Lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Hej

Då var vi tillbaka igen på “Späda barn och små”, vår flicka blev storasyster för två veckor sedan! :heart:

Vi kör även denna gång enligt SM (fast hon sover på rygg) och den första 1.5 veckan funkade allt super. Lillasyster var vaken 1-1.5h och somna vid bröstet och sov 2.5-3.5h (efter 3.5h väcker vi). Nu börjar jag dock få lite frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.

Under dagen de senaste två-tre dagarna så har hon oftast inte somnat vid bröstet och jag har inte förstått vad jag gjort för fel #-o ](*,) . Tills jag precis satte mig ner och läste i BB igen (då lillasyster igen vägrar att somna efter 1.5h mat, skötning och umgänge) och insåg att den riktiga födelsen inträffar oftast efter två levnads veckor (och inte tre som jag trodde) och att det förmodligen är där vi är just nu :?: Stämmer detta??. Så jag har nu flyttat över lillasyster i vagnen och drar den fram och tillbaka (precis som med storasyster, då buffning inte riktigt funkar på rygg). :?: Första frågan, vagnar (buffar) jag tills hon sover djupt eller tills hon precis är på väg att somna? (just nu vaknar hon varje gång jag slutar röra vagnen, men det kanske beror på att hon är för trött?!) :?: Och när börjar man bara lägga dem ner i sängen/vagnen och de sen somnar av sig själv (nyfiken)?

Eftersom lillasyster har sovit så mycket så har vi precis fått in 4 dagsmål och 1-2 nattmål per dygn och då har det sista dagsmålet inträffat mellan 20-23 och första vid 7-8. :?: Är det nu dags att börja väcka efter 2 h sov på dagen eller skall man gå efter 4 h efter senaste matning startade? (Nu tillexempel har lillasyster precis somnat, 3h45min efter hennes senaste mål mat startade, skall jag då låta henne sova 2 h eller tills hon vaknar själv eller väcka för att börja ett nytt mål 4 h efter förra startade?)

Vi har också (de senaste två-tre dagarna) gett henne ersättning efter varje mål (då jag trodde hon fortfarande var hungrig då hon aldrig somnade), :?: ni som också jagar med ersättning: gör ni det efter varje bröst eller efter varje mål? Anledningen varför jag undrar är att oftast så efter första bröstet så tar det bara ca 15 min innan hon börjar leta efter mer mat och om vi skall börja ha henne vaken mer än 1-1.5h så är vi ju klara med matningen ca 30 min innan det är dags att sova, :?: eller ligger den sociala delaktigheten efter all maten?

Man hade ju kunnat tycka att jag skulle komma ihåg allt detta och känna mig mer säker i vad jag gör med andra barnet, men det gör jag inte, så jag hoppas verkligen att jag kan få lite goda råd av er igen denna gången! :heart:

Kram från en osäker tvåbarns mamma
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!

Grattis till lillasyster!

Du får känna dig fram hur långa vakenpass hon klarar, vissa blir antagligen 1.5 andra 2 timmar. Första vakenpasset kan ibland vara bara 1 timme för morgontrötta :wink: .

3.45 tim bäddar för övertrötthet, max 2 timmars vakentid rekommenderar jag för en sån pyttis. Måltiderna ska börja ca 3.5-4 timmar efter man började föregående måltid, alltså du matar 1.5 timme (mat,rap, blöjbyte,mat o.s.v.) och sen 30 minuters social delaktighet och sen i säng. Sen sova 2 timmar och sen börjar nästa måltid. Jag väckte inte i början men man får vara lite vaksam så att man får in tillräckligt många måltider under dagen, annars väcker du som sagt 4 timmar efter du började föregående måltid. Blir det bara 1.5 timmes vakentid kan sovet bli 2.5 timme t.ex.

Du vagnar tills hon är lugn och sömntung men inte sovande. I början får man vagna, avvakta och upprepa vid behov ett par gånger. När somnar de av sig själv? tja, det är nog olika, mitt minne är också lite suddigt får jag erkänna :lol: men jag minns att jag i stort sett bara kunde lägga ner sonen och ev markeringsbuffa när han var 3 månader.

