God nattsömn men inte dagssömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
AnnSofi

God nattsömn men inte dagssömn

Inlägg av AnnSofi »

Vi är nu inne på uppföljningsveckans tredje dag i "sova-hela-natten-kuren". Innan vi började var Edwin väldigt orolig och ledsen när det var dags för nattning och jag har vaggat honom i famnen oändligt många timmar...
Han vaknade ofta flera gånger på kvällen och sen även natten igenom med max 1,5h intervaller då jag ammade. Efter 4-nätters kur och 4 nätters uppföljning har vi en trygg liten 7-månaders pojke som somnar på 5-15 min (ligger ibland och jollrar innan han somnar) och som sover i tolv timmar! Vissa nätter vaknar han till men somnar om själv eller ramsas kort. Det känns helt otroligt - tack snälla Anna för alla fantastiska råd i boken! :D

Det som ännu inte riktigt fungerar är dagslurarna. I schemat har vi en fm-lur 9.45-10.45 och en em-lur 14.15-15.45. Vi har ännu inte lagt honom inomhus i spjälsängen utan vi går alltid ut och promenerar (då ligger han på rygg i fälld liggvagn). Vissa dagar har han vaknat redan efter 20-25 min på fm-passet och efter 40-45 min på em-passet vilket blir för lite totalt. Jag försöker rulla på men det går inte att få honom att somna om. När han vaknar är han fortfarande trött och gnällig och extra mammig.

[b]Frågor[/b]
Kommer lurarna att sätta sig framöver? Ska jag bara köra på så här efter schemat? Eller ska jag försöka lägga honom inomhus på mage i spjälsängen (som på natten fast ljusare och med vanliga kläder) vid en av dagslurarna? Om han vaknar före utsatt tid på dagen skall man ramsa även då eller är det inget att göra?

De senaste dagarna har han också varit gnällig vid vissa måltider (dock inte frukostgröten) så det krävs en hel del trugande att få i honom maten. Han är också generellt mer mammig än vanligt. Har detta med förändringarna i och med kuren att göra eller kan han kanske ha kommit in i 8-mån ångesten? Han är född 2/5-2005.

Stort tack på förhand!
Kram :heart:
AnnSofi
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Han vill förmodligen ligga på mage vid lurarna också, eftersom han fått korn på den ställningen. Kan du ordna det på något vis? Komponera ihop ett plant underlag? Det bekommer honom så väl att sova ute så det vore synd att blåsa honom på den konfekten. På mage ser han heller ingenting att tala om, om och när han vaknar till, och det är synintrycken som är boven i dramat när man ligger på rygg. På mage är han mer lättvagnad också.

Så underbart att han sover så fantastiskt fint! Pris och beröm på dig och er alla :lol: :lol: Och jag kan trösta dig med att det alltid är något som krånglar lääänge - även efter uppföljningsveckan. I regel är det vargtimmen (4-6) men mycket vanligt är också en eller flera av dagslurarna. Så det kommer att ge sig!

Åttamånadersångesten låter nog vänta på sig lite till, skulle jag tro, men att han är trött och gnällig kan mycket väl bero på att han ännu får lite för lite sömn - samtidigt som han sover mer än förut... Tröttheten brukar komma galopperande säkert som amen i kyrkan när barnet äntligen får sova hel natt. Och ett trött litet kurbarn blir gnälligt :!: Du börjar väl bli lite zombieartad själv också :?: :lol:

Ja, ramsan har du som verktyg i alla lägen när det behövs besked, påminnelse, bekräftelse. Ute med barnet i vagn behöver man inte ramsa förstås eftersom promenerandet är en sorts ramsa i handling, men ställer man vagnen att stå kan man ramsa sig därifrån.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Kära Anna,

Tack snälla för ditt svar! Jag är helt överväldigad över ditt otroliga engagemang!!

Ja, förmodligen är det magläget som saknas på dagarna. Han ligger kvar på mage hela natten även om han förflyttar sig i sängen så han verkar verkligen gilla det. Jag får grubbla lite över hur man ska kunna lösa det. Tyvärr bor vi inte i hus så det går inte att ställa ut honom utan jag är ute och promenerar när Edwin sover. Tidigare har han sovit inne i vagnen om jag har behövt göra något inomhus men alltid fått minst ett sovpass ute.

