funderingar kring kura min 4 mån dotter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: funderingar kring kura min 4 mån dotter

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Jag tycker matintaget ser bra ut. Jag tycker inte man ska stressa med maten eller göra för stor sak av det hela. Erbjud mat så det räcker och blir över tills liten blir nöjd. Äts det lite ena målet går det förmodligen i mer nästa gång. Sömnen förstörs inte av ett eller två mål då det äts lite mindre. Samma med bajset... det löser sig nog, det är ju svårt att "bestämma" när de små ska bajsa 8) Så länge man inte fyller på med diverse ätbart, mellan målen, "för hon måste ju ändå få i sig nåt... :? :? ". Det är lätt att släppa in matvargar (och bajsvargar kanske :wink: ), men jag tror inte att det är nån fara att hon svälter ihjäl :wink:

Har ni det här schemat nu (nedan)?
Hmmm. i så fall har ni ju alldeles lämpligt med sömn på schemat.... har ni testat att lämna över till henne själv när hon vaknar i skarven? Våran lillebror skarvar ibland, men allra bäst är det om jag lämnar över helt åt honom själv, då somnar han snabbt om. Är jag där och bryr mig så tar det mycket längre tid.

Sover hon i vagn eller säng? Skarvarna kan upphöra om hon får sova i sängen på långa luren i stället där hon kan böka på som hon själv vill. Så hade vi det med mellanbror som växte ur vagnen redan vid 4 månader.

Om man drar ner på sömnen gör de flesta det på em-luren först, alltså till 20 minuter.
Natt 19-07
Frukost 1 07:00 (amma)
Frukost 2 08:00 (gröt)
Sova 08:45-09:30
Lunch 11:00-11:45
Sova 12:00-13:30
Mellanmål 14:00-14:45
Sova 15:30-16:15
Middag 16:30-17:15
Bad mm 18:00
Nattslurk, skrattet tillgonattet senast 18:30
Godnatt 19
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mamma till Bella

Inlägg av mamma till Bella »

Tiden för lunchen är ändrad lite. Men annars är den detsamma.
Natt 19-07
Frukost 1 07:00 (amma)
Frukost 2 08:00 (gröt)
Sova 08:45-09:30
Lunch 10:30-11:15
Sova 11:30-13:00
Mellanmål 14:00-14:45
Sova 15:30-16:15
Middag 16:30-17:15
Bad mm 18:00
Nattslurk, skrattet tillgonattet senast 18:30
Godnatt 19

Hon blev så hungrig innan kl 11, så vi flytta den lite :) Tänkte börja idag att korta ner em luren. Idag nu vid långa luren så vakna hon efter 40 min och gallskrek, avvaktade men blev bara mer och mer varken buff eller solfjäder funka så fick ta upp henne. Verkade som att hon hade ont i munnen, efter lite bitande och lugnande kunde hon somna om till 13. Försöker vara noga med att avvakta hon brukar vara ganska bra på att somna om själv efter lite bökande. Hon sover nu långa luren i sin säng, dom andra två i vagnen på promenad.
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hmm.. :roll:

Somnar hon ok inför natten? Eftersom ni går med vagnen de andra lurarna på dagen kanske hon inte fattat grejen med sömnen på långa luren.... Ett alternativ är att lägga henne i vagnen på lunchluren, låta henne somna själv och vagna henne till sömns när hon vaknar. Men detta gör du bara en gång. Behåll vagnen de närmsta dagarna tills hon fått in luren i kroppen. Vaknar hon igen nästa dag vagnar du bara tyst i vagnen och går sen, upprepa om hon skriker upp sig igen, men vagna bara tyst inte till sömns. Vad tror du om det? Tills hon fattat att hon ska sova HELA luren.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mamma till Bella

Hon somnar bra till natten. Hade vagnen förut innan jag bytte till sängen eftersom den börjar bli lite för liten för henne att sova i på mage (sover på rygg när vi promenerar) Hon har sovit bra i sängen hela 1,5 timma flera ggr. Det va förra veckan det börja strula och sen kom att hon ville bajsa kl 6 på morgonen. Men tror att jag vet vad problemet är nu och det måste vara tänder som är på väg. Känns som något hårt är på väg upp (hörntänder underkäke) så svårt att se än när jag försöker titta i hennes mun. Men de två senaste nätterna har hon vaknat nästan varje timma och gallskrikit. Extra gnällig på dan, dreglar mer än vanligt och vill bita på allt. Måste vara detta som ställer till med allt. Eller är jag ute och cyklar i mina misstankar? Luren igår på dan gick ganska bra, hon vakna 20 min innan hon skulle så ett litet framsteg är ju det :)
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tänder kan nog spöka. :D