Om du vill toppa med ersättning är det nog smidigast att göra det efter alla "rätterna" i amningen tänker jag, annars blir det väldigt förvirrande mellan att byta mellan bröst och flaska hela tiden.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Hej och tack för det snabba svaret!

:?: Jag är fortfarande osäker på om hon inte är lite för liten för att läggas ner i vaket tillstånd? Hon är ju bara 2 veckor ännu. Men om hon är för liten, hur får jag henne då att somna när hon vägrar mer mat men är fortfarande vaken?

Om hon inte är för liten:
Problemet med lillasyster är att om hon inte somnar vid bröstet och sover stenhårt så verkar hon inte komma till ro när jag lägger henne antingen i vaket tillstånd eller halv sovande (då hon alltid vaknar upp helt så fort jag lagt henne). Igår la jag henne vaken i vagnen och rörde på vagnen tills hon var på väg att somna, men varje gång jag stannade den så vakna hon till igen. Vilket gjorde att hon aldrig fick någon djup sömn. Till slut, efter 1.5h (vilket känns alldeles för länge), verkade hon som om hon sov, men efter 5-10 min vaknade hon upp igen och då tog jag upp henne för en ny SM runda. Efter 1 h sov hon dock som en sten vid mitt bröst, och då jag grät av trötthet la jag mig med henne i vår säng och där sov hon gott i 2.5h medans jag låg och grubblade på vad jag gör för fel ](*,) . Under natten sov hon bredvid mig då hon vaknade upp varje gång jag la ner henne i hennes säng. Första vaken passet idag var hon vaken 1h sen somna vi båda i min säng. Andra vaken passet idag la jag henne vaken efter två timmar i vagnen och vagnade. Efter 30 min och hon fortfarande inte sov så tog jag upp henne i min famn och hon somna inom 5 min, sen satt vi så då jag var för rädd att hon skulle vakna igen (jag tog upp henne då jag inte ville att hon skulle vara vaken i mer än 3 h idag igen).

Skall jag helt enkelt konstatera att lillasyster behöver mer närhet för att kunna sova och skaffa mig en bärsjal fram tills hon är några fler veckor eller har ni något bra förslag på hur jag faktiskt får henne att somna efter den sociala delaktigheten?

Jag vill bara klargöra att jag vet att hon fortfarande är liten och vi tar sov och mat tiderna som de kommer MEN jag behöver råd på hur jag skall göra när hon vaknar så fort jag lägger henne i sängen/vagnen och inte somnar om vilket resulterar i alldeles för lång vaken tid för en så här liten (även om hon oftast verkar nöjd när hon ligger där). Jag toppar med ersättning så jag tror inte hon är mer hungrig.

Tack igen! Kram :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag hade nog räknat henne som lite för liten att somna själv. Jag gjorde det själv inte med min son förrän vid fyra veckor, men han var en riktig tröttis så jag upplevde aldrig den "verkliga födseln" utan kom bara på att hoppsan nu var det nog dags att lägga honom vaken :wink: .

Det låter som du har en riktig snuttis :D . Mitt tips är att riktigt boa in vagnen med amningskudde och täcken, filtar etc + ev en vetevärmekudde. Då får hon ju närhet och värme, men inte av dig :wink: .

Sover hon på mage? Bäddar för lång skön sömn! Med andningslarm? Viktigt oavsett sovposition. Buffning tycker jag funkar bättre än vagning för att komma till ro, men det är ju en smaksak. Kanske värt att prova?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Tack mamaA för input. :heart: Ja hon är en riktigt snuttis vår lilla flicka. Hon har i princip slutat somna helt vid flaskan så eftersom hon fortfarande är så liten låter jag henne somna på mig och lägger sen ner henne i ombonad vagn, vaknar hon får hon mer mat och sen samma igen. Det tar ju lite längre tid men just nu passar det bäst för oss.

