Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nätter

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Trisen

Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nätter

Inlägg av Trisen »

Hej!
Nu har Moa blivit två månader. Nätterna var ett tag väldigt bra med 5 + 3 + 2 h sömn, men den senaste tiden har hon börjat vakna vid flera tillfällen (oftast 5) och jag blir tvungen att söva om henne, vilket i och för sig brukar vara enkelt med vagning, men man får ju inte någon sammanhängande sömn :( . Jag tänker mig att det är dags för ett schema för att få ordning och reda och skulle behöva lite respons. De tider som verkar passa henne är:

8:00 vakna, bad, blöjbyte, umgänge, egen lek
9:30 sova 2h
11:30 vakna, mat, blöjbyte, umgänge, egen lek
13:00 sova 2h
15:00 vakna, mat, blöjbyte, umgänge, egen lek
16:30 sova 1,5 h
18:00 vakna, mat, blöjbyte, umgänge, egen lek
19:30 30 min lur
20:30 kvällsslurk
21:00 God natt!

Jag inser att det blir en timme för mycket sömn totalt, men å andra sidan brukar hon vara uppe säkert totalt en timme på natten eftersom hon vaknar så mycket och på morgonkvisten verkar magen vara lite bökig så att hon har svårt att komma till ro. Det hör också till saken att jag har jättesvårt att hålla henne vaken mer än 1,5 h åt gången dagtid för då blir hon övertrött. Förra natten sov hon faktiskt 7 (!) h i sträck så jag vet att hon kan sova bra. Då hade sömnen strulat och blivit helt upphackad dagen innan. Kanske var hon helt utmattad? Hon äter aldrig mer än ett bröst på natten så hon är ju inte vrålhungrig precis - det är mycket som tyder på att hon kan sova långa perioder om bara förutsättningarna är de rätta.

Jag har en fundering om det här med aktiveringen under dagarna. Eftersom jag har en tvååring också blir det ofta att Moa bara få hänga med och ligga och sprattla på en filt tillsammans med oss. Jag har liksom svårt att få tid för det där direkta samtalet med Moa när storasyster yr omkring. Det bli 5 - 15 min på skötbordet varje vakenperiod. Räcker det? Hon får umgås med storasyster, titta på fina tyger/leksaker och sitta med vid matbordet. Ska man försöka aktivera Moa mer? Jag undrar också vad ensamlek egentligen är som det står skrivet om i Barnaboken? Det är tänkt att bebisen ska kunna ensamleka och sedan somna. Ska hon ligga i sängen/vagnen i eget rum?

Moa och Amelies mamma
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
SaraMilana

Re: Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nät

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag tycker att det är lite dumt att schemalägga så pass mycket extra sömn. Om liten får för mycket sömn under dagen är det lätt att nätterna strular och så blir det som en ond cirkel. Men pressa aldrig vakentiden, det verkar du ha koll på - bra där!

Det står jättefint beskrivet i Barnaboken om ensamleken! Börja läs där så kan vi bolla sen! En fantastisk uppfinning, både för stora och små... ;)

Med att "aktivera" tycker jag det är viktigare med social delaktighet än att titta på leksaker. För så här små bara passivt. Läs om det också i Barnaboken!!

:heart:
Trisen

Inlägg av Trisen »

Tack för responsen! Jag har varit för dålig på att ta mig tid att läsa i barnaboken visst :oops: , men nu har jag hunnit läsa in delarna om ensamlek och social samvaro. Mycket intressant! Jag får ta och lägga in läspass under hennes vakentid helt enkelt!

