Hej!
Nu skulle jag behöva lite hjälp från er alla!
Lillasyster har sovit själv hela nätter, sen vi sluta ge mat på natten vi 3 månaders ålder, utan någon mat fram till just efter jul. Då hade vi haft en tuff månad med flytt till nytt land, julfirande, två nya tänder och nytt rum med Storasyster. När vi kom hem från julfirandet (då hon blev precis 8 månader) så började Lillasyster att äta allt mindre vilket resulterade att hon vakna på natten / tidigt på morgonen, vi gav en flaska ersättning då vi var rädda att hon skulle väcka Storasyster som verkligen behöver sova alla sina timmar och då vi var rädda hon vart hungrig då hon inte äter något. Får hon ersättning på natten så somnar hon så klart om igen och allt är över inom 10 min men SÅ HÄR kan vi inte ha det. Har varat mindre än 2 veckor men känns som en evighet! [-X
Vi har två problem som måste lösas för att kunna fixa det här:
1) Lillasyster äter inte annat än ersättning och möjligtvis leverpstej smörgås eller frukt för tillfället. Hennes mat och sov schema ser ut så här:
7.00 Vakna och Ersättning
vid 7.30 får hon sitta vid bordet och äta lite små mackor med oss.
9-9.45 Sova
11.00 Lunch, burk mat/plockmat
12.30-14 En flaska ersättning och sen sova
14.30 Gröt med frukt
17.30 Middag, burkmat/plockmat
19.00 Ersättning och sen sova
Vi har precis (4dagar sedan) tagit ner från 2 till 3 sovpass på dagen.
Hon har mjölkprotein allergi så istället för välling fick hon ersättning med rispulver i för att göra den tjock, men det vägrar hon nu dricka. Mat på burk eller vår mat tar hon, efter att vi tvingat i henne, ca 2 skedar, plockmat åker på golvet, kanske 2-3 bitar av en macka totalt i munnen (vi har provat allt möjligt mjölkfritt alternativ). Gröt vägrar hon.
Hon har gått från att äta allt till inget och det gör ju så klart att jag inte vågar ha henne gråtande på natten då jag är så rädd att hon är hungrig.
2) Problem nr 2 är att när vi flyttade fick vi ett rum mindre och Lillasyster delar nu rum med Storasyster.
När Lillasyster hade eget rum så vaknade hon några gånger tidigt på morgonen men vi lät henne bara vara och hon somna så klart om igen eller låg och 'pratade'. Nu har hon även lärt sig stå (och sätta sig även om hon inte praktiserar det så ofta i sängen när jag testar att ¬åta henne vara mitt på dagen) så så fort hon vaknar så ställer hon sig upp och skriker i stället och då vaknar Storasyster och cirkeln är sluten.
Det känns som ett sådant misslyckande då vi har i 4 månader haft helt fantastiska nätter och nu börjar detta. Vad gör vi för fel? Är det bara en fas?
Min tanke var att lägga Storasyster i vår säng under en vecka för att få ordning på Lillasysters sömn, men vi vill ju egentligen ha en barnfri säng (Storasyster kommer aldrig in till oss på natten), efter att vi fått ordning på maten men då måste vi ju få ordning på maten först.....
Ja som ni hör är jag lite uppgiven just nu, vet inte riktigt vart jag skall börja så många tips uppskattas!