Lättväckt!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kajsa30

Lättväckt!!!

Inlägg av Kajsa30 »

Har skrivit om Nelli 6 månader flera ggr förut då jag haft problem med att hon vaknar och har party på nätterna. Oftast har hon vaknat av att det kör förbi nån utanför eller att sambon går på toa som ligger vägg i vägg med hennes rum. Sedan kan hon ligga vaken 1 timme eller mer ofta är hon glad men tendenserna går mer åt det gnälliga hållet nu. Hon har hållt på så här i 1.5 månad nu med uppehåll på några dagar emellanåt.
Är hon ledsen :cry: går jag bara in snabbt och på med täcket utan att säga något och så ut, det kan jag få göra två-tre ggr på en natt, är hon glad gör jag inget, provade under en tid att ramsa men det funkade inte alls hon bara fortsatte. Några ggr har jag gått in för tidigt när jag trott att hon varit ledsen då har hon sprattlat till som om hon blir jätteglad :? då bannar man sig själv att man inte väntade.....men ibland är det svårt att avgöra när man själv är i koma (trött)
Nu undrar jag alltså...

:arrow: Vad gör jag åt att hon vaknar så lätt på natten :?: Måste jag ljudträna :?: Hur ljudtränar man när syskon ligger vägg i vägg :?:

Hon sover bra på dagarna ute i vagnen (3 timmar per dag) det är aldrig tyst på kvällen (med två större syskon går det inte att få det tyst hur man än gör) när vi lägger henne somnar hon jättefort ändå. vi har natt mellan 18.30-06.30

:arrow: Ska jag fortsätta gå in snabbt om hon är ledsen, och bara ignorera om hon gnäller :?:

:arrow: Hon är otroligt aktiv och ålar redan runt i huset och har tränat kryptställning sen en månad tillbaka , börjar även dra sig upp till stående kan det ha nåt med detta att göra, för hon snurrar runt i sängen som en galning på nätterna när hon vaknar:!: :?:

Kände ett tag att nu ger jag upp med det här med kuren eftersom nätterna började krångla när vi började med detta (vårt problem var dagarna innan) men har upptäckt att det går inte att backa, tiderna och timmarna sitter för hårt inrotade att det är omöjligt att göra på nåt annat sätt däremot har jag ändrat så att jag ger henne mat innan hon sover på dagarna och det har fått positiv effekt på dagslurar och hon äter betydligt mer nu.
Men detta mönster med hackiga nätter tär ju på mig och min sambo som har svårt att sova när Nelli kör igång..hennes rum ligger vägg i vägg. Kommer detta aldrig gå över :?:
mamma till pojke-01, flicka-03 och flicka-050820 kurad vid 4 m?nader
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D "Sprattlar till"? Ligger hon på rygg :?: Då är det lätt att väcka sig själv.

Du funderade på att ge upp kuren; hur skulle det se ut, menar du? Mat på natten :?:

Det är väldigt mycket trafik nu och det strider mot budskapet som är att PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Du går in till henne hellre än att ramsa och det kommer dessvärre att betyda att du får gå in mer och mer. För då blir det massor som händer på natten och då tror hon ju att det ska vara så.

Så om jag vore du skulle jag öva upp ramsan och göra den så effektivt betryggande, gärna åt det hurtiga, glada hållet, som den ska vara, rytmisk, hög och fin. Den ska du snart kunna ge henne från sängen, vid behov, och behöver knappt vakna själv. Men du måste förstås göra det lilla jobbet först som tar några nätter.

Det är väldigt svårt för en öm förälder att inse att man faktiskt STÖR. Alla uppvaken nu är betingade av dina/era "svar", i handling, på de frågor hon möjligen ställer (eller inte ens ställer=gnäller lite bara, vilket man kan göra i sömnen). Så för att hon ska kunna (fortsätta) göra framsteg, på vägen mot obrutna, sköna nätter, krävs att ni gör "baksteg", först - och kontinuerligt. Läs på om ramsan i Verktygslådan så att du verkligen förstår hur den fungerar (ska fungera) - som utlösande av en betingad reflex till slut :wink:

Musik är inget dåligt "ljudträningsknep". Natthög Mozart är inte fel.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

ja du!!
Det är kanske inte så konstigt att man vill ge upp detta eftersom vi inte hade några problem med nätterna innan kuren, visst hon åt en gång på natten men däremmellan sov hon jättebra. Det var dagarna som var jättestruliga och nu funkar ju dom jättebra men nätterna är ju katastrof!!!

Jag ser inte hur jag ska bryta mönstret. Jag har inga problem med att använda ramsan på olika sätt beroende på hur hon låter, Anledningen till att jag slutade ramsa och istället gick in var att det inte blev bättre trots att jag gjorde precis som alla har beskrivit, det är inget fel på attityden heller. Men lik förbannat vaknar hon varendaste natt och håller låda. Inatt vet jag inte hur många ggr hon vaknade.
Jag väntar alltid med att ramsa för att verkligen se om hon är vaken eller ej, för jag ska väl inte ramsa om hon gnäller i sömnen eller :?: :?: Hon vaknade även 5.40 och börjar gnälla, jag avvaktar för att se om det är sömnngnäll eller inte men hon fortsätter så jag ger en lagom hög glad godnattramsa , hon lyssnar men fortsätter jag gör sedan inget hon fortsätter sitt gnäll och efter 35 min är hon ju riktigt ledsen. Jag ger en ny hurtig ramsa utanför dörren tills hon tystnar efter det reagerar hon och låter ännu mer ledsen jag backar och går ut i köket och grejar hon blir tyst och jag tror att hon somnat men efter 2 minuter hör jag hur hon börjar igen nu är klockan 6.20 och jag går in och gör morgon snabbt istället innan hon skriker upp sig igen. Hon var sedan superledsen hela morgonen fick slänga in en 5-minutare för att hon skulle klara av till 8.45 åtminstone (hon ska sova vid 9).
Nu undrar jag.....
1:arrow: Måste jag kura på riktigt från början :?:
2:arrow: Ska jag inte göra nåt när hon vaknar och är glad :?:
3:arrow: Ska jag se till att få ett omsomnande om hon vaknar och är ledsen strax innan det är morgon:?:
Snälla jag måste få konkreta svar på hur jag får slut på detta :!: :!:
mamma till pojke-01, flicka-03 och flicka-050820 kurad vid 4 m?nader
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"