En annan sak som har kommit upp nu är följande: Slutade att amma för tre dagar sedan och ger nu bara ersättning i DrBrown flaskor. De två dagarna innan jag slutade så pumpade jag ur och gav bröstmjölk på flaska och toppade med ersättning, då åt hon oftast väldigt fort och slukade runt 140ml bröstmjölk och sen 40-70ml ersättning efter det. Nu när hon bara äter ersättning så tar det väldigt lång tid för henne att äta och hon får bara i sig runt 70-100ml per gång, vilket har resulterat att hon har vaknat efter 45min-1h och varit hungrig igen (har då tagit upp henne och börjat på en ny SM runda). :?: så, är detta vanligt? Att de äter mindre ersättning än bröstmjölk? Det går inte att truga mer för då kommer allt upp igen. :?: Ni som flaskmatar, hur gör ni med ersättningen då ett SM mål skall ta 1.5h nu i början och man helst inte skall ha ersättningen framme mer än 30min-1h?

Ha en trevlig helg alla!

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Lillasyster

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Vill bara inflika om matning, då jag känner igen mig i det du skriver. Våra första veckor med lillasyster var helt kaotiska, försök till amning, beslut om att sluta amma och ett evigt snuttande på flaskan (dr Brown har vi). När hon var tre veckor testade jag att sätta i en mam-napp, strl 1 i flaskan och oj vad det gick bättre! Först då började hon äta mål och bli nöjd. Då köpte jag fler mam-nappar, strl 2 som står att de är från 2 månader, fast oxå att ettan är enbart för bröstmjölk och tvåan för ersättning. Det går mycket bättre med matningarna nu om än det är lite krångligt fortfarande då hon gärna snuttar. Det som är är att man måste va lite uppmärksam för det droppar mer ur dessa nappar så ibland om hon inte suger tag direkt så droppar det ner i svalget och hon får kväljningar. Men jag skulle iaf rekommendera dig att prova dessa nappar eller nån annan napp iaf :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Lillasyster

Inlägg av Sigyn »

Ersättning är ju lite tjockare oxå så det är säkert därför som det gick lättare med bröstmjölken i flaskan, kan jag tänka mig :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej igen!
Vi började med ersättning vid 6-8 veckor och detta är mina erfarenheter:

Prova olika sorters ersättningar, nappar flaskor etc.

Vi körde dr Browns flaska med Mam napp, för den som satt i flaskan gick absolut inte att truga med och han bara liksom tuggade på den. Man kan dessutom öka nappstorleken ganska snabbt om det behövs. Vi kunde INTE det, men jag har hört att många andra gör så.

I början hade vi Sempers ersättning och då var det mycket kräk och magknip. Hipp bytte vi till sen och den var mycket mildare för magen. Toppen! För magknip rekommenderas Windy gaspipar, köpes på apoteket. Vi använder dem fortfarande nu när sonen är 2 år om han får magknip.

Jag använde en flaskvärmare och värmde lite i taget men skulle jag göra det igen så hade jag valt att ha en termos med lagom tempererat vatten och bara haft pulver färdigt i flaskan och skakat. Då funkar det ju att göra lite till första rätten och sen nytt till andra.

Jag hade också problem att få i min lille mer än 100-150 ml per gång vilket ledde till lite skarvande i lurarna ett tag men det gav sig efter ett tag trots att han inte åt mer. Det var tydligen mest som han var snuttig så jag stoppade bara in nappen och buffade lite så somnade han om. Man kan inte stirra sig blind på ml men försök komma upp i 120 i alla fall så blir det nog bättre.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Hej igen!
Tack empinane och mamaA, vi provade nr 2 på DrBrown men det gillades inte. Men hon har börjat äta betydligt mycket mer i alla fall, mellan 150-170ml per gång plus en extra slurk under dagen.

Vi har dock fortfarande lite problem med insomnandet och vaken tid.
Lillasyster är nu 3 veckor och de senaste 5 kvällarna har hon envisats med att vara vaken 2.5-3h på kvällen. Hon är på väldigt bra humör, pratar, äter och myser men vill inte sova. :?: Skall vi bara låta henne vara vaken dessa timmar utan att försöka få henne att somna tidigare? :?: Hur gör vi med matningen när hon är vaken så länge. Nu har vi gett henne mat lite då och då under hela tiden för att få henne att somna, men kanske vi istället bör ge inom 1.5h först och sen en god natt slurk innan hon normalt brukar somna?! Vad har ni för erfarenhet?