Jag får ha lite mer tålamod med dagslurarna. Att vi har kommit så här långt och hela familjen sover på nätterna är guld värt och jag känner redan att jag är en bättre mamma på dagarna. Jag saknar Edwin nu när det är morgon - van efter 7 månders med konstant nattamning :D

Jag vill också passa på att säga att denna shn-kur har givit oss nya perspektiv på föräldraskapet generellt. Det är så lätt att fatsna i ömkande beteende. Man vill ju så väl och vill att barnet ska må bra men det får så lätt motsatt effekt. Du Anna har givit oss styrka att visa vårt barn att vi tror på honom! :heart:

Tack än en gång! Vi är överväldigade!

Kramar
AnnSofi med familj :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, vilka underbart varma ord - tack, tack, tusen TACK :lol: Jag blir så glad :cry: :lol:

Precis - Sova hela natten-kuren är inte bara en "metod". Den är faktiskt en hel liten livsfilosofi.

För små barn ska njutas - och njuta själva. Och då blir livet med en liten älskling bara underbart :lol: Så som det ska vara :heart:
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Hej igen,

Nu har det gått några veckor sedan vi shn-kurade vår lilla Edwin och han sover så gott hela nätterna :D :!: Ibland gnäller han till på nätterna men somnar alltid om själv :D . Det känns så skönt att inet behöva oroa sig att han ska vakna för jag vet ju att han kan somna om igen - om inte själv så har jag ju verktygen. Fantastiskt! :D

Vi har dock några undringar fortfarande. Vi hade aldrig problem med vargtimmen men ofta vaknar han 10-30 min före avsedd morgon och då blir han ofta riktigt arg och ledsen när vi ramsar. Vi har prövat olika sätt och försöker lyssna på honom för att ramsa med "rätt" tonläge som svar men oftast tar det 20 min att få honom att somna om. De gånger han vaknar 10-min före avsatt tid finns det ju inte tid för det och då känner vi oss lite förvirrade när vi ska ta upp honom. Försöker att tänka att vi alltid ska ta upp honom i ett läge när han inte skriker men ibland kan det innebära att vi störtar in när han tystnat mellan två skrik eftersom det är dags att gå upp och han inte lyckats somna om.

:?: Tänker vi rätt här? Finns det något annat vi kan göra just på morgonen när han vaknat föt tidigt?

:?: Gällande dagslurarna så börjar tiderna fungera nu, dvs 1,5h på fm och 1h på em och oftast väcker jag honom på fm. Det är dock fortfarande så att jag "promenerar" honom till sömns utomhus så det är inte tal att somna "var vi än befinner oss. Detta gör ju att vi är ganska låsta vid tiderna. Om jag fortsätter att hålla noggrant på tiderna tror du att det kommer att lossna i sinom tid? Eller kanske jag ska börja träna på att sova ett av passen inomhus i spjälsäng så att han lär sig att somna på olika sätt (jag bor ju i lägenhet så han kan inte sova utomhus om jag inte promenerar). Mitt mål är självklart att låta honom sova utomhus så ofta som möjligt och alltid åtminstone ett pass men det vore bra om det kunde vara lite mer flexibelt. Har du några tips och råd här?

Nu är det lunchdags för Edwin så det är bäst att jag avslutar :wink:

Kramar
AnnSofi
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Så underbart :D Pris och beröm :D Börjar du nu själv känna dig som folk - har du kommit ur zombieperioden :?: :lol:

Vaknar han inom marginalkvarten är det bara att hugga honom kvickt som attan och göra stoor glad morgon :D

Håll tiden, alltså - med marginalkvart åt båda hållen :idea: Tycker du han absolut bör somna om, gör som det står om tidiga morgnar i Tips på vägen. Inte mer. Det får inte bli underhållning på morgonkvisten. Helst ska han väckas. Det betyder att han ska lära sig att han inte själv behöver bevaka sina intressen - att ni gör det åt honom. (Därför kan man behöva ställa klockan :lol: ) Nä han väl vet att han inte behöver fråga efter om morgonen har kommit, blir morgnarna också ljusa och lugna. Det kommer :wink:

Han är så pass stor nu att du mycket väl skulle kunna låta honom ta en av lurarna inomhus (för öppet fönster), och övergå till att promenera med honom vaken, sittandes i vagnen (vänd mot dig) och nyfiken på världen där ute.

