Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Vad fint ni jobbar på! :D
Hon är fortfarande väldigt arg o ledsen när vi lägger henne i vagnen dagtid så det tar i alla fall 5-15 min innan hon somnar. Jag försöker avvakta men det blir ändå att jag påminner och tar in henne igen och vagnar en kort stund för hon ger sig inte.
Är det normalt att detta strular fortfarande? Hon sover på magen på natten och sida/rygg i vagnen.
Tror jag ni svarar på själva. :wink: Hon sover nog bättre om hon får sova i vilken ställning hon vill i sin rymliga säng. 8) När man börjar sätta hela nätter är det inte helt ovanligt att liten blir lite mer kräsen över dagsömnen och nöjer sig inte längre med vagnen. Jag röstar för lurar i sängen i stället. Det är iofs inte en väldans lång insomningstid, men om ni upplever den som längre än insomningstiden i sängen så tror jag att ni har svaret ovan. 8)

Angående maten har jag inga konkreta tips mer än att hon samtidigt som ni matar kan på egen mat att pilla med och så matar ni på samtidigt. Kanske kan ni få lite inspriation i den här tråden, finns massor av trådar om mat. I forumet för "mat, mage, barnakropp" kanske ni oxå hittar mer info.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 12&t=25836

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Idag la jag Alice i sin säng istället för vagn när hon skulle sova dagslurarna.
På fm somnade hon efter gnäll i ca 5 min och vaknade några min för tidigt.
Vid lunch gnällde hon också några min och vaknade sen efter en timma istället för 1,5.
Hur ska man göra då? Jag gav pangramsan när jag märkte att hon inte skulle somna om och sen husljud men hon skrek i en kvart sen tog jag upp henne inom marginalkvarten. Var det ok? Kan jag annars ge pangramsan och Mozart om hon inte lugnar sig? Husljud hjälpte inte denna gång iallafall.

Om hon vaknar vid vargtimman står det att man ska ge pangramsan vid minsta lilla pip men ibland somnar hon ju om själv så då kanske man väcker henne istället för att avvakta o se om hon somnar om själv?!

Tack snälla ni!
/Sofia
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Vid lunch gnällde hon också några min och vaknade sen efter en timma istället för 1,5.
Är hon riktigt, riktigt mätt inför långa luren? Att ta upp inom marginalkvarten är helt ok. På dagen jobbar du med husljud och eller musik om hon vaknar, samt ramsa vid behov

Visst kan du avvakta i vargtimmen om du hör på uppvaket att hon "inte är vaken". Påminnelseramsan är just till för att mota Olle i grind, innan liten hinner bli för vaken och pigg.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Tack för ditt svar!

Alice börjar nog blir sjuk nu, nåt fel är det men hon har ingen feber.
Kanske tänder på gång eller bara mer snorig o hängig.
Hon har inte haft samma matlust, gasig i magen och mer gnällig.
Hon sover oroligt så jag undrar hur man ska tänka på natten om hon är ledsen.
Jag tänker att jag ramsar vid behov och ger Alvedon i sängen och solfjäder, ramsa på vägen ut. Men vill ju inte börja ramsa för mkt eller gå in i rummet så man skapar oro och går tillbaka i kurandet. Man vill ju bete sig som vanligt så långt det går men samtidigt trösta om de inte lugnar sig själva. Det är nu 2 veckor sen vi började kura.

Hur gör ni andra när barnen är sjuka o sover oroligt?

Tack!!!
/Sofia
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Sofia,

Jag har vissa saker jag brukar tänka på... (alla gör inte lika, man måste så klart se till sig själv hur man får ATTITYDEN på plats)

Jag ger INTE alvedon om det inte är NÖDVÄNDIGT typ 40+ feber, jag tror kroppen är gjord för att man i största möjliga mån kan hantera saker själv. Så om mitt barn bara dricker ger jag ingen alvedon oavsett läge. Äter de inte är det ok att leva på typ fruktpure, frukt och fruset päron som man tinar så blir det sorbet några dagar. Man ger det de får i sig helt enkelt, men vätska är kritiskt det får man med frukt och juice!

Är det tandsprickning så har vad jag vet ingen dött av det och det gör sällan ont, om än lite "ovant och obehagligt" så är det inte farligt, det är DITT JOBB att förmedla just detta. Drar du in vargarna så är ju tandsprickning just livsfarligt.

Om du känner att du då bara MÅSTE göra något, gör det innan du lägger för natten är mitt råd! Smörj tandköttet med lite flytande IPREN du tar lite på fingret och smörjer tandköttet. På dagen så kan man ta plastleksaker, bitringar, halvera och skala päron och frys, stoppa allt du kan i frysen och låt henne hålla och tugga på. En skorpa, en knäckebrödsbit hjälper också till.

När tänder kommer så får de ofta en "ökad salivproduktion" och denna gör att de ibland blir lite si och så i magen, det är inte heller farligt. Om det verkar ge lite rött i stjärten får du smörja med MYCKET Inotyol mellan blöjorna så skyddar det bra. Tandsprickning kan hålla på i MÅNADER så det är därför jag inte rekommenderar IPREN eller Alvedon att ge mot detta, det kan orsaka mer skada än mycket annat. Alvedon och Ipren är inte gjort för långtidsbehandling.

Så jobba förebyggande dagtid är mitt råd, ge mycket saker att ha i händerna hela tiden, som hon sen kan ha i munnen och gnaga på. Oftast kliar det och det är mest därför det är jobbigt är min erfarenhet.

Är man snuvig, så rekommenderar jag att du badar ordentligt i varmt skönt bad, suger med näsfrida innan sängdags, lite BM eller koksaltlösning i näsan, höj huvudändan med minst 7 cm på sängen. Lägg. När du sen går och lägger dig, kokar du upp en kastrull med vatten, hackar en gul lök grovt och lägger i det uppkokade vattnet (en tsk timjan funkar ihop om man vill också) ställ hela kastrullen under sängen. Stäng dörren och snoret kommer att rinna ut.

Om man känner att man bara måste SKÖTA något, då går man in snabbt, i mörkret, känner på pannan, duttar det man absolut MÅSTE, i värsta fall en supp om febern är så hög att man känner sig MYCKET orolig. Allt sker i sängen, ut om det behövs en ramsa. Annars gör jag mina koller när barnet sover, då jobbar man förebyggande, typ går in när jag själv lägger mig, tar tempen, känner på pannan, går ut som inget har hänt. En gång var min son MYCKET dålig, då gick jag antingen in var 3-4 timme eller satte klockan och gick in, tog tempen på honom när han sov och gick igen som inget hänt.

Så Detta är mina tankar kring sjukdom, alla är inte så, men så gör jag och har fungerat för mig strålande fint. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"