Nattbökare fryser

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jenni

Nattbökare fryser

Inlägg av Jenni »

Hej! :D
Alltså jag har en liten dam som i samband med att hon kommit på att hon kan ta sig framåt för egen maskin också gör det på natten, vilket innebär att täcket åker av och hon fryser. Eller hamnar något obekvämt (åtminstone efter någon timme).

Är det varmare pyjamas som gäller eller varmare rum eller får man lägga till rätta medan de är vakna eller måste man vänta tills de somnat???

Jag har väntat tills hon somnat om för jag har varit rädd att det skulle bli någon trevlig vana att kravla för att sedan bli omstoppad.
Igår kväll och ikväll spionera jag på henne tills hon somnat. Igår fick jag lyfta
henne tillrätta en bestämd gång (använde faktiskt ord, de liksom bara läckte ut: Här ska du ligga din lilla groda (el. något liknade bestämt svammel som jag inte direkt kommer ihåg) Det var som om jag tänkte högt, fast jag sa det ganska tyst och sedan ramsade jag ut (och smög in igen och satte mig vid fotändan). Så somnade hon fort och inget mer kravvel den natten och frys den natten.

Ikväll gjorde jag samma sak, men hon kravlade ändå lite. Ska ner och kolla till.

Är detta dumt eller bra???
Mamma till "lille Oliver" -01 barnaboksbarn kurad av Anna och Jasmine 050330 barnaboksbebis kurad i augusti.
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Jag har också en liten kravlare som gärna kastar av sig täcket. Vi har svalt i rummet och låter honom sova i en heltäckande pyjamas (med strumpor om det är riktigt kallt). Till det har han en bommullsfilt som är ganska tung men inte alltför varm (köpte den på IKEA, kanonbra). Detta har funkat bra för oss. Jag går dessutom alltid in och tittar till honom tio minuter efter att han somnat samt innan jag själv går och lägger mig och stoppar om honom om det behövs.
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
Etienne

Inlägg av Etienne »

Min pojke ägnar sig åt samma sysselsättning :D

De gånger han vaknar på natten har han i 9 gånger av 10 kastat av sig täcket så när han nu vaknar om natten går jag in ganska snabbt och lägger på täcket och går ut. Jag rör honom inte, tänder inte och säger inget så han märker oftast inte att jag är där trots att han hojtar. SEN har jag vid behov ramsat men oftast blir han bara arg om jag ramsar på natten.

Vid läggningen lägger jag bara på tunna täcket och när han sovit i 10 min går jag in och lägger på filten samt lägger ev tillrätta (men bara om han ligger väldigt konstigt, tex huvudet inkört i hörnet). Om de bökar vid insomning kan det bli lite väl varmt med filten också och de kan då kravla runt pga detta (egenhändigt ihopsnickrad teori :mrgreen: :idea: ).

Det där med tung men inte jättevarm filt och strumpor var en lysande idé som jag tror att jag själv ska ta och anamma :P
Mamma till en härlig liten Bastian, född juli 2005. Dessutom väntas ett litet skräp i slutet av april -07.
Krümel

Inlägg av Krümel »

Vi har haft stora problem med att Lovisa rör sig så mycket så hon kastar av sig täcket. Inte ens om det varit riktigt kallt i rummet har hon legat mer stilla. Det har bara lett till att hon verkligen frusit och vaknat av det. Vi använder faktiskt en sån där sovsäck nu. Den är som en väst upptill och påse nedtill. Under den har Lovisa bara en långärmad tröja. Bara ben. Det funkar jättebra och hon kan kravla, vända sig, ja till och med resa sig och gå i den om hon vill. Vet att Anna W avråder från en sån sovsäck för att det inskränker barnets rörelsefrihet men jag tycker det funkat jättebra och jag vet att hon inte fryser. :D Bara pyjamas blev för kallt för henne även om den var tjock och med fötter. Hon blev kall. Men hon är lite fryssen av sig också. Vet att det räcker för många annars.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"