En timme är inget "naturligt" sömnrytmpass och jag undrar om du inte skulle överväga att antingen ge honom 45 min i stället eller 1,5 timme där också :wink: :?:

Tack för dina varma ord :!: Som sagt - små barn ska njutas, och njuta själva :lol:

Och till det behövs faktiskt att man får sova på nätterna. Så man hinner längta :lol:
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Hur hinner du svara alla oss mammor och pappor som undrar så mycket... :?: :wink: Tack snälla för svar :!: :lol:

Jo tack, jag har kommit ut ur zombieperioden vilket är helt underbart :!: :lol: Jag får sova mina 8h per natt och sover dessutom bättre dessa timmar än jag gjort på länge - vad mer kan man begära :?: :lol:

Jag följde ditt råd och tar snabbt och glatt upp honom om han vaknar inom marginalkvarten. Annars ramsar jag snabbt och lite hurtigt och då brukar han somna om direkt. Det går alltså bättre på mornarna nu. Han vaknar ibland till vid 06.30 när Patrik (pappan) går upp och gör ljud i huset men med ramsan somnar han om igen och ibland somnar han om av sig själv. Fera mornar har vi fått väcka honom så det går åt rätt håll.

Beträffande dagslurarna så prövade jag att lägga honom inomhus i spjälsängen, på täcket med filt över och en dagsramsa som han inte hört förut. Han blev jätteledsen :!: :cry: . Jag trodde att han skulle bli arg men skriket var verkligen ledset. Kanske tappade jag då lite av min "attityd av självklarhet" då jag bestämde mig för att gå in och lägga till rätta. Han stog upp i sängen och tårarna sprutade. Jag la till rätta och buffade honom lugn men buffade mycket längre än vanligt :oops: så att han nästan sov innan jag gick ut och utan ramsan :oops: . Han vaknade sen efter 30 min och ställde sig upp och var jätteledsen och jag upprepade då samma procedur. Jag vet inte vad som hände men det ledde i alla fall till att jag inte vågade lägga honom inomhus nästa dag utan gick ut med vagnen istället. Jag inser att det bara betyder att jag inte litar på att Edwin kan sova inne på dagen vilket han ju kan men inte själv vet ännu - jag måste visa. Har du något tips till hur jag ska bete mig när han blir så ledsen vid dagsluren inomhus så att jag kan känna mig lite säkrare igen :?:

Vi promenerar nu även vid vakentid och en favoritsysselsättning är att gå till parken och titta på alla hundar :lol: Eftermiddagspasset och numer också justerat till 45 min för han verkar inte behöva mer. Dessvärre vaknar han oftast av sig själv några minuter före så jag hinner sällan väcka men det kanske kommer.

Hoppas att du får en fantastisk resa!!

Kramar från oss
AnnSofi

Dagslur inomhus - behöver tips

Inlägg av AnnSofi »

Jag har försökt läsa lite i andra trådar om dagsslurar inomhus och många pratar om att "dagskura" barnet. Jag gissar att jag också behöver se det så, dvs att det tar några dagar inom han kommer att förstå att han kan sova in sin säng även på dagen :?:

:?: Är det någon som har något tips på hur jag ska gå till väga. Jag prövade en gång tidigare som ni ser ovan men det blev inget vidare. Han blir verkligen jätte ledsen och gallskriker ända från tårna. Skall jag bete mig som vi gjorde i början när vi shn-kurade honom dvs första dagen går man in och lägger till rätta, buffar, solfjäder och ramsar ut så mycket som det behövs för att sedan minska trafiken :?: Eller ska jag utgå ifrån att han vet vad som gäller och bara lägga snabbt och kort som jag nu gör på kvällarna och ramsa i den omfattning som behövs :?: Det kan i så fall innebära att han kommer att skrika rejält under en lång stund (vilket det gjorde när jag prövade första gången). Skall jag låta honom göra det utan att gå in och i så fall hur mycket ramsa :?:

Mycket tacksam om någon har några goda råd att ge mig.

