Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Sofia78 »

Hejsan,

Vår dotter Alice fyller 6 mån den 23 jan och vi tänker kura henne snart. Vi gjorde likadant med vår Alfons för snart 3 år sedan och det fungerar sååå bra :)

Nu har det dykt upp några frågor:

Alice är en liten tjej som ligger två kurvor under medel och som är mjölkallergiker. Hon äter ersättning/välling och äter bara 100 ml/måltid. 5 ggr/dag (varav välling morgon och kväll) och ca 3 ggr/natt. alltså 8 ggr/dygn. Hon äter var 3:dje timma. Försöker truga men ger henne inte mer efter ca en kvart om hon inte vill ha mer. Ska man erbjuda henne mat längre tid än så? Hon verkar inte hungrig så det har varit svårt att få i henne mer. Vi har börjat med smakportioner men det går lite trögt och vi har absolut inte kommit upp i en hel portion. Hon bara smaskar men mycket kommer ut igen;) Hur ska hon kunna stå sig en hel natt och 12 tim om hon inte äter mer dagtid än? Några tips? Hoppas på att hon ska äta mer dagtid om hon inte får mat på natten men detta har vi inte testat än. BVC säger att vissa mjölkallergiker inte kan äta så mkt åt gången.

Vi önskar ha natt 19.30-07.30. Ser detta schemat bra ut?

Jag lämnar på dagis 08.45 och hämtar 14.45 så jag försöker styra så det funkar med det.

Morgon/mat: 07.30
Sova: 09.15-10.00 (45 min)
Äta: 10.30
Sova: 12.00-13.30 (1.5 tim)
Äta: 13.30
Sova: 16.00-16:45 (45 min)
Äta 17:00
Äta/nattslurk 19:00
Sova natt 1930

Känns inte som jag fick ihop schemat helt klockrent så tips mottags gärna :lol: Skulle hellre ge mat nära varje läggning istället för när de vaknar. Kommer ihåg att Alfons ofta vaknade ledsen och förväntade sig flaskan.

Tack för hjälpen!!
Med vänlig hälsning Sofia
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Manfred10 »

Välkommen hit! :-)
Jag svarar i morgon. :-)

/Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Ditt schema ska jag kommentera lite angående din "matoro" ska jag be någon gammal räv om hjälp. Men rent generellt säger vi ju så att aptiten kommer igång när sömnen fungerar, så bara för att hon äter x antal gånger på natten nu så behöver inte det betyda att hon behöver det. Tanken är ju att på natten siover man, äta, umgås, skratta, mysa röra på sig gör man på dagen. Steken ska vändas rätt så att säga.

Måltiden kan räcka i 30 minuter, så under den tiden erbjuder du henne mat. Och jobba med att inför den fasta födan.
Morgon/mat: 07.30
Sova: 09.15-10.00 (45 min)
Äta: 10.30 Lunchen? kan du skjuta till minst klockan 11.00 el tom 11.30 så hamnar den närmare sovtiden, 3,5 -4 h är ett ok matuppehåll
Sova: 12.00-13.30 (1.5 tim)
Äta: 13.30 mellis kan du oxå skjuta längre fram om du väljer att flytta fram lunchen
Sova: 16.00-16:45 (45 min)
Äta 17:00
Äta/nattslurk 19:00
Sova natt 1930

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Ang. schemat tycker jag att sista luren ligger ca 30 min för sent, jag skulle tidigarelägga den med 30 min.

Ang. mat är det precis som Jenny säger att oftast går mat och sömn hand i hand. Jag har varit med om många barn som får upp aptiten så fort de börjar sova. Så, även om ni inte får upp smakisarnas mängd så kan du få upp tillfällena! Här gäller att du ger mat 3 ggr eller 4/dag.

