Dagslurar! Lyxproblem? (Låååångt)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ms Sophie

Dagslurar! Lyxproblem? (Låååångt)

Inlägg av ms Sophie »

Jag har en fundering kring dessa dagslurar.
Dottern har sedan hon var mindre än två månader endast av sig själv sovit 30 minuter i sträck på dagarna. Det är alltså inget övergående "problem" utan hon har en inre klocka som är inställd på 30 minuters lurar på dagarna.

I dagsläget sover hon 19-07 (dock vaknar hon vid 06 och det är lite krångel att få henne att somna sista timmen, men det jobbar vi med).
Tidigare var hon vaken 2-2.5 timme och vilade sedan, men vid 6-månaders ålder märktes det en skillnad och hon är nu vaken 3.5-4 timmar i stöten utan problem.
Schemat vi har ser ut som följer:
07 - morgon och ammning
09.30 - mellis/frukost
10.30-11.30 - vila
12.00 - lunch
14.30 - mellis
15.00 - 16.00 vila
17.00 - middag
18.15-18.45 - ammas + välling
19.00 Godnatt.

Detta schema fungerade de två första veckorna. Dock vaknade hon, som vanligt, efter 30 minuter men har då varit trött och somnat om med liten buffning. Nu är det som att schemat satt sig, hon anpassat sig och så är 30-minuterslurarna tillbaka till fullo. Hon somnar inte om utan är verkligen pigg!
Jag har provat att dammsuga = visa att det rör sig i huset etc.
Jag har provat att promenera med henne i vagnen, buffat, sagt att det är vilodags osv. (inte allt på samma gång förstås, utan provat varje variant i perioder) men med samma resultat vilket är att hon vaknar efter 30 minuter.

I och med att hon sover så bra som hon gör på nätterna är det ingen idé att ta upp detta på bvc eller med kompisar för det är ett "lyxproblem" anser de. Jag ska vara glad och tacksam för att hon sover så bra på nätterna...
Men när jag kollar och jämför dygnsvila för henne i olika åldrar så har hon alltid legat ca. 2 timmar färre per dygn än vad som är rekommenderat här.
Som det är nu så har hon 12-13 timmar per dygn i vila och 7 månaders bebisar ska sova 14.5 timmar ungefär. Men ju äldre hon blivit ju mer har hon själv skurit ner på sömnen i och med att hon inte sover längre även fast hon är vaken längre. Ett exempel är en fredag hon var vaken 3.5 timme, inklusive babysim vilket de brukar bli trötta av. Hon somnade då hemma direkt (jag höll henne vaken på vägen hem) och sov 38 (!) minuter.
På dagarna är hon glad och pigg och gnäller egentligen inte ofta, utan mer om hon inte får vara med och det känns inte som det är av trötthet direkt.
Det är väl mest jag som börjar få slut på energi och känner att jag behöver egentid för att få laddning av mina egna batterier (känner mig hemskt ego... men det är så det känns :? ). Funderar på om jag ska göra om schemat till endast en lur om dagen för att på så sätt få henne att sova länge i alla fall en gång per dag. Men samtidigt är hon för liten för bara ett sömntillfälle på dagen känns det som.

Är det ett lyxproblem? I och med att hon med hjälp kunnat sova längre periodvis har jag inte sett detta som ett problem, men nu när sömntillfällena på dagen börjar bli så få att det är svårt att kunna ändra schemat så mycket mer för att kunna hjälpa henne att sova längre så börjar det bli till ett problem. Hellre har jag henne sovandes en timme i sträck en gång på dagen än 30 minuter två gånger på dagen, men jag törs inte ändra för tänk om hon skär ner då till endast en 30-minuters vilostund per dag då....
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån, lilla älsklingen är på tok för liten för bara en dagslur, tycker jag. Om hon nu absolut envisas med halvtimmesstötar (och det finns en del sådana små Saker :shock: :lol: ) så varför inte ge henne tre stycken :?:

Vad säger du :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej!

Det är verkligen inget lyxproblem! Det är ju jättejobbigt! Vi har också (haft) en 30-minuterstjej, så jag vet. Jag har skrivit i några andra trådar, men det tål att upprepas: jag trodde INTE att det skulle gå och ändra på det, men det har det gjort. Nu sover Agnes 1,5 timme på långa lunchluren, det är ett mirakel!