/AnnSofi
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag är ingen expert, men kan försöka komma med nån form av svar...
Dom som vet säger ju att det går att lära barnet vad som helst :wink: :wink: ..!
Min erfarenhet är också att det kan bli stor ledsnad på dagarna, och också att man kan vakna lättare inne. Vi gjorde så att lillkillen fick sova den kortare luren inne, eftersom vi aldrig lyckades lära honom att sova länge inne.
Jag tycker gott du ska hjälpa honom att komma till ro om han är ledsen, han ska ju inte somna i det skicket! Men det är viktigt att det inte blir för mycket trafik :wink: . Vi gjorde faktiskt så att vi solfjädrade ganska länge vid inneluren, och det funkade bra för oss men det kanske inte är nåt generaltips..
Om du bestämmer dig för innelur så måste du i alla fall förmedla det till honom, eftersom det är precis som du säger; han har inte kommit på att man kan sova inne ännu!
Lycka till!
Åsa
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Tack Åsa för ditt svar!

Vad jag gör nu på fm är att jag låter honom somna i vagnen utomhus (på promenad) och när han somnat rullar jag in vagnen och ställer honom med öppet fönster (börjag bli lite omständigt). Han sover totalt 1,5 h (på rygg i vagnen) och ofta får jag väcka honom.

Han sover alltså redan inomhus men är kanske inte riktigt medveten om det eftersom han ligger i vagnen med ytterkläder på.

Jag tänker pröva spjälsängen igen nästa vecka så jag får nog odla attityden lite under helgen - kanske är det den som saknas? Det går väldigt bra med nattning och nattsömn nu så jag tyckte att jag kände mig säker men när han blev så förtvivlad sist så kanske jag vacklade ändå... :oops:

AnnSofi
AnnSofi

Ledsamheter vid dagslurarna

Inlägg av AnnSofi »

Detta blir ett långt inlägg men jag skriver lite mer för att ge en bättre bild.

Nattsömnen går fortfarande jätte bra och vår lilla kille sover gott hela nätterna och somnar om själv om han vaknar. :D Nattningen består numer av skratt, ner i spjälsängen, lägga tillrätta och ut med ramsan. Sista ramsningen sätter vi punkt. Sen brukar vi inte behöva göra mer (vi bekräftar inte längre heller). Han ligger och pratar och bökar runt i ca 10 min men brukar sen somna. Efter 10 min går vi in och vänder honom och lägger på täcket. :D

Dagslurarna har också fungerat bra sömnmässigt sedan en tid tillbaka. Däremot blir han ofta ledsen när han ska somna trots att vi är ute med vagnen. :( Jag går fortfarande alltid ut när han ska sova och när jag fäller ner vagnen och upp suffletten blir han ofta ledsen. Jag har då sjungit för honom och då har han lugnat ner sig och somnat. Ibland vid eftermiddagsluren har han haft mycket svårt att komma till ro och gråtit mycket.

I fredags kände jag bara att jag måste göra en förändring. Det ska inte behöva bli ledsamt vid dagslurarna och jag gör förmodligen inte Edwin en tjänst när jag sjunger honom till sömns i vagnen. Det är dags att dagslurarna blir lika positiva som nattsömnen. :!: Jag känner mig bara osäker på hur vi ska gå tillväga. Vi bestämde att vi vid förmiddagsluren 10-11.30 skulle lägga honom inne i spjälsängen på samma sätt som vi gör på kvällarna (men ovanpå täcket och inte like mörkt).

