Kurdags för 2,5 månad gammal flicka.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bitte

Kurdags för 2,5 månad gammal flicka.

Inlägg av Bitte »

Vänder mig återigen till er här på forumet.
Jag har nyligen fått sonen att sova hela nätter med peppning och hjälp av underbara personer på ett annat forum och nu är det alltså dags för lillasyster att läras sig att man ska sova på natten, utan att äta stup i kvarten!
Som det ser ut nu så somnar Tuva någon gång mellan 20-21 och innan jag lägger mig får hon lite mat i sömnen runt 22.30-23.
sedan sover hon till ca 02.30-03.00.
Efter det målet är hon svårsövd(sover i vagnen i vårt sovrum.)
eftersom jag inte vill att hon ska väcka storebror som ligger på andra sidan väggen har jag tagit upp henne i vår säng och där ligger hon sen och småäter till kl 6 då det är dags att gå upp med storebror. Precis så här skulle jag INTE göra med denna bebisen :!: :roll:
Problemet är också att jag inte har något direkt schema till Tuva dagtid heller, vilket gör att hon oftast inte sover så långa pass och äter ofta men lite åt gången.(ammar)
Så nu äntligen är jag tillräckligt motiverad så om någon orkar komma med några tips både på metoder och schema så blir jag mycket tacksam!
Jag har flera ggr skrivit ner ett schema och börjat följa det men så är det alltid något som gör att jag måste bryta. ex bvc, läkarbesök osv. hur gör man i sådana situationer innan rutinerna har satt sig?
jag tänkte sätta igång i morgon eftersom nätterna är så jobbiga men eftersom jag inte har något genomtänkt schema så kanske det är bättre att vänta.
Mamma till Liam f?dd 031228 och Tuva f?dd 051114
ramlösa

Inlägg av ramlösa »

Så här såg Joels schema ut när han var lika gammal som din dotter.

03.30 mat
07.00 mat & umgänge
09.00 sova (helst ute i vagnen)
11.00 mat & umgänge
13.00 sova (helst ute i vagnen)
15.00 mat & umgänge
17.00 sova
18.30 mat
18.45 bad & umgänge
19.15 mat (godnattslurk)
19.30 God natt
Mamma till Joel född 11 oktober 2005
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D
Jag "hänger på dig" här med :wink:

Först och främst bör du tänka ut ett schema som passar både dig, resten av familjen, och henne.

Sedan ska du genast börja med standardmodellen och fasa in henne i detta schema. Du fick ju ett bra schemaförslag från ramlösa, det kanske kan passa?
Hade jag varit du, hade jag först tagit tag i dagarna och strukturerat upp dom, och sedan, när de satt sig fixat nätterna. Dom KAN bli bra av sig själva, bara genom att du får in henne på fasta tider. Men är det sådan kaos som det är nu kan det vara bra att ta allt på en gång....Fundera på detta.

Standardmodellen, alltså.
Vaken 2 timmar - sova 2 timmar.
Under den första timmen vakentid matar du: Bröst 1 tills hon släpper taget, rap, bröst 1 igen, rap, bröst 2, rap, bröst 2 igen.
Detta är hur ett standardmål ser ut i den ålder hon är.
Se till att hon är alert hela tiden och inte somnar vid bröstet!
Efter maten blir det blöjbyte, möte/umgänge, gos och prat, och lite social delaktighet. T.ex ligga bredvid på diskbänken medan man diskar eller så.
Och när 2 timmar gått lägger du henne att sova. Utan insomningsslurk.

Lägg henne på magen i vagnen.
När jag satte schema på Ida, t.ex hade jag samtliga sovpass i vagnen.
Så fort hon pep, vagnade jag lite grann. Det är lätt när de är så små med vagningen! Om tekniken och dess kraftiga tag, kan du läsa här i verktygslådan. (Idas schema satte sig på 2 dagar! :D)

Mat, mer mat, och ännu mera mat är grundläggande för såhär små liv!
Så mycket som någonsin kan gå ner, och lite till, ska gå ner inom timmen!

Så bort med småslattandet nu, hon måste få i sig MYCKET mat, fast mer sällan om man säger så. Då går småsovandet också bort, för hon blir mättare och orkar/vågar sova längre.

Ha henne i sängen blir ju varken hon eller du nöjd med, så bort med det!

