Sigrids tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

:!: :!: :!:

Ju mer jag tänker på det, desto självklarare känns det. Här går jag dagtid och tassar runt Sigrid och väntar på att hon ska skarva så att jag kan "hjälpa till". Jag tycker att jag avvaktar så duktigt, men kanske inte tillräckligt. Jag borde nog ställa henne i ett annat rum eller på en annan våning även dagtid. Man kanske skulle ta och spela in lite sköna husljud på en skiva och slå på där hon sover... :lol:

Tack lgh140 för den tankeställaren!!! :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:lol: Det var det där med förväntningar, negativa som positiva. Självuppfyllande, eller hur var det nu? :-k :roll: :lol:

Jag undvek verkligen att ha det tyst hemma när det var sovdags, just för att man då verkligen hör allra minsta pip plus att en telefonsignal eller annat då kan väcka ett annars gott sovande barn. Med en lagom ljudmatta kommer man undan allt det där. Vår lillebror lärde sig sova till Enya kommer jag ihåg, det var lagom jämn musik. Gärna i kombination med tvättmaskin och storebrorsor. 8)

Mera husljud till folket! =D>

:heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Wow, aldrig trodde jag väl att JAG skulle kunna komma på nåt! 8) Väntar med spänning på hur det går.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

lgh140 skrev:Wow, aldrig trodde jag väl att JAG skulle kunna komma på nåt! 8) Väntar med spänning på hur det går.
Alla kan bidra med något (och oftast mer än de tror), det är det som gör forumet så fint tycker jag! Återkommer med rapport! :D
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

SaraMilana!!

Tack för den fina tråden och GRATTIS igen till Sigrid. Sigrid och Samuel, det låter fint ihop! :D Och lika verkar de vara både i ålder och skarvande. :D :heart:

Du har verkligen lärt mig saker: sömn föder sömn. Så bra!! Och att ge korta besked har hjälpt oss här hemma så mycket sen jag läste Sigrids tråd noga. Vilken skillnad!!! =D>

Jag ska skriva mer i Samuels tråd men ville bara tacka här också! :heart: :heart: :heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tack Ylvispylvis för fina ord! :heart:

Så, från den nygamla lärdomen att man ska ge korta svar till nästa nygamla lärdom. Med stora svar på varenda liten fråga är det lätt att bebisen tröttnar. Typ "sluta stör mig mamma, jag försöker sova här!" :x :lol:

Med rejält mycket mindre vagning i skarvarna har de blivit rejält mycket lindrigare. Sigrid stökar och bökar runt en hel del, men det skriks mycket mindre och hon somnar till slut om. Själv. Utan min "hjälp". Suck. Att. Jag. Inte. Lär. Mig.

Under tiden jobbar jag på med husljud à la Sarisparis. Jag börjar få akut brist på smutstvätt och då är alla lakan och alla handdukar nytvättade. Någon som behöver ha något tvättat?
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Då var det dags för nästa omgång med förkylningar. Den här gången har vi dukat under hela bunten. Pappan har fasansfullt mycket att göra på jobbet så honom ser vi inte mycket av just nu, vi andra är hemma och utgör en rått sorglig syn. Alla är hängiga, gnälliga, trötta och matlusten är borta. Jag hade tyckt att det hade räckt med att ta hand om mig själv för tillfället, men på något sätt klarar vi det. Stellas långlur infaller ganska precis samtidigt som Sigrids andra lur, vilket är riktigt skönt. Måltiderna blir ungefär samtidigt också, vilket är mindre praktiskt. Det är svårt att ge Sigrid matro samtidigt som det flyger ärtor i hela köket från den där trötta, trotsande och stundtals svartsjuka tvååringen... :roll: Så. Slutgnällt.

Trots att Sigrid här näsan full med snor och låter som en kaffebryggare klarar hon skarvarna riktigt bra. Det gnälls och stånkas och frustas i skarvarna, men kanske är hon så trött att hon sover vidare av bara farten. Jag fortsätter göra så lite som möjligt förutom husljud, det verkar vara det som funkar bäst.

Sigrid har kräkts mycket mer än hon brukar. Är det bara jag som slarvar med raparna eller har det att göra med förkylningen? Alltså, vi snackar kaskadspyor här. Ibland två på raken. Tror vi gjorde av med fyra pyjamasar inatt.
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Usch och fy för sjukdomar :( Hoppas ni friskar på er snabbt!!

Här har vi ju haft otroligt mkt kräkningar som efter en lugnare period nu tagit sats igen trots att vi rapar de små så de tillslut blir förbannade... Men nu när du säger det eskalerade det när tjejerna var förkylda och nu börjar de visa tecken på sjukdom igen. Kanske hänger det ihop?

Krya på er och starkt jobbat av dig att ta hand om er allihop!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Tack lgh140! Småttingarna börjar nog bli lite bättre vilket är skönt. Idag ryckte farmor och farfar in och tar hand om stora tjejen, så har jag i alla fall en näsa mindre att torka... :)

Ja, jag tycker det känns som att kräkningarna hör ihop med förkylningen, jag tycker jag inte gör annat än rapar henne. Ibland ser det även ut som att hon får kväljningar av flasknappen, vilket hon aldrig får annars. Jag skulle inte heller vilja äta ur flaska just nu, så ont i halsen som jag har, så det kan jag förstå. Det är när man själv får samma sjukdom som man verkligen inser varför det gnälls en del... :roll:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Ett litet sidospår bara: sitter och läser din tråd om Stellas resa och ler och känner igen mig så. Många bra tips och råd för mig som är förstagångs-SM:are men det matnyttigaste är nog att känna igen min egen prestationsångest ;)