Lillasyster har även väldigt svårt för att komma till ro och somna, hon verkar så rädd att missa något. Idag och igår lämna vi storasyster på dagis på morgonen och båda morgonpassen har inte blivit bra. Jag har tagit upp henne vid 7 och gett henne mat till 8.30, och då hon fortfarande inte har somnat så har jag lagt ner henne i vagnen vaken och gått till dagis. Hon somnar efter ett tag men vaknar så fort jag stannar vagnen. Hemma igen vid 9-9.30 så vaknar hon direkt och jag har då gett henne ännu mer mat och hon somnar till men vill bara ligga hos mig, lägger jag ner henne i vagnen så vaknar hon direkt. I dag åt hon 170ml + 60ml inom 3h, känns lite som om det blir för lång tid att äta på. :?: Har ni några tankar kring detta? Under de andra mat passen så äter hon inom 1-1.5h men somnar inte av maten utan bara om hon ligger på mitt bröst. Under tiden som hon ligger hos mig så åker ögonen upp stup i kvarten, precis som om hon kollar att vi fortfarande är där. Somnar hon ordentligt så kan jag lägga ner henne i vagnen men det händer bara 1, ibland kanske 2, ggr per dygn. Lägger jag henne vaken i vagnen (testat 2-3ggr) så ligger hon nöjd ett tag och blir sen irriterad, har då gett henne lite mer mat och sen fått henne att somna på mitt bröst.

Tack på förhand :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!

Visst sover hon på rygg? Jag tror att lite av problemet kan ligga där för henne. Om man har svårt att komma till ro är magläget överlägset. Om hon somnar på dig så ligger hon ju på mage också. När småttisar ligger på rygg vaknar de gärna till fort igen då de vaknar av att de rör sig, armarna faller till sidan etc.I så fall får man linda in dem i en filt så de ligger stadigt.

När hon ligger på mage kan du dessutom buffa henne så hon blir sömntung, man kan få verktyga en del med de små i början. Du får alltså hjälpa henne en hel del så att hon kommer till ro.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Hej,

Hon sover på sidan med en filt runt sig. Pga rekommendationerna att inte lägga på magen så kommer vi inte att göra det. Kanske dumt men jag kommer aldrig förlåta mig själv om något händer henne efter att lagt henne på mage. Och jag kommer inte att ändra mig :wink:

Har ni några tankar om de långa vakenpassen på kvällen? Hur vi skall tänka där och med matningen?

Tack i allafall för tipset om magläge.

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Hej igen,

Lillasyster är lite mer än 3 veckor nu och det kommer upp lite nya frågor hela tiden för oss även om vi har gjort detta innan.

:?: Hur vet man att ’den riktiga födseln’ har inträffat?
Lillasyster äter mer nu och oftare (har under hela dagen vaknat efter 1h vid varje sovpass) och verkar vilja vara vaken mer, betyder det då att det är dags att lägga henne vaken efter 30 min social delaktighet? Hon har också gått från att sova 4 h i rad på natten till 2.5 max 3h, är det vanligt vid den riktiga födseln?
:?: Eftersom vi fortfarande är i smekmånaden (de första två månaderna, stämmer det?) skall man fortfarande ta upp vid minsta pip?
De senaste två dagarna har hon ofta bara sovit 45min-1h, när hon då vaknat så har vi antingen tagit upp och fyllt på (efter 45 min) eller startat ett nytt mål (efter 1h). Skall man fortsätta med detta tills man sätter ett schema vid 2-3 månader?
:?: Nu när hon har börjat att äta lite snabbare, hur matar ni under 1.5h målet?
Som det ser ut nu så äter hon inom 15-20 min, skall man då prata med henne i 40 min för att sen ge henne mat den sista 20 min och sen ha social delaktighet den sista halvtimmen? Problemet är att vår lilla blir hungrig igen både efter ca 20 min efter första ’bröstet’ (vårt fall flaskan) och i slutet av den sociala delaktigheten, så vi har gett henne mat lite då och då under vaken passet. Kan man göra på något annat sätt?
:?: Under vakenpasset, när hon inte äter, men inte har social delaktighet, vad gör ni med barnet då? Umgås ni hela tiden eller får barnet följa med på vad som behövs göras i hemmet?
:?: Lillasyster har den senaste veckan varit vaken 2.5-3h på kvällen. Hur bör man göra med matningen vid dessa långa vaken pass?
:?: Jag vet inte hur det är med era barn, men mina somnar aldrig direkt så fort vi lägger ner dem för att sova. Hur gör man med sovtiden om det har tagit dem 0.5-1.5 h att faktiskt somna? Drar man ner den 2-2.5h sovtiden med den tiden de har legat i sängen och ’försökt att somna’, eller låter man dem sova 2-2.5h även om det tog dem 1.5h att faktiskt somna (vilket gör att man startar nästa mål 1.5h senare än om man försöker en 2-2 rytm).

