kur för niomånaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: kur för niomånaders

Inlägg av Manfred10 »

Jag tycker du ska kura i hennes vanliga sovställning. Hon är så stor så att hon ändå vänder sig som hon vill. Det är attityden, TEKNIKEN och säkerheten bakom verktygandet som gör jobbet. :D öva buff på varandra enligt boken!

Vem ska ta första nätterna? Jag röstar på pappa. :D han kanske lyssnar på hennes frågor på ett annat sätt. Och viktigt att tänka framåt, ha målet för ögonen, inte tänka hur det varit utan hur det kommer att bli.

Första natten ska ni sätta lugnet då är det buff vid minsta pip. Gör ni ett konsekvent jobb där behövs det inte i lika stor utsträckning under natt 2. Men ni får visst buffa då. Men lyssna först. Och låt det gå lika lång tid av icke-verktygande mellan verktygandet. Då hamnar ni inte i något buffningsträsk. Buffar ni i 1 minut så låt det gå minst 1 minut innan, OM ni går in igen. Läs på igen. Och ha lathunden framför er under kuren. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

bli inte rädd om den första tiden i och efter kuren känns "värre" än innan, vi hade typ en månad med skrikiga läggningar, man undrade om det nånsin skulle ta slut och om vi kanske ändå hade det bättre innan, då var det krångöigt men det skreks inte.. men som sagt; attityd är viktigt, och det blir bättre :)
Jag kommer aldrig glömma första gången vi la honom och han somnade utan ett knyst :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
apmamman

Inlägg av apmamman »

Just det, en till fråga. Hon ammar ju på nätterna och ammar gärna dagtid också. Äter desto sämre, fast positiv och glad till mat (har skrivit om det i en mattråd) så har allt kommit ut efter att ha vandrat runt i munnen. Tekniken att svälja kom för cirka två veckor sedan och jag tror såklart att hon inte är så motiverad då hon är mätt jämt efter nattätning. Nu kan hon äta fruktpuré, lite gröt och välling, men äter inte några mängder precis, snarare smakisar.

Själv är jag inte ett dugg orolig för att hon ska på något vis svälta om vi kör kur direkt ändå. Förstår ju att det hänger ihop och att det kommer att ätas efter ett tag. Samtidigt känns det dumt att försvåra för henne genom att köra kuren när hon ännu inte äter, vet ju själv hur svårt det är att sova på tom mage och hon får ju säkert i sig hälften av all näring nattetid :roll: . Ja, moment 22 alltså.

Har funderat på om jag borde göra någon variant med ett nattmål först och se om det får fart på aptiten, eller tycker ni jag ska köra en vanlig kur direkt?
Emma, 2012-10-11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag tycker du ska läsa i den här tråden! :D speciellt Anna Ws första inlägg angående maten. :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=50315

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
apmamman

Inlägg av apmamman »

Hej!
Där var det krisigt, men visst känner jag igen delar!

Jag tror också att det löser sig med maten så fort hon slutar käka på natten, man blir liksom mer motiverad att äta om man inte är mätt jämt, och det blir man om man äter dag och natt. Nu har hon ju fått in tekniken att svälja i alla fall, så då ska det väl lösa sig automatiskt i och med att hon sover tolvtimmarsnätter.

Har fått för mig att jag läst någonstans i någon annan tråd att någon fick tipset att köra lite mini SM först för ett barn som inte heller kommit igång att äta, så få till det med ett nattmål först, sedan kura. Men jag kan ha drömt det?

Så direkt på kuren alltså? 12 timmar natt, inte något nattmål? Vatten då, om hon skriker sig hes? (Fast det ska hon såklart inte göra [-o< )
Emma, 2012-10-11
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tänkte du på denna tråd kanske?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790

Och hon ska inte skrika sig hes. Du ska gå in och buffa lugn vid minsta pip och sen ramsa dig ut. Läs på in i det sista och ha lathunden framför dig hela tiden under kuren. :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
apmamman

Inlägg av apmamman »

Hej!
Ville bara titta in och säga att vi har mjukiskurat. Jag tycker att vi förtjänar =D> särskilt Emmabarnet. Tusen tack Anna för dina goda råd, jag ser dig lite som den erfarna svärmor (och nu inget ont om svärmödrar, jag hade gärna haft en!) jag inte har och har lyssnat noga på de råd du ger och tagit till mig av det som vi kände passade oss just nu. Och hittills (peppar peppar) är vi väldans nöjda och jag känner mig också trygg i förvissningen att om vi behöver hjälp framöver kan vi köra en riktig kur enligt konstens alla regler om det behövs.

Läget nu är att nattamning är avslutad. Hon sover i eget rum intill vårt och hon sover bra daglurarna, natten har vi senaste tiden haft en del tidiga morgnar då hon inte somnar om, trots att hon är trött. Ska nu in och läsa om hur man kan lösa det. Tror hon är hungrig dessvärre, för även om hon äter bättre och bättre är det inga enorma mängder man lyckas peta i henne.

På kvällarna vaknar hon i regel alltid efter 20 minuter, somnar om med hjälp ganska fort. Sedan vaknar hon ofta till efter 45 minuter, samma sak då. Därefter går hon oftast in i nattsovläget och kan då somna om själv.

Sovtiderna är:
natt 20-08
fm 10-10.45
em 14-15.30

börjar det kanske vara för mycket?

Tusen tack för hjälp och stöd.
Emma, 2012-10-11
apmamman

Inlägg av apmamman »

Hej igen, glömde skriva att vi gjorde vår "kur" den 17 juli.
Emma, 2012-10-11
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Jag tycker du ska jobba på lite med maten först, innan du ändrar något. Visst det är en kvart för mycket enligt Annas remmendationer, men det spelar nog ingen roll. Läs på och jobba på ett tag till, typ 2 veckor eller nåt, har det inte löst sig då kan du ju korta fm-luren till 20 min och se om det blir bättre :)

Vid ett års ålder börjar många med en lur, 1,5 eller 2 timmar mitt på dagen. Jag upplevde att morgonuppvaken blev mycket bättre då vi bytte till en lur för sonen, och då var han bara 11,5 månader :)

/ Emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"