Vi har en son pa 4 ar och en liten nykomling pa 3 veckor.
Jag upptackte BB nar var forsta son var 4 manader och jag holl pa att bli galen av somnbrist (min
Vi har precis valkomnat en till liten kille i var familj efter en jobbig graviditet dar man misstankt diverse genetiska sjukdomar. Nu visade det sig att det med storsta sannolikhet bara ar ett isolerat och 'mekaniskt' fel med hans hand och vi ar saklart otroligt lattade. (Kommer aven garna i kontakt med andra foraldrar som har upplevt liknande situationer.)
Tanken var att lillebror skulle fa bli standardmodellerad fran borjan. Det gick superbra i en vecka! Sen smog sig vargarna - i form av lakare - in och tyckte att han inte gick upp i vikt som han skulle och det behovdes fler tester for att verkligen utesluta sjukdomar. Mammas 'svenska amningsmodell' blev saklart inte godkand.. "Han ska ata oftare! Inte sova i 3 timmar!"
Da graviditeten varit sa jobbig och orosfylld smog sig vargarna aven in i 'rutinen' vi borjat satta.. "Tank om han AR sjuk.. VARFOR gar han inte upp i vikt osv". Sa jag borjade amma oftare och oftare for att han skulle oka i vikt och aven om det visade det sig att NEJ, han har iallafall inte den sjukdomen som de misstankte har vi som foljd fatt en mangd fnurror pa tradarna vi sa fint forsokt spinna. Jag hoppas att ni kan ge oss lite tips sahar i borjan pa vagen:
Vi har flera problem med mat och somn och ont i magen (allt kopplat till fnurra pa SM saklart
- Forsoker fa till SM igen men lillebror ater i 3 minuter, omojligt att halla honom vaken. Somnar till, sover i 10 minuter, vaknar, stracker pa sig, har ont i magen, vrider sig, forsoker bajsa, lyckas inte, ater lite mer, somnar, vaknar osv. Jag haller pa med honom sa har - ibland upp till tre timmar [-X ! och har nu gjort det i mer an en vecka. Magproblemen har dock smugit sig pa och har blivit varre senaste dagarna. Han bajsar aldrig riktigt mycket utan bara lite at gangen och vi byter ca 15 blojor per dygn.. Angaende somnen sa somnar han aldrig riktigt djupt - varken pa rygg, sida eller mage. Pa natten sover han 1 timme i strack - max. Ingen buffning eller vagning hjalper (men a andra sidan ar han val lite liten for det?) Tips mottages tacksamt for man 'kurar' val inte en 3 veckors har jag for mig?
- Amning: Lillebror ammas men tanken ar att han ska ta flaska fran fyra manader eftersom jag ska borja jobba. Lillebror ska inte ga pa dagis utan vara hemma med nanny. (Jag vet - det ar absolut inte optimalt (men kanns battre an dagis i allafall..). Vi bor i Frankrike och mammaledigheten ar 4 manader sa inte sa mycket att gora at.) Amningen kanns otroligt jobbig just nu eftersom lillebror bara snuttar och vara matperioder ar sa utdragna. Ska aven tillagga att vi har varmebolja - 35 grader- sa det hjalper ingen att vi klibbar och svettas bada tva.
- Ont i magen: Har last har pa tradarna om tips med rapning och mer mat. Lillebror rapar pa ganska bra - men mer mat..? Darav min fraga om ersattning? Vilka tider skulle ni isafall ge ersattning?
Ser fram emot att fa lasa era goda rad!