Jag modifierat schemat efter ett av exemplen:

08:00 Vakna
09:30 Sova 1,5 h
11:00 vakna
13:00 sova 2h
15:00 vakna
17:00 sova 1,5 h
18:30 vakna
Ca 19:45 kort tupplur
21:00 sova natt
04:00 amma

Jag hade en helt hopplös natt för en vecka sedan och bröt ihop, vilket resulterade i att pappan tog över resten av natten. Det visade sig att jag varit för blödig med vagnandet och när pappan i stället gjorde det så blev det betydligt mer klagan och skrik, men också betydligt bättre. Sedan dess har nätterna blivit mer sammanhängande och nu håller hon sig för det mesta sovandes till 3 - 4- tiden då hon får mat. Sedan blir det oftast något upphackat på slutet eftersom hon vaknar då det ska pruttas eller bajsas. Jag lyckas inte alltid få till raparna nattetid och det ställer säkert till en del obehag. Några tips på hur man fixar raparna bättre?

Dagsömnen funkar således betydligt bättre också och vi har nästan lyckats hålla schemat några dagar nu. Det som fortfarande strular är dock kvällsluren om 1,5 h. Oftast vaknar hon halvvägs och är omöjlig att vagna till sömns då hon oavsett hur vi gör skriker upp sig och tycks fastna i det tillståndet. Här har jag en fråga. Vi låter henne sova i vagnen som står i en hall som blir väldigt ljus på eftermiddag/kväll. Det är av praktiska skäl vi har henne där för man lagar ju mat då i köket intill och så ska storasyster sysselsättas samtidigt. Vi har i och för sig suffletten uppe och ett skynke halvt för så att det blir något dunklare, men kanske är det för ljust??

En annan fråga kring schema är att om hon vaknar och börjar skrika och vi vagnar så länge att hon egentligen enligt schemat ska vakna, tar man upp henne eller är det viktigare att hon somnar först för att inte få dubbla budskap? Hittills har vi tagit upp henne och det har vi också gjord de gånger hon skrikit upp sig totalt. Det kanske inte var det bästa?

En tredje schemafråga är om man ska ge henne upp till 30 min som extralur på kvällen om det sena sovpasset om 1,5 h har strulat och hon i praktiken bara blev 45 min - 1 h? Eller är 20 min max där?

Slutligen har jag en amningsfråga. Hon tuggar och suger mycket på händerna nu och för mig är det ett tecken på hunger. Det sammanfaller också ofta med att hon verkar lite orolig och inte helt nöjd, men då jag försöker lägga henne till bröstet får hon spunk och börjar skrika. Ibland tar hon dock bröstet, men spottar ut det efter en kort stund och skriker och vrider bort huvudet. Efteråt verkar hon ännu hellre vilja ha mat och så fortsätter vi sådär gång på gång. Till sist blir det akut och ståendes, gungandes kan jag trixa henne till bröstet så att hon börjar äta och hänger kvar och då är hon hungrig. Sedan lugnar hon sig långsamt och kan gärna också äta från nästa bröst. I de här lägena är det bara stående amning som funkar och det är inte speciellt bra för ryggen. Jag såg ett klipp "det ömma järngreppet" om flaskmatning av matvägrare, men tror inte riktigt det går att tillämpa vid bröstet, eller? Någon som har något tips och som råkat ut för något liknande?

Det blev många frågor. Hoppas någon orkar svara.

//Amelies och Moas frågvisa mamma.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag ska försöka svara efter bästa förmåga. Det är tre år sedan jag hade en pyttis men om tre månader kommer lillebror så det är dags att friska upp minnet :D .

Det behövs en rejäl rytmisk rörelse för att jag aut rapar. Klappa i rumpan ger ju inte mycket resultat :? . Jag brukade lägga sonen mot/ över axeln och göra som när jag buffade honom, dvs knuten näve och rejält och rytmiskt gung uppåt utan att det är hårt. Är du med? På natten vill man dock inte väcka de små för mycket så om det är mycket problem med gaser så kan Windy gaspipar (apoteket) vara bra. Då kommer gasen ut andra hållet så att säga :wink: .

