Nu ska lillebror Bruno kuras

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bobos mamma

Nu ska lillebror Bruno kuras

Inlägg av Bobos mamma »

Hej!
Lillebror Bruno är 4,5 månad och vi försökte med SM men vi kom inte hela vägen fram. Nu vaknar han flera gånger varje natt och jag är helt tröttkörd så nu tänkte vi köra en kur med honom i stället. Jag behöver lite pepp och hjälp från er. :heart: Först får ni lite bakgrund, sen kommer mina mängder av frågor... :shock:

SM har funkat ok, men vi har inte följt allt (och det är väl därför vi är där vi är i dag...) [-X
Det funkade bra ett tag och han sov 6-7 ibland 8 timmar i sträck. För ett par veckor sedan när Bruno var 4 månader buffade min man bort nattmålen (utan ramsa och han ligger i spjälsängen jämte min säng) och Bruno sov i princip hela natten och allt var toppen. Men sen var det någon natt som jag ammade honom vid 04.30 och natten därpå blev det två nattmål och sen har det varit vakenkarusell. Senaste veckan har han vaknat varannan timme hela nätterna och han äter massor varje gång. Ibland vaknar han någon gång därutöver och vill ha nappen.

På dagarna har han också ganska plötsligt börjat äta mycket mer. Det inträffade också vid ungefär 4 månaders ålder (alltså i princip samtidigt som vi buffade bort nattmålen).

Vi har kört på ett något sånär dagschema. Det ser ut ungefär så här:
6.30 vakna o mat (amning)
8.00-8.45 sova (dagslurar i vagn) oftast omkring 45 min ibland lite längre, kan tom bli 1,5 timme
9.30 mat (amning) + amning före nästa dagslur
10.30-12.00 sova 1,5-2 timmar
12.00 lunch (grönsakspuré och ibland amning efteråt)
14.00-16.00 sova omkring 1,5-2 timmar
15.30 ca mat (amning eller ibland gröt)
17.00-17.30 sova 30 min
17.30 middag (grönsakspuré och ibland amning efteråt)
19.30 gonattslurk och somna

När jag har lagt honom för natten i sin säng har jag börjat använda ramsan och säger den en gång när jag går ut. Ibland somnar han på en gång, ibland får vi gå in flera gånger och stoppa i nappen. Vi har inte pratat ihop oss om ramsan så min man kör ingen ramsa utan brukar buffa honom i stället om han inte kan somna.
Han får alltså napp när han ska somna. Ibland på natten efter att han ätit somnar han om utan napp, men annars vill han ha den. Jag har nu införskaffat Snutten (sådan som Anna tipsat om) och den verkar mycket poppis. Så min gissning blir att han kommer att snutta på den när vi tar bort nappen vid kurstart. Men det gör väl inget?

Nu till frågorna:
1. Ska jag redan nu införa ett mer strikt dagsschema trots att kuren inte börjar förrän om sex dagar?

2. Jag vill egentligen att han ska sova till åtminstone kl 7 på morgonen, eller 7.30. Somna kan han gärna göra vid 20, för då får jag lite lugn bebistid sista halvtimmen eftersom storebror somnar runt 19.30. Har ni några tips på hur jag ska justera schemat?

3. Ska vi köra på samma ramsa eller är det bättre att hitta på en ny med tanke på att den vi har (Natti natti sov så gott) kanske har använts lite felaktigt?

4. Eftersom vi redan har buffat honom en del - kommer buffningen att ha samma effekt som om man tidigare inte hade buffat alls?

5. Vi har en storebror, Bobo, 4 år, som vi kurade när han var liten. (och fick hur mycket hjälp som helst här! :heart: ) Han sover oftast gott i sin egen säng. Vi har tänkt att de ska dela rum, men under själva kuren och kanske även under uppföljningsveckan får storebror sova i ett annat rum, kanske i vår säng. Vad är era tips inför att de ska dela rum sen? Storebror har inte becksvart i rummet nu, men oftast är det ganska mörkt, dock inte när han somnar. Han kommer väl bli störd av att vi ramsar lillebror, hur ska man tänka här?

Det ska bli sååå skönt att börja kura ordentligt, en gång för alla! Jag längtar efter att få sova! Hoppas bara att det kommer att gå lite snabbare den här gången än när vi kurade storebror, det tog över en vecka innan han sov natten igenom. Och vargtimmen knölade ganska länge efter det. Vi spelade klassisk musik högt som tusan, men det känns inte lika lätt att göra nu när vi har två barn. Men det blir väl en senare fråga...
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Nu ska lillebror Bruno kuras

Inlägg av TorsMamma »

Hej Catarina och välkommen tillbaka!

