Ett madsedelstips
En lågoddsare, men då den verkligen gjort underverk här hemma så skriver jag ut den svart på vitt här ändå.

Tidigt i veckan, sätt typ bolognese på matsedeln och gör en extra stor sats.

Senare i veckan, sätt paj på matsedeln och använd resten av såsen som bas för pajen.
Nej, vi har fortfarande ingen ugn men jag har fått låna en paj- och pizzagräddare, typ som ett gigantiskt våffeljärn.

Jag gör bolognese mest på linser och bönor nu för tiden och kryddar rejält med örter. Barnen älskar det (helst till ekologisk quinoaspaghetti) och pajen brukar gå ner den med utan knot.
När jag ändå är inne på ämnet matsedel så kan jag ju kommentera lite på vad jag lärt mig om matsedelsbyggande under dessa månader.

Som ovan, bra att laga nåt stort i början på veckan så det finns rester att införliva i resten av veckans måltider (särskilt till lunch för mig och Lillebror).

Bestämma mat efter hur dagsschemat ser ut för barnen. På tisdagar har vår Storebror en mastodontdag med skola, fritids och sen judo (hans önskningar) och han kommer hem klockan sju, supertrött och totalt utsvulten. Jag har av mycket strategiska skäl valt att servera sånt jag vet uppskattas av barnen just på tisdagar eftersom Storebrors stubin då är extra kort. På onsdagar när alla barnen är hemma och vi har gott om tid kan jag experimentera lite mer.

Lite samma som ovan, men ändå. Här i Frankrike är det ju grymt långa dagar för barnen (skolan slutar 16.30) vilket innebär att fredag kvällar, då alla är ordentligt trötta, inte lämpar sig att göra något särskilt eller vara uppe litet längre. Nope, enkel mat och så hopp i säng, gärna lite tidigare än vanligt är bästa knepet för att barnen ska vara pigga på helgen. Fredagar är då istället perfekta för att köra separat barnmiddag och sen en lång och god vuxenmiddag i lugn och ro. 8)