Hoppas någon kan hjälpa mig att reda ut mina frågor.

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Lillasyster

Inlägg av Sarisparis »

Hej hallonmbanan och välkommen tillbaka! :D

Grattis till lillasyster :heart:
:?: Hur vet man att ’den riktiga födseln’ har inträffat?
Lillasyster äter mer nu och oftare (har under hela dagen vaknat efter 1h vid varje sovpass) och verkar vilja vara vaken mer, betyder det då att det är dags att lägga henne vaken efter 30 min social delaktighet? Hon har också gått från att sova 4 h i rad på natten till 2.5 max 3h, är det vanligt vid den riktiga födseln?
Jag tycker att det verkar som att den riktiga födseln har inträffat pâ det du beskriver. Sikta pâ 2-2 och hjälp henne lite pâ traven. Men, se det inte som ett misslyckande om det blir 1-1,5 eller nâgot annat, hon är liten i världen än. För mig var standardmodellen ett stöd, en snitslad bana, som gjorde det möjligt att veta vart vi var pâ väg. Att vi sedan halkade av banan titt som tätt tog jag inte sâ allvarligt pâ, lite i taget föll saker och ting pâ plats och vips hade vi ett schema nâgonstans runt tre mânader. Fall inte i den klassiska fällan att lägga prestige i det hela eller att räkna med en "prickfri" standardmodell bara för att du gjort det förut. Alla är smâ i början och alla bebisar har sin egen stil. Ha förtroende för att ni kommer att komma in i en rytm sâ smâningom och ha siktet inställt pâ SM utan att se det som ett misslyckande de gânger ni halkar av banan.
:?: Eftersom vi fortfarande är i smekmånaden (de första två månaderna, stämmer det?) skall man fortfarande ta upp vid minsta pip?
De senaste två dagarna har hon ofta bara sovit 45min-1h, när hon då vaknat så har vi antingen tagit upp och fyllt på (efter 45 min) eller startat ett nytt mål (efter 1h). Skall man fortsätta med detta tills man sätter ett schema vid 2-3 månader?
Smekmânad enligt boken är fram till den egentliga födseln. Hos oss har jag förlängt den lite. Alla gör olika. Själv var jag inte bekväm med att verktyga förrän vid cirka sex veckor eftersom jag inte litade pâ att min bebis hade fâtt i sig tillräckligt med mat för att faktiskt kunna sova längre pass. Ibland gjorde han det ändâ. Man fâr gâ pâ magkänslan och vara uppmärksam pâ matintaget. Man fâr ha tâlamod.
En väg att gâ är att när bebisen vaknar ta upp och köra igâng ett nytt mâl enligt standardmodellen. En annan är att försöka hâlla mattiderna nâgorlunda (inte pâ minuten förstâs), alltsâ att sikta pâ att mâlen ska starta med 3-4 timmars mellanrum. Nu är din lilla sâ liten sâ jag personligen skulle nog rekommendera att förlänga smekmânaden lite.