Det finns mjölkfri typ "ena go" om jag minns rätt man kan ge som både gröt och välling. Sen behöver du ge mat med MYCKET osaltat smör i. SÅ äter man säg 1-2 msk så är det maximalt med fett i, för fett står man sig på. Det är inte det de äter innan natten som gills för god nattsömn utan det man äter över hela dagen som gäller! Så 2 typ gröt/välling mål och 2 mat mål måste du ha med på schemat. Börja med maten och efterjaga med ersättning om du behöver. Du kan även i ersättning tillsätta någon extra tesked ekologisk rapsolja för lite extra mättnad. Ha koll på magen bara.

En 6 mån har egentligen ingen botten, det största felet de flesta gör är att de matar för långsamt! Så här gäller att du matar fort, fort, fort. Även om mat kommer ut är det bara att mata på. De har för kort tålamod för att sitta och bli matade i typ 1 timme. Så sleva in bara med maten. Ett litet tips, ge banan precis innan långluren och innan natten, det sover man extra gott på. Det innehåller tryptofan och gynnar god sömn, samt gör dem mätta inför lurar.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Sofia78 »

Hej tjejer,

Tack för era svar och tips om maten och schemat!
Sån trygghet att veta att ni finns där när frågor dyker upp :)

Jag har tänkt att börja kura till fullo om ca 3 veckor när vi kommit upp i mer mängd mat och vi inte har nåt inplanerat här hemma. Men man kan väl ändå börja med schemat redan nu men vänta med buffandet, ramsan och fortsätta ge mat vid behov på natten tills matandet dagtid går bättre?
Jag har gjort om schemat lite till följande:

Morgon+välling: 07.30
Sova: 09,15-10.00 (45 min)
Lunch: 11.00
Sova: 12.00-13.30 (1.5 tim)
Mellis: 14.00
Sova 15.30-16.15
Middag: 17.30
Nattslurk: 19.00
Sova 19.30

Tycker ni det ser bra ut nu?
Tack snälla ni!

Med vänlig hälsning Sofia
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det schemat ser strålande bra ut. Jag har svårt och tänka mig att hon kommer äta mera på dagen om du inte drar ner på maten om natten. Kan du ge mindre mängd? Späda ut det mera med vatten? Hoppa över ett av målen?

Schema och mat kan du absolut införa redan nu och en massa mera mat! Inga problem. Men spara på ramsa, buff, solfjäder till kuren.

Se till att ni har det KOLSVART så du inte kan se handen framför dig dagtid när det är mörklagt. Svalt inte över 18 grader. Jag hade under 15 till min son.

Mata på i massor nu! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Nu på fredag har jag tänkt att börja kura och jag har några frågor.

Vi har nu gett gröt 2 ggr/dag och mat 2 ggr/dag men kommer inte upp i några mängder utan bara några tsk. Sen matar jag på med ersättning efter varje måltid. Magen började krångla men nu verkar den vara bättre igen. Ska testa lite långsamt att ge rapsolja o matfett också. Hon har också börjat äta lite mer mängd ersättning än innan.
Natten är helt uppåt väggarna och hon har i flera veckor typ bara sovit 1.5-2 tim i sträck. Ibland bara 30 min... Suck! Vi ger då utspädd ersättning eller nappen (som tas bort snart) :) så totalt blir det väl ett mål mat på natten istället för 3 mål som det var innan. Vi ger dock en hel flaska vid 23.00 när vi lägger oss, i bland äter hon och ibland vill hon inte ha den.
Vi har ju tänkt att ha natt 19.30-07.30, tror nu att hon står sig den tiden utan mat? Jag är lite orolig över det eftersom hon är så liten och på BVC säger de att barn på 6 mån behöver mat typ 23.00 samt 05.00. Jag kan absolut stå på mig och inte ge mat under kuren men vill förstås veta att hon inte mår dåligt av det utan klarar sig lika bra som andra barn som inte är små eller mjölkallergiker.

Nu ska jag köra på och försöka öka mängden mat! Är så glad att hon nu i alla fall öppnar munnen samt äter mer ersättning på dan istället för natten :D
Längtar så tills vi kör igång och får ordning på dessa kämpiga nätter.

