Lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Re: Lillebror

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och tack för den fantastiska sommarrapporten!! :D

Sömnbrist låter ju inte kul, hoppas det fortsätter att reda sig så ni snart har återhämtat er och Joar får sin 12 h natt!

När det gäller schemat tycker jag det ser bra ut. Här är det nästan 4 h till lunchen och lilleman brukar inte klaga (så mycket :roll: ) men mkt fett i gröten ska det vara förstås! OM du märker att mellis behövs skulle jag antingen satsa på att skjuta på gröten till typ 7.30 och sedan lunch 11 eller ge ngt litet typ precis efter luren. Men jag har inte så bra koll på hur mellis påverkar nästa måls aptit...så det första jag skulle göra är att ha förmiddagen FULL av aktivitet och helt enkelt testa om det verkligen blir hungersnöd :wink:

Avocado är ju en hit, blir som godis om du blandar med banan och kokosolja till en härlig slemmig röra. MUMS!! Annars äggröra men han kanske inte är mogen för det än? Mellis ÄR lite knepigt att hitta på... :-k Men annars kan man ju ge lite mat förstås. Hoppas du får fler tips!

Fortsätt jobba på med nätterna! :thumbsup: :sleep:

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Nat

Inlägg av Nat »

Tack Ylva för bra tips :heart: :heart: :heart:
Mellisen blev fint limegrön och åts med god aptit.

Vi har sakta men säkert flyttat fram morgonen från 6 till 7 och nu är det mer regel än undantag att jag får väcka honom på morgonen [-o<
Nu har vi våra hela nätter igen vilket verkligen är underbart. Så lätt allt går med denna lilleman, jag är förbluffad :shock:

Igår upptäcktes första lilla gadden och han har lärt sig en massa nya tricks som att åla upp och ner från en madrass =D>

han är nog på väg in i 8-månadersångesten för hans lilla underläpp börjar lätt att darra om jag lämnar rummet för länge. Känns dock lite tidigt?!? Han är precis 7 1/2 månad.

Kram på er
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

det kan mycket väl vara 8 mån ångest vid 7,5. presis som alla annan utveckling så sker det OMKRING en viss ålder. vissa är tidigare, andra är lite senare. Du har en tidig sort helt enkelt. :wink: :lol: Härligt med hela nätter! fint joggat :D

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Nat

Inlägg av Nat »

Tack Videunge :D
Nat

Inlägg av Nat »

Go kväll!!

8-månaders-ångesten är här i full styrka och den lilla mannen vet inte vad han ska göra med sig själv. Först vill han upp och klamrar sig fast som en apunge, hugger mig i armen med sin enda lilla tand i ivern och glädjen. Men kortvarig är lyckan för när man väl är på armen ser man en leksak på golvet som mååääste undersökas. Men sen ångrar man sig och då har mamma redan gått till diskbänken och lämnat bebis sjääälv hela 3 meter bort. Stor katastrof. :shock:

Skämt åsido så går dagarna bra. Han är ofta rätt lugn och när han är väldigt gnällig funkar alltid bärsele eller en vagntur. Han är en stabil grabb och bara man busar mycket med honom är han lugn och nöjd.

Sömnen svajar dock en hel del. Det har skarvats på långluren vilket han inte brukar göra och det är stört omöjligt att få honom att sova 19-07. Istället blir det nästan alltid 19-06. Första luren på dagen går bra. 1-2 uppvak långlur men han somnar oftast om själv. 0-2 uppvak på natten som han alltid hanterar själv. På dagen ger jag husljud på natten inget förut vid panik.

Han gråter på riktigt och varken ramsa eller husljud tar alls efter kl 06 på morgonen. Hans rum är svart mörkt och tyst. Ja förutom han då som gastar som sju svåra år.

Jag har bekänt mig besegrad och tar upp 06. Ammar leker tyst i soffan under en filt fram till 07 när bror och pappan ska upp. Inte perfekt men inte heller fruktansvärt. Vi har det väldigt mysigt men vi vill ju ha våra 12 timmars nätter såklart.

Kan det behövas mer än amning (b1+b2) som nattslurk?
Behövs kanske fet yogurt som dessert till middagen?
Eller är det bättre att bara vänta ut toppen på 8-månadersångesten?

Kan tillägga att han äter bra alla mål och följer fint sin kurva. Han äter både själv och blir matad och får alltid kokosfett eller smör i maten.

Kram
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hua! Åttamånadersångesten är ingen rolig tid för någon. Enda trösten är att det går över!

Jag skulle akta mig noga för att införa några som helst förändringar under den här perioden. Fast Mer Mat är ju aldrig negativt förstås och vill han ha fet youghurt som dessert - ja då fanns det rum för lite till! ;) Rent principiellt känns det dock fel tycker jag att utöka nattslurken, den ska ju förr eller senare försvinna, bättre då att utöka matintaget under dagen.

Nat

Inlägg av Nat »

Tack SaraMilana för tips och pepp!!! :heart: kände oxå att det blir lite fel att utöka ett mål som ska bort på sikt. När rekommenderas det att nattslurken ska väck?

