Dags att "minikura" 6 månaders?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Louies mamma

Dags att "minikura" 6 månaders?

Inlägg av Louies mamma »

Hej!

Jag har en 6 månaders tjej som jag tänkte göra någon form av "minikur" på.

Vår son idag 3 år blev kurad vid 6 månader och det var räddning för vår lilla familj. Han vaknade då varje timme på natten och var i stort behov av hjälp. Han svarade väldigt fint på kuren!

Nu har vi även fått tillskott av en tjej till vår familj som nu alltså hunnit bli 6 månader. (plus en vecka om man nu skall vara petnoga :lol: ) Hon har inte alls lika mycket problem med sömnen som storebror hade men det finns några saker jag skulle vilja komma tillrätta med:

Få henne att sova längre nätter
Ta bort nattamningsmål
Ta bort nappen

Ungefär så här har vi det idag:
Läggs att somna vid 19.00/19.30. Somnar själv. Nån enstaka gång kan man behöva gå in och klappa lite på rumpan och stoppa in nappen men sällan. I natt sov hon till 01.20 (gnöl vid 20.30 men det fixade hon själv). Då ammade jag och hon sov när jag la ner henne igen. Sover till 05.37. Jag avvaktar lite, går in för att lägga tillrätta, känner att hon har bajsat. Byter blöja tyst och nästan helt mörkt i sängen men hon somnar inte om. Vid 06.30 får det bli morgon. Så då fick första sömnpasset idag falla in vid 8.00, då var hon supertrött. Lite då och då sover hon ända till 05.00 utan amning tidigare under natten, så hon borde klara 2 tim till på det hon äter under dagen. Hon vaknar i stort sett alltid vid 05.00/05.30 men har hon inte bajsat så kan hon ibland somna om till 06.30/06.50.

Jag har helt slutat amma förutom ett mål på natten. Så här ser hennes mat ut under dan med variation på tider beroende på när vi gör morgon.

Frukost nån gång mellan 07.00-8.00 - en portion gröt med smör och fruktpure. Hon äter upp nästan hela.
Lunch ca 11.00/11.30 - en burk barnmat med smör, lite fruktpure. Äter ibland upp allt, lämnar lite ibland
Mellis ca 14.30/15.00 - en burk med yoghurt/fruktblandning, ibland ersättning
Middag ca 18.00 - en burk med barnmat med smör, lite fruktpure om hon orkar. Äter ibland upp allt, lämnar lite ibland
Erbjuds välling runt 19.00, dricker mellan 0,5-1 dl. Hon vill inte ha mer än så. Välling är nytt fenomen för henne och hon äter middagen rätt sent nu så hon är inte direkt hungrig.

Det borde antagligen vara ett mellis mål till på schemat men hon behöver ca 3,5 timmar mellan målen har jag märkt, annars är hon inte tillräckligt hungrig och äter dåligt. Men visst borde hon väl klara en 11 - 11,5 timmars natt på den här maten?

Våra dagslurar kan variera något beroende på när fröken vaknar. Vaknar hon världigt tidigt hamnar också första dagsluren tidigare. Ungefär så här ser de ut:

Vaknar 06.00/07.00
Somnar ca 08.00/09.00, sover i ca 1 tim, får nästan alltid väcka
Somnar 11.30/12.00, sover 2 timmar
Eftermiddagsluren är lite svår, jag brukar lägga henne runt 16.30 men det händer ofta att hon inte alls vill somna. Det innebär att hon är vaken väldigt länge på kvällen ibland, mellan 4,5-5 timmar. Inte direkt optimalt.... Kanske får hon sova lite för länge på morgonen. Dock händer det ofta att hon bara sover 10 timmars natt och då behöver hon få sova lite längre än 45 min tänker jag...

Vi ramsar inte henne än och har inte kört skrattet till gonattet ännu heller. Jag har väntat till ev kurning. Vi buffar väldigt sparsamt. Det är helmörkt i hennes rum.

