Hej,
Har du läst om 2-åringen och "Kung över tillvaron". Jag tycker faktiskt det ändå passar in här (med en "krydda" av trots).
Vad jag menar är att NEJ; är jättevanligt att de lär sig att använda som just det kraftfulla ord det faktiskt är i denna ålder. Samt att de "tror" sig kunna "ALLT" men märker att det faktiskt inte är så lätt som de tänkt sig osv....
De är självsäkra och målinriktade.
Så sätt henne i arbete, med den självsäkerhet hon faktiskt har. Låt henne växa och frodas med alla dess utmaningar. Öka svårighetsgraden på uppgifterna just nu. Hon märker, vilket just 2-åringen gör, att man kan ta "kontroll" på vissa saker, man kan också kontrollera sin omgivning med mycket starka ord osv. Så försök ta TID på dig att göra saker. Låt henne sköta en massa själv. Säg inget.
Gå ut i kylan (ta med det hon behöver i vagnen) låt henne själv få erfarenheten att känna att OK jag BEHÖVER nog strumpor, skor, jacka, mössa. Hon är stor nog att börja göra den erfarenheter själv. Säg ibland, OK, jag väntar med lilla syster här utanför medans du tar på dig det du behöver. (ta med det hon kan tankas extra i vagnen) Att komma till förskolan en dag i pyjamas dör man inte heller av. Hon lär sig.
Ang. maten. Hon KAN eran akilleshäl. Tjata inte, ta inte bort och fram. Tacka Å hennes vägnar för maten och be henne lämna bordet och ät klart själva. 8) (hon får komma tillbaka EN gång) inte mer. Även här anser jag att hon är faktiskt stor nog att i värsta fall lägga sig hungrig en kväll om så behövs. Oftast får de ju en kvällsslurk innan natten och då kan man lägga i lite extra av vad det nu är.
I just ert fall skulle jag se över detta lite med "Ord". Visst hon är vokabulär och vältalig. MEN hon lär sig fortfarande språket. Min erfarenhet är att föräldrar med "vältaliga barn" gärna "pratar sönder dem". (om du är med?) Så tänk "handling" mera än ord. Visa i handling vad du menar och vill. Bekräfta i handling vad du säger!
Exempel. Du ser färdig ut med maten? Då kan du tacka och lämna bordet! Gå till henne och dra ut stolen och i handling visa att hon kan lämna bordet och köket helt. (hon får inte komma tillbaka mer än EN gång och sitta igen och inte heller komma in i köket igen efter det)
När man går ut. Säg ta på dig jacka och skor jag väntar på dig med lillasyster här utanför dörren. Gå ut och gör det du behöver utanför. Visa handling att hon är stor nog att fixa detta. Inget tjat, inte massa ord.