Lillebror Bruno är 4,5 månad och vi försökte med SM men vi kom inte hela vägen fram. Nu vaknar han flera gånger varje natt och jag är helt tröttkörd så nu tänkte vi köra en kur med honom i stället. Jag behöver lite pepp och hjälp från er.
SM har funkat ok, men vi har inte följt allt (och det är väl därför vi är där vi är i dag...) [-X
Det funkade bra ett tag och han sov 6-7 ibland 8 timmar i sträck. För ett par veckor sedan när Bruno var 4 månader buffade min man bort nattmålen (utan ramsa och han ligger i spjälsängen jämte min säng) och Bruno sov i princip hela natten och allt var toppen. Men sen var det någon natt som jag ammade honom vid 04.30 och natten därpå blev det två nattmål och sen har det varit vakenkarusell. Senaste veckan har han vaknat varannan timme hela nätterna och han äter massor varje gång. Ibland vaknar han någon gång därutöver och vill ha nappen.
På dagarna har han också ganska plötsligt börjat äta mycket mer. Det inträffade också vid ungefär 4 månaders ålder (alltså i princip samtidigt som vi buffade bort nattmålen).
Vi har kört på ett något sånär dagschema. Det ser ut ungefär så här:
6.30 vakna o mat (amning)
8.00-8.45 sova (dagslurar i vagn) oftast omkring 45 min ibland lite längre, kan tom bli 1,5 timme
9.30 mat (amning) + amning före nästa dagslur
10.30-12.00 sova 1,5-2 timmar
12.00 lunch (grönsakspuré och ibland amning efteråt)
14.00-16.00 sova omkring 1,5-2 timmar
15.30 ca mat (amning eller ibland gröt)
17.00-17.30 sova 30 min
17.30 middag (grönsakspuré och ibland amning efteråt)
19.30 gonattslurk och somna
När jag har lagt honom för natten i sin säng har jag börjat använda ramsan och säger den en gång när jag går ut. Ibland somnar han på en gång, ibland får vi gå in flera gånger och stoppa i nappen. Vi har inte pratat ihop oss om ramsan så min man kör ingen ramsa utan brukar buffa honom i stället om han inte kan somna.
Han får alltså napp när han ska somna. Ibland på natten efter att han ätit somnar han om utan napp, men annars vill han ha den. Jag har nu införskaffat Snutten (sådan som Anna tipsat om) och den verkar mycket poppis. Så min gissning blir att han kommer att snutta på den när vi tar bort nappen vid kurstart. Men det gör väl inget?
Nu till frågorna:
1. Ska jag redan nu införa ett mer strikt dagsschema trots att kuren inte börjar förrän om sex dagar?
2. Jag vill egentligen att han ska sova till åtminstone kl 7 på morgonen, eller 7.30. Somna kan han gärna göra vid 20, för då får jag lite lugn bebistid sista halvtimmen eftersom storebror somnar runt 19.30. Har ni några tips på hur jag ska justera schemat?
3. Ska vi köra på samma ramsa eller är det bättre att hitta på en ny med tanke på att den vi har (Natti natti sov så gott) kanske har använts lite felaktigt?
4. Eftersom vi redan har buffat honom en del - kommer buffningen att ha samma effekt som om man tidigare inte hade buffat alls?
5. Vi har en storebror, Bobo, 4 år, som vi kurade när han var liten. (och fick hur mycket hjälp som helst här!
Det ska bli sååå skönt att börja kura ordentligt, en gång för alla! Jag längtar efter att få sova! Hoppas bara att det kommer att gå lite snabbare den här gången än när vi kurade storebror, det tog över en vecka innan han sov natten igenom. Och vargtimmen knölade ganska länge efter det. Vi spelade klassisk musik högt som tusan, men det känns inte lika lätt att göra nu när vi har två barn. Men det blir väl en senare fråga...