Hur har det gått? Har du fått något schema på plats? En 4 mån tycker jag personligen kan börja ha 3 lurar och nu närmar sig väl Bruno snart 5 mån? så då är nog 3 lurar absolut på sin plats.

Visst kan man ha 11 tim natt det är helt ok och till 5 mån vill du ju ha 15,5 tim sömn/dag så fila på något lämpligt som passar familjen så kan vi bolla. Inför ALLA förändringar på ett och samma bräde är mitt förslag. Det enda man kan göra innan är mera mat :P

Man kan ha samma ramsa och ja har man buffat innan så kan det bli svårare att "sluta" är min erfarenhet. :lol:

Här gäller då att inte fastna i buffträsket, då blir det än jobbigare.

Ang. syskon så kör man dem båda över ett bräde. Visst storebror störs några nätter men lär sig att ni föräldrar har kontrollen och kommer faktiskt lära sig att sova vidare utan att göra något åt saken. Berätta för honom att nu skall Bruno också få sova som han och att det är kanske lite ljud på natten och så, men att han kan lätt sova vidare och att ni har koll. Vaknar han ramsar man dem båda över samma bräde.

Flytta in lillebror när ni känner er säkra, det är er attityd det hänger på, inte storebror. :wink:

Husljud = trygghet, inget annat. Försök att vara lite 8) och hitta lugnet och inte oroa er för saker som "Kan" hända, då kommer de absolut göra det. :lol: :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Hej!
Tack för svar och för pepp! :D
Nja, schemat är väl lite mer utstuderat, men inte fixerat. Jag tror nog att han skulle klara sig på tre lurar om han vaknade lite senare. I morse och i går morse vaknade han vid 6.15 och jag fick honom inte att somna om tyvärr. Det är morgnarna och vargtimmen som jag själv bekymrar mig lite för. Läggningen och nattramsorna kommer nog att gå fint, men jag kommer ihåg hur lång tid och hur knöligt det var med storebror och vargtimmen. Och morgnarna.
Några tips här...?

I morron kör jag nog i stället för på fredag, för det verkar som om min man kommer hem en dag/kväll tidigare från sin jobbresa än beräknat. \:D/
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Första natten och första dagen på kuren är avklarad och nattningen på natt 2. Allt har gått finfint hittills! Bruno somnade om själv några gånger redan första natten med hjälp av ramsan och med nöd och näppe lyckades jag få honom att bli tyst/somna (?) så att jag kunde gå in och väcka honom klockan 7 i morse. :D

Men jag klurar på det här med storebror. Jag förstår inte riktigt hur du menar att vi ska göra. Nu har han och pappa sovit på nedervåningen under kuren, men vi tänkte ju ha båda barnen i samma rum sen. Storebror Bobo är ju 4 år och mörkrädd och jag vet inte vad jag ska säga eller hur jag ska göra för att får honom att acceptera att sova i ett becksvart rum med stängd dörr. Han gjorde det ju när han var liten, men inte längre. Oftast sover han hela natten i sin säng, men ibland kommer han in till vår säng, men det har inte stört så därför har vi låtit det vara så. Vad är era tips på hur vi ska göra? Kan det vara ett alternativ att ha dörren lite på glänt? Storebrors säng står nämligen precis vid dörren medan Brunos spjälsäng står längre in så ljuset faller inte på den.

Tips och råd mottages mycket tacksamt. :heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Jag skulle ha dörren lite på glänt och "tänt i hallen" utanför. jag har 3 bröder i samma rum och de två äldsta går ibland upp på natten för att gå på toaletten utanför så jag har tänt i hallen.

Storebror skulle jag leda tillbaka till sängen igen för att inte ytterligare "förstärka mörkerrädslan" 8)

I sin egen säng sover man ju såååå myyyycket sköööönare! :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Tusen tack för tipset! Då ska vi prova det snart när lillebror har blivit säker på nätterna.

Han gör stora framsteg minsann! =D>
Senaste natten, tredje natten på kuren, somnade han om flera gånger själv. Han vaknade i och för sig ganska många gånger, men han fixade det själv, alla gånger utom en då jag ramsade och sen gick in och la till rätta sen somnade han om gott.

Tyvärr har han blivit snorig på kuppen, men jag hoppas att det inte ska störa för mycket. Och dagschemat sitter som en smäck!