Jag vet inte exakt vad vi har gjort, men jag prövar att sammanfatta några punkter:

* var superkonsekvent med tiderna, ignorera att hon är vaken, se det som att hon har förutsättningar för att sova, hon behöver inte sova varenda sekund
* använd dagramsa, vips så biter den eller gå med vagnen, gågågå, vänd vagnen så att du inte ser henne om hon vaknar, fortsätt gå
* gör återseendet till en fest (även om hon inte är på partyhumör :lol:)
* försök att INTE förvänta dej att hon ska vakna efter 30 minuter, se till att göra något annat just då (och en stund till!)
* jag ser också att du har 1-timmeslurar i schemat, sikta in dej på 20 eller 45 minuter istället, det är sömnrytmpass och det fungerar

Vet inte om det är till någon hjälp, vill mest vara ett gott exempel och peppa dej att inte ge upp!

/Piggelin
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

annawahlgren: Jag håller helt med dig och tycker själv att en lur är alldeles för lite, men det var bara en tanke jag hade om det skulle vara något som fick henne att sova längre...
Vet inte hur jag ska få in tre sömntillfällen eftersom det ibland kan vara svårt att få henne att somna som det är nu eftersom hon kan vara totalt piggelin även efter fyra timmars vakentid!

Piggelin: Har du något tips på schema som skulle fungera. Som jag ser det verkar förmiddagsluren kunna vara en kort en för då är hon piggast, på eftermiddagen skulle det kunna vara en längre lur.
Jag försöker hålla schemat med marginalkvartar om det behövs, men det känns ibland som att hon lägger i en överväxel när hon lärt känna nya schemat för det är inte så att hon har påsar under ögonen och är gnällig utan är oftast en soligt glad liten tjej :)
JAg försöker vara konsekvent, ha lite "dövöra" så jag rusar inte in direkt och har varit med om att promenera med suffletten långt ner över vagnen som markering att det är vildags och gått, gått, gått... Samma förutsättningar - vagnen rör sig, luften är klar, etc. men efter 30 minuter börjar det röra sig i vagnen...

Dagramsetips tages även det tacksamt emot. Jag har haft en "variant" på det då jag sagt samma sak när jag lägger ner henne, men utan "natt" i meningen. Men det är ingen regelrätt ramsa jag använt mig av.
Det är väl en hel del peppning, ändring av schemat och så fram med attityden... Det är väl den som tryter för närvarande, jag var så hoppfull när det fungerade så bra efter schemaändringen...
Och lite snabb in är jag nog allt eftersom jag vet att hon vaknar efter 30 minuter så det känns ju ibland som man står utanför och bara väntar :roll:
Attityden, attityden, attityden... och tips från er här ska nog fixa det :wink:
Förresten, man ska ju ta upp barnet när det är lugnt och "tiden är inne". Hur gör man om barnet skriker hela tiden? En gång dammsög jag för att visa dottern att jag hade fullt upp, liv och rörelse osv. Hon skrek hjärtskärandes hela tiden och när jag kom in i sovrummet sen efter "rätt" tid gått var hon ledsen :cry:
Samma sak om jag går in och säger till henne att det är dags att vila middag, hon blir lugn och glad när jag är där, men så fort jag går ut börjar hon skrika. Hur gör man när man ska gå in då med stor entré?

Jag tycker det är svårt när hon är ledsen jämfört med när hon är arg... hm... varför kommer inte barn med en liten instruktionsbok *S*
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Läser vad jag skrivit och låter väldigt inkonsekvent med att jag i ena meningen säger att jag slår dövörat till och inte rusar in och i nästa mening säger att jag rusar in direkt efter 30 minuter!
Vad jag menar är att jag ofta är beredd att gå in efter 30 minuter och buffa, vagna, "ramsa" etc. Men jag kan slå dövörat till och "inte höra" oxå så det är inte så att jag rusar in för att jag inte klarar av att höra henne skrika!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Detta blir ett snabbt svar, mer senare förhoppningsvis.