8-månaders-ångesten verkar ha lagt sig nu eller är iallafall på tillbakagång. Bebin sover gott både dag och natt och jag har fått väcka kl 07 två dagar :mrgreen:

Lilleman har precis fått en till liten gadd, lärt sig jollra lite mer nyanserat samt klättra i trappor :shock: :? Kan dock säga att jag gärna sluppit det sistnämnda någon månad till för nu är det mycket passning. Bebin är uppe/över/på/i allt. Han klättrar på lådor, ungsluckor, skåp, sängar, soffor aaaallt. Jag får springa fram och tillbaka mest hela tiden för att hindra små katastrofer. Men grabben är glad och stolt :D

Vi har ff problem med svartsjuka mellan bröderna. Den nyss fyllda 4 åringen är svartis på bebin. Storebror väcker även lillebror på dagen genom att skrika, sen är lillebror jätte svår att få att somna om. Kan ni tipsa lite igen vad man skatänka på med syskon. Vill så gärna att de ska vara vänner men jag når lixom inte dit. Kan tillägga att vi har social delaktighet för atorebror enligt följande:

Lediga dagar: fixa frukost och göra gröt till lillebror, tvätta eller ta hand om disk. Storhandla en gång i veckan. Duka. Baka en gång i veckan cirka

Förskoledagar: frukost, laga middag

Kram nram
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!
Kvällmålet tycker jag inte att du ska vara rädd att utöka om det är så att det är tidiga uppvak. Hos oss var det maten som var boven. Kanske ge lite gröt eller yoghurt innan själva kvällsamningen. När ni väl bestämmer er så småningom för att sluta amma så finns gröten där naturligt som kvällsmål. Kvällsgröt har jag kört i flera år med samtliga barn.

En tanke angående din fundering om att eventuellt införa ett minimellis på förmiddagen innan lunch. Min Valma har haft nästan exakt samma schema som ni och hon behövde och behöver fortfarande en andra frukost. Gröt på morgonen direkt kl 7 och sedan redan vid kl 8.30 en smörgås/frukt och vatten. Sedan vila och sedan lunch kl 11. Här är det inget som förstör lunchaptiten. :)

Syskonsvartsjuka...mm, inte alltid så lätt för ett mammahjärta :heart:
Jag tycker ni har mycket viktiga uppgifter för storebror. Fortsätt med det och tänk på att det är nu han lär sig hur han ska göra och uppföra sig kring lillebror. Det är trots allt nytt, nytt, nytt. :? Han behöver lite tid...
Mammas och pappas vägledning och attityd är viktig. Visa i handling hur han ska smyga, klappa kinden, hjälpa lillebror, etc. Vissa bakslag får ni räkna med men storebror är ju inte riktigt van att ha någon annan där som ska ha uppmärksamhet. :roll:

Kram Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Det där med småsyskon är inte så lätt. Ett toppentips jag läst här på forumet är inte göra det jobbigt att ha ett småsyskon, liksom aldrig skylla något på lillebror. Det får inte vara på grund av lillebror som man måste gå hem från lekparken, som mamma inte har tid just nu, etc etc.

Min stora tjej har fått hjälpa till massor med lillasyster. Hämta blöjor, välja kläder, kränga på strumpor, hämta leksaker, ge smakportioner från sin mat, etc etc. Och lillasyster kan såklart inte sova utan en puss och kram från storasyster.

Nu när lillasyster börjar bli lite större har jag märkt stor effekt på att visa henne hur man klappar fint på storasyster, då gör storasyster automatiskt det med. Och ingen visar så bra hur man klappar fint som storasyster, då trillar poletten ner direkt...

Sen tycker jag att storebror gott nog kan få konsekvenser för sitt felaktiga beteende. Hos oss kan man helt enkelt inte vara med om man sparkas eller slåss. Och okynnesskriker gör man på toaletten.

Nat

Inlägg av Nat »

Hej
Stort tack för hjälp med bröderna, det har faktiskt blivit bättre redan tack vare era tips :heart:

Jag skrev ju senast att lilleman åter sov hela nätter, men jag var nog lite väl snabb för efter bara två nätter började de tidiga mornarna igen. Han vaknar någon gång mellan 5-6 och tidigast 6 tas han upp. Egentligen ska han sova till 07.

Han är 8 månader och 3 veckor och det känns som att han ff är i 8 månadersfasen. Han har ju varit i den så länge, kan det verkligen stämma? Nästan 5 veckor....

Dagarna fungerar bra, lite tjurig och lite klängig men inget anmärkningsvärt. Han äter bra så länge han får äta själv

Hans rum är svart svalt och tyst..

Vi är så sjuuukt trötta och vill få sova. Har ni några tips eller är det bara att härda ut?

Kram
Nat

Inlägg av Nat »

En fundering
Kan vi kanske ha lite för mycket sömn på schemat?
12-20-2

Han fyller snart 9 månader..
Kanske istället
12-20-1 1/2 :!: :?: :!:

Han är ju ingen tröttis direkt
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Låter som en bra idé. Här har de tidiga morgnarna varit riktigt sega. Jag mixtrade med dagslurarna, tidigare läggning, maten osv men tillslut bestämde jag mig för hur vi skulle ha det och uthärdade en gnällig timme varje morgon. Pangramsa var inget för våra bönor så jag gjorde ingenting och tog till ramsan i nödfall. Men det tog flera månader innan alla tre sov till väckning. Inte så upplyftande kanske, men den värsta gnälligheten lade sig iaf efter nån vecka och jag kunde åtminstone ligga kvar och dra mig under täcket :roll: :wink:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Ändra du dagsluren till 1½ h. Med min yngsta har jag alltid fått lov att ändra schemat någon vecka innan månadsdagen eftersom hon krånglat. Så fort ändringen gjorts har det gått toppen igen. Håll fast vid det nya schemat en vecka innan du utvärderar och eventuellt ändrar igen. En schemaändring kan göra susen på annat håll också så att ni får sova på morgonkvisten. :D

Kram från mig.
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Nat

Inlägg av Nat »

Ni hade rätt tjejer, det var ett schemafel :oops:
Nu sover han utan problem fram till 06:40. Bara 20 min kvar till målet :D
Kram
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Duktig kille! =D> =D> =D> :D :D :D
Och duktiga föräldrar förstås också! :D :D :D

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"