Kurdags för 2,5 månad gammal flicka.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Bra, bra med motivationen! :D

Huvudsaken är ju att hon är mätt, annars KAN hon inte sova, så enkelt är det, så kör på ett tag till med insomningsslurken då.
Du kan också dricka Luzérnthé en vecka och se vad det gör. Det ökar mjölkproduktionen, om det är det som behövs. Sök på luzernthé så hittar du hur du gör.

Jag det står vagna till sömns i boken, men det är egentligen fel, har AW själv sagt. Det står inte så i nya versionen. Det ska inte vara till sömns, det ska vara vagna till ro.

Och ramsan, behöver du inte bekymra dig för än, den inför man först vid 4 månaders ålder. Dina verktyg är alltså vagning (klart lättast när de är så små!) eller buffning.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Bitte

Inlägg av Bitte »

Nu har jag kört standardmodellen i nästan två veckor men Tuva vaknar fortfarande alltid efter ca 45 min. Vet ju att det är ett naturligt sömnpass men jag vet inte hur jag ska få henne att sova över den tiden. När hon har vaknat brukar jag vagna tills hon lugnar sig. det går oftast väldigt fort men jag får springa fram och tillbaka till vagnen under ca en kvart innan hon slutligen bestämmer sig för att sova vidare.
Ska jag göra annorlunda?
Meningen är alltså att hon ska sova 2 timmarspass. Det kanske är för mycket sömn nu? hon är ju tre mån på tisdag. Fast då ska hon väl ändå ha 15-15,5 timmar totalt?
I så fall ska jag ta bort en halvtimme någonstans.
Måste erkänna att jag inte har tagit tag i nätterna än. Jag tänkte att dagsömnen skulle funka först.
Som det är nu så somnar hon vid 20, jag ger henne en slurk i sömnen vid 22.30 sen sover hon till ca 03, äter och sover vidare till 6.
Jag tror att hon inte äter sig mätt när hon ska äta. trugar och trugar men hon bara skriker vid bröstet.
När hon har sugit fram en omgång så verkar det som om hon inte orkar bry sig om att suga fram mer. hon stillar bara den värsta hungern och så är hon snart hungrig igen.
Jag har försökt att ge tillägg men hon totalvägrar! Bröstmjölk kan hon ta på flaska så det beror inte på den, utan det är smaken hon reagerar på.
Jag har prövat både Nan och semper. OCH attityd :!: :!: :!:
Tips :?: mottages tacksamt :)
Det verkar som om att jag måste ge upp amningen om jag vill ge tillägg för att hon ska "glömma" bröstmjölken . då måste hon ju till sist ta tillägg. men samtidigt känns det tråkigt att sluta amma helt när det har funkat hittills.
Jag hade tänkt helamma till 4 mån och sedan trappa ner men huvudsaken är ju att Tuva blir mätt och kan sova gott.
Mamma till Liam f?dd 031228 och Tuva f?dd 051114
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jodå, det stämmer bra att hon ska ha c:a 15,5 tim sömn/dygn.
Och hon ska klara att sova 2-timmarspass utan problem.

Det låter helt enkelt som att hon inte sover för att hon inte är mätt.
Hon tröttnar när hon ska dra fram en ny omgång mjölk.
Har du provat att handmjölka rätt ut i luften så att säga?
Jag hade en handduk som jag höll en bit framför bröstet och mjölkade fram en ny omgång åt henne, då hann hon inte tröttna, och fick lite hjälp på vägen.

Ett annat tips är att blanda 50/50 bröstmjölk och ersättning.
Då känner hon igen smaken, och det kan vara lättare att komplettera upp måltiden lite. Jag tycker inte du ska behöva sluta amma för detta!
Som du skriver, naturligtvis är det viktigaste att hon är mätt, inte HUR hon blir det, men vill du fortsätta amma, försök blanda då.

Det tredje tipset skrev jag i förra inlägget, men tar det igen.
Drick Luzernthé! Det brukar göra susen! :D

kram anna
Bitte

Inlägg av Bitte »

Hej Anna!

Ja jag gjorde precis så ikväll... jag blandade 75ml bröstmjölk och 50 ml Nan.
Nu protesterade hon väldigt mot flaskan och förstod inte riktigt hur hon skulle göra, men efter en timme var i alla fall flaskan tom :lol:
ganska mycket rann utanför :!:
efter det ammade jag på båda sidor, då tog hon första omgången. hon bryr sig inte om att suga fram en ny.
när jag pumpar får jag knappt ut något. idag fick jag ut 75ml. Det är ungefär det som brukar komma ut. Jag har alltid trott att hon får ut mer eftersom det blir ju mer naturligt sugande.
Hon går ju upp som hon ska och är riktigt knubbig så det verkar ju som hon får tillräckligt. Men med tanke på den dåliga sömnen verkar det ju inte så. :?: :?:
Blir tokig på det här :!: :roll:
Planen nu i alla fall är att fortsätta ge tillägg blandat med bröstmjölk på kvällarna och se om det funkar. Annars struntar jag i ammningen.
Ja jag ska söka på Luzernthe nu!
Tack för ditt svar!
Bitte

Inlägg av Bitte »

Nu har det gått ett tag sen jag "rapporterade" :D
Vi har fortfarande stora problem med dags lurarna :!:
Tuva somnar på några minuter men vaknar ALLTID efter ca 45 min.
först smågnäller hon, tystnar om jag vagnar, börjar igen när jag slutar vagna osv. låter jag henne hållas skriker hon upp sig jättemycket. jag håller på sådär i ca 15-20 min innan hon bestämmer sig för att somna om. sedan får jag ofta väcka henne när sovtiden är slut.
schemat ser ut så här:

6.00 godmorgon, äta osv
8.00 -10.00 sova
10.00 mat osv
12.00-14.00 sova
14.00 mat osv
16.30-18.00 sova
18.00 mat, bad osv
20.00 sova natt.
02.30 nattmål (tyvärr)

Hon både ammas och får numera tillägg så jag tror inte att hon vaknar för att hon är hungrig. hon kan vänta en bra stund på maten när hon vaknat.

hur ska jag få henne att sova längre pass? :?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Se mitt svar i dag till Renee :wink: :!:

Hon både äter och sover bättre på dagarna (efter ca tre dygn) om du slutar med avbrutna nätter och nattamning :!: :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bitte

Inlägg av Bitte »

Tack Anna!
Jag ska genast gå och läsa i tråden!
Annars har jag tillbringat varje litet tillfälle idag med att lusläsa barnaboken :!: :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D :oops: :D :oops: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bitte

Inlägg av Bitte »

Måste bara berätta :!: :!:
Bestämde mig igår kväll att nu får det vara slut på nattamning.
Väntade mig en natt full med skrik och vagnande.
Tuva vaknade 03.
Gnällde lite, jag vagnade 3 :!: :!: :!: minuter, sen sov vi vidare till 6, då morgonen börjar!
jippieee!!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:shock: :lol:
Otrolig start! :D
Attityden satt i väggarna kanske?

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"