God nattsömn men inte dagssömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Hej igen PS och ännu en gång tack för svar! Jag uppskattar mycket att du tar dig tid och delar med dig av dina erfarenheter :D

Du skriver att ni bara har ett sovpass nu eftersom han hunnit bli 1 år. Sover han detta inomhus eller ute i vagnen?

Jag håller med om att det förmodligen är lättare att somna ute i vagnen även om man inte är riktigt trött. Jag har bara i bakhuvudet att Anna W skrivit att man inte ska vänta tills barnet är trött för det handlar om att visa barnet när det är dags att sova. MEN det har ju gått några månader sedan vi kurade honom och det kanske är dags för en schemaändring även för oss eftersom han ju blivit äldre. Jag ska tänka igenom det - bra tips.

Jag vill ju helst att han ska sova det långa passet inomhus så att jag kan göra lite annat då. Sen är vi ute hela eftermiddagen så att han får upptäcka världen lite och sen sova sina 45 min. Men visst är tiden kort och det är nytigt med promenader :wink: men jag känner att jag behöver någon tid på dagen för mig själv för att vara en bra mamma resten av dagen.

Imorgon tar jag nya tag och prövar en lite senare läggning för fm-luren. Tack snälla för att du peppar mig!

/AnnSofi
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
PS

Inlägg av PS »

Hej igen :D
Han sover middagsluren i sängen när vi är hemma, men det funkar i vagnen på rygg om det behövs av någon anledning. Han har sovit långa passet i sängen sen ganska många månader nu. Och det ÄR jättebra att få den här stunden för sig själv hemma, där förstår jag dig verkligen.

Det där med trötthet... Min erfarenhet är att man måste anspassa schemat ganska ofta (för vår del efter i genomsnitt kanske 6 veckor). Det har gått bra varje gång. Sen när man väl bestämt sig för ett schema, då ska man inte leta efter trötthetssignaler eller så, utan vara noga med läggningstiden varje gång. Det är ungefär så jag tolkat AW i den här frågan, och det funkar för oss. Sonen är trött när han ska sova men inte övertrött.
Om det har gått flera månader med samma schema skulle det ganska säkert hjälpa med lite justeringar.

Vi hade problem ett tag med uppvaknande mitt i passet, och jag fick inte ramsan att fungera i dessa lägen. Gå in var katastrofalt! Så när jag helt enkelt hade lite mer is i magen och väntade lite till utan att göra någonting somnade han om själv och sen dess funkar det bra, i stort sett. Han är sällan glad när han vaknar eller när jag väcker (blir kanske varannan gång), men när jag visar rullgardinerna som han har som uppgift att dra upp, kommer ett leende ganska snart.

/Paula
Mamma till pojke född i februari 2005
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Hej igen och tack för svar! Det är så skönt att ha någon att bolla med!

Idag var jag tvungen att vara på jobbet 11.30 för att prata framtid :wink: så jag behövde få lillkillen att sova i vagnen så att jag kunde gå till jobbet medan han sov. I vagnen går det ju som sagt bra så han sov precis 1,5h. Skillnaden jag gjorde idag var att jag senarelade fm-luren 20 min. Han var riktigt jäspig när vi gick ut och somnade snabbt i vagen. (Inget skrik eller gråt och jag har helt slutat att sjunga honom till sömns - lite framsteg ändå :wink: )

Imorgon återgår jag till försöken att sova fm-luren inomhus och fortsätter då med mitt nya schema. Ramsan biter inte här heller på dagarna (på kvällen/morgon sitter den som en smäck!) och går jag in så är han nöjd så länge jag buffar men blir lika förtvivlad igen så snart jag går ut. Jag skall ha lite mer is i magen imorgon! Det där med rullgardinerna kommer jag också att "kopiera" :wink: för att snabbt bryta den ledsna stämningen.

Tack än en gång! Återkommer med rapport.
/AnnSofi
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Nu har det gått några dagar och jag kämpar på med innomhuslurarna...

Nästan varje dag i 1,5 vecka har jag lagt honom inne i spjälsängen för fm-lur som nu ligger lite senare än tidigare. Han blir fortfarande jätteledsen när jag lägger ner honom och skriker verkligen upp sig när jag går ut. Jag påminner ibland men försöker sysselsätta mig med annat och låta honom klara det här (han kan ju egentligen för på kvällarna är det inga problem och inga skrik). Det tar ofta 15 min innan han somnar och då gråter han ganska mycket till och från under den kvarten :cry: .

När han väl har somnat sover han mellan 25-45 min, aldrig mer hittills. Detta att jämföra om jag låter honom somna i vagnen och sen rullar in den så sover han nästan alltid 1,5h på fm.

På eftermiddagarna har jag promenerat om han sovit inne på fm och då sover han som vanligt 45 min. Ibland har jag lagt honom inne på em och då har han ibland sovit i drygt 1 timme (troligen trött pga kort fm sömn).

Jag blir nu lite förvirrad för detta gör det ju svårt att hålla schemat och när han bara sover 40 min på fm märks det på honom att han inte är utvilad och det är ju trist inte minst för honom.

Tidigare har han totalt sett sovit 19.30-07-15 (somnar 19.45 = 11,5h), 10-11.30 (1,5h) och 15.15-16.00 (45 min) = Totalt 13,45h och han är 10 mån idag ( :wink: ). Nu när jag tränat på inomhuslurar blir det bara ca 13h totalt.

:?: Vad gör jag nu :?: Ska jag fortsätta så här och utgå ifrån att han lär sig att sova längre inomhus :?: Eller tror ni att jag (Edwin) får "nöja" mig med 25-45 min på fm och 45 min på em?

Någon som har några tips :?: Det är också tråkigt att det ska bli så ledsamt vid läggningarna men kanske jag får ha ännu mer tålamod där :?:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, PS :wink: :lol:

Vill bara lägga mig i lite, lite grann, men låt inte det hämma det underbara bollandet :wink: :!: :lol:

Din förvirring är en storskurk :cry: och måste utrotas :evil:, åtminstone inför lilla älsklingen. För att anlägga den där livsviktiga Attityden av Självklarhet kan man överdriva riktigt rejält, så att man känner sig smått löjlig och svårt teatralisk (det tycker inte barnet). Man är alltså SÅÅÅÅ vansinnigt glad både när man lägger och när man tar upp. Man varken hör eller ser några klagomål, allt är bara kanonvrålunderbart :!: I det kan man förlita sig på att lilla ungens nyfikenhet mycket snart tar överhanden. Folk - barn, liksom vi alla - tröttnar till slut på att ha tråkigt och beklaga sig, när resten av världen är glad och inte tar fasta det minsta på gnället :shock: :lol:

Tycker du han gnäller och gråter innan han somnar, ge honom avslutningsvis en glad och småhurtig, käck ramsa x2 eller x3 som bekräftelse på att han ska och kan sova så gott, och att allt är fullkomligt toppenrätt och bra och trevligt :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Tack snälla för svar :!:

I ditt svar tolkar jag det som om det bara är attityden som saknas. I övrigt ska jag inte fundera på att ändra på schemat utan med attityd av självklarhet kommer även inomhuslurarna att sätta sig :?: För problemet är ju både att han blir ledsen OCH att han sover så korta lurar inomhus, dvs 25-40 min istället för 1,5h.

Har jag tolkat ditt svar riktigt :?:

/AnnSofi
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"