Lämna 1,5-åring med pappan?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Lämna 1,5-åring med pappan?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej alla kloka och goda föräldrar! :D

Jag ska åka bort om två veckor och nu inser jag (med makens hjälp) att den "lilla" resan (retreat långt hemifrån tors kväll - sön morgon) kommer att innebära att jag är borta från Samuel (1,5 år) i nästan en hel vecka!!! #-o :? Åker onsdag em, och han och pappa åker också bort samtidigt på egna äventyr (hälsa på släkt mm) så de inte kommer hem förrän tisdag lunch!! :shock: Själv trodde jag att vi skulle få träffas några timmar på söndagen också men nu verkar det inte bli så... :cry: När biljetterna till de olika resorna bokades tänkte ingen av oss på att det blev fler och fler dygn "i onödan" utan mamma för Samuel. Fick ganska mycket ångest när jag insåg det eftersom det skulle kunnat undvikas med lite tankeverksamhet från vårt håll.

Nu undrar jag helt enkelt om jag ska kräva (på något sätt går det säkert även om det inte blir populärt) att få träffa honom på lördagen eller söndagen (tidigare går det inte pga min resa) för att på något sätt lindra skadan eller om jag överdriver och det inte alls är någon fara? Kanske rentav sämre att träffas bara några timmar och sedan skiljas igen?

Till saken hör förstås att pappan är världens bästa, Samuel har superbra anknytning till honom eftersom han varit pappaledig på heltid hela hösten och vi nu delar 50-50 och har Samuel hemma. Därför tänkte jag ju att bara han är med EN av oss så tar han ingen som helst skada, men nu när jag läser om mammas betydelse blir jag orolig att det ändå ska göra honom väldigt ledsen och orolig. Han har ju trots allt träffat mig nästan varje dag i hela sitt liv (har varit borta två dygn i sträck tidigare) och efter en lång dag på jobbet är han förstås jätteglad att se mig! Det skulle inte förvåna mig om han saknar mig även när han är med pappa, liksom. Han är en känslig själ och jag känner själv att det ju var typ tors-sön jag skulle vara borta och inte ons-tis...det känns för länge. Jag hör att jag nu ger mig själv svar, det är inte meningen utan jag undrar verkligen, en del av mig är helt säker på att tiden kommer att gå fort och att det kommer gå jättebra och vara helt som vanligt när vi ses igen, men den andra delen tvivlar och har lite ångest.

Vad säger ni, är det ok eftersom han är med älskade pappa eller bör jag krångla och bli "hönsmammig" angående detta? Vad säger ni i så fall om att försöka sammanstråla bara några timmar och sedan skiljas igen, är det ännu värre?

Hur kunde jag tro att jag skulle vilja vara borta från min lilla älskling såå länge?!? :shock:

Don´t even get me started när det gäller barnvakt vid förlossningen i sommar... :cry:

Hjälp mig tänka!!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: Lämna 1,5-åring med pappan?

Inlägg av Ylvispylvis »

Och nu svarar jag själv för fick så bra hjälp av min syster (5 barnsmor) som påminde mig om att det nuförtiden finns telefon och moderna saker som gör att han kan höra min röst varje dag och kanske t o m se mig ibland!! :D Så nu är jag helt säker på att det kommer att gå jättebra, han är ju på äventyr med pappa och de har en superbra relation. Ska ju inte till yttre rymden precis... Så nu känns det bra i magen igen! Skulle det visa sig att det blir enorm kris får de väl hälsa på mig. Men tror inte det ska behövas, det blir nog värst för mig.

Eller? :?

Godnatt!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Så klart han klarar en vecka utan mamma och telefon, skype och annat funkar kanon. Jag var ju borta i 5 dagar när sonen var 8 mån, men så var han ju med pappa som är underbar. Mamma är viktig men det är ju pappa också! :wink: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack snälla för svar!! Precis vad jag ville ha bekräftat och som jag egentligen vet innerst inne, däremot kommer jag själv att sakna Samuel såå mycket!! Tror de som upplevt problem har haft pappor med sämre anknytning än den här barnabokspappan.

Det ska bli skönt att ha familjefritt så länge, får jag ju komma ihåg!! 8)

Kram!

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Precis så är det ju! Är pappa hemma 10 v av 3 år hinner man ju inte så mycket. Men 6 mån-1 år då har man precis lika bra anknytning till pappa som mamma. :P 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen! :D

Äntligen har jag fått återse min lilla älskling :heart: och naturligtvis har han haft det JÄTTEKUL med pappa och behandlade mig precis som vanligt ( inget extra mys :roll: :lol: ) så fort det första leendet lagt sig. Idag har vi haft flera timmar ihop och det känns ungefär likadant som innan jag for. Så skönt!! :D

Tack för hjälpen härinne!

/Ylva

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: :lol:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"