Såå - lite osäker på hur jag skall ta mig an kuren. Bara köra all-in?Jag vill verkligen ta bort nattmålet och slippa springa in för att hjälpa vid kris. Det vore skönt om nappen försvann - måste erkänna att det har jag verkligen ångest för, för hon gillar verkligen sin napp när hon sover. Den har hon dock inte under övriga dagen. Jag vill också få in en längre natt, att sova 10 tim natt och sen 3-3,5 tim på dan är verkligen för lite. Med storebror var jag oerhört taggad inför kuren. Med henne drar jag ut på det för jag är rädd att bara förvärra läget. Det är bland annat den där nappen som jag säkerligen har mer separationsångest för än hon har.

Så här har jag tänkt vårt schema vid kur:

Natt 19.30-07.00
Daglurar 45 min, 2 tim, 45 min

07.00 Godmorgon och frukost
09.00 Sova 45 min
10.30 Lunch
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mellis
17.30 Middag
19.00 Välling
19.30 Godnatt

Nån som har varit i ungefär samma situation? Hur har ni gått tillväga?

Tack på förhand för hjälpen! :heart:
Mamma till Louie född 2012-07-01 och Villemo född 2015-03-26
Louie kurad from 17 jan 2013
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Dags att "minikura" 6 månaders?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag tycker att du kör med en ny regelrätt kurning i stor stil. ;)

Ang. mat så tänk på att en 6 mån måste man mata fort, fort, fort! Långt mycket snabbare än man tror de hinner svälja.:wink: glöm inte rejält med ålträning 5min/10ggr/dag och 1 tim utevistelse fm och em. Man måste vara rejält trött för att sova gott. :P

Här är inspiration:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=11808
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Louies mamma

Inlägg av Louies mamma »

Tack för svar! :heart:

Japp, det är helt enkelt bara att ta tag i saken och köra. Tack för inspirationstråden, den var bra! :lol:

Jodå, det ålas för fullt här hemma, hon tar sig snabbt fram och försöker redan ställa sig på knäna men är inte riktigt där än. Hon är väldigt framåt, vill mycket och är oerhört envis. Kommer nog bli ett riktigt litet yrväder! :lol: Vi kan absolut ha mer utevistelse på schemat, ska bli bättre på det, hon behöver kanske lite mer stimulans än hon får.

Så får mamma ta sig i kragen och inse att ibland blir det sämre innan det blir bättre, det är den där nappen som oroar mig...hon kan vakna ledsen på natten om hon saknar den :(

Vi som sällan har så mycket planerat har plötsligt tre helger på raken med saker som inte går att flytta på. Men sen kör vi! Måste skynda innan hon hinner närma sig 8 mån och ångesten kommer krypande.

Men visst skall hon väl ändå stå sig på maten? Jag trugar och slevar på, jag lovar! :lol:
På 6 mån kontrollen på BVC häromdan fick jag allt förklara mig varför jag hade slutat amma :x Så då gjorde jag det och då var det "ok". Men nattamningen skulle jag absolut fortsätta med tyckte läkaren.. Eller så kan man sova, både jag och bebis och vara lite gladare på dagarna, tänker jag....
Mamma till Louie född 2012-07-01 och Villemo född 2015-03-26
Louie kurad from 17 jan 2013
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

jag håller med dig! Om du glömmer nappen gör hon det också på 1-2 nätter! Jag lovar!!! Antingen tar hon tummen eller något annat om hon behöver. Så tuta och kör bara! Du klarar detta! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
nassu

Inlägg av nassu »

Det här låter precis som om jag skulle ha skrivit det :D Vi kurade oxå vår son och han var en riktig sömnstrulare och vaknade stup i kvarten. Och jag var så lycklig att vi gjorde det. Ville frälsa hela världen med SHN efteråt :D Nu med dottern, snart 4mån, funderar vi fram och tillbaka med ev. kurning och hur man vågar ta bort nappen! Just av de samma orsakerna som du beskrier. Nappen bort, nattmål bort och så önskar vi att hon kunde sova i eget rum utan att man måste stoppa i nappen i tid och otid. Och just som du skriver, är även vi rädda att förvärra läget. Hon har sovit rätt skapligt den sista tiden på natten men visst är det flera uppvak och ju närmare morgonsidan man kommer så blir det mera att stoppa in nappen. Ett nattmål har vi oxå.

Har ni kört kuren nu eller hur funderar ni ?

Mvh.Nassu
V 080808 :heart: kurad Dec -08
L 240615 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"