Det viktiga är att de inte spökar för dig. Du vet att liten behöver sova och hjälper henne till ro med verktygen, inga konstigheter alltså. Sova behöver man fast man får tänder. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mamma till Bella

Efter spökning av tänder så blev det normalt igen med sömnen, men nu sedan en vecka tillbaka så har det blivit strul igen. Hon har bara velat bli nattad av mig. Hennes pappa funkar inte alls bara gallskriker. Hon vill heller inte lägga sig efter skrattet till gonattet utan vill mysa i famnen först. Pussas och kramas och gosa. Sedan lägger hon sig till rätta och somnar. Vi har testat att låta pappa natt trots gallskrik men blir bara mer och mer skrik tills jag kommer in och tar över. Vi gissar att det är separationsångest på gång. De två senaste nätterna har hon vaknat 2-3 ggr skrikit och behövt hjälp, återigen funkar inte pappas hjälp utan det är mamma hela tiden. Vet inte vad vi ska göra, hur länger kommer den här ångesten hålla i sig? Blir tokig på mig själv för känner att jag snart inte orkar, vill inte att allt kurjobb ska förstöras och är så rädd att allt kommer gå fel nu med denna separationsångest...
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Så skönt att det lättat med sjukdom och tänder - de kan ställa till trassel om nätterna i synnerhet om kuren inte ännu riktigt satt sig.

Jag skulle vilja stötta dig och påminna vilket fint arbete du redan gjort och försöka att inte fokusera på det som nu inte "fungerar". Barn är inga maskiner som sover på beställning, inte heller är SHN en klubba som knockar barnet till 12h varje natt tills det flyttar hemifrån ;)
Det kommer att komma olika faser i er dotters liv då hon har svårare att komma till ro, blir sjuk, får tänder, ser mardrömmar, har 8-månaders ångest, trots, måste kissa på natten osv osv. Man måste ju som förälder möta dessa frågor och situationer med en trygg och självsäker attityd. Även om det gungar i barnets värld av nya skrämmande saker kan man som förälder förmedla en trygghet med ramsa och verktygen så att barnet känner sig tryggt och kan somna!

Har du läst den här tråden?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24644

Hur är det med pappas attityd? Känner han sig bergsäker på vad han håller på med? Hur låter han då han ramsar enligt dig? Skulle du tro på honom?? :)
Och hurpass mycket is i magen har du att du ger honom tiden att fixa diskussionen med dottern innan du "räddar" situationen ;)

Angående nattning med kel pussar och gos - inget fel med det. Ta allt bara utanför sovrummet och gosa er ända in i sängen. Så vänder ni sonika på klacken och ramsar er ut. Detta med tanken att inte bli kvar och hänga i rummet för länge så att barnet hinner börja undra och ställa en massa frågor - skall det vara såhär? Vad nu då? vad gör du där? kan jag sova nu?
Ut med er direkt, släck lampan och för eventuell diskussion genom stängd dörr. Ge solkara besked till henne och benhård konsekvens från er sida! Hon måste få ställa sina frågor och ni kan svara henne med ramsan. Variera i tonläge, rytm, pausering, frasering och ha en tanke bakom det ni säger - då kommer ni att nå fram.

En liten fråga ännu - ifall ni har barnaboken? Om inte så rekommenderar jag varmt att skaffa den och få en massa fina tankar om hur det ni gör dagtid påverkar eventuella frågor nattetid :)
Utevistelse, social delaktighet osv..

Ha en skön helg!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mamma till Bella

Igår kväll kunde äntligen hennes pappa få lägga och hon sov hela natten, vakna dock 6:30 men fick ligga i sängen och prata för sig själv tills det var dags att gå upp.

När jag inte vet vad det är med henne, är det fler tänder, är det separationsångest osv så blir jag lite orolig och rädd att något är fel, är däremot stenhård med att inte visa eller känna det framför henne utan tar såna frågeteckensprat med vänner/sambo. Tack för dina lugnande ord, tänker inte alltid på att det händer saker med de små men ska börja tänka på det mer :)

Hennes pappa är väldigt duktig och stöttande med kuren och ramsan och allt som hör till. Har sagt till han när jag känner att jag inte trott på hans ord och han ändrar attityd, vi har pratat mkt om detta när vi börja :D

Barnaboken har jag inte, får se om jag kanske tar och införskaffar den. Önskar dig en skön helg och tack för stödet !
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Hur har det gått för er??

