SHN-kur OCH matkur på en och samma gång

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Finskmamma

SHN-kur OCH matkur på en och samma gång

Inlägg av Finskmamma »

Hej,

Vi har bestämt att kura vår flicka med start imorgon eftersom hon sover sämre och sämre om nätterna och nu har hon börjat kinka med maten och skriker i matstolen och vill inte äta.

Förra natten och många nätter före det här har sett ut i stort sett så här: Hon somna runt 19, gnydde ibland men vaknade inte. Hon vill ha napp och sätter vi i den somnar hon om. Runt 22 så vakna hon och min man nattade henne, sen vakna hon 1 och var vaken till typ 2.20 då hon sen somnade efter att jag ammat hene. I något skede tror vaknade hon ännu under natten och jag satte i nappen. Vi väckte henne 7. (Då hade hon vaknat ca 6.40 men vi lät henne vara själv i sängen).. Vi har samtidigt idag kört igång vårt nya dags-schema som vi sedan ämnar följa.

Igår på dagen gick inte ett enda mål ned (utom söt fruktpure) utan att hon skrek och hostade och hulkade och härjade och krånglade och vred sig i sin stol. Hon smetade också omkring maten (jag bryr mig inte om att det blir klottigt, hon får äta pure med händerna om hon så vill). Men från att ha ätit prydligt med sked i början så är det fullkomligt kaos nu.

Nu undrar jag flera saker, men tänkte först skriva upp här schemat som vi idag börjat med dagtid. Inatt kör vi ännu gamla vanor men från och med imorgon så kör vi SHN:

7.00 väckning, blöjbyte frukost (gröt + amning)
9. - 9.45 sömn (idag i vagn utomhus med promenad)
10.00 Brunsch (Puré+amning)
12.30 Lunch (pure)
13.30 amning och sova (hon somnade inte genast därför lite längre sömn)
15.10 väckning
15.50 Middag (pure)
17.15-17.45 Sömn (ifall sömn inte lyckas, så vila)
18.00 Kvällsgröt, bad, sång och bus
18.50 från skratt till godnatt
19.00 Gonatt.

Nu undrar jag följande:

Gällande mat:

1- Vår dotter äter nöjt de två första målen. Men på eftermiddagen börjar hon galltjuta då hon blir matad. Vi antar att det är för att hon är trött men nyss var hon inte trött och galltjöt ändå. Jag försöker verka självsäker och frågar inte "vill du ha mat" eller så utan säger att NU ska vi äta och så kör vi. Hur länge skall man hålla på med en skrikande unge i stolen? Hur vet jag när hon är mätt?

2- Ska hon få smeta runt maten?

3- Får man berömma henne då hon äter och säga oj vad det här är gott / ska bli gott osv osv?

4- Kan hennes skrik bero på att hon inte vill äta om det kommer tänder? Skall man ta tandsprickning i beaktande?

Gällande sömn:

Vi har så liten lägenhet så det är närmast omöjligt att gå ett eget hörn åt henne, men vi lyckas. Nu undrar jag följande. När vi börjar SHN, så är det min man som kör de två första nätterna för att jag är så trött.

1- När jag har väckt henne idag, ser hon närmast rädd och yrvaken och gråtfärdig ut. Kan man inte väcka lite mindre dramatiskt och kramas och låta glad på rösten och så men inte "partaja"?

2- Visst är en sjumånaders baby för gammal för att vagnas?

3- Skall man mörklägga dagtid också för dagssömnerna?

Hoppas jag får snart svar! :)

Tack :)
Mamma till dotter född 17.2.2013
Planerad kurstart 13.9.2013
Finskmamma

Re: SHN-kur OCH matkur på en och samma gång

Inlägg av Finskmamma »

Ännu en till fråga som jag undrar över.

a- Babyn bara skriker och skriker och buffningen lyckas inte. Vad gör man då? Jag förstår att man säkert gör buffningen fel om den inte lyckas, men vad om man gör den fel i en timme?

b- vad jag förstått så behöver inte babyn gråta med den här metoden, eftersom buffningen och solfjädern och tillrättaläggningen skall lugna ner hen. MEN, i vilket skede behöver man ramsa då, så att man överröstar babyns egen gråt som jag läst att man ska?

c- skall det alltså funka så att man med verktygen lugnar babyn och sen ramsar man och så somnar den. Somnar den inte utan börjar gny eller bli orolig så använder man verktyg och då den är lugn så ramsar man?

d- vi har nu mörklagt hennes hörn, men hur skall man se vad klockan är och hur ska man skriva ner vad som händer första natten då det är beckmörkt? Vi bor i en etta, så vi har mörklagt genom att göra en "prinsess-säng" med ett svart tyg över sängen som lämnar utrymme för luftutbyte.

Hoppas på svar på frågorna! Är ivrig att börja men känner att jag har många frågor jag vill ha svar på, så kur-starten kanske skjuts upp med en vecka eller några dagar.

