Vi har bestämt att kura vår flicka med start imorgon eftersom hon sover sämre och sämre om nätterna och nu har hon börjat kinka med maten och skriker i matstolen och vill inte äta.
Förra natten och många nätter före det här har sett ut i stort sett så här: Hon somna runt 19, gnydde ibland men vaknade inte. Hon vill ha napp och sätter vi i den somnar hon om. Runt 22 så vakna hon och min man nattade henne, sen vakna hon 1 och var vaken till typ 2.20 då hon sen somnade efter att jag ammat hene. I något skede tror vaknade hon ännu under natten och jag satte i nappen. Vi väckte henne 7. (Då hade hon vaknat ca 6.40 men vi lät henne vara själv i sängen).. Vi har samtidigt idag kört igång vårt nya dags-schema som vi sedan ämnar följa.
Igår på dagen gick inte ett enda mål ned (utom söt fruktpure) utan att hon skrek och hostade och hulkade och härjade och krånglade och vred sig i sin stol. Hon smetade också omkring maten (jag bryr mig inte om att det blir klottigt, hon får äta pure med händerna om hon så vill). Men från att ha ätit prydligt med sked i början så är det fullkomligt kaos nu.
Nu undrar jag flera saker, men tänkte först skriva upp här schemat som vi idag börjat med dagtid. Inatt kör vi ännu gamla vanor men från och med imorgon så kör vi SHN:
7.00 väckning, blöjbyte frukost (gröt + amning)
9. - 9.45 sömn (idag i vagn utomhus med promenad)
10.00 Brunsch (Puré+amning)
12.30 Lunch (pure)
13.30 amning och sova (hon somnade inte genast därför lite längre sömn)
15.10 väckning
15.50 Middag (pure)
17.15-17.45 Sömn (ifall sömn inte lyckas, så vila)
18.00 Kvällsgröt, bad, sång och bus
18.50 från skratt till godnatt
19.00 Gonatt.
Nu undrar jag följande:
Gällande mat:
1- Vår dotter äter nöjt de två första målen. Men på eftermiddagen börjar hon galltjuta då hon blir matad. Vi antar att det är för att hon är trött men nyss var hon inte trött och galltjöt ändå. Jag försöker verka självsäker och frågar inte "vill du ha mat" eller så utan säger att NU ska vi äta och så kör vi. Hur länge skall man hålla på med en skrikande unge i stolen? Hur vet jag när hon är mätt?
2- Ska hon få smeta runt maten?
3- Får man berömma henne då hon äter och säga oj vad det här är gott / ska bli gott osv osv?
4- Kan hennes skrik bero på att hon inte vill äta om det kommer tänder? Skall man ta tandsprickning i beaktande?
Gällande sömn:
Vi har så liten lägenhet så det är närmast omöjligt att gå ett eget hörn åt henne, men vi lyckas. Nu undrar jag följande. När vi börjar SHN, så är det min man som kör de två första nätterna för att jag är så trött.
1- När jag har väckt henne idag, ser hon närmast rädd och yrvaken och gråtfärdig ut. Kan man inte väcka lite mindre dramatiskt och kramas och låta glad på rösten och så men inte "partaja"?
2- Visst är en sjumånaders baby för gammal för att vagnas?
3- Skall man mörklägga dagtid också för dagssömnerna?
Hoppas jag får snart svar!
Tack