Jag har en 6 månaders tjej som jag tänkte göra någon form av "minikur" på.
Vår son idag 3 år blev kurad vid 6 månader och det var räddning för vår lilla familj. Han vaknade då varje timme på natten och var i stort behov av hjälp. Han svarade väldigt fint på kuren!
Nu har vi även fått tillskott av en tjej till vår familj som nu alltså hunnit bli 6 månader. (plus en vecka om man nu skall vara petnoga
Få henne att sova längre nätter
Ta bort nattamningsmål
Ta bort nappen
Ungefär så här har vi det idag:
Läggs att somna vid 19.00/19.30. Somnar själv. Nån enstaka gång kan man behöva gå in och klappa lite på rumpan och stoppa in nappen men sällan. I natt sov hon till 01.20 (gnöl vid 20.30 men det fixade hon själv). Då ammade jag och hon sov när jag la ner henne igen. Sover till 05.37. Jag avvaktar lite, går in för att lägga tillrätta, känner att hon har bajsat. Byter blöja tyst och nästan helt mörkt i sängen men hon somnar inte om. Vid 06.30 får det bli morgon. Så då fick första sömnpasset idag falla in vid 8.00, då var hon supertrött. Lite då och då sover hon ända till 05.00 utan amning tidigare under natten, så hon borde klara 2 tim till på det hon äter under dagen. Hon vaknar i stort sett alltid vid 05.00/05.30 men har hon inte bajsat så kan hon ibland somna om till 06.30/06.50.
Jag har helt slutat amma förutom ett mål på natten. Så här ser hennes mat ut under dan med variation på tider beroende på när vi gör morgon.
Frukost nån gång mellan 07.00-8.00 - en portion gröt med smör och fruktpure. Hon äter upp nästan hela.
Lunch ca 11.00/11.30 - en burk barnmat med smör, lite fruktpure. Äter ibland upp allt, lämnar lite ibland
Mellis ca 14.30/15.00 - en burk med yoghurt/fruktblandning, ibland ersättning
Middag ca 18.00 - en burk med barnmat med smör, lite fruktpure om hon orkar. Äter ibland upp allt, lämnar lite ibland
Erbjuds välling runt 19.00, dricker mellan 0,5-1 dl. Hon vill inte ha mer än så. Välling är nytt fenomen för henne och hon äter middagen rätt sent nu så hon är inte direkt hungrig.
Det borde antagligen vara ett mellis mål till på schemat men hon behöver ca 3,5 timmar mellan målen har jag märkt, annars är hon inte tillräckligt hungrig och äter dåligt. Men visst borde hon väl klara en 11 - 11,5 timmars natt på den här maten?
Våra dagslurar kan variera något beroende på när fröken vaknar. Vaknar hon världigt tidigt hamnar också första dagsluren tidigare. Ungefär så här ser de ut:
Vaknar 06.00/07.00
Somnar ca 08.00/09.00, sover i ca 1 tim, får nästan alltid väcka
Somnar 11.30/12.00, sover 2 timmar
Eftermiddagsluren är lite svår, jag brukar lägga henne runt 16.30 men det händer ofta att hon inte alls vill somna. Det innebär att hon är vaken väldigt länge på kvällen ibland, mellan 4,5-5 timmar. Inte direkt optimalt.... Kanske får hon sova lite för länge på morgonen. Dock händer det ofta att hon bara sover 10 timmars natt och då behöver hon få sova lite längre än 45 min tänker jag...
Vi ramsar inte henne än och har inte kört skrattet till gonattet ännu heller. Jag har väntat till ev kurning. Vi buffar väldigt sparsamt. Det är helmörkt i hennes rum.
Såå - lite osäker på hur jag skall ta mig an kuren. Bara köra all-in?Jag vill verkligen ta bort nattmålet och slippa springa in för att hjälpa vid kris. Det vore skönt om nappen försvann - måste erkänna att det har jag verkligen ångest för, för hon gillar verkligen sin napp när hon sover. Den har hon dock inte under övriga dagen. Jag vill också få in en längre natt, att sova 10 tim natt och sen 3-3,5 tim på dan är verkligen för lite. Med storebror var jag oerhört taggad inför kuren. Med henne drar jag ut på det för jag är rädd att bara förvärra läget. Det är bland annat den där nappen som jag säkerligen har mer separationsångest för än hon har.
Så här har jag tänkt vårt schema vid kur:
Natt 19.30-07.00
Daglurar 45 min, 2 tim, 45 min
07.00 Godmorgon och frukost
09.00 Sova 45 min
10.30 Lunch
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mellis
17.30 Middag
19.00 Välling
19.30 Godnatt
Nån som har varit i ungefär samma situation? Hur har ni gått tillväga?
Tack på förhand för hjälpen!