Här är Agnes schema:

7-9 morgon, amning
9-945 sova 1
945-12 gröt
12-1330 sova 2
1330-16 lunch
16-1620 sova 3
1620-19 gröt, amning + ev. välling
19 sova natt

Alla måltider (undantag sista amningen/vällingen) sker när hon är nyvaken.

Du kan ju byta på sova 1 och sova 3 om du tycker att det passar bättre med en 20:a på morgonkvisten. Min lilla loppa håller (konstigt nog) på att svimma av trötthet klockan kvart i nio, så alltsom oftast somnar hon före tiden på den luren! Alt. kan du ha två 45:or (både sova 1 och sova 3), det hade vi tills för en vecka sedan, din tjej är ju något yngre och behöver ev. en halvtimme mer sömn.

/Piggelin
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Fniss, ser nu att din tjej bara var marginellt yngre än min :lol: !

20:an är bra, för då får vi (som nästan aldrig får det annars!) möjligheten att väcka våra små älsklingar (vilket har visat sej vara en mindre trivsam sysselsättning, men ändå, det viktiga är att visa att man passar klockan).

/P
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Tack för schema och tipps Piggelin :D

Att jag varit inne på en timmeslurar är för att dottern har sin timer satt på 30 minuter och kan jag få henne att somna om så brukar det ofta bli just en timme sammanlagt.
Har tittat på ditt schema och jag tror inte jag kan få dottern att sova redan efter 2 timmar som ni har (sova1), hon bytte själv vakentider vid sex månader och vill nu vara vaken 3-4 timmar och är inte trött alls annars.
Så jag tror jag får hålla mig till två sovpass, men då ha ett 20-minuters (härligt att få väcka för en gångs skull *S*) och ett på 1.5 timme...
Hur har du gjort? Har du varit ute och gått när hon ska sova så där länge? Jag har själv provat varianten att lägga henne i vagnen för att sova middag och när det gått 25 minuter har jag gått ut och gått med henne för att få henne att sova vidare, men det lyckas inte alls alla gånger. Brukar dock låta henne ligga kvar där, men det är svårt när hon blir riktigt riktigt ledsen vilket hon kan bli :oops:

07 - morgon och ammning
09.30 - mellis/frukost
10.10-10.30 - vila
10.30 - lunch + mellis vid 14.00
14.30 - 16.00 vila
17.00 - middag
18.15-18.45 - ammas + välling
19.00 Godnatt.

Jag ser att det blir 13.5 och inte 14.5 timmars sömn på ett dygn för henne då. Men jag vet inte hur jag ska få in en timmes vila till helt enkelt. Det är så himla svårt att få henne att sova om hon inte varit vaken minst tre timmar redan så hur ska jag göra?
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej igen,

inte lätt detta med scheman, men bra att du lyssnar på just ditt barn, det är nog det viktigaste.

Jag har ofta gått hela långa lunchluren och det fungerar oftast, men inte alltid! Dock är hon alltid lugn om jag går med vagnen, så även om hon har vaknat ser jag till att gå till (minst) minusmarginalkvart och tar sedan upp henne. Ibland sover hon bara 30-45 minuter av 1,5-timmesluren, men jag ser det som att hon i alla fall vilar.

Numera går jag tills hon har somnat (2-30 minuter), därefter ställer jag vagnen på altanen. Det fungerar ofta bra (ALLTID på 45:an och 20:an), men inte alltid på långa luren. Vaknar hon, ramsar jag henne, två gånger har jag fått till ett omsomnande (stolt!).

Det senaste som har hänt är att hon är sååååå trött på dagtid. Det är helt nytt, men känns bra, för det ger bättre förutsättningar för dagslurarna.

Nehej, dags att ge sig iväg på långa lunchlur och -turen!

Lycka till,
Piggelin
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej igen,

några ord till. Allt fungerar inte felfritt här, men jag försöker slappna av på dagtid. Tänker att nätterna fungerar så pass bra och att Agnes faktiskt sover mer än hon någonsin gjort och därför är det ingen katastrof om någon dagslur havererar. Det verkar som att det fungerar. Jag har fått väcka henne de senaste dagarna på 1,5-timmesluren, bara en sån sak!

/P
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"