Nu har Moa blivit två månader. Nätterna var ett tag väldigt bra med 5 + 3 + 2 h sömn, men den senaste tiden har hon börjat vakna vid flera tillfällen (oftast 5) och jag blir tvungen att söva om henne, vilket i och för sig brukar vara enkelt med vagning, men man får ju inte någon sammanhängande sömn
8:00 vakna, bad, blöjbyte, umgänge, egen lek
9:30 sova 2h
11:30 vakna, mat, blöjbyte, umgänge, egen lek
13:00 sova 2h
15:00 vakna, mat, blöjbyte, umgänge, egen lek
16:30 sova 1,5 h
18:00 vakna, mat, blöjbyte, umgänge, egen lek
19:30 30 min lur
20:30 kvällsslurk
21:00 God natt!
Jag inser att det blir en timme för mycket sömn totalt, men å andra sidan brukar hon vara uppe säkert totalt en timme på natten eftersom hon vaknar så mycket och på morgonkvisten verkar magen vara lite bökig så att hon har svårt att komma till ro. Det hör också till saken att jag har jättesvårt att hålla henne vaken mer än 1,5 h åt gången dagtid för då blir hon övertrött. Förra natten sov hon faktiskt 7 (!) h i sträck så jag vet att hon kan sova bra. Då hade sömnen strulat och blivit helt upphackad dagen innan. Kanske var hon helt utmattad? Hon äter aldrig mer än ett bröst på natten så hon är ju inte vrålhungrig precis - det är mycket som tyder på att hon kan sova långa perioder om bara förutsättningarna är de rätta.
Jag har en fundering om det här med aktiveringen under dagarna. Eftersom jag har en tvååring också blir det ofta att Moa bara få hänga med och ligga och sprattla på en filt tillsammans med oss. Jag har liksom svårt att få tid för det där direkta samtalet med Moa när storasyster yr omkring. Det bli 5 - 15 min på skötbordet varje vakenperiod. Räcker det? Hon får umgås med storasyster, titta på fina tyger/leksaker och sitta med vid matbordet. Ska man försöka aktivera Moa mer? Jag undrar också vad ensamlek egentligen är som det står skrivet om i Barnaboken? Det är tänkt att bebisen ska kunna ensamleka och sedan somna. Ska hon ligga i sängen/vagnen i eget rum?
Moa och Amelies mamma