Som jag berättat om i min gnälltråd inne på Barnafostran så har jag det senaste året, då vi först hade vår lägenhet visningsstädad non stop i ett halvår samtidigt som vi bodde i den och sen huserade i en liten etta alla fem i väntan på att sovrummen i vårt nya hus skulle stå klara, helt tappat bort den fina sociala delaktighet som byggts upp under lång tid. Den här hösten har inte varit så kul rent materiellt och i kombination med annan stress kulminerade det hela strax innan jul då jag en särskilt trött dag slant med en kniv och fick tillbringa kvällen på akuten och fundera på hur jag egentligen mådde, på riktigt.
Sen dess har jag försökt hitta sätt att sänka tempot, att inte må dåligt över att saker och ting inte görs på en gång (jag är en sån där som inte klarar att ha tvätt liggandes i väntan på att vikas, sånt ska skötas direkt, enligt min inneboende Duktiga Flicka
Renet praktiskt har jag det senaste året gjort ALLT i farten. Diskat medans barnen äter efterrätt, vikit tvätt samtidigt som jag fixar frukost (det går om man håller till i en liten etta 8) ) osv osv. Fördelen är ju att saker och ting blir gjorda, men en klar nackdel är ju att man alltid är på hugget och på språng, med mental stress som följd. Så nu försöker jag ta en sak i taget och framför allt ta med barnen mer i det som ska göras. Lugnt och fint. O:)
Så nu funderar jag på att verkligen bryta ner allt som ska göras i en riktig planering, typ vi tvättar varannan dag eller vad det nu kan bli och sen hålla sig till det och inte kasta i en maskin bara för att tvättkorgen innehåller tillräckligt mycket tvätt.
Men innan jag sätter mig med det tänkte jag kasta ut en krok här och höra med er hur ni gör, vilka är era bästa tips på hur man för det att flyta hemma?
Jag kickar igång tipslistan med ett skinande Hege-tips (Hege peppade mig massor under visningsperioden, och hennes badrumstips tror jag är en klar vinnare):
Det självstädande badrummet är inspirerad av hotellbadrum. Med åratal i hotellbranschen, har jag plockad upp ett och annat.
Städning av hotellbadrum är i grunden ganska lätt. Det beror på två saker: det står inte grejer framme, och det var rent i går.
Det enda stället där det får stå grejer er på badkarskanten. Där står bland annat två sprayflaskor med färdigblandat städmedel. Blå för spegel och interiör, grön för handfat, badkar och toa.
Varje morgon sprayar jag spegel och handfat + toa med medel.
Jag torkar speglar och handfat med handuken som hänger bredvid. Jag behöver inte gnugga, kom i håg att det var rent i går.
På väg till toaletten torkar jag dörrens handtag och ljusknappen.
Toan torkar jag helt, från spolknapp till golv. Det går snabbt, jag behöver bara torka lett, den var också ren i går.
På väg tillbaka till handfatet slänger jag handuken i tvättkorgen, tvättar mina händer och tar fram en ny handduk som ligger i en av lådorna.
Det har tagit mindre än två minuter.
En applåd för Hege =D>
Men nu har jag ju tänkt ha med barnen i just denna sorts städning eftersom det är en grej som de gillar och som jag gärna delegerar.
Tack!