45 minutersskarven är klassisk och att just sista luren krånglar är vanligt. Jag upplevde att min son sov bättre om det var mörkt så det kan vara värt att prova att mörklägga mer. Det är bra om det går att få bebis att somna om men annars plockar man upp i ett lugnt ögonblick, INTE när de skriker, man vill ju inte ge budskapet att skriker du så får du komma upp. Jag undrar bara om det kanske blir varmt i vagnen så här års när man täcker för även inne, kan vara värt att prova luren i säng och med babyvakt om du inte hör utan.

Jag hade aldrig någon extralur på kvällen, men jag antar att ni har den för att ni vill ha 11 timmars natt? Det känns bara som att den ligger väldigt nära förra luren. Går det inte att skippa den och lägga tidigare för natten i stället, typ en halvtimme, eller blir det kvällstrassel då?

Jag hade också problem med amningen efter 6-8 veckor då sonen började krångla vid bröstet. Jag förstår inte riktigt hur du menar med att du misstänker hunger bara. När? Enligt SM ammar man ju efter ett visst system, i den här åldern direkt efter lurarna oftast. Att tugga på händerna tolkar jag inte som hunger utan mer att bebis upptäckt dem eller att det finns ett sugbehov men när du beskriver det så kan det ju visst vara så att hon är hungrig. När de små upptäcker världen har de inte riktigt tid att äta, det kan hjälpa att amma precis när man tagit upp dem efter en lur och de inte är riktigt vakna, under en filt för undvika synintryck, eller tvärtom framför något som intresserar så de glömmer att krångla. Jag gick själv över till flaska men det blev inte lättare så det är inget jag kan rekommendera.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen hit!! :D Svarar visst samtidigt som MamaA! :lol:

Underbart med långa härliga frågor! :wink: Tyvärr hinner jag inte svara på alla nu men svarar lite snabbt och återkommer imorrn.

Att vara med där det händer är guld för småpluttar!! :D

Amningen strular för väldigt många vid 2-3 månaders ålder, det som funkade för mig bäst var att liggamma min grabb i mörkt rum (inget spännande runtomkring) och allra bäst gick det förstås när han var nyvaken. Andra får de små att äta när de går runt och tittar på saker samtidigt. Se till att mjölken ligger "framme", dvs. sätt igång utdrivningsreflexen så mkt det går i förväg (stryka på brösten, slappna av och tänk på ngt mysigt) så hon inte behöver vänta för länge på maten. Ge inte upp!! Det blir bättre igen!

Rapar: buff i rumpan med liten på axeln tycker jag funkar bäst på småbebisar.

Mörker skadar ju inte sömnen direkt...så jag skulle låta henne sova i mörkt rum i stället. Och sena luren krånglar ooofta för många. För oss funkade det bättre att ha den kort och lägga tidigare för natten för då blev han inte övertrött och kunde sova längre pass tack vare det. Sista sovpasset 45 min och lägga tidigare?

Kram så länge!

/Ylva

S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Trisen

Inlägg av Trisen »

Hej och tack för snabb respons. Tyvärr är jag själv inte lika snabb på att svara.

Bra idé att tidigarelägga läggningen. Moa lyckas aldrig sova mer än 45 min sista luren och oftast blir det bara 30 min trots att jag testat mörker :( så att lägga vid åtta tror jag får bli vår variant. Det är knappt hon orkar hålla humöret uppe tills dess, men i takt med att hon blir större borde det ju funka bättre och bättre.

Det jag menar med att jag inte vet om hon är hungrig är att hon ibland inte orkar äta båda brösten inom en timme. Det är då jag försöker läsa hennes signaler och ibland tolkar tuggandet på händerna som hunger. För det mesta är det dock inte hunger det handlar om, precis som du mamaA skriver, utan ett nytt beteende jag inte lärt mig förstå än.

Rapandet går bra för det mesta, men dåligt ibland. Det största problemet om natten är nog ändå att hon oftast pruttar och bajsar och det stör henne i den sköna sömnen. Det lär väl bli bättre med det i takt med att hon blir större här framöver.