Skönt att höra att maken kunde lägga henne senast! :) Det går lite i vågor med olika frågor från de små, men håller man sig till konceptet så att säga så brukar det ge med sig ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mamma till Bella

Det går inge vidare tyvärr.. Hon har inte velat ha pappa som lägger efter den gången. Avvaktar så mycket jag kan men hon skriker bara högre och högre. Så fort jag går ut från rummet så sätter hon igång och verkligen gallskriker. :(

Hon har i perioder nu vaknat strax efter 6 på morgonen oxå. Trodde först det var tänder på gång igen men ser inga, matintaget är bra tycker jag men försöker få i ännu mer, hon sover bra på dan men funderar nu om hon kanske får för lite sömn på dagarna?
45 min
1.5 tim
20 min
Så ökade på idag på den sista och hoppas att det kanske är det som är felet. =/ Har hållit på såhär från och till nu ett tag. När hon vaknar för tidigt så har vi testat med det mesta, låta henne vara, pangramsa, ibland blir hon tyst några min men sen blir hon bara arg för att hon inte får komma upp. Att lägga om henne på en gång är det som fått henne att somna om till kl 7 =/

Ursäkta om det blev lite långt nu :) Hoppas iaf på att hon snart kommer tillbaka till sina bra nattsömnsrutin som hon haft förut att det bara är tänder och massa annat som spökar just nu...
Trevlig helg :D
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Kan ni inte båda två sköta läggningen ett tag? Samtidigt? Alltså både mamma och pappa busar och gosar hela vägen ner i sängen, och ramsar sen ut. Hänger du med?

Mina boys kan oxå protestera ibland om jag är hemma och pappa ska lägga dem så vill de ju ändå att jag följer med in i rummet, liksom de oftast vill att pappa följer med och säger godnatt om han är hemma. Alltså sitter jag bara i tv-soffan när pappa går upp med dem blier de lite konfunderade, hallå varför ska inte mamma lägga oss nu då?? :shock: :roll: men är jag hemifrån, alltså på bortaplan så funkar läggningen klockrent med pappa ändå.

Jag röstar på gemensam läggning i några kvällar och sen kanske du ska ha nåt viktigt ärende att gå på en stund innan läggning (efter middagen eller så, att smita mitt i badet är kanske inte så framgångsrikt :wink: ), en promenad eller så så får pappa sköta allt själv. Utan att darra på manschetten förstås. 8) Svara på frågor med glada och trevliga ramsor, arga skrik med husljud, dammsugaren brukar vara toppen gärna precis utanför dörren. =)

Fortsätter skrikläggningarna ändå och det är ledsna skrik och inte arga skrik kanske ni får köra en liten minikur vid just läggningen. Stå med solfjädern tills hon sover eller i varje fall är HELT lugn innan ni går ut. Och sen gå tillväga som det står i lathunden.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mamma till Bella

Hej! Vi brukar alltid köra skrattet till gonattet tillsammans. Båda busar och skrattar med henne innan vi flyger glatt ner i sängen sen brukar en säga god natt och den andra slutför med att lägga täcke och ramsa. Jag var med i rummet när det gick bra för pappa att lägga. Vi får fortsätta testa det :) men hur gör man när det verkar vara separationsångest ? Ska man bara ignorera sånt?
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Ofta brukar det vara föräldrarna som har en varg som heter just Separationsångest... förstå mig rätt här. :wink:

Om frågor uppstår lägger man bara EXTRA glatt krut till tonfallet i sin ramsa och annat som hör till kategorin svar - visst?!

:)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
mamma till Bella

Nu äntligen får pappa lägga lilla damen, även om hon vissa nätter gnäller när jag går så går det ändå bra. Så det är på väg åt rätt håll... :)

MEN hon håller fortfarande på med tidiga uppvak. Kl 6 varje morgon har det varit i stort sett fram till idag, idag blev det kl 5. Och jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Känner mig helt slut. Dagarna funkar bra, iaf tills i måndags då har hon fått för sig att hon ska vakna efter halva långvilan. Men där somnar hon om och sover hela. SÅ egentligen inga problem på dan bara tidiga uppvak. Och jag blir så frustrerad för nu kan jag inte på något sätt få henne att somna :(
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Har du barnaboken? Där finns mycket nyttigt att läsa om varje ålder.
Det viktiga är att ni fortsätter jobba med goda förutsättningar för sömn dagtid. Ett rätt anpassat schema för mat och sömn, mycket frisk luft, rörelse och social delaktighet. Mörkt i rummet. Perioder kommer och går kanske utvecklas dottern på ett speciellt sätt nu? Lämna över de tidiga mornarna så länge som möjligt åt henne själv. Ingen underhållning! På natten SOVER man ju, det ska vara dödstråkigt attvara vaken själv den tiden på dygnet. :wink:
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"