Kram!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

lgh140 skrev:Ett litet sidospår bara: sitter och läser din tråd om Stellas resa och ler och känner igen mig så. Många bra tips och råd för mig som är förstagångs-SM:are men det matnyttigaste är nog att känna igen min egen prestationsångest ;)
Vad roligt att Stellas tråd kan vara till nytta för någon mer! Jag läser den ibland och blir alltid alldeles tårögd. Vad jobbigt vi hade det i början och vad bra det blev sen! Och vad jag önskar att jag hade haft den kunskapen jag har nu när Stella var liten, Sigrid är plättlätt att ha att göra med i jämförelse! En av de allra viktigaste erfarenheterna är nog att våga ha en avslappnad inställning till det hela, prestationsångesten tjänar ingen på. ;) :heart:
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Sigrid är nu lite drygt sju veckor och vi börjar närma oss schemaåldern. Som jag längtade efter det förut! Men nu trivs jag rätt bra i en skön rytm där jag skjuter lite från höften för att få tillvaron att fungera för hela familjen.

Fokus ligger på mattiderna, jag försöker hålla minst 3 h mellan måltiderna även då lurarna krisar, men oftast blir det 3,5-4 h. Första och andra luren blir 2 eller 2,5 h och även om det skarvas så blir det mindre och mindre och jag behöver nästan aldrig hjälpa till. \:D/ Tredje luren är svårast, men går bättre och bättre. Ibland somnar hon inte om alls efter skarven, men då lägger jag tidigare för natten istället.

Sigrid är en riktig tröttis. Hon orkar aldrig mer än 1,5 h vakentid och spontansomnar ibland där hon råkar befinna sig om jag glömt bort att hon ska sova. Lite jobbigt kan det vara att komma igång och äta när tröttheten smyger sig på, men annars är hon oftast nöjd.

Natt har vi mellan 19-19.30 och 07 och så tar jag upp och matar i sömnen vid ca 22. Det brukar bli ett nattmål vid 03-05 nångång och sedan får jag nästan alltid väcka på morgonen. Inatt glömde hon dock bort det där sista nattmålet och sov från 22-07! :shock:

Jag börjar mer och mer känna att jag har återfått kontrollen som mamma med två barn istället för ett. Det kändes väldigt svettigt ett tag när jag kämpade hårt med skarvarna, men nu har jag slappnat av och tar det mesta med ro. Och det är kanske det som är nyckeln till allt.

Jag är så glad över att vi lyckats med annekteringen mellan systrarna. Stella tycker om sin syster så mycket och kommer ofta och kramas och pussas. Hon vill gärna att vi ska gå och väcka Sigrid när hon sover och att hon ska vara med i det vi gör. Det är väldigt viktigt att Sigrid får en egen docka eller visp eller vad det nu är Stella håller på med, hon lånar mer än gärna ut sina saker till henne. Stella hjälper gärna till och byter blöja, klär på byxor eller tröstar en olycklig syster. Någon gång när jag hade händerna fulla bad jag Stella att gå och vagna Sigrid i en skarv. Jag såg inte vad hon gjorde, men Sigrid somnade om så gott. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och jag höjer upp ett jubel för att det går så bra för er!! =D> \:D/

Sova 9 timmar i sträck, vilken sömntuta!!! :D :sleep: Härligt för mamma att få lååånga nätter. Och vilken underbar syskonkärlek ni får uppleva, det verkar helt fantastiskt. Stella får helt klart känna sig behövd som storasyster! :heart:

Säkert kommer det att gå finfint att införa schema också, du är ju en rutinerad SM-mor! 8)

Kram och hälsningar från Samuel till Sigrid! Synd att vi bor så långt ifrån varann, annars kunde de ju ha riktigt roligt ihop! Mest sova, förstås...:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Om en vecka är Sigrid två månader gammal och jag sitter och klurar lite på schema. Dagarna ser nästan likadana ut, ungefär såhär:

06.30 Vaken 1
07.30 Sova 2,5
10.00 Vaken 1,5
11.30 Sova 2,5
14.00 Vaken 1,5
15.30 Sova 1,5
17.00 Vaken 1,5
18.30 God natt!
22.00 ca nattmål

Här går jag och tror att jag improviserar så bra på dagarna, men jag har nog tiderna i bakhuvudet trots allt. :lol:

Vakentiden är bara 5,5 h jämfört med rekommenderade 7,5, vilket känns väldigt lite. Å andra sidan skarvas det nästan alltid riktigt mycket under sista luren. Resten sitter rätt bra, framförallt natten. Jag undrar om hon kulle sova bättre sista luren om det var mindre sömn tidigare på dagen? Fast jag vet inte när hon skulle orka vara mer vaken egentligen... :-k

Jag har valt att förskjuta dagen en halvtimme jämfört med storasysters tider, så att hon får lite egen mammatid morgon, kväll och innan vilan. Det är då hon behöver det som mest.

Synpunkter mottages tacksamt! Jag har en vecka till på mig att klura.. :D
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ser ut nästan exakt som vårt schema vid den åldern och ibland blev det t.om mindre vakentid för oss :D . Sista luren är ju en klassiker att trassla med så bry dig inte om att dra ner på sömn under dagen om hon inte orkar vara vaken. Är hon övertrött lär hon ju skarva ännu mer... Hon verkar ju sova gott på natten så det tyder ju på att det är lagom med sömn på schemat :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"