Det här är säkert frågor man hittar svar på i boken (har både i pappers&e-format), men upprepning är inlärningens moder eller hur det nu heter :)
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Hej! Jag ska försöka svara lite på dina frågor :)

7.00 väckning, blöjbyte frukost (gröt + amning)
9. - 9.45 sömn (idag i vagn utomhus med promenad)
10.00 Brunsch (Puré+amning)
12.30 Lunch (pure)
13.30 amning och sova (hon somnade inte genast därför lite längre sömn)
15.10 väckning
15.50 Middag (pure)
17.15-17.45 Sömn (ifall sömn inte lyckas, så vila)
18.00 Kvällsgröt, bad, sång och bus
18.50 från skratt till godnatt
19.00 godnatt

Kopierade ert schema, synpunkter:
Lite många mål kan jag tycka, hon kanske gnäller för att hon inte är tillräckligt hungrig?
4 stora mål, frukost, lunch, mellis och middag samt nattslurk är att föredra. Sen tycker jag er fördelning på sovtid är lite konstig. Försök dela upp tiderna så vakentiderna är någorlunda lika långa. Ex 12-45-1,5-20 fördelat såhär

07 väckning och frukost
9.15-10 sova
10.30 lunch
12.30-14 sova
14 mellis
16.20-16.40 sova
17 middag
Ca 18-19 bad, skoj, nattslurk (här hemma badar vi ca 18.15-1830)

Frukost och nattslurk kan vara amning, resten va målen bör vara mat och amma som efterrätt eller inte alls, hur man nu gör men maten bör vara huvudmålet. Ex matpure till lunch och middag och kanske yoghurt eller gröt till mellis. Allt med en rejäl klick smör/grädde/kokosolja vad som nu passar, i. Även frukost kan såklart vara mat+amning till efterrätt.

Jag har inget jättebra svar på hur man gör med en skrikande unge i stolen, båda mina har/har haft dom tendenserna, jag tror att det är för att man vill äta själv så jag ger ofta en sked/majskrok att tugga på, ler och säger mm vad gott osv. O man hittar en burk som lättare går i så ger jag den ofta typ. :)

Hon får smeta runt i maten om det gör henne nöjd :) barn vill utforska :)

Kapp, beröm på, det gör jag iallafall! Sjunger glada visor och vad vet jag, när hon ler så är t lätt att trycka in en sked ;)

Även om det kommer tänder så måste man ju äta, ellerhur? Det spelar alltså ingen roll.

Om du upplever att det är bättre att köra en lugnare väckning, så gör det. Glad och lugn, min dotter gillar att mysa lite när jag väcker henne.

En sjumånaders kan vagnar om vagnen är tillräckligt stor att få plats i, vilket inte brukar vara fallet men om du har en stor vagn så. :) annars buffar man istället.

Inte mörklägga för dagssömnen men dunkelt kan det vara.

O du inte får henne lugn vid buffning så gör du fel, kolla filmen där Anna visar hur man gör och läs i boken. Första gången ska man dock vara beredd påpeka att det tar ett tag, mellan 20-45 min vanligast.

Har du läst boken uppochner hundra gånger? ;) skämt åsido, barnet får och kommer att reagera på ditt besked, och et kommer att skrikas. Skriken är frågor om att allt verkligen är i sin ordning, och du svarar frågorna i form av ramsan. Första natten ska barnet även lugnas där det ligger. Läs om detta i boken.

Man använder verktygen för att lugna men trappar fort ner dem. Ramsan tar över andra natten och man ska inte använda verktygen mer än vid kris. Detta står också i boken mer utförligt. Läs kapitlena lugnet, säkerheten och njutningen igen.

Om ni har mörklagt hennes hörn bör det väl kunna vara ljust utanför? Man antecknar efter man varit inne hos barnet.

Maten KOMMER bli lättare i och med kuren, var så säker :)

/Emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Finskmamma

Inlägg av Finskmamma »

Tusen tack för snabba och utförliga svar. Du har rätt, din tidtabell verkar nog klarare på många sätt, vi bara frågar oss huruvida det är vettigt att ändra genast då vi börjat med en ny grej idag. Men en gång ingen gång.. Så kanske vi börjar om? Vi överväger.

Så undrar jag lite över det där med målen. Det låter vettigt att vi har för mycket mat. Men jag skulle ogärna skippa kvällsgröten och jag kommer ju att sluta amma inom en snar framtid. Plus att hon gillar den och den går bra.

Det som inte framgick tidigare är att min dotter totalvägrar flaska, så välling och ersättning är uteslutet som sängfösare.
Vi får alltså inte i henne en nattslurk då jag slutat amma. Vi har provat alla modellers nappflaska, smaker, temperaturer osv osv. Pipmugg suger hon vatten ur och spottar ut, så det går inte heller. Jag vill alltså gärna ha kvar kvällsgröten som nattslurk så hon är mätt då vi lägger henne. Eller hur gör man med barn som flaskvägrar?

Vi har ju nog dock det vi kallade lunch som vi kan plocka bort eller byta till fruktpuré som ju slinker ner lite lättare än mat. På detta vis blir gröten ett av de fyra stora målen! :) Till saken hör att nu ammas hon till sömns varje gång hon somnar inomhus. Detta ändrar ju sen iom kuren, så då faller också en amning bort.

Således skulle det se ut så här:

07 väckning och frukost (gröt)
9.15-10 sova
10.30 lunch (pure)
12.30-14 sova
14 mellis (frukt)
16.20-16.40 sova
17 middag (Pure)
Ca 18-19 bad, skoj, nattgröt / Kvällsmål.

Kanske så?
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Ja, det spelar ju ingen roll vad man ger som nattslurk, men att det fyller konceptet fyra stora mål och ett sista mål som "ska täcka eventuella hål under dagen". Så kör på gröt ni om det funkar bättre.
Men om jag var ni skulle jag försöka med flaska, alltså typ vatten till maten och så vidare varje dag, nån gång släpper det ju och man måste ju få i sig vätska på nåt sätt :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"