Ett nytt problem börjar dyka upp. I natt vaknade hon en gång i timmen fram till halv ett då hon var nästan omöjlig att söva om med vagning (pappan fick ta över) och därefter var det mat vid 04:20 med stånkande därtill. 07:40 gjorde hon morgon och gick inte att söva om. Hon fick dock ligga kvar och gnälla till nästan åtta bara för att. Är det så man bör göra eller ska man ta upp då hon ändå vaknar? Det här att hon vaknar så ofta känns som att det kan bero på att jag alltid har henne på sidan. Hamnar hon på rygg vaknar hon och vaknar hon till på sidan vill hon vrida sig till mage fast det inte går ännu. Kanske får man bara härda ut här för rätt som det är kan hon ju vända sig och då kommer jag låta henne ligga på mage om hon är nöjd med det. Jag läste i en annan tråd att även magsovare kan bli problematiska då de börjar kunna vända sig till rygg så inget läge lär ju vara klockrent alla nätter.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och Grattis till Moa på 3-månadersdagen!! \:D/ :-D

Om jag var du skulle jag omedelbart införa ett 3-månadersschema!! :thumbsup: Det brukar fungera bra för de flesta bebisar och är hon väldigt trött i början kan du ju använda marginalkvarten (lägga 15 min tidigare och/eller låta henne sova 15 min längre). Kanske särskilt ett tips till natten om hon har väldigt svårt att sova 45 min sista luren. Vår son var en tröttis så vi hade nog lite extra sömn i början men när du beskriver hennes tidiga uppvak och svårigheter att somna om på natten så låter det snarare som att hon har för mycket sömn. Sen rekommenderar vi ju magläge med andningslarm här på forumet, men det känner du säkert till. Magläget är oftast överlägset när det gäller komfort och rapar/pruttar brukar hitta lättare ut också. Men det är absolut du som bestämmer och jag tror schemat kan göra en hel del. Du får väl se hur det påverkar sömnen om/när det är dags att lägga henne på mage :shock: :lol: . Det blir spännande! :)

Så här står det i översikten (ej hugget i sten, men funkar för många) som finns i tråden "Vanliga frågor - läs här först" (tror jag den heter, finns här ovanför):

3 månader:
(15,5 tim sömn / 8,5 tim vaken)
Nytt schema med 30 min mindre sovtid och 12 tim natt!

Exempel på schema vid 3 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Självklart kan du ha natten 20-08 om det passar bättre men 19-07 är vanligast.
Bestämmer du dig för att köra detta så inför det med Attityd av Självklarhet och låt det ta minst en vecka innan du utvärderar! Och fortsätt mata på ordentligt, många här på forumet börjar med smakisar vid 3 månader eller strax därefter just för att de små är såå hungriga (kan ju också vara en orsak till uppvaken :-k =P~ ).

Vad säger du om detta? :wink:

Kram!

Ylva

S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Trisen

Inlägg av Trisen »

Tack, det ska jag testa. Återkommer med rapport sedan hur det går.

Det är helt fantastiskt vad man får mycket hjälp och stöd via det här forumet! Tusen tack!
Trisen

Inlägg av Trisen »

Här kommer en liten lägesrapport. Nu har jag kört in Moa på det föreslagna schemat (fast flyttat en timme framåt, d.v.s. läggning 20.00) och jag tycker det har funkat väldigt bra, speciellt dagtid då hon sätter de flesta sovpassen klockrent! Nätterna är väl fortfarande sisådär och det kan bero på lite olika saker. Den senaste tiden har det varit galet varmt och jag tror det ger både sämre sömn och större törst. Moa har fått lite snuva av storasyster också och så börjar hon bli riktigt sugen på att vända till mage från sitt sidläge. Idag kom andningslarmet som vi beställt så det ska bli spännande att börja köra magläge här i dagarna. Hoppas det går bra att vänja om nu när hon inte sovit så än i hela sitt liv. Är det något speciellt man ska tänka på vid den här övergången? Tips?