1 nattmål ska räcka för henne, övrig tid vagnar du, men som jag skrev innan, du kan ju börja med dagen, och låta det sätta sig först om du vill det hellre.
Ska du ta allt på samma bräde, så vagnar du även på natten, då hon ska sova.
Bestäm i så fall en EXAKT tid, även då, som nattmålet ska vara på.
Nattmålet ska gå snabbt, bröst 1, rap, bröst 2, i säng.

Du är ju glad över sonens framgångar, eller hur? :D
Kanske lika bra att köra på med allt med flaggan i topp! :wink:

Du bör bara HEMMA när su sätter schema.
1 vecka utan utflykter, allt bör få sätta sig i lugn och ro!
Ang. läkarbesök och bvc-vägningar kan du ju sedan välja en tid som passar hennes schema.

Det finns ALLT att vinna och INGET att förlora på att få struktur i vardagen!! :D :D :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Bitte

Inlägg av Bitte »

tack anna och ramlösa!
ja nu är det verkligen dags att säötta igång med schema.
jag har klurat en del fram och tillbaka så idag startar jag!
skriver mer när jag hinner...just nu har jag en gnällig tuva på armen som jag måste hålla vaken till 8.30 :lol:
tack igen!
Bitte

Inlägg av Bitte »

Nu har jag satt igång på allvar(äntligen) :!:
Jag började igår morse införa 2-2 pass med start kl 6 på morgonen och sova natt kl 20 på kvällen.
kl 01 på nattenm får hon ett mål mat. Det gick bra första natten... hon sov vidare till kl 6.00 men inatt vaknade hon 3.45 och jag fick gå upp och vagna tre ggr fram till kl 5.45 då jag tog upp henne.
Än så länge ser det ljust ut!! :D
Dagarna funkar ganska bra...lite smågnäll i vagnen ibland men det funkar att vagna till sömns igen.
Är det inte så att de behöver fem mål mat i tuvas ålder?(2.5mån)
Om jag inte har kvar nattmålet blir det ju bara fyra.
Jag kör på detta schemat ett tag och ser om det passar .
Bitte

Inlägg av Bitte »

Jag behöver lite kloka råd!
Vi har lite krångel med dagsömnen. Idag är det 5:e dygnet som vi kör standardmodellen med 2-2 timmarspass men Tuva vill inte sova mer än en halvtimme eller trekvart åt gången. När hon vaknar så vagnar jag men hon vaknar strax till och gnäller igen. om jag låter bli att vagna skriker hon snart upp sig jättemycket. det enda passet som hon sover ganska bra i 2 timmar är det på förmiddagen mellan 8-10.
vad gör jag för fel?
hur får jag henne att sova längre pass?
mycket tacksam för ideer!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Är du riktigt, riktigt säker på att hon är stoppmätt?
Går det verkligen inte ner den minsta lilla gnutta mer?

Om du är helt säker på det, så fortsätter du bara som du gör nu.
Vagna på. Men det är inte meningen att hon ska somna av det.
Hon ska bara lugna ner sig och tystna. Då ska du vänta dubbelt så lång tid som det tog att vagna, innan du vagnar igen.
Själva vagningen ska ta max 2 minuter.
Avsluta med några kraftiga skak i sidledd för att markera att du är klar.

Nätterna då? Det började bra, men har de blivit bättre i fortsättningen också?

kram anna
Bitte

Inlägg av Bitte »

hej anna! tur att du finns :D :!:
ang maten så får hon äta under första timmen men jag tycker inte att hon äter särskilt mycket. hon har ju innan jag började med standardmodellen fått småäta ofta så det verkar som om hon inte orkar äta så mycket åt gången. några minuter bara sen vill hon absolut inte ha mer. jag trugar och trugar men det går inte i mer på hela timmen.
kan jag ge henne lite innan hon ska sova eller förstör jag allt då? då blir det ju i och för sig småätande igen.
ideer?
(ursäkta konstiga meningar osv, har en gnällig tuva på armen :lol: )
nätterna går bra..hon äter en gång( ingen bestämd tid men det brukar bli runt 01)sen sover hon bra fram till 5-5.30, då vagnar jag lite fram tils det är dags att gå upp.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Bitte och grattis till fint arbete :D (och grattis till lilla tösen såklart)

Några råd utöver de utmärkte du redan fått av anna:

:arrow: det tar ofta lite tid innan barnet börjar äta mer varje måltid. Har det tidigare "duttätit" så tror ju barnet att det är så det skall vara. Ge det tid och du kommer att se en förändring.

