Han vaknade ofta flera gånger på kvällen och sen även natten igenom med max 1,5h intervaller då jag ammade. Efter 4-nätters kur och 4 nätters uppföljning har vi en trygg liten 7-månaders pojke som somnar på 5-15 min (ligger ibland och jollrar innan han somnar) och som sover i tolv timmar! Vissa nätter vaknar han till men somnar om själv eller ramsas kort. Det känns helt otroligt - tack snälla Anna för alla fantastiska råd i boken!
Det som ännu inte riktigt fungerar är dagslurarna. I schemat har vi en fm-lur 9.45-10.45 och en em-lur 14.15-15.45. Vi har ännu inte lagt honom inomhus i spjälsängen utan vi går alltid ut och promenerar (då ligger han på rygg i fälld liggvagn). Vissa dagar har han vaknat redan efter 20-25 min på fm-passet och efter 40-45 min på em-passet vilket blir för lite totalt. Jag försöker rulla på men det går inte att få honom att somna om. När han vaknar är han fortfarande trött och gnällig och extra mammig.
[b]Frågor[/b]
Kommer lurarna att sätta sig framöver? Ska jag bara köra på så här efter schemat? Eller ska jag försöka lägga honom inomhus på mage i spjälsängen (som på natten fast ljusare och med vanliga kläder) vid en av dagslurarna? Om han vaknar före utsatt tid på dagen skall man ramsa även då eller är det inget att göra?
De senaste dagarna har han också varit gnällig vid vissa måltider (dock inte frukostgröten) så det krävs en hel del trugande att få i honom maten. Han är också generellt mer mammig än vanligt. Har detta med förändringarna i och med kuren att göra eller kan han kanske ha kommit in i 8-mån ångesten? Han är född 2/5-2005.
Stort tack på förhand!
Kram
AnnSofi