Sigrid är nu lite drygt sju veckor och vi börjar närma oss schemaåldern. Som jag längtade efter det förut! Men nu trivs jag rätt bra i en skön rytm där jag skjuter lite från höften för att få tillvaron att fungera för hela familjen.
Fokus ligger på mattiderna, jag försöker hålla minst 3 h mellan måltiderna även då lurarna krisar, men oftast blir det 3,5-4 h. Första och andra luren blir 2 eller 2,5 h och även om det skarvas så blir det mindre och mindre och jag behöver nästan aldrig hjälpa till. \:D/ Tredje luren är svårast, men går bättre och bättre. Ibland somnar hon inte om alls efter skarven, men då lägger jag tidigare för natten istället.
Sigrid är en riktig tröttis. Hon orkar aldrig mer än 1,5 h vakentid och spontansomnar ibland där hon råkar befinna sig om jag glömt bort att hon ska sova. Lite jobbigt kan det vara att komma igång och äta när tröttheten smyger sig på, men annars är hon oftast nöjd.
Natt har vi mellan 19-19.30 och 07 och så tar jag upp och matar i sömnen vid ca 22. Det brukar bli ett nattmål vid 03-05 nångång och sedan får jag nästan alltid väcka på morgonen. Inatt glömde hon dock bort det där sista nattmålet och sov från 22-07!
Jag börjar mer och mer känna att jag har återfått kontrollen som mamma med två barn istället för ett. Det kändes väldigt svettigt ett tag när jag kämpade hårt med skarvarna, men nu har jag slappnat av och tar det mesta med ro. Och det är kanske det som är nyckeln till allt.
Jag är så glad över att vi lyckats med annekteringen mellan systrarna. Stella tycker om sin syster så mycket och kommer ofta och kramas och pussas. Hon vill gärna att vi ska gå och väcka Sigrid när hon sover och att hon ska vara med i det vi gör. Det är väldigt viktigt att Sigrid får en egen docka eller visp eller vad det nu är Stella håller på med, hon lånar mer än gärna ut sina saker till henne. Stella hjälper gärna till och byter blöja, klär på byxor eller tröstar en olycklig syster. Någon gång när jag hade händerna fulla bad jag Stella att gå och vagna Sigrid i en skarv. Jag såg inte vad hon gjorde, men Sigrid somnade om så gott.