Så här ser det ut (ifall någon vill ha inspiration till en snart 5 månaders):

7.00 vakna o mat (amning)
8.30 extraslurk
9-11 sova 2 timmar
11.30 lunch (puré + amning)
13-14.30 sova 1,5 timme
14.30 mellanmål (amning)
16.45-17.15 sova 30 min
17.30 middag (puré + amning)
19.00 kvällsslurk
19.30 natti natti (sova 11,5 timme)

Håll tummarna nu för att det fortsätter i samma anda och tusen tack för input! :heart:
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

I natt (natt 5) sov Bruno 10 timmar i sträck av sina 11,5.
Men alla morgnar har han vaknat tidigt. Från cirka 5.30 eller ibland från klockan 6 är han vaken och mycket upprörd. Vi ramsar en bestämd ramsa och låter honom sedan vara. Eldar han upp sig mer får han en till ramsa efter ett tag. Och kanske går jag in och lägger till rätta och solfjädrar.
Hur ska man tänka här? Är det bara att fortsätta så och hoppas att han snart lär sig att sova till 7 eller ska vi göra annorlunda?

När klockan är 7 (eller inom marginalkvarten) går vi in och "väcker" i en tyst stund. Vi gör glad morgon, men ibland ser han mest förskräckt ut och börjar gråta. :(
Sen blir han inte glad förrän han har ammats. Är vi kanske föööör glada och skojiga eller har det att göra med att han legat i 1-1,5 timme och inte varit så glad...?
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Angående tidiga morgnar tillämpade jag två olika sätt, på mins barn. Storebror kurades och under hans tidiga morgnar (som varade från 4 mån till typ 11 mån) så körde jag stenhårt. Dvs, tog upp max med marginalkvart, annars husljud typ. I början hände det att jag gick in några ggr och ramsade men försökte hålla mig borta. Med tiden var han inte så missnöjd utan vaknade och låg pch pratade för sig själv tills man hämtade honom.
Lillasyster var ett annat kapitel, hon är inte kurad utan sm:ad. Efter att hon sovit sin första hela 12-timmarsnatt sp slutade jag mata henne på natten. Men sen vaknade hon vid fem tiden (natt 19-07) och var väldigt ledsen. Jag började då väcka henne kl 03.30 och gav henne mat och då somnade hon om och sov tills jag väckte henne. Efter två veckor (då var hon 5,5 mån) slutade jag igen med nattmål och då sov hon gott.
Så mitt tips är avväg själv om det kan vara sp att det är hunger, och testa i så fall med mat. Sp länge matningen sker på "dina villkor" så är det lugnt. Om du anser att han får i sig tillräckligt med mat under dagen så kör på enligt konstens alla regler så kommer morgnarna att ge sig.

Att göra glad morgon har oxå jag lärt mig att man får anpassa lite från barn till barn. Storebror hör funkade skitbra med superglad morgon, men lillasyster behövde en lugn stund. Ett glatt leende och ett godmorgon men inget ståhej lixom.. Ta det lugnt och "väck" honom på det sett som du anser passa bäst för honom! :)

Hoppas du blev något klokare efter mina ord! :)

Kram!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Tack för tipsen!
Jag kommer inte att väcka honom för att äta på natten nu när han äntligen :shock: slutat. Om han är hungrig så kommer han nog att vänja sig snart, eller hur?
Det jag mer undrar över är hur mycket man ska ramsa. Han vaknar ju inte i vargtimmen egentligen, för den är väl mellan 04 och 06? Nu har jag ramsat lite då och då, kanske var tionde minut eller så, helt beroende på hur upprörd han varit. Ibland går jag in och lägger till rätta, kanske hälften av gångerna har han hamnat på rygg och kan inte vända tillbaka sig. Gör jag rätt eller skulle jag tjäna på att göra på annat sätt? :? Husljud blir det när storebror inte orkar ligga i sängen och lyssna på lillebror längre, utan går upp och tittar på tv...

För övrigt måste jag bara säga:
Så fantastiskt det är att få sova!!!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt ni jobbar!!! =D>

Det finns mycket om vändningscirkus. jättebra. Kolla bland våra favoriter om något finns där. :wink:

vänd bara när han faktiskt BEHÖVER och BER om hjälp. försök minska trafiken i rummet nu.

Glöm inte öva vändningar massor massor massor dagtid. 5 min 10ggr/dag är receptet. Då kan han vända sig själv i framtiden. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"