Tack för er hjälp!!!
Mvh Sofia
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vad härligt att ni är på väg mot god och välbehövlig nattsömn. Ett friskt barn klarar sig utan problem utan mat på natten.Redan under 3:e dagen in på kuren brukar dom flesta märka en ökad aptit på sina små.

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen o tack för ditt svar,

Jag undrar dock om hon kommer klara sig i 12 tim på natten utan mat nu när vi inte kommit upp i mer än några teskedar mat/dag? Hon äter annars bara ersättning.
Har sett lite olika svar här om detta och vill bara veta att jag gör "rätt".
Är väldigt ivrig på att börja kura eftersom nätterna är så kämpiga och med en trött o gnällig tjej på dagarna.
Kan man annars ge en flaska/ natt tills vi får i henne mer riktig mat på dagarna?

Tack igen för hjälpen!
Mvh Sofia
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej

Det jag har sett genom åren är att så länge barnet är friskt i övrigt så överlever de utan mat i 12 timmar. Och då har det handlat om några guldklimpar som varit riktigt små i maten - innan kuren. ;) Redan första eller åtminstone andra dagen börjar aptiten dagtid göra sig påmind och de har ätit mer än de någonsin gjort tidigare. När det fått sova ordentligt orkar de också äta ordentligt på dagen.

Du behöver känna dig trygg innan du kurar. Gå tillbaka och minns hur du tänkte, vad du kände, såg och hörde när du kurade Alfons. Hur kan du ta tillbaka den självklara attityden du hade då och som gjorde att du lyckades så bra med Alfons kur?

Hälsningar
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Sofia78 »

Hej Kristina o tack för ditt svar,

Ja nu ska jag minsann släppa det här med matoron;)
Ingen idé att oroa sig i onödan och jag tror verkligen också att hon kommer börja äta mer när hon får sova. Inte lätt att ha matlust när man mest är trött o gnällig hela tiden.

Jag vet i sjutton varför jag känner mig lite mer osäker denna gången;)
Kanske för att man undrar om det verkligen kan gå så smidigt en gång till.
Men jag vet ju att jag klarat det innan så det ska jag fixa nu med!
Håller på och läser boken igen och ska skriva ner några punkter så sen kommer jag känna mig helt redo!
Imorgon är det dax;) Lääängtar!

Tack för din hjälp o stöd!
/Sofia
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
O kör hårt ikväll! :)

Dry r med maten kan bli rn hönan eller ägget fråga. Men nej hon svälter ju inte ihjäl under kuren :) tvärtom ökar aptiten dagtid och du får rn gladare unge att umgås med.
A
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Sofia78 »

Tack för ditt svar,

Nu undrar jag bara om vi kan börja kura fast Alice är förkyld?
Ingen feber men snorig o hes. Och trött så sömn är ju egentligen det hon behöver;))

TACK igen!!
/Sofia
fannyanders
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 06 jan 2014, 18:37

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av fannyanders »

Hej.

Jag ville bara peppa dig lite och önska lycka till i morgon! Vi började kura vår son på 6 månader i förrgår och han sover redan mycket bättre, både på dagen och natten. Och han äter som en häst! Han åt visserligen ganska mycket innan vi började också men nu är det som att det inte finns någon botten på honom. :D

Hälsningar
Fanny
Viggo född juli 2013, kurad januari 2014.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Helt rätt, en 6 mån har egentligen ingen botten. Mat, mat och mera mat får en annan innebörd. Så mata på massor om dagen!

Många barn kuras när de är förkylda eller blir förkylda under kuren just för att deras immunförsvar är så dåligt för de sover så dåligt. Så det går strålande. Bada på kvällen med varmt bad, sug med näsfrida innan läggning. Gör alla skötningar om man måste ge något I SÄNGEN. Ta inte upp!! Lägg på mage. Höj huvudändan med 7 cm ungefär.

När jag sen själv lägger mig, så kokar jag upp en kastrull med vatten, hackar en rejäl gullök och lägger i. Ställer hela kastrullen under spjälsängen och stänger dörren. Då kommer allt snor, hosta och allt bli mycket bättre. Det stinker men funkar!!! 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"