hallonmbanan skrev: Nu när hon har börjat att äta lite snabbare, hur matar ni under 1.5h målet?
Som det ser ut nu så äter hon inom 15-20 min, skall man då prata med henne i 40 min för att sen ge henne mat den sista 20 min och sen ha social delaktighet den sista halvtimmen? Problemet är att vår lilla blir hungrig igen både efter ca 20 min efter första ’bröstet’ (vårt fall flaskan) och i slutet av den sociala delaktigheten, så vi har gett henne mat lite då och då under vaken passet. Kan man göra på något annat sätt?
Nej, ta inte en paus pâ 40 minuter mitt i mâlet. Sätt dig i rollen som kyparen pâ en trestjärnig restaurant. Tänk dig förrätt, huvudrätt, efterrätt, kaffe och kaka. Och pâtâr! Jag skulle inte ha pauser längre än en kvart, annars är det ju inte ett mâl utan flera mâl tänker jag.
hallonmbanan skrev: :?: Under vakenpasset, när hon inte äter, men inte har social delaktighet, vad gör ni med barnet då? Umgås ni hela tiden eller får barnet följa med på vad som behövs göras i hemmet?
Du har en väldigt liten plutt än sâ länge, dra inga stora växlar pâ att göra allting "rätt". Trivs hon pâ en filt mitt i händelsernas centrum sâ lât henne betrakta omvärlden sâ, är det läge att umgâs sâ kör pâ det. Funkar det bättre med henne i famnen när du vattnar blommorna och annat sâ fine. Variera, men ha vissa platser som "hennes".
hallonmbanan skrev: :?: Lillasyster har den senaste veckan varit vaken 2.5-3h på kvällen. Hur bör man göra med matningen vid dessa långa vaken pass?
Om du upplever det som kvällstrassel kan en liten lur mitt i göra susen, sâ att hon orkar äta ordentligt sen innan hon somnar för natten. Annars är det väl mest mata, mata, mata som gäller.
hallonmbanan skrev: Jag vet inte hur det är med era barn, men mina somnar aldrig direkt så fort vi lägger ner dem för att sova. Hur gör man med sovtiden om det har tagit dem 0.5-1.5 h att faktiskt somna? Drar man ner den 2-2.5h sovtiden med den tiden de har legat i sängen och ’försökt att somna’, eller låter man dem sova 2-2.5h även om det tog dem 1.5h att faktiskt somna (vilket gör att man startar nästa mål 1.5h senare än om man försöker en 2-2 rytm).
Sâ har vi haft det här ocksâ. Med tanke pâ hur liten din tjej är sâ har jag inga egentliga râd, eftersom jag har förlängt smekmânaden lite. Lite längre fram siktade jag pâ att hâlla mattiderna nâgorlunda, alltsâ att börja varje mâl var 3-4 timme. Men att det tar 1,5h att somna lâter väldigt mycket, dâ kanske det är matintaget som inte varit sâ riktigt som det borde. Eller att barnet blivit övertrött och skulle behöva hjälp (buffning, solfjädring, vagning) för att komma till ro.

