2,5 sova förutom sista passet och tolv timmars natt. Det låter som du har en riktig tröttis, så du kanske ska köra något liknande eller 2-2 kanske? Så länge natten funkar bra så blir det inte för mycket sömn. Man får pussla med schemat och se om det passar med 11 eller 12- timmars natt men senare än 20.00 hade jag inte lagt. Vi hade 20.00 vid två månader som sen blev 19.30 och nu faktiskt 19.00 pga att vi stiger upp lite tidigare och han är supertrött pga endast en lur(snart ett år :D ).

Bästa tipset för att underhålla bebis brukar vara äldre syskon :wink:. Promenad i bärsele, vara där det händer mycket, tv är inte dum heller. Min lille gillade att titta på "Hem till gården" med morfar när han var 2-3 månader :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frankrikemamma
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 01:46

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av Frankrikemamma »

Hej,

Tack for bra rad MamaA! Hoppas det gar bra att pussla familj och jobb! Alltid en himla utmaning.. =D>

Lillebror ar snart 3 manader och han ar verkligen en hungrig trottis! Vi har precis infort risvalling som han slukar. Gjorde aven en tjockare variant idag och serverade som grot.. Ar saker pa att han kommer fa koll pa hur man gor snarast. Han sag helt forundrad ut! :shock: VAD var det for roligt? Kan han aven vara redo for katrinplommonspuree tro? Kanske ANTLIGEN rader bot pa den dar troga magen.

Nagra fragor: Forsoker fa till schemat och skulle behova lite tankar med detta i bakhuvudet:
- Lillebror ar en riktig trottis.
- Lillebror skarvar rejalt. Vaknar alltid till efter 45 minuter. Jag vagnar ett par ganger och han somnar om.
- Lillebror vaknar fortfarande mycket under natten. Sover fran 20:00 till 01-02:00. Ater snabbt. Fran 04:00 gor han mycket ljud. Vaknar till osv. Jag gor mycket husljud i sangen (vander mig etc) och vid behov skakar vagnen som star bredvid mig. Ibland far jag ta upp och amma vid 5.
- Lillebror anvander inte napp men kanske skulle gilla det.. Vi tycker dock att det var sa skont att Storebror aldrig tog napp sa vi slapp avvanjningen.
- Lillebror ar mycket kvallstrasslig. Kan ibland spendera en hel timme eller tva med att gnalla och ibland gallskrika.. Just i dagarna nar det ar pappa som bar runt pa honom till hans mammas stora fortret. :cry:
- Lillebror gillar att underhallas. Tycker inte om att sitta sjalv i babysittern aven om mamma diskar brevid. Gillar att bli runtburen men inte speciellt i barsjal utan garna pa armen. Det skapar ju muskler i alla fall 8-[

Schemat just nu
07:00 - 08:00: Godmorgon. Ater. Vaken 1 timma ca.
08:00 - 08:45 - Sova 45 minuter
08:45 - 11:00 - Vaken ca 2 timmar. Ater vid 10 men ganllig och hungrig innan.
11:00 - 13:30 - Sova 2,5 timmar. Sover bra.
13:30 - 15:30 - Vaken 2 timmar. Ater 13:30
15:30 - 16:15 - Sova 45 minuter
16:15 - 17:45 - Vaken ca 1 timma 30 minuter. Ater litegrann (jag ammar). Gnallig.
17:45 - 18:30 - Sova 45 minuter
18:30 - 20:00 - Vaken ca 1,5 timmar. Ater ca 19:00
20:00 - Godnatt

Tack for tankar :heart:
Underbar storebror fodd 2011-04-03 - BB barn fran 4 manader
Finaste lillebror fodd 2015-06-30 - BB barn fran borjan
Frankrikemamma
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 01:46

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av Frankrikemamma »

Hej igen!

'Liten' fråga:
någon som har tankar, tips, idéer om att Lillebror helt plötsligt vaknat halv ett, halv tre och halv fem - tre nätter i rad??

Det är så himla underligt eftersom han borde vara mättare! Vi håller på att fasa in mat och det går som tåget. Första dagen åt han upp 30ml gröt med plommonpuré, andra dagen 60 och tredje dagen 90 ml plus att jag provade att ge honom en burk mosade grönsaker och sötpotatis och nästan en tredjedels burk slank ner! Jag ger även nu majsvälling och bröstmjölk.