:arrow: mata nattetid vid en tidpunkt som DU bestämt, väck barnet om så krävs. Visar att du passar klockan och ser till hennes behov.

:arrow: ett sätt att få ordning på daglurarna är att gå ut och promenera. Barnet lär sig då att sova längre pass och efter ett tag sitter tiderna även inomhus. Samma här med klockan, se till att DU väcker så ofta som möjligt i början för att garantera att det inte är ett dugg farligt att sova vidare :D
Bitte

Inlägg av Bitte »

Tack Nancydrew!

ja jag får köra på ett tag och hoppas att hon sover bättre snart.
det här med att gå ut och gå när hon vaknar skulle säkert funka. problemet då är bara att jag hjar en tvååring här oxå som jag i så fall måste ta med mig och han har ju sina sov och mattider :D :!:
måste lära mig att få ihop det här på något vis! :? :roll:
jag har försökt lägga henne ute i vagnen på altanen men det är samma sak där. hon sover bra första 30-45 minuterna sen går det inte mer.
men jag ska försöka lägga mer sömn ute.
tack igen!
Nancy

Inlägg av Nancy »

hej bitte, skriver med leia i knäet :D

vet att det finns en jättefin beskrivning av hur man får ihop tider och annat med två barn, tror att det är MarieH som skrivit den, finns också i Annas krönika för februari :D

hur går det med vagning vid uppvak :?: kan ta en stund innan omsomnande men låt det ta tid även här, utnyttja marginalkvartar.

lycka till :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Har inget mer att säga, NancyDrew kompletterade med allt som behövdes! :D

kram anna
Bitte

Inlägg av Bitte »

Hej igen!

Det går bättre och bättre med dagssömnen :D hon vaknar fortfarande till någon gång de flesta passen men inte alls så mycket, oftast bara en gång eller ingen alls. Fast jag fuskar lite. jag ger henne en skvätt innan hon ska sova, sen lägger jag ner henne vaken i vagnen och hon somnar oftast själv, utan att jag vagnar. Detta trots att sambon renoverar och härjar i huset hela dagarna eller kanske tack vara det :wink: :shock: :shock:

Nätterna går inte lika bra, men det beror på att just då, när jag borde stå på mig och vagna på, så är jag så himla trött så jag tar upp henne och ammar lite :evil:
varenda kväll tänker jag att nu SKA hon bara få ett mål, men ofta hinner det bli två. det sista infaller ofta bara 45-30 min innan det är dags att gå upp, vilket gör att hon inte är hungrig när hon ska äta.
jag vet ju att det är mitt fel :!: :!:
tycker ni att jag ska behålla ett mål eller ta bort all nattmat på en gång?
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Du jobbar på bra, men du fuskar ju lite...
Insomningsslurk på dagssömnen behövs inte, men o.k, somnar hon inte av det, och du lägger henne så hon somnar själv, så kan det väl vara så tills vidare.

Ang. nattmålet. Behåll det tidiga, och ha det på en BESTÄMD tid! Viktigt!
Väck om så krävs, som NancyDrew skriver ovan!

Och det där sista innan morgonen, VAGNA! Det är ju så liten stund kvar tills morgon, håll ut, så är det snart borta!

Ang. renoveringen - klart sövande :lol:
Kommer ihåg när Clara var nyfödd och vi hade snickare i huset. Snickaren körde motorsåg i väggarna, och Clara sov middag :D Han var imponerad vill jag lova! :wink:

Kom igen nu!!!! Du fixar detta!

kram anna
Bitte

Inlägg av Bitte »

Hej igen Anna!

Tack för att du orkar engagera dig i mig och mina guldklimpar :D
Jag blir peppad och motiverad nu känner jag så ikväll är det jag som ställer klockan på 01.30 och ger mat sedan vagnar jag resten.
jag märker att hon inte sover dagslurarna alls bra om jag inte ger en skvätt innan hon ska sova, fast å andra sidan lär hon ju sig aldrig att äta ordentligt på en gång om jag gör så.
har ingen bra lösning på det än.... :?
kör på så här ett tag så får vi se hur det går.

jag har en fråga ang. sova hela natten-kuren.
i min barnabok som är från 93 står det att man vid ca 4 mån ålder kan vagna till sömns på natten varje gång bebisen vaknar. men enligt info på denna sida ska man inte göra så. utan ramsa osv.
det första verkar ju helt klart enklast fast det kanske inte är det bästa i längden?
ha det bra Anna!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"