Som jag sade i början, lägg ingen prestige i att fâ allting rätt. Det hör till att det svajar den första tiden. Personligen tyckte jag att tiden mellan den egentliga födseln och typ 2,5 mânader var 'svârast'. Men bara att ha standardmodellen just som modell, en bana att sikta pâ, gör att man vet var banan är även när man halkat av den. Och att den ligger kvar för nya försök.

:heart:
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Tusen tack för svaret Sarisparis :heart: , hjälpte mig mycket men jag har dock några följdfrågor.
Sarisparis skrev: Jag tycker att det verkar som att den riktiga födseln har inträffat pâ det du beskriver. Sikta pâ 2-2 och hjälp henne lite pâ traven. Men, se det inte som ett misslyckande om det blir 1-1,5 eller nâgot annat, hon är liten i världen än.
Vi siktar på 2-2 och det fungerar bra. :?: Men det som jag fortfarande funderar över är, skall man mata under de sista 30 minuterna? Vi ger som sagt lite extra mat just innan hon somnar men då har vi haft ett mål som är mer än 1.5h och vad jag kan se på forumet så bör ett mål vara max 1.5h nu.
Sarisparis skrev: För mig var standardmodellen ett stöd, en snitslad bana, som gjorde det möjligt att veta vart vi var pâ väg. Att vi sedan halkade av banan titt som tätt tog jag inte sâ allvarligt pâ, lite i taget föll saker och ting pâ plats och vips hade vi ett schema nâgonstans runt tre mânader. Fall inte i den klassiska fällan att lägga prestige i det hela eller att räkna med en "prickfri" standardmodell bara för att du gjort det förut. Alla är smâ i början och alla bebisar har sin egen stil. Ha förtroende för att ni kommer att komma in i en rytm sâ smâningom och ha siktet inställt pâ SM utan att se det som ett misslyckande de gânger ni halkar av banan.
:heart: TACK preics vad jag behövde höra :)
Sarisparis skrev: Nu är din lilla sâ liten sâ jag personligen skulle nog rekommendera att förlänga smekmânaden lite.
Det tar vi till oss och kör på! =D> Känns mycket bra för mig också :) !
Sarisparis skrev: Om du upplever det som kvällstrassel kan en liten lur mitt i göra susen, sâ att hon orkar äta ordentligt sen innan hon somnar för natten. Annars är det väl mest mata, mata, mata som gäller.
Nej vi upplever inte det som kvällstrassel, hon är glad nästan hela tiden. :?: Men samma fråga som innan gäller här, skall vi verkligen mata under hela 3h vakenpasset? Borde vi inte mata under de första 1.5h och sen ge en extra rätt kanske de sista 45 min? Eller har ni något annart förslag?
Sarisparis skrev: Sâ har vi haft det här ocksâ. Med tanke pâ hur liten din tjej är sâ har jag inga egentliga râd, eftersom jag har förlängt smekmânaden lite. Lite längre fram siktade jag pâ att hâlla mattiderna nâgorlunda, alltsâ att börja varje mâl var 3-4 timme. Men att det tar 1,5h att somna lâter väldigt mycket, dâ kanske det är matintaget som inte varit sâ riktigt som det borde. Eller att barnet blivit övertrött och skulle behöva hjälp (buffning, solfjädring, vagning) för att komma till ro.
Vissa pass har hon ätit jätte mycket och vägrat att äta mer men fortfarande inte somnat, då har vi lagt henne att sova vaken och vid dessa tillfällen kan hon ta upp mot 45 min för att somna (och då har jag tagit upp och gett mer mat, men då somnar hon ju i famnen istället :?: ). Storasyster kunde ligga i sängen upp till 1.5h och bara titta i denna åldern så det var därför jag undrade (ville gärna ha ett svar innan det händer :oops: ).
Sarisparis skrev: Personligen tyckte jag att tiden mellan den egentliga födseln och typ 2,5 mânader var 'svârast'.
Håller helt och hållet med dig, sa senast i går till mannen samma sak!

Tack igen för att ni allesammans tar er tid att svara på alla våra frågor!
:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillasyster

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
hallonmbanan skrev:Vi siktar på 2-2 och det fungerar bra. :?: Men det som jag fortfarande funderar över är, skall man mata under de sista 30 minuterna? Vi ger som sagt lite extra mat just innan hon somnar men då har vi haft ett mål som är mer än 1.5h och vad jag kan se på forumet så bör ett mål vara max 1.5h nu.
Ja, om måltiden ska vara 1,5 h så kan ni använda den sista halvtimmen för social delaktighet eller något annat skoj. Efter den egentliga födelsen brukar man inte ge insomningsslurken, då är det dags att låta liten somna på egen hand. Men glöm inte att din plutt är en väldigt liten plutt, så gå varsamt fram.
hallonmbanan skrev:Nej vi upplever inte det som kvällstrassel, hon är glad nästan hela tiden. :?: Men samma fråga som innan gäller här, skall vi verkligen mata under hela 3h vakenpasset? Borde vi inte mata under de första 1.5h och sen ge en extra rätt kanske de sista 45 min? Eller har ni något annart förslag?
Fyra rejäla SM-mål om dagen ska hon ha och så en nattslurk. Nattslurken kan komma tätare inpå det sista målet, vars syfte är att fylla i eventuella hål under dagen.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"