Kan tilläggas att när han vaknar äter han och är sen arg tills jag tänder det röda nattljuset. Då blir han knäpptyst ett tag och ligger och ler!! Charmigt visst men oacceptabelt!! :P

Tack för råd!
Underbar storebror fodd 2011-04-03 - BB barn fran 4 manader
Finaste lillebror fodd 2015-06-30 - BB barn fran borjan
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det är dags att styra upp både dagarna och nätterna lite mer. Sista luren kommer alldeles för nära läggning. Jag hade satsat på ett klassiskt tremånaders-schema 12-45-2-45. Det går så klart att bjuda på 2,5 timmes lunchlur också. Nätterna: ett nattmål vid 3 månader. Bestäm en tid förslagsvis 04.00 då det serveras nattmål alla uppvak innan buffas/vagnas bort. Uppvaken nattetid är säkert något tillfälligt men måste motas i grind för nu är han stor nog att skaffa sig dåliga vanor. Backa dessutom rejält med hjälpen med verktygen så att han själv får ta ansvar för att somna om. Du ger beskedet - han utför!

Tycker att han är lite stor för att fortfarande kvällstrassla :-k . Se till att hålla honom aktiv och intresserad av vad ni gör, häng i bärsele under matlagning( inte helt lätt för den vuxne :wink: ), bada, läs saga för storebror. Äldre syskon brukar vara en fantastisk källa till underhållning.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frankrikemamma
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 01:46

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av Frankrikemamma »

Hej och tack!

Här ska det motas i grind och backas rejält. Dagarna går bättre och nätterna sämre... :roll: Nu har vi iallafall inget kvällstrassel kvar och magen har vi fått fart på med maten =D> Om tre veckor börjar jag jobba och innan dess ska jag ha lärt ut AW metoden till nannyn! Så nu gäller det!

Läser på om attityd och skrattade gott åt safariliknelsen som jag inte läst förut! Översatte till franske mannen som hummade och sa att det verkar ju klokt innan han gick och la sig efter en nästan sömnlös natt av vagning. :lol:

MamaA, du föreslår ett klassiskt tremånadersschema men jag undrar om han klarar det eftersom han är en sån tröttis. Har läst på lite bland de olika trådarna här och skulle vilja bolla en fundering med dig innan vi spikar schema:

Det verkar som att vissa kör 12timmarsnatt men andra 10timmar vid tre månader. Vi har försökt 12timmar ett tag nu men är som sagt uppe och vagnar ofta och han äter två gånger.

Då han är en tröttis hade jag först tänkt köra morgon kl 7 med sovpass 1,5 - 2 - 1,5 och natt kl 19.

Men nu undrar jag om det är bättre att köra morgon kl 6 och natt 8 för att försöka få till 10 timmar innan vi ger oss in på 12 timmar. Gå upp klockan 6 är ingenting jag eftersträvar men är det bättre att ta det i etapper?

Vad tros?

Ett extratack till dig MamaA som tar dig tid speciellt eftersom du börjat jobba! Fantastiskt och tänk vad du hjälper!

Kram.
Underbar storebror fodd 2011-04-03 - BB barn fran 4 manader
Finaste lillebror fodd 2015-06-30 - BB barn fran borjan
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av mamaA »

Hej!

10 timmar vid tre månader är sammanhängande sömn utan nattmål, natten ska ändå vara 11 eller helst 12 timmar. Mina har heller inte klarat tremånadersschemat riktigt i tid. Är din lille en supertröttis så kan du köra som du säger, annars kan du göra som jag gjorde med lillebror 12-1,5-2-45 vid 3 månader.

Strategin för att lyckas med nätterna är att dra ner på verktygandet rejält. Ju mindre hjälp, desto bättre resultat. Det tar ca tre nätter innan budskapet landar helt men sen ska det sitta. Man väntar på att :idea: glödlampan ska lysa upp för liten och att han inser att om man vaknar somnar man om SJÄLV. Får man mycket hjälp ser man ju ingen poäng i det... :wink: Dra dessutom ner till ETT nattmål nu som du bestämmer tiden på, förslagsvis 04.00 om morgonen är 07.00.

Jag tror att jag skrev lite om hur jag gjorde i lillebrors tråd "Finns tråd". Jag började styra upp nätterna när han var 3 månader men han var inte riktigt med på noterna men det gick och nattmålen var borta liksom uppvaken innan 4 månader.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frankrikemamma
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 01:46

Re: Fnurra pa vara fina SM tradar

Inlägg av Frankrikemamma »

Fantastiskt! Tack MamaA! Nu kör vi.

Ligger just nu under natt nummer 1 och har precis avslutat uppvak nummer 2. Uppvak nummer 1 hände för två timmar sedan men jag ingrep inte och han somnade om själv efter ett par minuter.

Uppvak nummer två bjöd på mycket mycket sparsam vagning med besked och efter 30 min av arga läten somnade Lillebror själv. Tänkte hela tiden att jag var guiden utanför tältet. Väldigt bra mental bild. :D

kram.
Underbar storebror fodd 2011-04-03 - BB barn fran 4 manader
Finaste lillebror fodd 2015-06-30 - BB barn fran borjan
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"