Första dagen (lördag) blev han jätteledsen när hans pappa gick ut med dagsramsan. Han var ledsen till och från i 30 min innan han somnade. Han vaknade igen efter 45 min (brukar ju sova 1,5h detta pass). Hans pappa tog upp honom. Idag gjorde vi samma sak och han blev jätte ledsen igen och var ledsen till och från i 35 min innan han somnade. Efter 25 min vaknade han och då ramsade hans pappa och efter 5 min somnade han om igen och sov ytterligare 20 min. Eftermiddagslurarna har han båda dagarna fått utomhus i vagnen på promenad.

Ska vi fortsätta så här och tro på att det ger sig med tiden, eller finns det något mer vi kan göra för att hjälpa vår lilla älskling till glada och trygga dagslurar? Både lördag och söndag har han ju förlorat endel sömn på dagarna. Kanske är det bara attityden men jag känner mig så handfallen eftersom han är ledsen även i vagnen (detta är inget nytt dock men jag vill ändra på det).

Några kloka råd skulle jag vara väldigt tacksam för :!: :wink:
/AnnSofi
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Ovan inlägg är långt jag vet, men det räcker att läsa det och inte alla inlägg i denna tråd. Jag skulle verkligen behöva lite råd för jag får inte ordning på dagsuren inomhus :(
PS

Inlägg av PS »

Hej!

För oss fungerar inte långa dagsluren i spjälsäng om jag inte mörklägger (inte totalmörkt som på natten, men näst intill). Nackdelen är väl att det kan vara lite besvärligt att få honom att sova borta, det är ju inte alltid det är möjligt att mörklägga, men jag har hittills planerat så att han antingen sover i spjälsäng mörkt eller ute, i vagn.
Jag antar att det skulle gå att kura, men jag ser det inte som något stort problem, eftersom han sover så bra nu. Kanske kan du senare, när luren satt sig ha det ljusare i rummet. Det skall jag göra så småningom... " i morgon" :roll:
Mamma till pojke född i februari 2005
AnnSofi

Inlägg av AnnSofi »

Tack för ditt svar PS!

Jag har också mörklagt (inte kolmörkt) för att han ska komma till ro men det verkar inte hjälpa. Idag är fjärde dagen jag lägger honom i spjälsängen och det blir inte bättre. Idag somnade han dock efter ca 15 min men vaknade sen igen efter 25 min och sen gick det inte att få honom att somna om. Jag försökte i 35 min :(

Det tråkiga är att det verkar nu påverka aptiten (eller så är det en tillfällighet) för han äter jättedåligt på luncherna nu och ibland även middagarna. Det känns jätte tråkigt!

Han sover bra om han får sova i sin vagn ute på promenad men jag kan inte promenera både fm och em luren längre - jag måste få lite egen tid.

Vad gör jag :?: :?:
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
PS

Inlägg av PS »

Hej igen
det var ju synd att mitt tips inte var användbart... Jag vet inte om jag egentligen är rätt person att råda dig, vi har inte gjort riktigt enligt boken :oops: , men jag berättar gärna hur vi gjort, det är ju bara fantastiskt om man skulle kunna vara till någon hjälp för någon!

Min lille kille är ju nu ett år (på torsdag! :D ) och sover bara en lur, 12-13:30, väldigt skönt känns det. Eftermiddagsluren som försvann sist låg mellan 16-16:45 och jag kände mig ganska låst av den. Det jag vill säga med detta är egentligen bara att ge lite perspektiv på tillvaron. Det är så kort tid egentligen som man behöver promenera (blir inte så mycket längre, synd för konditionen :wink: )

Hur som helst, klart du kan få ordning på det hela om du bestämmer dig för det!
Jag minns att jag försökte ha en längre lur på eftermiddagen inne, och det var verkligen stört omöjligt (om möjligt ännu större förtvivlan och tårar) och då var jag ihärdig och utan "attitydproblem". Så schemaändring löste det hela för oss. Kanske kan du försöka senarelägga fm-luren lite? Kanske kan han sova ute i vagn utan att vara riktigt trött eftersom det är sövande, men behöver kanske lite mer vakentid för att verkligen vilja sova inne? Varje gång jag har skjutit fram fm-luren har jag blivit förvånad över dels att det har gått att vara vaken en timme till från en dag till annan, dels att läggningen gått rekordsnabbt.
Mamma till pojke född i februari 2005
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"