Idag på BVC fick jag veta att Moa inte gått upp tillräckligt i vikt och det kan förklara att det varit omöjligt att söva om henne med vagning då hon vaknat upp på natten efter ca 5 h. Flera nätter har det slutat med att jag fått ge upp (efter minst 1 h skrik!) och amma och då har hon varit märkbart hungrig. Nu får det bli några dagar med extra amning dagtid och fri amning nattetid till mjölkproduktionen ökar. Det här är en kritisk punkt men jag vet att det ordnar till sig på tre dagar för det var precis samma sak med storasystern i den här åldern.

Ensamleken har vi inte hunnit införa ännu p.g.a. flyttbestyr. Hur länge är barnet mottagligt för att köras in i en sådan rutin? Är det för sent om man börjar vid 4 månader?
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ensamlek är aldrig för sent att införa, jag tror att vi började vid 6-8 månader. Vissa perioder ligger den nere för att sentas upp igen och det är inga problem.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Trisen

Inlägg av Trisen »

Nu är det inte mycket som funkar här :( Moa sover sällan mer än 30 min på sena eftermiddagen och på nätterna blir det inte mer än tre timmar i streck. Sedan två nätter ligger hon nu på mage med larm och i stället för att ligga på sidan och vilja komma runt på mage vill hon resa huvudet upp och titta. Problematiken kvarstår alltså och det blir många uppvaknanden. Är det någon som har erfarenhet av bebisar som läggs på mage vid ca tre års ålder. Kanske är det för sent att ändra vanan från sidsovande?

Idag strulade även den långa luren på eftermiddagen. Det blev 30 min och sedan en massa skrik och härjande tills jag fick nog och tog upp henne. Man har ju knappast bästa tålamodet nu med många sömnlösa nätter i bagaget. Suck. Försöker man ge henne längre lur på sena eftermiddagen då eller följer man schemat rakt av? Det där med att mycket sömn ger bättre sömn stämde på storasyster så om det är samma för Moa har hon definitivt hamnat i en ond cirkel. Det är minst 2,5 - 3 h vakentid på nätterna sammanlagt och så blir det ofta lite för lite på dagen också. Hur kommer man ur det här tillståndet?
Trisen

Inlägg av Trisen »

Oj jag skrev visst fel där. Det ska vara så här: Är det någon som har erfarenhet av bebisar som läggs på mage först vid tre månaders ålder?
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Med min stora tjej införde jag standardmodellen vid 2,5 månad tror jag det var, med magläge och vagningn och hela faderullan. Det är klart att man får räkna med lite frågor i början, det är ju nåt helt nytt, men behåll attitydmössan på så ska du se att hon vänjer sig vid det nya snabbt (3 dagar brukar de flesta förändringar med små barn ta).

Jag tjuvstartade med riktig mat vid ca tre månader med båda mina barn och det är verkligen det bästa jag gjort!! Sedan föll allt bara på plats med sömnen och nöjdare ungar finns inte. Jag tror det skulle göra underverk även för Moa! Läs och inspireras: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25821

Trisen

Inlägg av Trisen »

Ja nu börjar magläget nog sätta sig till sist. På dagarna funkar det jättebra, men det är mycket vaket på nätterna nu för hungern driver henne till att äta ofta och länge. Ändå vill jag ge amningen en chans här för jag misstänker att börjar man ge annan mat så kommer inte mjölkproduktionen igång så pass att man kan amma länge, eller hur var det för dig? Vad gav du för mat? Storasystern ammade jag till 14 månaders ålder och jag vill så gärna ge lillasyster samma gåva, men det är klart, emellanåt funderar man ju på att ta en genväg.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag kom att tänka på den här tråden, där finns tankar om mat/amning: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 22&t=50791
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"